InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Spiritueel > Yogahoudingen virabhadrasana II (held of krijger)

Yogahoudingen virabhadrasana II (held of krijger)

Yogahoudingen  virabhadrasana II (held of krijger) Deze staande yogahouding is afgeleid van virabhadrasana I en maakt deel uit van een reeks van drie houdingen. Virabhadrasana II is eveneens genoemd naar Virabhadra, een vermaarde held uit de Indiase mythologie. In tegenstelling tot virabhadrasana I is deze houding verre van inspannend of moeilijk. Het is een uitstekende oefening voor het trainen van de beenspieren en het versterken van de enkels. Virabhadrasana I en II vormen de ideale voorbereiding op de veel lastigere virabhadrasana III.

Inhoud

Oorsprong van virabhadrasana II (held of krijger)

Virabhadrasana II is een klassieke asana uit de hatha yoga en de 'makkelijkste' uit een serie van drie houdingen. De naam vindt zijn oorsprong in de Indiase mythologie. Daksha, zoon van Brahma, wilde een groot brandoffer brengen en had alle goden uitgenodigd, behalve Shiva en zijn gemalin Sati, dochter van Daksha. Sati was niettemin aanwezig bij de offerdienst, maar werd in het openbaar zodanig door haar vader beledigd dat ze de schande niet aankon en zichzelf in het vuur wierp.

Shiva-tempels

De zelfverbranding van Sati maakte Shiva zeer verdrietig, maar ook ziedend. Met een lok van zijn lange haar schiep hij Virabhadra (zijn eigen incarnatie), een donker monster dat zo lang was als de wolken hoog waren, met duizend armen en benen, drie vlammende ogen en vurig haar. In een oogwenk vernietigde hij het leger van Daksha, waarna hij de zoon van Brahma onthoofdde. In het merendeel van de Shiva-tempels staat een standbeeld van Virabhadra, die vooral in Zuid-India wordt aanbeden.

Virabhadrasana II / Bron: Lululemon athletica / Wikimedia CommonsVirabhadrasana II / Bron: Lululemon athletica / Wikimedia Commons

Techniek

Virabhadrasana II is niet moeilijk of inspannend en vormt de basis van en is een goede voorbereiding op virabhadrasana I. De klassieke asana-volgorde doet echter anders vermoeden, gelet op moeilijkheidsgraad.
  1. Ga in tadasana.
  2. Haal diep adem en plaats de voeten een tot anderhalve meter van elkaar. Strek de armen zijwaarts en horizontaal.
  3. Draai de rechtervoet 90 graden en de linkervoet 45 graden naar rechts. Houd het linkerbeen gestrekt, waarbij u de knie aanspant.
  4. Adem uit en buig de rechterknie tot het dijbeen zich evenwijdig (horizontaal) met de vloer bevindt en het onderbeen verticaal boven de voet staat. Het rechter onderbeen vormt een hoek van 90 graden met het bovenbeen. Houd de armen evenwijdig met de vloer.
  5. Adem rustig door in de volledige yoga-ademhaling en draai het hoofd naar rechts. Blijf ongeveer een halve minuut in deze houding.
  6. Kom in omgekeerde volgorde terug in positie 2. Herhaal de yogahouding links. Ontspan u in tadasana of savasana.

Aandachtspunten

Net als bij virabhadrasana I is het bij deze eenvoudige, staande houding belangrijk dat u de schouders niet optrekt. Zorg er bovendien voor dat het onderbeen loodrecht boven de voet blijft staan. Buig de knie dus niet door. Dat geldt ook voor de romp. Houd beide voeten plat op de vloer, dus niet schuin.

Uitwerking

Deze yogahouding straalt net als virabhadrasana I doorzettingsvermogen, dapperheid en trots uit. Per slot van rekening is deze houding genoemd naar een krijgsman en held uit de Indiase mythologie. De oefening is een voorbereiding op virabhadrasana I en een weldaad voor de spieren van de armen, benen en rug.

Gezondheidseffecten van virabhadrasana II (held of krijger)

Ook de klassieke virabhadrasana II heeft positieve effecten op de gezondheid en zorgt tijdens de ontspanningsfase voor een gevoel van fysiek en mentaal welbehagen. De klassieke yoga-handboeken noemen virabhadrasana II een houding met een therapeutische en ondersteunende, maar niet per definitie genezende uitwerking op onder andere de volgende klachten, kwalen en aandoeningen:
  • Obstipatie; de houding masseert de buikorganen (maag-darmkanaal) en wekt de eetlust op.
  • Lage rugpijn.
  • Ischias.
  • Verzwakte been- en armspieren.
  • Nekpijn.
  • Klachten als gevolg van stress (rustgevend in ontspanningsfase).
  • Weinig zelfvertrouwen, minderwaardigheidsgevoelens.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Yogahoudingen  virabhadrasana I (held of krijger)Yogahoudingen virabhadrasana I (held of krijger)Deze klassieke yogahouding uit een serie van drie asana's is genoemd naar de legendarische held en krijger Virabhadra. H…
Yogahoudingen  virasana I (held)Yogahoudingen virasana I (held)Virasana I is een bekkenstand en bevordert de spijsvertering. In tegenstelling tot de meeste yogahoudingen kan deze asan…
Yogahoudingen  vrksasana (boomhouding)Yogahoudingen vrksasana (boomhouding)Deze yogahouding vergt stabiliteit en evenwichtsgevoel. Er is een hoge concentratiegraad voor nodig om standvastig in de…
Yogahoudingen  bhujangasana (cobra- of slanghouding)Yogahoudingen bhujangasana (cobra- of slanghouding)Bhujangasana wordt ook wel sarpasana genoemd. De yogahouding lijkt op een cobra die dreigend zijn kop heft voordat hij t…
Yogahoudingen  utthita parsvakonasana (gestrekte driehoek)Yogahoudingen utthita parsvakonasana (gestrekte driehoek)Deze zeer effectieve flankstrekking rekt de hele zijkant van het lichaam uit, van de tenen tot de hals. De yogahouding i…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Yogahoudingen virabhadrasana II (held of krijger)"

Infoteur: Orion
Laatste update: 26-10-2016
Subrubriek: Spiritueel
Special: Hatha yoga (asana's)
Schrijf mee!