InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Spiritueel > Yogahoudingen padangusthasana (grote-teengreep)

Yogahoudingen padangusthasana (grote-teengreep)

Yogahoudingen  padangusthasana (grote-teengreep) Een voortreffelijke yogahouding voor wie 'niet meer met de vingers aan de grond kan'. Een weldaad voor de (vermoeide) rug. Eigenlijk zijn de positieve gezondheidseffecten van de grote-teengreep te veel om op te noemen. De asana maakt u lenig, stabiliseert de bloeddruk, geeft rust aan de hersenen en zorgt voor een goede doorbloeding van de hartspier. Padangusthasana, ook wel staande paschimottanasana genoemd, heeft dankzij de vele voordelen terecht een vast plekje verworven tussen de klassieke asana's en ontbreekt in geen enkele yogacursus. Wie last heeft van slapeloosheid zou wel eens veel baat kunnen hebben bij het regelmatig beoefenen van padangusthasana.

Inhoud

Oorsprong van padangusthasana (grote-teengreep)

Het Sanskriet-woord pada betekent 'voet'. En angustha wil zeggen 'grote teen'. Hatha yoga telt honderden asana's. De vele yogahoudingen doen vermoeden dat deze vorm van yoga zich als geen ander yogastelsel richt op het fysieke welzijn. In zekere zin is dat ook zo. In de orthodoxe Indiase yoga wordt het lichaam echter beschouwd als een voertuig om meer verheven doelen te bereiken, zoals de beheersing van prana (d.m.v. pranayama; ademoefeningen) en deze levenskracht naar de chakra's leiden.

Etherisch lichaam
Chakra's zijn de energiecentra van het 'ijle lichaam', ook wel het subtiele of etherisch lichaam genoemd, tevens het eigenlijke werkingsveld van hatha yoga. Van oorsprong een verlossingspad heeft hatha yoga als 'bijkomstigheid' het verkrijgen van een blakende gezondheid, iets waar in de westerse wereld dankbaar gebruik van wordt gemaakt.

Techniek

Volgens de Sivananda- en Iyengar-yoga heeft padangusthasana tal van gezondheidsvoordelen en is daarnaast ook zeer geschikt om platvoeten te voorkomen of te corrigeren. Wie ernstige rugklachten heeft, zoals een hernia, dient eerst medisch advies in te winnen alvorens aan padangusthasana te beginnen.
  1. Ga in tadasana (berghouding). Plaats de voeten ongeveer 15 centimeter uit elkaar.
  2. Buig tijdens een uitademing voorover. Pak beide tenen met duim en wijsvinger vast, de handpalmen naar elkaar toe. Wie vooralsnog niet bij de tenen kan, mag ook de enkels vastgrijpen. Oefening baart kunst!
  3. Adem rustig door in de volledige yoga-ademhaling. Houd de rug recht, trek de buik in, de knieën gestrekt, en leg het hoofd in de nek terwijl u recht vooruit kijkt. Probeer de rug aldus hol te maken.
  4. Adem uit en breng het hoofd met rechte rug zo ver mogelijk naar de knieën. Forceer echter niets. Overbelast de spieren niet. Met name de hamstrings (achterdijspieren) zijn daar gevoelig voor.
  5. Adem uit en kom in omgekeerde volgorde terug in tadasana.
  6. Rust uit, eventueel in savasana (lijkhouding).

Aandachtspunten

Padangusthasana wordt ook wel de staande paschimottanasana genoemd. In feite gelden dezelfde waarschuwingen en aandachtspunten als bij de laatstgenoemde asana. Verder is het van belang om deze weldadige oefening voor de rug alleen uit te voeren als de rugklachten op vermoeidheid berusten. Win bij andere rugklachten eerst professioneel medisch advies in. Houd tijdens het voltooien van padangusthasana de rug recht en de knieën gestrekt. Nogmaals, forceren is uit den boze. Probeer het hoofd dus niet uit alle macht bij de knieën te krijgen. Volg de weg van de geleidelijkheid.

OM-symbool / Bron: Brenkee, PixabayOM-symbool / Bron: Brenkee, Pixabay

Uitwerking

Ga in padangusthasana na een vermoeiende werkdag. Het zal zeker nieuwe energie schenken. Bovendien versterkt deze houding de spieren in de onderrug. Padangusthasana kalmeert, zorgt voor een goede doorbloeding van de hersenen, brengt het hart tot rust, doorbloedt de hartspier grondig, traint de spieren en masseert alle buikorganen, van de lever tot de milt en de darmen. Padangusthasana voorkomt obstipatie en een opgeblazen gevoel.

Gezondheidseffecten van padangusthasana (grote-teengreep)

Haast en ongeduld zijn funest bij het beoefenen van deze asana. Wie niet meteen met het hoofd de knieën kan raken, zal geduld moeten hebben. En doorzettingsvermogen. Gestaag oefenen zonder te forceren brengt uiteindelijk het beoogde resultaat.

Therapie

Volgens de yogahandboeken heeft padangusthasana een therapeutische en ondersteunende, maar niet per definitie een genezende uitwerking op onder andere de volgende klachten, kwalen en aandoeningen:
  • Slechte lever- en nierfunctie.
  • Spijsverteringsproblemen.
  • Opgeblazen gevoel.
  • Maagpijn, zure oprispingen.
  • Platvoeten.
  • Klachten als gevolg van stress en angstgevoelens.
  • Rugklachten door vermoeidheid.
  • Slapeloosheid.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Yogahoudingen  vrksasana (boomhouding)Yogahoudingen vrksasana (boomhouding)Deze yogahouding vergt stabiliteit en evenwichtsgevoel. Er is een hoge concentratiegraad voor nodig om standvastig in de…
Yogahoudingen  salabhasana (sprinkhaanhouding)Yogahoudingen salabhasana (sprinkhaanhouding)Salabhasana is een basishouding, maar niettemin zeer inspannend. Deze yogaoefening vraagt immers veel van de rug- en dij…
Iyengar Yoga - de yoga van de hulpmiddelenIyengar yoga is ontwikkeld door B.K.S. Iyengar en wordt gekarakteriseerd door veel aandacht aan detail, een correcte lic…
Yogahoudingen  mayurasana (pauwhouding)Yogahoudingen mayurasana (pauwhouding)Mayurasana (pauwhouding) is een basisoefening, al doet de aanblik anders vermoeden. Deze uitstekende evenwichtsoefening…
De verschillende soorten yogaDe verschillende soorten yogaDe oudste geschriften over yoga dateren uit de derde eeuw voor Christus, maar vooral sinds de tweede helft van de twinti…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: GDJ, Pixabay
  • 'Yoga und Medicin', Jurg Wunderli, F. Fink Verlag, Stuttgart
  • 'Science of Yoga', Sivananda, Sivananda Press, Durban
  • Afbeelding bron 1: Brenkee, Pixabay

Reageer op het artikel "Yogahoudingen padangusthasana (grote-teengreep)"

Infoteur: Orion
Laatste update: 28-01-2018
Subrubriek: Spiritueel
Special: Hatha yoga (asana's)
Schrijf mee!