InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Spiritueel > Yogahoudingen bharadvajasana I (vlecht)

Yogahoudingen bharadvajasana I (vlecht)

Yogahoudingen  bharadvajasana I (vlecht) Deze weldadige yogaoefening is gewijd aan Bharadvaja, een van de zeven Indiase wijsgeren uit vervlogen tijden. Van alle torsiehoudingen is bharadvajasana I de makkelijkste. De asana waarborgt een lenige rug en mag worden beschouwd als een goede voorbereiding op de moeilijkere, klassieke torsies, waaronder ardha matsyendrasana I en II. In dat opzicht is bharadvajasana I de ideale yogahouding voor beginners. Mensen met artritis en stijve schouders zouden wel eens veel baat kunnen hebben bij deze vitaliserende oefening.

Inhoud

Oorsprong van bharadvajasana I (vlecht)

Bharadvaja was een van de saptarishi's, ofwel de zeven belangrijke wijsgeren die als de grondleggers van de Vedische religie worden gezien. Bharadvaja was een afstammeling van de wijsgeer Angirasa. Zijn aan hem gewijde ashram bevindt zich in de heilige stad Allahabad (India). Verder was hij de vader van Drona, een martiale leermeester van onder andere de Pandava-prinsen. De krijgsman muntte uit in oorlogvoering met pijl en boog. Bovendien was hij een belangrijke strateeg in de 'grote oorlog', zoals die in de Mahabharata gedetailleerd is beschreven.

Beginnershouding

De yogahoudingen bharadvajasana I en II zijn beginnersasana's uit de hatha yoga en gewijd aan de bovengenoemde wijsgeer. Ze vormen een voortreffelijke voorbereiding op de veel moeilijkere torsiehoudingen, waaronder ardha matsyendrasana I.

Techniek

Bharadvajasana I (vlecht) / Bron: Iveto / Wikimedia CommonsBharadvajasana I (vlecht) / Bron: Iveto / Wikimedia Commons
Bharadvajasana I betreft een lichte draaiing van de wervelkolom. Zelfs mensen met een zeer stijve rug kunnen deze oefening doen.
  1. Ga in dandasana: strek de benen voor u uit, de handen plat op de vloer en aan weerszijden van de heupen.
  2. Buig de knieën. Draai de benen naar rechts, waarbij de kuiten de achterkant van de dijbenen raken. Schuif de linkervoet onder de rechterenkel (zie foto's).
  3. Houd de billen op de vloer gedrukt, in zoverre dat mogelijk is, en voorkom een bolle rug. Draai het bovenlichaam ongeveer 45 graden naar links.
  4. Plaats de rechterarm voor het lichaam langs en druk de vingers onder de linkerknie, waarbij de handpalm naar buiten wijst of de vloer raakt.
  5. Adem uit en voer de linkerarm gebogen achter de rug. Probeer vervolgens met uw linkerhand de rechterbovenarm beet te pakken, net boven de elleboog.
  6. Draai nu het hoofd zo ver mogelijk naar rechts en kijk over uw rechterschouder.
  7. Adem rustig door in de volledige yoga-ademhaling en volhard een halve tot een minuut in deze yogahouding, of zolang als mogelijk is. Probeer de rug bij elke uitademing iets verder te draaien, maar forceer niets.
  8. Kom in omgekeerde volgorde terug in stap 1 en herhaal bharadvajasana I links.
  9. Rust uit in savasana of savasana II (lijkhouding).

Aandachtspunten

Probeer de knieën zo dicht mogelijk bij elkaar te houden. Reik met uw hand achter uw rug naar de elleboog van de andere arm in zoverre dat mogelijk is zonder te forceren. Bij hernia, rugletsel en onderrugklachten die niet veroorzaakt worden door vermoeidheid is het beter eerst medisch advies in te winnen. Dat geldt in relatie tot deze oefening ook bij diarree, slapeloosheid en hoofdpijn (migraine).

Voordelen

Bharadvajasana is een uitstekende beginnershouding en een goede voorbereiding op de meer veeleisende torsiehoudingen. Niettemin kent 'de vlecht' veel voordelen. Zoals het feit dat alle wervels ten opzichte van elkaar gedraaid worden, wat de rug activeert en een positieve invloed heeft op de vitaliteit en dus de gezondheid in het algemeen. Ook de schouders, hals, benen en armen worden goed doorbloed en getraind. De buikorganen krijgen een lichte massage. Mensen met stijve schouders, rug en heupen zullen er meteen baat bij hebben.

Gezondheidseffecten van bharadvajasana I (vlecht)

Bharadvajasana I is een voortreffelijke stretchoefening voor het hele lichaam en is ook geschikt voor zwangere vrouwen (onder begeleiding). Bovendien kalmeert bharadvajasana een onrustige geest en zorgt voor mentaal evenwicht. Overigens is deze yogaoefening uitermate geschikt voor ouderen, waarbij zittend in een stoel het ene been over het andere wordt gelegd, waarna de stappen zoals uitgelegd een voor een in zeer milde vorm worden gevolgd. Bharadvajasana heeft een therapeutische en ondersteunende, maar niet per se een genezende uitwerking op onder andere de volgende klachten, kwalen en aandoeningen:
  • Stramme rug, schouders, hals en heupen.
  • Stress.
  • Artritis.
  • Slechte spijsvertering.
  • Nekpijn.
  • Lage rugklachten.
  • Ischias.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Yogahoudingen  ustrasana (kameel)Yogahoudingen ustrasana (kameel)Ustrasana verruimt de borstkas en verbetert de lichaamshouding. Deze klassieke yogaoefening is vermeld in de Gheranda-sa…
Yogahoudingen  setu bandha sarvangasana (brug)Yogahoudingen setu bandha sarvangasana (brug)De voltooide setu bandha sarvangasana doet denken aan een brug. Het is een 'backbending'-asana. Dit soort yogahoudingen…
Yogahoudingen  prasarita padottanasana (staande hoek)Yogahoudingen prasarita padottanasana (staande hoek)Deze spreidstandhouding is veeleisend voor de heupen, liezen, kniepezen en enkels. Het is overigens geen klassieke asana…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: GDJ / Pixabay
  • 'Yoga und Medicin', Jurg Wunderli, J. Fink Verlag, Stuttgart
  • 'Yoga', Sophy Hoare, Macdonald Educational Ltd, London
  • 'Science of Yoga', Sivananda, Sivananda Press, Durban
  • Afbeelding bron 1: Iveto / Wikimedia Commons
  • Afbeelding bron 2: Brenkee / Pixabay

Reageer op het artikel "Yogahoudingen bharadvajasana I (vlecht)"

Infoteur: Orion
Laatste update: 10-12-2016
Subrubriek: Spiritueel
Special: Hatha yoga (asana's)
Schrijf mee!