InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Spiritueel > Yogahoudingen supta konasana (liggende hoekhouding)

Yogahoudingen supta konasana (liggende hoekhouding)

Yogahoudingen  supta konasana (liggende hoekhouding) Supta konasana is een voortzetting van halasana, een variant waarbij de benen zo ver mogelijk zijwaarts gespreid zijn. De zeer belangrijke en klassieke basishouding halasana, of ploeghouding, lijkt gemakkelijk maar er is veel oefening voor nodig om tot de gewenste ontspanning te komen. Dat geldt zeker voor supta konasana, een asana die wat betreft de gunstige uitwerking een combinatie is van sarvangasana (schouderstand), halasana (ploeg) en alle liggende achterwaartse buigingen. Supta konasana is een weldaad voor de schildklier, de milt en de lever en maakt de rug en de bekkenstreek zeer soepel.

Inhoud

Oorsprong van supta konasana (liggende hoekhouding)

Het Sanskriet-woord supta betekent 'liggend' of 'rustend'. Vrij vertaald is de betekenis van deze yogahouding 'liggende hoekhouding'. In deze klassieke asana uit de hatha yoga spreidt u de benen zo ver mogelijk vanuit halasana (ploeg). Met de duim en wijsvinger houdt u de grote teen van elke voet vast, waarbij het lichaam een driehoek vormt.

Hatha yoga

Naast de vele algemene voordelen is supta konasana specifiek geschikt voor vrouwen, aangezien de houding een corrigerende invloed heeft op de menstruatie en een verzakte baarmoeder. De hatha yoga telt 84 klassieke asana's die lichaam en geest versterken en het lichaam harden 'in het vuur van yoga' om het geschikt te maken voor meditatie. Supta konasana is een variant van de klassieke halasana (ploeg).

Techniek

Voordat u aan supta konasana begint, is het belangrijk dat u halasana volledig beheerst. De houding is immers een voortzetting ervan en intensifieert de ploeghouding.
  1. Ga in halasana (ploeg) en vervolgens in karnapidasana (omgekeerde ploeg).
  2. Houd de benen gestrekt. Spreid ze zo ver als u kunt. Breng vervolgens de armen naar achteren.
  3. Spreid de benen zo ver mogelijk en houd de knieën gestrekt. Adem rustig door in de volledige yoga-ademhaling.
  4. Buig de rug zo ver mogelijk naar achteren.
  5. Houd met de duim en wijsvinger van elke hand de grote teen van elke voet vast. Buig zo ver mogelijk door.
  6. Blijf ongeveer een halve minuut in supta konasana en concentreer u op de keelchakra (vishudda chakra).
  7. Kom in omgekeerde volgorde terug in halasana (ploeg). Ontspan in savasana (lijkhouding).

Aandachtspunten

Houd de rug verticaal, dus niet bol. Het is een regel die voor alle achterwaarts gebogen houdingen geldt als u het bovenlichaam zo ver mogelijk naar achteren doorbuigt. Voorkom in deze asana een bolle rug door de rug als het ware naar boven op te trekken tijdens de voltooiing van halasana en supta konasana. Houd ook in supta konasana de benen gestrekt, de knieën recht. Spreid de benen zo ver als u kunt. Toegewijd oefenen zorgt er uiteindelijk voor dat de benen bijna volledig zijwaarts gespreid zijn en het lichaam een volkomen driehoek vormt.

Uitwerking

Supta konasana verenigt de gunstige uitwerking van de schouder- en hoofdstand (sarvangasana en sirsasana) en alle achterwaartse buigingen. De bekkenstreek en de rug worden soepel. Bovendien ontlast deze asana het hart, is een weldaad voor de bloedsomloop en een uitstekende training voor de arm- en beenspieren. Daarnaast heeft deze heilzame oefening een regulerende invloed op de schildklierfunctie.

Gezondheidseffecten van supta konasana (liggende hoekhouding)

Supta konasana heeft een positief effect op de menstruatiecyclus en corrigeert een verzakte baarmoeder. Voer supta konasana alleen uit als u halasana goed beheerst. Deze asana heeft een therapeutische en ondersteunende, maar niet per definitie een genezende uitwerking op onder andere de volgende klachten, kwalen en aandoeningen:
  • Gebrekkige schildklierfunctie.
  • Slechte spijsvertering, obstipatie.
  • Onrust, nervositeit, stress.
  • Rugklachten als gevolg van vermoeidheid.
  • Verzwakte been- en armspieren.
  • Zwakke buikspieren.
  • Onregelmatige menstruatie.
  • Verzakte baarmoeder.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Yogahoudingen  upavistha konasana (zittende hoekhouding)Yogahoudingen upavistha konasana (zittende hoekhouding)In upavistha konasana vormen de benen een extreem wijde hoek tijdens de voorwaartse buiging. De 'zittende hoekhouding' s…
Yogahoudingen  supta virasana (liggende held)Yogahoudingen supta virasana (liggende held)Supta virasana is de liggende variant van virasana I. Terwijl virasana I een uitstekende yogahouding is om in te mediter…
Yogahoudingen  baddha konasana (schoenmaker)Yogahoudingen baddha konasana (schoenmaker)Baddha konasana bereidt de heupen voor op de meditatiehoudingen padmasana en siddhasana. Het is de traditionele houding…
Yogahoudingen  kurmasana I (schildpad)Yogahoudingen kurmasana I (schildpad)De yogahouding kurmasana I is gewijd aan de kosmische schildpad Kurma. In de Indiase mythologie is Kurma een van de vele…
Yogahoudingen  eka pada sarvangasanaYogahoudingen eka pada sarvangasanaEka pada sarvangasana is een variant van salamba sarvangasana I. Vanuit de schouderstand plaatst u een been volledig ges…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: GDJ / Pixabay
  • 'Yoga und Medicin', Jurg Wunderli, J. Fink Verlag, Stuttgart
  • 'Light on Yoga', B.K.S. Iyengar, Georg Allen & Unwin Ltd., London
  • Textbook of Yoga', Georg Feuerstein, Hutchinson, London
  • Afbeelding bron 1: Brenkee / Pixabay

Reageer op het artikel "Yogahoudingen supta konasana (liggende hoekhouding)"

Infoteur: Orion
Laatste update: 30-03-2017
Subrubriek: Spiritueel
Special: Hatha yoga (asana's)
Schrijf mee!