InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Spiritueel > Yogahoudingen eka pada sarvangasana

Yogahoudingen eka pada sarvangasana

Yogahoudingen  eka pada sarvangasana Eka pada sarvangasana is een variant van salamba sarvangasana I. Vanuit de schouderstand plaatst u een been volledig gestrekt achter uw hoofd tot de tenen de vloer raken. De eenbenige schouderstand mag ook als een variant van halasana (ploeg) worden beschouwd. Eka pada sarvangasana heeft dezelfde krachtige en weldadige uitwerking op lichaam en geest als salamba sarvangasana I, die in geen enkele yogacursus mag ontbreken. Volgens de yogi's is de toegevoegde waarde van de eenbenige schouderstand onder andere het herstel van een verstoorde nierfunctie en slechte doorbloeding van deze organen. Ook mensen met spataderen en aambeien zullen veel baat hebben bij deze yogahouding.

Inhoud

Salamba sarvangasana I (schouderstand) / Bron: Marcocarvalho / Wikimedia CommonsSalamba sarvangasana I (schouderstand) / Bron: Marcocarvalho / Wikimedia Commons

Oorsprong van eka pada sarvangasana (eenbenige schouderstand)

Het Sanskriet-woord eka betekent 'één'. En pada wil zeggen 'voet''. In combinatie met (salamba) sarvangasana luidt deze yogaoefening vrij vertaald 'eenbenige (ondersteunde) schouderstand'. Eka pada sarvangasana betreft een variant van salamba sarvangasana I, een klassieke houding uit de hatha yoga. Zoals alle omgekeerde houdingen is ook de eenbenige schouderstand regenererend voor de bloedvaten in de buik en benen. Ook de buikorganen, met name de nieren, worden rijkelijk van bloed voorzien.

Techniek

Houd in deze yogahouding de rug recht. Zowel het omhoogstaande als achterwaarts gebrachte been blijft volledig gestrekt. Buig de knieën dus in geen geval, ook al krijgt u de tenen dan niet op de vloer.
  1. Ga in salamba sarvangasana I (zie foto), ofwel de ondersteunde schouderstand. Het lichaamsgewicht rust op de schouders en onderarmen, en u ondersteunt de rug met beide handen. Het is de basishouding van eka pada sarvangasana.
  2. Breng vanuit sarvangasana het rechterbeen achterwaarts en gestrekt naar de vloer, zoals u dat tijdens het uitvoeren van halasana (ploeg) met beide benen tegelijk doet. Voer de beweging langzaam en vloeiend uit.
  3. Span de knie aan terwijl u de tenen op de vloer probeert te krijgen. De rug en het linkerbeen vormen een kaarsrechte lijn.
  4. Blijf tot een minuut in eka pada sarvangasana en concentreer u op de borst en de keel. Adem rustig door in de volledige yoga-ademhaling.
  5. Kom in omgekeerde volgorde terug in salamba sarvangasana I en herhaal de oefening met het linkerbeen.
  6. Rust uit in savasana.

Eka pada sarvangasana (eenbenige schouderstand) / Bron: Joseph RENGER / Wikimedia CommonsEka pada sarvangasana (eenbenige schouderstand) / Bron: Joseph RENGER / Wikimedia Commons

Aandachtspunten

Zorg er tijdens het uitvoeren van en volharden in eka pada sarvangasana voor dat beide benen stokstijf gestrekt blijven. Houd de knieschijven dus stevig aangespannen. De rug dient één rechte lijn te vormen met het gestrekte, opstaande been. Vergeet niet dat in hatha yoga de uiteindelijke houding altijd ondergeschikt is aan de correcte wijze waarop de oefening wordt uitgevoerd. Voor maximale effectiviteit is het dus niet belangrijk dat uw voet de vloer raakt. Mettertijd, naarmate u leniger wordt, komt dat vanzelf wel. Voorkom ook dat u de voeten van beide benen naar buiten of naar binnen draait. Ook het bekken moet in combinatie met de rug recht blijven. Laat de heupen dus niet 'meehelpen' als u het betreffende been naar de vloer buigt maar de tenen de vloer net niet raken. Volg bovendien eerst het stappenplan van salamba sarvangasa I. Het betreft immers de basishouding voor het uitvoeren van deze intense oefening.

Uitwerking

In de yogafilosofie wordt aan alle omgekeerde houdingen een bijzondere werking toegeschreven. Uitgaande van de vereenvoudigde stelling dat de aarde negatief geladen is, krijgen we via de voeten negatieve vibraties binnen en via de hersenen de positieve straling vanuit de ruimte. Bij de omgekeerde houdingen komt deze straling omgekeerd ons lichaam binnen. Viparita karani en sirsasana (hoofdstand) zouden om die reden eveneens een grote geneeskrachtige werking hebben op lichaam en geest en het hele organisme anders afstemmen.

Goed voor hart en longen

Karakteristiek bij eka pada sarvangasana en verder alle omgekeerde houdingen is de regeneratie van de bloedvaten, zoals in de benen. De yogahouding is zeer effectief tegen bijvoorbeeld spataderen en aambeien. Ook ontlast deze variant van sarvangasana het hart en de longen.

Gezondheidseffecten van eka pada sarvangasana (eenbenige schouderstand)

Eka padasana sarvangasana heeft een bijzonder positieve invloed op de werking en doorbloeding van de nieren. Mensen met hoge bloeddruk, of rug- en nekproblemen die niet te wijten zijn aan vermoeidheid, kunnen deze asana beter mijden of eerst medisch advies inwinnen. Eka pada sarvangasana heeft een therapeutische en ondersteunende, maar niet per definitie een genezende uitwerking op onder andere de volgende klachten, kwalen en aandoeningen:

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Yogahoudingen  urdhva padmasana (in schouderstand)Yogahoudingen urdhva padmasana (in schouderstand)Urdhva padmasana sarvangasana is een variant van de schouderstand. Deze asana zorgt ervoor dat er nog meer bloed naar de…
Yogahoudingen  setu bandha sarvangasana (brug)Yogahoudingen setu bandha sarvangasana (brug)De voltooide setu bandha sarvangasana doet denken aan een brug. Het is een 'backbending'-asana. Dit soort yogahoudingen…
Yogahoudingen  halasana (de ploeg)Yogahoudingen halasana (de ploeg)Halasana (de ploeg) is een uitstekende oefening om de ruggengraat soepel te houden. Eigenlijk is deze yogahouding een vo…
Yogahoudingen  viparita karani (halve kaars)Yogahoudingen viparita karani (halve kaars)Viparita karani wordt in de yogawereld geroemd als de verjongingshouding bij uitstek. Zelfs de Gheranda-samhita, een kla…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Yogahoudingen eka pada sarvangasana"

Infoteur: Orion
Laatste update: 10-12-2016
Subrubriek: Spiritueel
Special: Hatha yoga (asana's)
Schrijf mee!