InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Spiritueel > Yogahoudingen ardha navasana (halve boothouding)

Yogahoudingen ardha navasana (halve boothouding)

Yogahoudingen  ardha navasana (halve boothouding) Ardha navasana is een uitstekende yogahouding voor het trainen van de buikspieren. In deze asana brengt u vanuit de zithouding het hoofd en de voeten op gelijke hoogte. De houding lijkt op paripurna navasana en heeft vrijwel dezelfde voordelen en gezondheidseffecten, hoewel de accenten wat anders liggen. Ardha navasana is rustgevend, ideaal voor wie snel die vetrolletjes kwijt wil en voor een beter figuur in het algemeen. De 'halve boothouding' schenkt bovendien gevoel voor evenwicht. Wie last heeft van lage rugpijn als gevolg van vermoeidheid, of wie beroepshalve elke dag lang moet staan, zou wel eens veel baat kunnen hebben bij ardha navasana.

Inhoud

Oorsprong van ardha navasana (halve boothouding)

Het Sanskriet-woord ardha betekent 'half'. En nava wil zeggen 'schip' of 'boot'. Bij het uitvoeren van de 'halve boothouding' bevinden het hoofd en de voeten zich op gelijke hoogte en balanceert u op uw zitvlak. Deze geweldige oefening voor de buikspieren verschilt op enkele punten met paripurna navasana (voltooide boothouding), terwijl het beide varianten zijn van navasana.

Trainen van evenwichtsgevoel

Volgens de Indiase yogaleraar Iyengar ligt bij paripurna navasana door de andere positie van de benen de nadruk op de onderbuik en dikke darm, terwijl ardha navasana vooral een positief effect heeft op de leverfunctie, de nieren, de gal en de milt. In dat opzicht vullen de twee asana's elkaar aan. Beide yogahoudingen versterken de rugspieren. Ook het evenwichtsgevoel zal spectaculair verbeteren.

Paripurna navasana / Bron: Kennguru / Wikimedia CommonsParipurna navasana / Bron: Kennguru / Wikimedia Commons

Techniek

Doe in het begin rustig aan en overbelast de buikspieren niet. Ardha navasana wordt effectiever naarmate u er langer in volhardt.
  1. Ga in dandasana, de handen naast de heupen, de benen gestrekt.
  2. Vouw de handen. Leg ze achter het hoofd. Of gedeeltelijk in de nek, waarbij ook de zijkanten van de hals in de kom liggen. Houd de rug recht.
  3. Adem uit en en buig langzaam naar achteren, waarbij u de benen omhoog heft, maar ze voortdurend gestrekt houdt.
  4. De benen maken een hoek van ongeveer 30 graden ten opzichte van de vloer. De romp is dusdanig naar achteren gebogen dat het hoofd en de voeten op gelijke hoogte blijven. U balanceert nu op het zitvlak.
  5. Richt de aandacht op de buikspieren en de lage rug.
  6. Hoe sterker de buikspieren, hoe langer u in ardha navasana kunt blijven. Adem rustig door in de volledige yoga-ademhaling.
  7. Blijf 10 seconden tot 1 minuut in deze asana, afhankelijk van hoe getraind uw buikspieren zijn.
  8. Kom in omgekeerde volgorde terug in dandasana.
  9. Rust uit in savasana.

Aandachtspunten

In het begin zult u het waarschijnlijk moeilijk vinden om de asana lang vol te houden. Herhaal de oefening en probeer mettertijd tijdens elke oefensessie telkens wat langer in ardha navasana te blijven. Win eerst medisch advies in als u last hebt van een ernstige vorm van astma, bij hoofdpijn, lage bloeddruk, bij diarree of hartproblemen. Het spreekt voor zich dat dit advies ook geldt als u rug- of nekproblemen hebt die niet zijn terug te voeren op vermoeidheid. Sla deze asana ook over bij buikletsel of als u herstelt van een buikingreep, aangezien in ardha navasana de buikdruk intens wordt opgevoerd.

Rug- en beenspieren

In het begin zullen de benen wellicht trillen of zelfs schokken, omdat de spieren deze oefening niet gewend zijn. Naarmate de training vordert, zullen deze klachten verdwijnen. Voer de tijdspanne langzaam op en overvraag uw rug- en beenspieren niet. Geleidelijkheid is immers het adagio in hatha yoga. Ardha navasana vormt daarop geen uitzondering.

Voordelen

Deze formidabele yogahouding voor de buik- en beenspieren zorgt ervoor dat overtollig vet snel verdwijnt. De lever, milt en nieren zullen beter functioneren. Het hele spijsverteringsproces komt in balans. Obstipatie behoort dan ook definitief tot het verleden. Zoals gezegd waarborgt ardha navasana een sterke rug, iets waar ouderen naarmate de jaren voortschrijden steeds meer baat bij zullen hebben. Ook vrouwen die zwanger willen worden zouden ardha navasana elke dag moeten oefenen om de rugspieren voor te bereiden op de zwangerschap.

Gezondheidseffecten van ardha navasana (halve boothouding)

Ardha navasana is door de vele voordelen in de meeste yogacursussen opgenomen, ondanks het feit dat er nogal wat contra-indicaties zijn. Zoals ook bij ardha navasana volgt na elke yogaoefening een rusthouding, zoals savasana. Dat is nodig om het evenwicht te ervaren tussen de fysieke en mentale inspanning tijdens het uitvoeren van de asana en de (intense) ontspanning erna. Beide facetten van yoga zijn even belangrijk. Het is deze wisselwerking die ervaren wordt als eenheid tussen lichaam en geest. Ardha navasana heeft een therapeutische en ondersteunende, maar niet per se een genezende uitwerking op de volgende klachten, kwalen en aandoeningen:
  • Stress.
  • Zwakke rug- en buikspieren.
  • Spijsverteringsproblemen.
  • Winderigheid
  • Botontkalking (osteoporose)
  • Milde vorm van astma.
  • Lage rugpijn door vermoeidheid.
  • Ardha navasana verbetert de peristaltiek van de dunne- en dikke darm...
  • en brengt de schildklierwerking in evenwicht.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Yogahoudingen  ardha baddha padmottanasanaYogahoudingen ardha baddha padmottanasanaArdha baddha padmottananana is een moeilijke evenwichtshouding, maar als u volhardt en toegewijd oefent zult u fysieke e…
Yogahoudingen  ardha matsyendrasana IYogahoudingen ardha matsyendrasana IArdha matsyendrasana I is genoemd naar Matsyendra, de god van de vissen. Het is de eerste en relatief makkelijkste asana…
Yogahoudingen  padmasana (lotushouding)Yogahoudingen padmasana (lotushouding)Padmasana is een klassieke meditatiehouding. Een asana die symbool staat voor de yogapraktijk. De Gheranda-samhita roemt…
Yogahoudingen  virabhadrasana III (held of krijger)Yogahoudingen virabhadrasana III (held of krijger)Virabhadrasana I en II bereiden u voor op deze moeilijke yogahouding, het 'sluitstuk' van drie bij elkaar horende asana'…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: GDJ / Pixabay
  • 'Yoga', MacDonald Educational Ltd, Sophy Hoare
  • 'Light on Yoga', B.K.S. Iyengar, Georg Allen & Unwin Ltd., London
  • 'Yoga und Medicin', Jurg Wunderli, Fink Verlag, Stuttgart
  • 'Textbook of Yoga', Georg Feuerstein, Hutchinson, London
  • Afbeelding bron 1: Kennguru / Wikimedia Commons
  • Afbeelding bron 2: Brenkee / Pixabay

Reageer op het artikel "Yogahoudingen ardha navasana (halve boothouding)"

Infoteur: Orion
Laatste update: 09-12-2016
Subrubriek: Spiritueel
Special: Hatha yoga (asana's)
Schrijf mee!