InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Spiritueel > Yogahoudingen ardha baddha padmottanasana

Yogahoudingen ardha baddha padmottanasana

Yogahoudingen  ardha baddha padmottanasana Ardha baddha padmottananana is een moeilijke evenwichtshouding, maar als u volhardt en toegewijd oefent zult u fysieke en emotionele balans en harmonie oogsten. Het is typisch een yogahouding waarvan de volledige beheersing maanden kan duren. Yoga is echter wars van elk competitie-element. Voer alleen strijd tegen uzelf. Zoals bij alle moeilijke asana's is het zaak om ook tijdens het voltooien van ardha baddha padmottanasana het ego in toom te houden en dus niet meteen gefrustreerd te raken. Tijd en toewijding zijn belangrijke factoren om succes te boeken. De voltooide ardha baddha padmottanasana kent veel voordelen, zoals een soepele rug. Het hart, de longen en de hersenen krijgen veerkracht, en obstipatie zal voorgoed tot het verleden behoren.

Inhoud

Oorsprong van ardha baddha padmottanasana

Ardha wil zeggen 'half. En baddha is Sanskiet voor 'gebonden', 'geboeid' of 'geketend'. Padma betekent 'lotusbloem' en uttana of ottana wil zeggen 'gestrekt' of 'open'. Deze yogaoefening uit de hatha yoga betekent vrij vertaald 'voorovergebogen halve, gebonden lotus'. Staand op één been in de halve lotushouding (padmasana) buigt u voorover en raakt met een handpalm de vloer. In fysiek opzicht is ardha baddha padmottanasana een uitstekende stretchoefening voor onder andere de hamstrings, heupen, knieën en schouders. Mentaal gezien biedt deze oefening emotionele balans en een uitstekend concentratievermogen, die nodig is als u in diepe meditatie wilt gaan.

Techniek

Mijd deze yogahouding bij acute of chronische knie- of heupproblemen. Win in elk geval eerst medisch advies in.
  1. Ga in tadasana, de armen los langs het lichaam, voeten bij elkaar.
  2. Verplaats het lichaamsgewicht naar het linkerbeen, zoals in vrksasana (boomhouding). Voer alle bewegingen langzaam uit. Dat zorgt er mede voor dat u beter het evenwicht kunt bewaren.
  3. Buig de rechterknie, pak met beide handen de rechterenkel beet en plaats de voet op het linkerdijbeen, waarbij de hiel in de lies drukt.
  4. Blijf even in deze houding om te wennen aan dit nieuwe evenwichtsgevoel, de handen eventueel in namasté gevouwen voor de borst.
  5. Breng nu de rechterhand achter de rug naar de rechtervoet en pak de grote teen met de duim, wijs- en middelvinger vast, terwijl u uw linkerhand in de zij houdt.
  6. Adem uit, buig langzaam naar voren. Plaats de linkerhand plat op de vloer. Houd de rug tijdens het vooroverbuigen recht en kijk naar voren, hoofd in de nek. De rechtervoet zit stevig klem tussen de linkerdij en de buik.
  7. Buig zo ver naar beneden dat het voorhoofd of de kin de linkerknie raakt.
  8. Blijf een halve minuut in ardha baddha padmottanasana. Kom in omgekeerde volgorde terug in tadasana. Doe de oefening daarna rechts.
  9. Rust uit in savasana.

Aandachtspunten

Het is belangrijk dat u tijdens het vooroverbuigen en het terugkomen in de uitgangshouding de rug recht houdt. Dat geldt in de yogapraktijk overigens voor alle vooroverbuigingen. Houd het gestrekte been stokstijf, maar de schouders ontspannen en evenwijdig met de vloer, het hoofd en de nek volledig relaxt. Een kalm gemoed is van cruciaal belang, omdat deze houding anders waarschijnlijk al in de beginfase zal mislukken, zeker als u een beginneling bent.

Evenwicht

Vergeet niet dat bij evenwichtsoefeningen lichaam en geest niet van elkaar te scheiden zijn. Laat u niet frustreren als het in het begin niet lukt, houd uw ego dus in toom en probeer het telkens opnieuw.... uiteindelijk zal het lukken en beheerst u ardha baddha padmottanasana volledig.

Uitwerking

De halve lotus zorgt aan weerszijden voor druk op de buik, en in het verlengde daarvan voor een betere doorbloeding van het hart, de longen en de hersenen. Ook maakt ardha baddha padmasana de knieën, heupen, hamstrings en schouders lenig en soepel. Zoals bij alle evenwichtsoefeningen dwingt deze houding u om geconcentreerd en kalm te blijven, aangezien deze asana anders veel lastiger uit te voeren zal zijn. Daar staat tegenover dat de houding u een gevoel van evenwicht schenkt, wat weer een positieve weerslag heeft op uw gemoed in de vorm van kalmte, rust, innerlijke balans en harmonie. De yogahoudingen vrksasana, padmasana en uttanasana zijn voortreffelijke voorbereidende oefeningen.

Gezondheidseffecten van ardha baddha padmottanasana

Doe ardha baddha padmottanasana niet als u acute of chronische heup- of knieproblemen hebt. Win dan eerst medisch advies in. Als u snel duizelig bent, is het wellicht verstandig om naast een muur te oefenen. U hebt dan houvast als het een keer misgaat. Mijd deze asana ook bij hoge of lage bloeddruk en bij glaucoom. Ardha baddha padmottanasana heeft een therapeutische en ondersteunende, maar niet per se een genezende uitwerking op onder andere de volgende klachten, kwalen en aandoeningen.
  • Zwakke hamstrings.
  • Stijve knieën, schouders, heupen en rug.
  • Onrust, stress.
  • Gebrekkig concentratievermogen.
  • Spijsverteringsproblemen, zoals obstipatie.
  • Fysieke en emotionele onbalans.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Yogahoudingen  baddha konasana (schoenmaker)Yogahoudingen baddha konasana (schoenmaker)Baddha konasana bereidt de heupen voor op de meditatiehoudingen padmasana en siddhasana. Het is de traditionele houding…
Yogahoudingen  ardha matsyendrasana IYogahoudingen ardha matsyendrasana IArdha matsyendrasana I is genoemd naar Matsyendra, de god van de vissen. Het is de eerste en relatief makkelijkste asana…
Yogahoudingen  ustrasana (kameel)Yogahoudingen ustrasana (kameel)Ustrasana verruimt de borstkas en verbetert de lichaamshouding. Deze klassieke yogaoefening is vermeld in de Gheranda-sa…
Yogahoudingen  tadasana (berghouding)Yogahoudingen tadasana (berghouding)Van alle staande yogahoudingen is tadasana de meest elementaire. Elke staande houding begint en eindigt met tadasana. De…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: GDJ / Pixabay
  • 'Textbook of Yoga', Hutchinson, London
  • 'Light on Yoga', B.K.S. Iyengar, Georg Allen & Unwin Ltd., London
  • 'Yoga und Medicin', Jurg Wunderli, Fink Verlag, Stuttgart
  • 'Gheranda Samhita', C. Keus, Ank-Hermes, Deventer
  • Afbeelding bron 1: Brenkee / Pixabay

Reageer op het artikel "Yogahoudingen ardha baddha padmottanasana"

Infoteur: Orion
Laatste update: 23-02-2017
Subrubriek: Spiritueel
Special: Hatha yoga (asana's)
Schrijf mee!