InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Spiritueel > Yogahoudingen dandasana (stok- of stafhouding)

Yogahoudingen dandasana (stok- of stafhouding)

Yogahoudingen  dandasana (stok- of stafhouding) Deze yogahouding lijkt makkelijk, maar de schijn bedriegt. De correcte uitvoering van dandasana vergt namelijk enige concentratie. De asana traint vooral de rugspieren en is voor de meeste volwassenen lastig vol te houden. Daarentegen kunnen kleine kinderen, terwijl ze spelen, moeiteloos gedurende lange tijd in deze zithouding vertoeven. Dat verschil heeft alles te maken met het feit dat de meeste volwassenen een leven lang tegen rugleuningen hebben gezeten. Dat 'steuntje in de rug' voelt goed, maar daardoor raken op latere leeftijd wel bepaalde spiergroepen in de boven- en onderrug verzwakt. Dandasana maakt u bewust van een eventuele verkeerde manier van zitten.

Inhoud

Oorsprong van dandasana (stok- of stafhouding)

Dandasana kan worden beschouwd als een basishouding ter voorbereiding op tal van zithoudingen. Dat neemt niet weg dat dandasana een volwaardige hoewel geen klassieke yogahouding is uit de hatha yoga. Het Sanskriet-woord danda betekent 'staf' of 'stok'. Sommige yogi's gebruiken dandasana als meditatiehouding.

Dandasana / Bron: Jemasty / Wikimedia CommonsDandasana / Bron: Jemasty / Wikimedia Commons

Techniek

Een correcte en gedisciplineerde uitvoering van dandasana gedurende lange tijd corrigeert op den duur een verkeerde zithouding en vermindert rugklachten.
  1. Ga op de vloer zitten, eventueel op een yogamatje.
  2. Strek de benen recht naar voren, knieholten op de vloer gedrukt, voeten tegen elkaar.
  3. Zorg ervoor dat u op de bekkenbeenderen zit, dus niet met een gebogen onderrug op het stuitbeen.
  4. Plaats de handen aan weerszijden van de heupen. De vingers wijzen naar voren.
  5. Houd de rug zo recht als een stok, druk de borst naar voren, schouders naar achteren (niet optrekken). De armen kunt u in de beginfase als steun gebruiken.
  6. Bij een variant van dandasana houdt u de armen gestrekt boven het hoofd, de handpalmen tegen elkaar aan. Doe deze variant voor gevorderden alleen als u de steun van de armen tijdens de uitvoering van dandasana kunt missen.
  7. Blijf enkele minuten in deze houding, of tot u spierpijn krijgt in de rug. Ontspan u daarna in savasana.

Aandachtspunten

In principe is dandasana wat tadasana is voor alle staande yogahoudingen. Deze voorbereidingshouding is voor veel westerlingen moeilijk. Houd tijdens het oefenen de rug goed gestrekt. De rug dient een hoek van 90 graden te maken met de gestrekte benen. Ga eventueel met de rug tegen een muur zitten als dandasana in het begin niet vol te houden is, bijvoorbeeld omdat u meteen spierpijn krijgt. De bovengenoemde variant op dandasana is alleen voor gevorderde yogabeoefenaars.

Uitwerking

Dandasana staat symbool voor de 'kunst van het zitten'. We hoeven maar te kijken hoe kleine kinderen dat doen om ons te realiseren en te verbazen hoezeer onze rugspieren 'gedegenereerd' zijn. Consequent oefenen verbetert de houding, versterkt de rugspieren en verruimt de borstkas, waardoor de ademhaling vrijer en dieper wordt. Dandana wordt naast padmasana en siddhasana gebruikt als asana voor meditaties (dhyana) en voor het uitvoeren van ademoefeningen (pranayama).

Gezondheidseffecten van dandasana (staf- of stokhouding)

Vermoeidheid en een kwijnend concentratievermogen zijn in veel gevallen mede te wijten aan een slechte zithouding of een verkeerde manier van staan, met rugzwakte als gevolg. Tadasana en dandasana zijn twee basishoudingen die daar verandering in kunnen brengen. Volgens de yogahandboeken heeft dandasana een therapeutische en ondersteunende, maar niet per definitie een genezende uitwerking op onder andere de volgende klachten, kwalen en aandoeningen.
  • Slechte zithouding.
  • Zwakke rugspieren.
  • 'Geknepen borstkas', het frustreert de diepe, vrije ademhaling.
  • Onrust.
  • Slecht concentratievermogen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Yogahoudingen  purvottanasana (oostwaartse strekhouding)Yogahoudingen purvottanasana (oostwaartse strekhouding)Purvottanasana is in veel opzichten een complete work-out en met name geschikt voor het trainen van de rug-, arm- en bee…
Yogahoudingen  chaturanga dandasana (vierledige staf)Yogahoudingen chaturanga dandasana (vierledige staf)Wie gespierde armen en schouders ambieert, zonder te veranderen in een bodybuilder, kan met chaturanga dandasana (vierle…
Yogahoudingen  adho mukha svanasana (zich uitrekkende hond)Yogahoudingen adho mukha svanasana (zich uitrekkende hond)Adho mukha svanasana is een uitstekende oefening voor de rug. Feitelijk bestaat de 'zich uitrekkende hond' uit meerdere…
Yogahoudingen  kurmasana I (schildpad)Yogahoudingen kurmasana I (schildpad)De yogahouding kurmasana I is gewijd aan de kosmische schildpad Kurma. In de Indiase mythologie is Kurma een van de vele…
Yogahoudingen  paschimottanasana (zittende vooroverbuiging)Yogahoudingen paschimottanasana (zittende vooroverbuiging)Van alle basishoudingen is paschimottanasana een van de belangrijkste asana's. De Hatha Yoga Pradipika, een klassiek Ind…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Yogahoudingen dandasana (stok- of stafhouding)"

Infoteur: Orion
Laatste update: 19-09-2016
Subrubriek: Spiritueel
Special: Hatha yoga (asana's)
Schrijf mee!