InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Spiritueel > Yogahoudingen dandasana (stok- of stafhouding)

Yogahoudingen dandasana (stok- of stafhouding)

Yogahoudingen  dandasana (stok- of stafhouding) Deze yogahouding lijkt makkelijk, maar de schijn bedriegt. De correcte uitvoering van dandasana vergt namelijk veel concentratie. De asana traint vooral de rugspieren en is voor de meeste volwassenen lastig om lang vol te houden. Daarentegen kunnen kleine kinderen, terwijl ze spelen, moeiteloos gedurende langere tijd in deze zithouding vertoeven. Dat verschil heeft alles te maken met het feit dat de meeste volwassenen een leven lang tegen rugleuningen hebben gezeten. Dat 'steuntje in de rug' voelt goed, maar daardoor raken op latere leeftijd wel bepaalde spiergroepen in de boven- en onderrug verzwakt. Dandasana maakt u bewust van een eventuele verkeerde manier van zitten.

Inhoud

Oorsprong van dandasana (stok- of stafhouding)

Dandasana kan worden beschouwd als een basishouding ter voorbereiding op tal van zithoudingen. Dat neemt niet weg dat dandasana een volwaardige hoewel geen klassieke yogahouding is uit de hatha yoga. Het Sanskriet-woord danda betekent 'staf' of 'stok'. Sommige yogi's gebruiken dandasana als meditatiehouding.

Dandasana (staf- of stokhouding) / Bron: Jemasty, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Dandasana (staf- of stokhouding) / Bron: Jemasty, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Techniek

Een correcte en gedisciplineerde uitvoering van dandasana gedurende lange tijd corrigeert op den duur een verkeerde zithouding en vermindert rugklachten.
  1. Ga op de vloer zitten, eventueel op een yogamatje.
  2. Strek de benen recht naar voren, knieholten op de vloer gedrukt, voeten tegen elkaar.
  3. Zorg ervoor dat u op de bekkenbeenderen zit, dus niet met een gebogen onderrug op het stuitbeen.
  4. Plaats de handen aan weerszijden van de heupen. De vingers wijzen naar voren.
  5. Houd de rug zo recht als een stok, druk de borst naar voren, schouders naar achteren (niet optrekken). De armen kunt u in de beginfase als steun gebruiken.
  6. Bij een variant van dandasana houdt u de armen gestrekt boven het hoofd, de handpalmen tegen elkaar aan, ofwel in namasté. Doe deze variant voor gevorderden alleen als u de steun van de armen tijdens de uitvoering van dandasana kunt missen.
  7. Blijf enkele minuten in deze houding, of tot u spierpijn krijgt in de rug. Adem rustig door in de volledige yoga-ademhaling.
  8. Ontspan u daarna in savasana (lijkhouding).

Aandachtspunten

In principe is dandasana wat tadasana is voor alle staande yogahoudingen. De correcte uitvoering van deze voorbereidingshouding is voor veel westerlingen moeilijk. Houd tijdens het oefenen de rug goed gestrekt. De rug dient een hoek van 90 graden te maken met de gestrekte benen. Ga eventueel met de rug tegen een muur zitten als dandasana in het begin niet vol te houden is, bijvoorbeeld omdat u meteen spierpijn krijgt. De bovengenoemde variant op dandasana is alleen voor gevorderde yogabeoefenaars.

Uitwerking

Dandasana staat symbool voor de 'kunst van het zitten'. Kijk hoe peuters en kleuters dat doen. U realiseert zich dan hoezeer de rugspieren van veel volwassenen 'gedegenereerd' zijn. Consequent oefenen verbetert de lichaamshouding, versterkt de rugspieren en verruimt de borstkas, waardoor de ademhaling vrijer en dieper wordt.

OM-symbool / Bron: Brenkee, PixabayOM-symbool / Bron: Brenkee, Pixabay
Meditatie
Dandana wordt naast padmasana (lotushouding) en siddhasana (voltooide houding) gebruikt als asana voor meditaties (dhyana) en voor het uitvoeren van ademoefeningen (pranayama).

Gezondheidseffecten van dandasana (staf- of stokhouding)

Vermoeidheid en een slecht concentratievermogen zijn in veel gevallen mede te wijten aan een slechte zithouding of een verkeerde manier van staan, met rugzwakte als gevolg. Tadasana (berghouding) en dandasana (stok-of stafhouding) zijn twee basishoudingen die daar verandering in kunnen brengen.

Therapie

Volgens de yogahandboeken heeft dandasana een therapeutische en ondersteunende, maar niet per definitie een genezende uitwerking op onder andere de volgende klachten, kwalen en aandoeningen:
  • Slechte zithouding.
  • Zwakke rugspieren.
  • 'Geknepen borstkas', het frustreert de diepe, vrije ademhaling.
  • Onrust, stress.
  • Slecht concentratievermogen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Yogahoudingen  purvottanasana (oostwaartse strekhouding)Yogahoudingen purvottanasana (oostwaartse strekhouding)Purvottanasana is in veel opzichten een complete work-out en met name geschikt voor het trainen van de rug-, arm- en bee…
Yogahoudingen  adho mukha svanasana (zich uitrekkende hond)Yogahoudingen adho mukha svanasana (zich uitrekkende hond)Adho mukha svanasana is een uitstekende oefening voor de rug. Feitelijk bestaat de 'zich uitrekkende hond' uit meerdere…
Yogahoudingen  chaturanga dandasana (vierledige staf)Yogahoudingen chaturanga dandasana (vierledige staf)Wie gespierde armen en schouders ambieert, zonder te veranderen in een bodybuilder, kan met chaturanga dandasana (vierle…
Yogahoudingen  urdhva padmasana (in schouderstand)Yogahoudingen urdhva padmasana (in schouderstand)Urdhva padmasana sarvangasana is een variant van de schouderstand. Deze asana zorgt ervoor dat er nog meer bloed naar de…
Yogahoudingen  trianga mukhaikapada paschimottanasanaYogahoudingen trianga mukhaikapada paschimottanasanaIn deze yogahouding voor gevorderden wordt de rug intens gerekt en gestrekt. Feitelijk is trianga mukhaikapada paschimot…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: GDJ, Pixabay
  • 'Light on Yoga', Iyengar, George Allen & Unwin, London
  • 'Yoga und Medicin', Jurg Wunderli, Fink Verlag, Stuttgart
  • Afbeelding bron 1: Jemasty, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
  • Afbeelding bron 2: Brenkee, Pixabay

Reageer op het artikel "Yogahoudingen dandasana (stok- of stafhouding)"

Infoteur: Orion
Laatste update: 31-10-2018
Subrubriek: Spiritueel
Special: Hatha yoga (asana's)
Schrijf mee!