InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Spiritueel > Yogahoudingen paripurna navasana (voltooide boothouding)

Yogahoudingen paripurna navasana (voltooide boothouding)

Yogahoudingen  paripurna navasana (voltooide boothouding) Deze yogahouding doet denken aan een boot met roeiriemen. Het is een makkelijke, maar ook bijzondere asana. De buikspieren worden flink getraind en vetrolletjes verdwijnen. Paripurna navasana kalmeert en schenkt een opmerkelijk gevoel voor evenwicht. In het begin, en ongetraind, zult u niet veel langer dan enkele seconden in deze houding kunnen volharden. Yogahoudingen hebben een gunstige invloed op de gezondheid. Paripurna navasana is een uitstekende oefening die niet moeilijk is, maar waar het figuur rug, buik en heupen in korte tijd van profiteert.

Inhoud

Oorsprong van paripurna navasana (voltooide boothouding)

Het Sanskriet-woord paripurna of paripoorna betekent vrij vertaald 'volledig', 'volkomen' of 'compleet'. En nav is Sanskriet voor 'boot'. Asana wil zeggen '(zit)thouding'. In veel yogahandboeken wordt paripurna navasana geprezen als de yogahouding bij uitstek die de buikspieren versterkt. Bij deze hatha yoga-oefening krijgen ook de buigspieren van de heupen een stevige training.

Oefenschema
In de loop der eeuwen zijn er zowel in India als in het Westen talloze makkelijke maar ook zeer moeilijke asana's ontwikkeld, wat vooral te maken had met de enorme volgens sommigen ontaarde lichaamscultus waar yoga deel van uitmaakte. Paripurna navasana verdient het echter om opgenomen te worden in het oefenschema van hen die een selecte keuze willen maken uit de veelheid aan yogahoudingen.

Paripurna navasana (voltooide boothouding) / Bron: Kennguru, Wikimedia Commons (CC BY-3.0)Paripurna navasana (voltooide boothouding) / Bron: Kennguru, Wikimedia Commons (CC BY-3.0)

Techniek

Blijf in het begin vooral niet te lang in deze yogahouding. U voorkomt daarmee dat u de rug- en buikspieren overvraagt.
  1. Ga in dandasana (stok- of stafhouding), de benen gestrekt naar voren, voeten bij elkaar.
  2. Adem uit. Buig het bovenlichaam iets naar achteren, waarbij de gestrekte benen van de vloer komen. Balanceren op de billen (stuitje) kan in het begin lastig zijn. Met behulp van de handen, die u naast de heupen op de vloer houdt, moet dat echter lukken. Eventueel oefent u dit eerst gedurende enkele weken voordat u paripurna navasana voltooit.
  3. Houd al balancerend zowel de benen als het bovenlichaam in een hoek van zestig graden met de vloer, waarbij het lichaam een driehoek vormt. De voeten bevinden zich echter wat hoger dan het hoofd.
  4. Breng de gestrekte armen naar de knieën, evenwijdig aan de vloer, waarbij het midden van de onderarmen de knieën raakt. Houd ook de vingers gestrekt, handpalmen naar elkaar toe. Richt de blik op de voeten. Houd de adem niet in en adem rustig door in de volledige yoga-ademhaling.
  5. Blijf in het begin slechts enkele seconden in deze yogahouding om de buik- en rugspieren te laten wennen. Voer de tijdspanne op tot een halve minuut, eventueel een minuut.
  6. Kom in omgekeerde volgorde terug in dandasana.
  7. Rust uit in savasana (lijkhouding).

Aandachtspunten

Houd de benen en de rug recht en in een hoek van vijfenveertig tot zestig graden met de vloer terwijl u volhardt in paripurna navasana. Adem zo rustig mogelijk in de volledige yoga-ademhaling, ook al zult u de neiging hebben de adem in te houden om de buikspieren te ondersteunen. Eventueel houdt u alleen na elke inademing even de adem in (kumbhaka pranayama). Rust na deze asana goed uit in savasana en laat het gevoel van kalmte en fysieke ontspanning op u inwerken.

Uitwerking

B.K.S. Iyengar is vol lof over deze yogahouding en zegt hierover: 'Paripurna navasana en ardha navasana geven kracht en vitaliteit aan de rug, en dat voorkomt veel ouderdomsongemakken'. Deze asana is zeer geschikt voor vrouwen die zwanger willen worden; tijdens de zwangerschap zal een sterke rug immers veel rugklachten voorkomen.

Rug- en buikoefening
Al met al is de 'voltooide boothouding' een uitstekende rug- en buikoefening die bovendien de nierkapsels versterkt, vetrolletjes doet verdwijnen, een eind maakt aan winderigheid en een gevoel van rust en ontspanning schenkt.

Gezondheidseffecten van paripurna navasana (voltooide boothouding)

Wees voorzichtig met deze yogahouding als u last hebt van slapeloosheid, hoofdpijn, diarree, hartklachten en astmatische ongemakken. Zwangere vrouwen kunnen beter eerst medisch advies inwinnen voordat ze aan paripurna navasana beginnen.

Therapie

Volgens de yogahandboeken heeft de 'voltooide boothouding' een therapeutische en ondersteunende, maar niet per definitie een genezende uitwerking op onder andere de volgende klachten, kwalen en aandoeningen:

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Yogahoudingen  setu bandha sarvangasana (brughouding)Yogahoudingen setu bandha sarvangasana (brughouding)De voltooide setu bandha sarvangasana doet denken aan een brug. Het is een 'backbending'-asana. Dit soort yogahoudingen…
Yogahoudingen  siddhasana (voltooide houding)Yogahoudingen siddhasana (voltooide houding)Siddhasana wordt ook wel de volmaakte, perfecte of voltooide houding genoemd. Deze asana is ideaal om in te mediteren. I…
Yogahoudingen  salabhasana (sprinkhaanhouding)Yogahoudingen salabhasana (sprinkhaanhouding)Salabhasana is een basishouding, maar niettemin zeer inspannend. Deze yogaoefening vraagt immers veel van de rug- en dij…
Yogahoudingen  padangusthasana (grote-teengreep)Yogahoudingen padangusthasana (grote-teengreep)Padangusthasana is een voortreffelijke yogahouding voor wie 'niet meer met de vingers aan de grond kan'. Een weldaad voo…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: GDJ, Pixabay
  • 'Yoga', Sophie Hoare, Macdonald educational Ltd., London
  • 'Ligt on yoga', B.K.S. Iyengar, George Allen & Unwin, London
  • 'Yoga en geneeskunde', Jurg Wunderli, Fink Verlag, Stuttgart
  • Afbeelding bron 1: Kennguru, Wikimedia Commons (CC BY-3.0)
  • Afbeelding bron 2: Brenkee, Pixabay

Reageer op het artikel "Yogahoudingen paripurna navasana (voltooide boothouding)"

Infoteur: Orion
Laatste update: 31-12-2018
Subrubriek: Spiritueel
Special: Hatha yoga (asana's)
Schrijf mee!