InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Spiritueel > Yogahoudingen paripurna navasana (voltooide boothouding)

Yogahoudingen paripurna navasana (voltooide boothouding)

Yogahoudingen  paripurna navasana (voltooide boothouding) Deze yogahouding doet denken aan een boot met roeiriemen. Het is een makkelijke, maar ook bijzondere asana. De buikspieren worden flink getraind en vetrolletjes verdwijnen. Paripurna navasana kalmeert en schenkt een opmerkelijk gevoel voor evenwicht. In het begin, en ongetraind, zult u niet veel langer dan enkele seconden in deze houding kunnen volharden. Yogahoudingen hebben een gunstige invloed op de gezondheid. Paripurna navasana is een uitstekende oefening die niet moeilijk is, maar waar het figuur rug, buik en heupen in korte tijd van profiteert.

Inhoud

Oorsprong van paripurna navasana (complete boothouding)

Het Sanskriet-woord paripurna of paripoorna betekent vrij vertaald 'volledig', 'volkomen' of 'compleet'. En nav is Sanskriet voor 'boot'. In veel yogahandboeken wordt paripurna navasana geprezen als de yogahouding bij uitstek die de buikspieren versterkt. Soms wordt vergeten dat bij deze hatha yoga-oefening ook de buigspieren van de heupen een stevige training ondergaan.

Oefenschema

In de loop der eeuwen zijn er zowel in India als in het Westen talloze makkelijke maar ook zeer moeilijke asana's ontwikkeld, wat vooral te maken had met de enorme volgens sommigen ontaarde lichaamscultus waar yoga deel van uitmaakte. Paripurna navasana verdient het echter om opgenomen te worden in het oefenschema van hen die een selecte keuze willen maken uit de veelheid aan yogahoudingen.

Paripurna navasana (voltooide boothouding) / Bron: Kennguru / Wikimedia CommonsParipurna navasana (voltooide boothouding) / Bron: Kennguru / Wikimedia Commons

Techniek

Blijf in het begin vooral niet te lang in deze yogahouding. U voorkomt daarmee dat u de rug- en buikspieren overvraagt.
  1. Ga in dandasana, de benen gestrekt naar voren, voeten bij elkaar.
  2. Adem uit. Hel het bovenlichaam iets naar achteren, waarbij de gestrekte benen van de vloer komen. Balanceren op de billen (stuitje) kan in het begin lastig zijn. Met behulp van de handen, die u naast de heupen op de vloer houdt, moet dat echter lukken. Eventueel oefent u dit eerst gedurende enkele weken voordat u paripurna navasana voltooit.
  3. Houd al balancerend zowel de benen als het bovenlichaam in een hoek van zestig graden met de vloer, waarbij het lichaam een driehoek vormt. De voeten bevinden zich echter wat hoger dan het hoofd.
  4. Breng de gestrekte armen naar de knieën, evenwijdig aan de vloer, waarbij het midden van de onderarmen de knieën raakt. Houd ook de vingers gestrekt, handpalmen naar elkaar toe. Richt de blik op de voeten.
  5. Blijf in het begin slechts enkele seconden in deze yogahouding om de buik- en rugspieren te laten wennen. Voer de tijdspanne op tot een halve minuut, eventueel een minuut.
  6. Kom in omgekeerde volgorde terug in dandasana. Rust uit in savasana.

Aandachtspunten

Houd de benen en de rug recht en in een hoek van vijfenveertig tot zestig graden met de vloer terwijl u volhardt in paripurna navasana. Adem rustig door in de volledige yoga-ademhaling, ook al zult u de neiging hebben de adem in te houden om de buikspieren te ondersteunen. Eventueel houdt u alleen na elke inademing even de adem in (kumbhaka pranayama). Rust na deze asana goed uit in savasana en laat het gevoel van kalmte en fysieke ontspanning op u inwerken.

Uitwerking

B.K.S. Iyengar is vol lof over deze yogahouding en zegt hierover: 'Paripurna navasana en ardha navasana geven kracht en vitaliteit aan de rug, en dat voorkomt veel ouderdomsongemakken'. Deze asana is zeer geschikt voor vrouwen die zwanger willen worden; tijdens de zwangerschap zal een sterke rug immers veel rugklachten voorkomen. Al met al is de 'voltooide boothouding' een uitstekende rug- en buikoefening die bovendien de nierkapsels versterkt, vetrolletjes doet verdwijnen, een eind maakt aan winderigheid en een gevoel van rust en ontspanning schenkt.

Gezondheidseffecten van paripurna navasana (voltooide boothouding)

Wees voorzichtig met deze yogahouding als u last hebt van slapeloosheid, hoofdpijn, diarree, hartklachten en astmatische ongemakken. Zwangere vrouwen kunnen beter eerst medisch advies inwinnen voordat ze aan paripurna navasana beginnen. Volgens de yogahandboeken heeft de 'voltooide boothouding' een therapeutische en ondersteunende, maar niet per definitie een genezende uitwerking op onder andere de volgende klachten, kwalen en aandoeningen:

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Yogahoudingen  siddhasana (voltooide houding)Yogahoudingen siddhasana (voltooide houding)Siddhasana wordt ook wel de volmaakte, perfecte of voltooide houding genoemd. Deze asana is ideaal om in te mediteren. I…
Yogahoudingen  setu bandha sarvangasana (brug)Yogahoudingen setu bandha sarvangasana (brug)De voltooide setu bandha sarvangasana doet denken aan een brug. Het is een 'backbending'-asana. Dit soort yogahoudingen…
Yogahoudingen  prasarita padottanasana (staande hoek)Yogahoudingen prasarita padottanasana (staande hoek)Deze spreidstandhouding is veeleisend voor de heupen, liezen, kniepezen en enkels. Het is overigens geen klassieke asana…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: GDJ / Pixabay
  • 'Yoga', Sophie Hoare, Macdonald educational Ltd., London
  • 'Ligt on yoga', B.K.S. Iyengar, George Allen & Unwin, London
  • 'Yoga en geneeskunde', Jurg Wunderli, Fink Verlag, Stuttgart
  • Afbeelding bron 1: Kennguru / Wikimedia Commons
  • Afbeelding bron 2: Brenkee / Pixabay

Reageer op het artikel "Yogahoudingen paripurna navasana (voltooide boothouding)"

Infoteur: Orion
Laatste update: 09-12-2016
Subrubriek: Spiritueel
Special: Hatha yoga (asana's)
Schrijf mee!