InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Spiritueel > Yogahoudingen – eka pada bakasana I

Yogahoudingen – eka pada bakasana I

Yogahoudingen – eka pada bakasana I Eka pada bakasana I, ofwel de 'eenbenige kraanvogelhouding', is een oefening voor de gevorderde yogi. De aanblik ervan symboliseert alertheid, kracht en geduld. Beheersing van de beginnershoudingen is zonder meer vereist, alleen al omdat deze yogahouding een uitstekend evenwichtsgevoel en een goede coördinatie vergt. Eka pada bakasana I is een fenomenale training voor de buikspieren, nog meer dan voor de armspieren. Deze asana vergt niet zozeer lenigheid dan wel kracht. Zelfs ervaren yogi’s vinden de houding moeilijk, hoewel de aanblik wellicht anders doet vermoeden. Geduld en toewijding zijn twee sleutelwoorden voor de beheersing ervan.

Inhoud

Oorsprong van eka pada bakasana I (eenbenige kraanvogelhouding)

De Sanskriet-woorden eka en pada betekenen respectievelijk ‘een’ en ‘voet’ (of ‘been’). Het is een klassieke yogahouding uit de hatha yoga, hoewel hij niet vermeld staat in de Indiase yogahandboeken, zoals de Gheranda-samhita en de Hatha Yoga Pradipika. Eka pada bakasana I is een moeilijke asana. De beheersing ervan vergt geduld en veel armkracht. De klassieke uitvoering begint met een variant (salamba sirsasana II) van de hoofdstand. Omwille van de uitvoerbaarheid is gekozen voor een gemakkelijkere aanvangshouding.

Eka pada bakasana I (eenbenige kraanvogelhouding)( / Bron: Shyamjii, Wikimedia Commons (CC BY-SA-4.0)Eka pada bakasana I (eenbenige kraanvogelhouding)( / Bron: Shyamjii, Wikimedia Commons (CC BY-SA-4.0)

Techniek

Eka pada bakasana I kan vanuit drie yogahoudingen worden aangevangen: salamba sirsasana II (variant van de hoofdstand), tadasana (berghouding) en bakasana (kraanvogelhouding). Om de asana niet onnodig moeilijk te maken is gekozen voor tadasana (berghouding), ofwel de gemakkelijkste aanvangshouding. Zodra u de 'eenbenige kraanvogelhouding' beheerst, kunt u een poging wagen om vanuit de hoofdstand of de kraanvogelhouding in eka pada bakasana I te gaan, hoewel dat beslist niet noodzakelijk is voor het effect van de yogahouding.
  1. Ga in tadasana (berghouding). Houd de voeten bij elkaar, de handen aan weerszijden van de heupen. Bereid u mentaal voor.
  2. Ga gehurkt zitten, de handpalmen voor u op de vloer en op schouderbreedte. Houd de vingers gespreid; ze wijzen naar voren.
  3. Buig de armen, de ellebogen wijzen naar achteren. Aldus wordt de rechterbovenarm (triceps) een soort platform waar dadelijk het rechteronderbeen op gaat rusten.
  4. Blijf tijdens al deze bewegingen rustig doorademen, probeer de adem niet in te houden.
  5. Leg het hoofd niet in de nek, maar kijk naar de vloer op ongeveer een meter van de handen.
  6. Uw gevoel voor balans moet zodanig ontwikkeld zijn dat u nu moeiteloos de voeten kunt optrekken, nadat u eerst uw scheenbeen vlak boven de elleboog hebt geplaatst, de knie zijdelings van de oksel.
  7. Een makkelijkere variant bestaat eruit dat u de rechterknie niet zo ver optrekt, maar op de triceps plaatst.
  8. Houd het linkerbeen gestrekt naar achteren, in een hoek van 60 graden boven de vloer, de voet gestrekt.
  9. Houd de rug zo recht mogeijk, de ellebogen iets gebogen (niet overstrekken!) en het linkerbeen gestrekt terwijl u in eka pada bakasana I blijft. Adem rustig door in de volledige yoga-ademhaling.
  10. Blijf ongeveer een halve minuut in eka pada bakasana I.
  11. Kom in omgekeerde volgorde terug in tadasana (berghouding) en doe de oefening links.
  12. Ontspan in savasana (lijkhouding).

Aandachtspunten

Eka pada bakasana I kent omwille van de uitvoerbaarheid veel varianten. De manier waarop u in de asana komt, zoals vanuit tadasana, is minder belangrijk. Als u toch vanuit salamba sirsasana II (hoofdstand) in de 'eenbenige kraanvogelhouding' wilt gaan, zorg er dan voor dat u in een vloeiende beweging in eka pada bakasana I gaat, waarbij u het bovenlichaam vanuit de hoofdstand langzaam naar beneden buigt. Let op uw evenwichtsgevoel en voorkom aldus blessures.

Balans
Het spreekt vanzelf dat de bovenstaande aanloop ernaartoe de asana nog moeilijker maakt. Belangrijk is dat u in de voltooide asana de ellebogen niet overstrekt. Breng de knie naar de oksel of beoefen de variant, waarbij u de knie op de triceps plaatst. Houd de rug recht en het andere been gestrekt naar achteren, zoals ook de voet, en in een hoek van 60 graden. Het zorgt voor de ideale balans.

Uitwerking

Eka pada bakasana I vergt meer kracht dan lenigheid. Het is een uitstekende oefening voor het trainen van de buikspieren, de heupspieren, de hamstrings en de adductoren van het gestrekte been. Als u gespierde armen en schouders ambieert, zit u bij deze oefening goed, waarbij u niet bang hoeft te zijn dat u er als een bodybuilder gaat uitzien. Met name de triceps krijgt een goede training. Aangezien de buikspieren veel werk verrichten, worden alle buikorganen gemasseerd. Dit komt de spijsvertering ten goede, waardoor onder andere obstipatie tot het verleden zal behoren.

OM-symbool / Bron: Brenkee, PixabayOM-symbool / Bron: Brenkee, Pixabay

Gezondheidseffecten van eka pada bakasana I (eenbenige kraanvogelhouding)

Geduld en toewijding zijn belangrijke sleutelwoorden voor het beheersen van deze asana voor gevorderden. Alvorens zich aan eka pada bakasana I te wijden is het zaak eerst de beginnershoudingen onder de knie te krijgen. U voorkomt daarmee blessures en u ontwikkelt gaandeweg armkracht en gevoel voor balans, naast de vele gezondheidsvoordelen van de 'gemakkelijke' oefeningen. Oefen stap voor stap en laat u niet ontmoedigen door de moeilijkheidsgraad. Het zal de wilskracht ten goede komen.

Therapie

Eka pada bakasana I heeft een therapeutische en ondersteunende, maar niet per definitie een genezende uitwerking op de volgende klachten, kwalen en aandoeningen:
  • Gebrek aan fysieke en mentale balans.
  • Slappe buikspieren.
  • Vetrolletjes rond de heupen.
  • Gebrek aan wilskracht en concentratievermogen.
  • Slappe rug-, arm- en heupspieren.

Lees verder

© 2018 Orion, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Yogahoudingen – bakasana (kraanvogelhouding)Yogahoudingen – bakasana (kraanvogelhouding)Bakasana (reiger) is typisch een yogahouding die er ingewikkeld en indrukwekkend uitziet, maar waarvan de moeilijkheidsg…
Yogahoudingen – eka pada sarvangasanaYogahoudingen – eka pada sarvangasanaEka pada sarvangasana is een variant van salamba sarvangasana I. Vanuit de schouderstand plaatst u een been volledig ges…
Yogahoudingen – padangusthasana (grote-teengreep)Yogahoudingen – padangusthasana (grote-teengreep)Een voortreffelijke yogahouding voor wie 'niet meer met de vingers aan de grond kan'. Een weldaad voor de (vermoeide) ru…
Yogahoudingen – supta konasana (liggende hoekhouding)Yogahoudingen – supta konasana (liggende hoekhouding)Supta konasana is een voortzetting van halasana, een variant waarbij de benen zo ver mogelijk zijwaarts gespreid zijn. D…
Yogahoudingen – uttana padasanaYogahoudingen – uttana padasanaUttana padasana is qua uitvoering nauw verwant aan matsyasana (vishouding). Ook de gezondheidsvoordelen zijn gelijkwaard…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: GDJ, Pixabay
  • 'Textbook of Yoga', George Feuerstein, Hutchinson, London
  • 'Yoga und Medicin', Jurg Wunderli, J. Fink Verlag, Stuttgart
  • 'Yoga', Sophy Hoare, Macdonald Educational Ltd.
  • Afbeelding bron 1: Shyamjii, Wikimedia Commons (CC BY-SA-4.0)
  • Afbeelding bron 2: Brenkee, Pixabay

Reageer op het artikel "Yogahoudingen – eka pada bakasana I"

Infoteur: Orion
Gepubliceerd: 23-07-2018
Subrubriek: Spiritueel
Special: Hatha yoga (asana's)
Schrijf mee!