InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Spiritueel > Yogahoudingen – parighasana (poorthouding)

Yogahoudingen – parighasana (poorthouding)

Yogahoudingen – parighasana (poorthouding) Parighasana heeft veel gezondheidsvoordelen. Tijdens het uitvoeren van deze yogahouding maakt u een zijwaartse buiging naar de voet. De 'poorthouding' is een intensieve beginnersoefening die de bekken- en buikspieren versterkt. Dankzij het intense strekken van de flanken zullen vetrolletjes verdwijnen. Ook de rug krijgt een uitstekende training en de longinhoud wordt vergroot. Doe deze asana niet bij knie- of schouderblessures. Mensen met fysieke en mentale lusteloosheid zouden wel eens veel baat kunnen hebben bij parighasana.

Inhoud

Oorsprong van parighasana (poorthouding)

Een van de vele betekenissen van het Sanskriet-woord parigha is 'slagboom'. Maar ook 'dwarsbalk' of zelfs 'wolk die voor de zon schuift'. Tijdens het uitvoeren van parighasana strekt u knielend één been zijwaarts, waarna u een zijwaartse buiging maakt over het gestrekte been. De poorthouding is een asana voor beginners uit de hatha yoga en wordt gebruikt om de flanken te versterken, de longinhoud te vergroten en de ruggengraat in zijwaartse richting zo lenig te maken als van een kat.

Techniek

Zoals bij alle yogaoefeningen ligt het gevaar van overstrekking altijd op de loer. Wees erop bedacht. Bij knieblessures of -aandoeningen in welke vorm dan ook is het beter eerst medisch advies in te winnen voordat u aan de poorthouding begint.
  1. Ga geknield op de vloer zitten. Houd de enkels bij elkaar en leg de handen op de dijen.
  2. Adem rustig door en spreid de armen horizontaal op schouderhoogte.
  3. Verplaats het gewicht naar de linkerknie. Strek het rechterbeen zijwaarts en evenwijdig aan de gestrekte rechterarm. Trek de knieschijf op en volhard daarin. Houd de voet plat op de vloer, de tenen wijzen naar voren.
  4. Adem rustig door (volledige yoga-ademhaling) en richt de aandacht op de linkerflank. Neem er de tijd voor.
  5. Buig langzaam en bewust naar rechts, waarbij u de rechterarm laat zakken naar de rechtervoet, waarvan de tenen nu zijwaarts gedraaid zijn. Tegelijkertijd maakt u met de linkerarm een vloeiende cirkelbeweging over het hoofd naar de rechtervoet. Probeer de handpalmen op elkaar te krijgen, waarbij de bovenarmen de oren dichtdrukken en het hoofd eveneens meebuigt.
  6. Het bekken mag echter niet kantelen tijdens de zijwaartse strekking; maak er met andere woorden geen vooroverbuiging naar rechts van.
  7. Blijf ongeveer een minuut in parighasana.
  8. Kom in omgekeerde volgorde terug (stap 1) en herhaal deze oefening links.
  9. Ontspan terwijl u op de hielen zit of ga in savasana.

Aandachtspunten

Oefen parighasana niet op een harde vloer, maar leg een deken – of yogamatje – onder de knieën. Tijdens de oefening moet het gestrekte been zo recht blijven als een stok. De hele voet rust op de vloer. Probeer het bekken zo recht mogelijk te houden tijdens de zijwaartse buiging, dus niet kantelen en er – gelet op de foutieve bekkenstand – een bijna voorwaartse buiging van maken. Uitstekende voorbereidende yogaoefeningen zijn utthita trikonasana en parivrtta trikonasana.

Voordelen

Parighasana is typisch een yogaoefening waar jong en oud veel baat bij kunnen hebben. De poorthouding verbetert de ademhaling, vergroot het longvolume en versoepelt de ruggengraat. Bovendien stimuleert deze oefening de spijsvertering, versterkt de buikspieren en geeft een opgewekt, positief gevoel. De asana rekt het hele lichaam zijwaarts op, van de knieën, de dijen, de heupen, de armen tot de vingertoppen.

Bron: Brenkee / PixabayBron: Brenkee / Pixabay

Gezondheidseffecten van parighasana (poorthouding)

Parighasana is een beginnershouding. Het zwaartepunt van de oefening ligt bij kracht, het maken van vloeiende bewegingen en een versterkte ademhaling. Ook legt parighasana de nadruk op de rug, zoals bij veel yogaoefeningen. De rug is immers de as van het lichaam. De beweeglijkheid ervan geeft het lichaam mede een jeugdige uitstraling en voorkomt rugklachten. Onbuigzame, verstramde rugspieren veroorzaken rugpijn en hebben altijd een verzwakkende invloed op de wervelkolom.

Therapie

De poorthouding heeft een therapeutische en ondersteunende, maar niet per definitie een genezende uitwerking op onder andere de volgende klachten, kwalen en aandoeningen:
  • Stijve schouders.
  • Gebrek aan eetlust.
  • Obstipatie.
  • Stramme rug.
  • Astma.
  • Gebrek aan vertrouwen.
  • Lusteloosheid.
  • Parighasana verbetert de nierfunctie, stimuleert de bloeddoorstroming in de rug en wervelkolom...
  • ... en zorgt voor een opgewekt gevoel, zelfvertrouwen en in het verlengde daarvan een positief toekomstbeeld.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Yogahoudingen – padangusthasana (grote-teengreep)Yogahoudingen – padangusthasana (grote-teengreep)Een voortreffelijke yogahouding voor wie 'niet meer met de vingers aan de grond kan'. Een weldaad voor de (vermoeide) ru…
Geschiedenis van yoga – hatha yogaGeschiedenis van yoga – hatha yogaMen zou kunnen stellen dat hatha yoga van alle tijden is. Bij opgravingen in de Indusvallei werden immers iconische zege…
Yogahoudingen – vrksasana (boomhouding)Yogahoudingen – vrksasana (boomhouding)Deze yogahouding vergt stabiliteit en evenwichtsgevoel. Er is een hoge concentratiegraad voor nodig om standvastig in de…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: GDJ / Pixabay
  • 'Sport und Yoga', Selvaraja Yesudian, Verlag Eduard Fankhauser, Thielle
  • 'Yoga', Sophy Hoare, Macdonald Educational Ltd.
  • Afbeelding bron 1: Brenkee / Pixabay

Reageer op het artikel "Yogahoudingen – parighasana (poorthouding)"

Infoteur: Orion
Laatste update: 30-03-2017
Subrubriek: Spiritueel
Special: Hatha yoga (asana's)
Schrijf mee!