InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Spiritueel > Yogahoudingen utthita parsvakonasana (gestrekte driehoek)

Yogahoudingen utthita parsvakonasana (gestrekte driehoek)

Yogahoudingen  utthita parsvakonasana (gestrekte driehoek) Deze zeer effectieve flankstrekking rekt de hele zijkant van het lichaam uit, van de tenen tot de hals. De yogahouding is verwant aan de 'driehoekhouding' (utthita trikonasana), waarbij in feite dezelfde aandachtspunten gelden. Deze voortreffelijke oefening voor de enkels, knieën en dijen is voor beginners even wennen. Door de intense flankstrekking kunnen de zijspieren in het begin wat onprettig aanvoelen. In utthita parsvakonasana is de yogi met één hand verankerd met de aarde terwijl hij met zijn andere hand naar de hemel reikt. In een notendop staat deze metafoor voor hetgeen yoga behelst. Mensen met ischias en lage rugpijn als gevolg van vermoeidheid zullen beslist baat hebben bij deze geavanceerde, uitgebreide voortzetting van de basishoudingen utthita en parivrtta trikonasana.

Inhoud

Oorsprong van utthita parsvakonasana (gestrekte driehoek)

Het Sanskriet-woord utthita betekent 'gestrekt'. En trikona wil zeggen 'driehoek'. Parsva is Sanskriet voor 'flank'. Vrij vertaald betekent deze asana 'flankgestrekte hoek' of 'zijwaartse driehoek'. De asana is afgeleid van utthita trikonasana en de bijbehorende variant. Het is overigens geen klassieke houding uit de hatha yoga (Gheranda-samhita), een yogavorm die naar alle waarschijnlijkheid langzaam tot bloei kwam in de eerste eeuwen na de jaartelling. Door de eeuwen heen zijn er tal van Indiase hatha-yogahandboeken geschreven, zoals de Gheranda-samhita, de Hathayoga-pradipika en de Siva-samhita. In feite is hatha yoga een loot van het tantrisme, dat onder meer de 'veredeling van het fysieke' nastreeft.

Utthita parsvakonasana (variant) / Bron: Lululemon athletica / Wikimedia CommonsUtthita parsvakonasana (variant) / Bron: Lululemon athletica / Wikimedia Commons

Techniek

Utthita parsvakonasana is ideaal voor het trainen en verruimen van de borstkas zonder dat men eruit gaat zien als een bodybuilder. Let er bij het voltooien van deze asana op dat de heupen zoveel mogelijk zijwaarts meedraaien en dus niet kantelen in een poging om met de hand makkelijker de vloer te raken.
  1. Ga in tadasana.
  2. Adem in. Plaats de voeten een tot anderhalve meter van elkaar. Strek de armen zijwaarts. Houd ze evenwijdig aan de schouders. Let op dat u de schouders niet optrekt. De handpalmen wijzen naar de vloer.
  3. Adem uit. Draai de rechtervoet 90 graden naar rechts. De linkervoet draait ongeveer 30 graden mee. Buig de rechterknie tot het scheenbeen verticaal boven de rechtervoet staat. Zorg ervoor dat het linkerbeen gestrekt blijft, de knieschijf opgetrokken. De linkervoet blijft plat op de vloer tijdens deze zijwaartse buiging. Dit is tevens de beginhouding van virabhadrasana I, II, en III.
  4. Adem uit. Buig zijwaarts en plaats de rechterhand plat op de vloer achter de rechtervoet. Maak met de gestrekte linkerarm een boog tot de bovenarm op het hoofd ligt en de arm in lijn is met de romp en het linkerbeen. De handpalm wijst naar de vloer. Draai het hoofd en kijk naar boven.
  5. Adem diep en rustig door in de volledige yoga-ademhaling terwijl u ongeveer een minuut in deze nogal inspannende yogahouding blijft.
  6. Kom in omgekeerde volgorde terug en volhard even in stap 2. Herhaal utthita parsvakonasana daarna links. Rust uit in tadasana of savasana.

Aandachtspunten

Te prestatiegericht zijn, en daardoor concessies doen, kan ook in hatha yoga verkeerd uitpakken. Een van de fouten die vaak gemaakt worden is het kantelen van de heupen om de hand koste wat het kost op de vloer te krijgen, alsof dat het doel is van deze yogahouding. Dit is verkeerd omdat de flankstrekking dan slechts half wordt uitgevoerd. Strek de heupen dus zijwaarts mee terwijl u naar links of naar rechts buigt. Of de hand al dan niet de vloer raakt, is niet van wezenlijk belang. Deze zijwaartse buiging (niet kantelen) geldt overigens ook voor de borstkas.

Maximale flankstrekking

Voer utthita parsvakonasana eerst tegen de muur uit en probeer bij het voltooien van deze asana de bovenste schouder en de heup tegen de wand te drukken. Het voordeel daarvan is dat u de aandacht erbij houdt en de flankstrekking maximaal is. Verder is het belangrijk dat het gebogen been een hoek van negentig graden maakt en dus recht boven de voet staat.

Uitwerking

Utthita parsvakonasana is een uitstekende training voor de enkels, knieën en hamstrings. De hele zijkant van het lichaam wordt mits correct uitgevoerd op een zeer krachtige manier uitgerekt. In het begin kan dat onplezierig aanvoelen, maar naarmate de spieren eraan gewend raken, zult u met deze yogahouding nieuwe energie en vitaliteit oogsten, zeker bij lage rugpijn als gevolg van vermoeidheid. Bij lage bloeddruk, diarree en hoofdpijn is het echter beter deze asana voorlopig over te slaan.

Gezondheidseffecten van utthita parsvakonasana (gestrekte driehoek)

Utthitta parsvakonasana is een flankstrekking. De asana is dan ook met name gericht op het verhogen van de spierkracht in de armen en benen en het verruimen van de borstkas. Verder is deze yogahouding een weldaad voor wie regelmatig last heeft van obstipatie. Volgens de yogahandboeken heeft utthita parsvakonasana een therapeutische en ondersteunende, maar niet per se een genezende uitwerking op onder andere de volgende klachten, kwalen en aandoeningen:
  • Obstipatie (masseert de buikorganen).
  • Slechte spijsvertering.
  • Lage rugklachten (vermoeidheid).
  • Stress.
  • Ischias.
  • Voortreffelijke yogahouding voor het verruimen van de borstkas. Traint de spieren van armen en benen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Yogahoudingen  kurmasana I (schildpad)Yogahoudingen kurmasana I (schildpad)De yogahouding kurmasana I is gewijd aan de kosmische schildpad Kurma. In de Indiase mythologie is Kurma een van de vele…
Yogahoudingen  parivrtta trikonasana (omgekeerde driehoek)Yogahoudingen parivrtta trikonasana (omgekeerde driehoek)Deze asana is een intensivering van utthita trikonasana, de gewone driehoekhouding. In combinatie met een voorwaartse en…
Iyengar Yoga - de yoga van de hulpmiddelenIyengar yoga is ontwikkeld door B.K.S. Iyengar en wordt gekarakteriseerd door veel aandacht aan detail, een correcte lic…
Yogahoudingen  paripurna navasana (voltooide boothouding)Yogahoudingen paripurna navasana (voltooide boothouding)Deze yogahouding doet denken aan een boot met roeiriemen. Het is een makkelijke, maar ook bijzondere asana. De buikspier…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Yogahoudingen utthita parsvakonasana (gestrekte driehoek)"

Infoteur: Orion
Laatste update: 05-12-2016
Subrubriek: Spiritueel
Special: Hatha yoga (asana's)
Schrijf mee!