Yogahoudingen parivrtta trikonasana (omgekeerde driehoek)

Yogahoudingen  parivrtta trikonasana (omgekeerde driehoek) Parivrtta trikonasana (omgekeerde driehoek) is een intensivering van utthita trikonasana, de gewone driehoekhouding. In combinatie met een voorwaartse en achterwaartse buiging maakt deze uitstekende yogahouding de rug zo lenig als van een kat. Wie snel duizelig is, kan parivrtta trikonasana in de beginfase ook tegen een muur uitvoeren. Zorg ervoor dat de zijstrekking van de heupen correct wordt uitgevoerd. Wees er consequent in. Dat verhoogt de effectiviteit van deze ultieme stretchoefening. Mensen met lage bloeddruk en migraine kunnen beter eerst medisch advies inwinnen voordat ze zich aan deze asana wagen.

Inhoud

Oorsprong van parivrtta trikonasana (omgekeerde driehoekhouding)

Het Sanskriet-woord parivrtta betekent 'omgekeerd', 'omgedraaid' of 'rondgaan'. Trikona is afgeleid van de woorden tri (drie) en kona (hoek). Asana is een andere woord voor '(zit)houding' en vormt de derde fase van het achtvoudige yogapad van Patanjali (Yoga-Sutra's).

Hatha yoga
Parivrtta trikonasana vormt de tegenpool van utthita trikonasana, ofwel de gewone driehoekhouding, en is een intensivering van deze klassieke beginnersasana uit de hatha yoga. Parivrtta trikonasana verruimt de borstkas, corrigeert een verkeerde lichaamshouding en is een voortreffelijke, betrouwbare stretchoefening na een vermoeiende dag.

Parivrtta trikonasana (omgekeerde driehoekhouding) / Bron: Kennguru, Wikimedia Commons (CC BY-3.0)Parivrtta trikonasana (omgekeerde driehoekhouding) / Bron: Kennguru, Wikimedia Commons (CC BY-3.0)

Techniek

Bij deze asana maakt de ruggengraat een spiraalvormige beweging. Dat verhoogt de bloedtoevoer naar de tussenwervelschijven. Cruciaal bij zowel parivrtta trikonasana als utthita trikonasana is de consequente zijwaartse strekking van de heupen. Dat houdt in dat het bekken zo min mogelijk meedraait.
  1. Ga in tadasana (berghouding).
  2. Haal diep adem en zet de voeten ongeveer een meter van elkaar. Strek de armen zijwaarts en horizontaal op schouderhoogte en vorm aldus een vijfpuntige ster. Draai tegelijkertijd de rechtervoet 90 graden naar rechts. De linkervoet draait slechts 30 graden naar binnen.
  3. Adem uit. Draai het bovenlichaam zodanig dat u met de linkerhand van de gestrekte arm de vloer achter de rechtervoet raakt. Probeer de heupen zo min mogelijk te draaien, het bovenlichaam des te meer. Idealiter hoort de handpalm volledig op de vloer te rusten.
  4. De rechterarm wijst gestrekt (verticaal) naar boven en vormt een lijn met de gestrekte linkerarm. Draai het hoofd mee en kijk naar de vingers van de rechterhand.
  5. Volhard ongeveer een minuut in parivrtta trikonasana en probeer rustig door te ademen in de volledige yoga-ademhaling. Kom daarna in omgekeerde volgorde terug in stap 2.
  6. Herhaal de yogaoefening links.
  7. Rust uit in tadasana (berghouding) of savasana (lijkhouding).

Aandachtspunten

Leg net als bij utthita trikonasana de nadruk op de zijwaartse strekking van de heupen, dus niet de voorwaartse draaiing. Om deze asana effectief te maken, is het niet nodig dat u meteen met de hand bij de voet komt. Let op de correcte uitvoering van de zijstrekking van het bekken, dat is veel belangrijker. Andere aandachtspunten zijn:
  • Houd de benen gestrekt.
  • Houd de voeten plat op de vloer (ook de tenen).
  • Rek de schouders terwijl u in deze asana volhardt, echter zonder ze op te trekken.

Uitwerking

Parivrtta trikonasana traint onder andere de kuitspieren en de hamstrings. Het is een uitstekende stretchoefening om de wervelkolom en onderrug soepel te houden, waardoor rugklachten als gevolg van vermoeidheid verdwijnen. Dankzij de draaiende beweging die de ruggengraat maakt, komt de bloedcirculatie naar de tussenwervelschijven goed op gang. Ook verruimt deze asana de borstkas, maakt de schouders en nek los en masseert de buikorganen, waardoor obstipatie tot het verleden behoort.

Aandoeningen
Wees niettemin voorzichtig met deze asana en vraag eventueel medisch advies als u aan de volgende aandoeningen lijdt:

Gezondheidseffecten van parivrtta trikonasana (omgekeerde driehoekhouding)

Parivrtta trikonasana heeft positieve effecten op de gezondheid. Vooral degenen met een stramme rug en andere ouderdomsklachten zullen er veel baat bij hebben.

Therapie

Volgens de yogahandboeken heeft parivrtta trikonasana een therapeutische en ondersteunende, maar niet per se een genezende uitwerking op onder andere de volgende klachten, kwalen en aandoeningen:

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Yogahoudingen  utthita trikonasana (driehoekhouding)Yogahoudingen utthita trikonasana (driehoekhouding)Utthita trikonasana (driehoekhouding) is een uitstekende stretchoefening voor de benen, rug, schouders en nek. De drieho…
Yogahoudingen  utthita parsvakonasana (gestrekte driehoek)Yogahoudingen utthita parsvakonasana (gestrekte driehoek)Deze zeer effectieve flankstrekking rekt een zijde van het lichaam uit, van de tenen tot de hals. De yogahouding is verw…
Yogahoudingen  parivrtta parsvakonasanaYogahoudingen parivrtta parsvakonasanaParivrtta parsvakonasana is een voortzetting en intensivering van utthita parsvakonasana (gestrekte driehoekhouding). De…
Yogahoudingen  parighasana (poorthouding)Yogahoudingen parighasana (poorthouding)Parighasana heeft veel gezondheidsvoordelen. Tijdens het uitvoeren van deze yogahouding maakt u een zijwaartse buiging n…

Yogahoudingen  ustrasana (kameelhouding)Yogahoudingen ustrasana (kameelhouding)Ustrasana verruimt de borstkas en verbetert de lichaamshouding. Deze klassieke yogaoefening is vermeld in de Gheranda-sa…
Yogahoudingen  prasarita padottanasana (staande hoek)Yogahoudingen prasarita padottanasana (staande hoek)Deze spreidstandhouding is veeleisend voor de heupen, liezen, kniepezen en enkels. Het is overigens geen klassieke asana…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: GDJ, Pixabay
  • 'Yoga und Medicin', Jurg Wunderli, Fink Verlag, Stuttgart
  • 'Yoga', Sophy Hoare, Macdonald Educational Ltd
  • Afbeelding bron 1: Kennguru, Wikimedia Commons (CC BY-3.0)
  • Afbeelding bron 2: Brenkee, Pixabay

Reageer op het artikel "Yogahoudingen parivrtta trikonasana (omgekeerde driehoek)"

Infoteur: Orion
Laatste update: 31-10-2019
Subrubriek: Spiritueel
Special: Staande yogaoefeningen
Schrijf mee!