InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Spiritueel > Yogahoudingen parivrtta trikonasana (omgekeerde driehoek)

Yogahoudingen parivrtta trikonasana (omgekeerde driehoek)

Yogahoudingen  parivrtta trikonasana (omgekeerde driehoek) Deze asana is een intensivering van utthita trikonasana, de gewone driehoekhouding. In combinatie met een voorwaartse en achterwaartse buiging maakt deze uitstekende yogahouding de rug zo lenig als van een kat. Wie snel duizelig is, kan parivrtta trikonasana in de beginfase ook tegen een muur uitvoeren. Zorg ervoor dat de zijstrekking van de heupen correct wordt uitgevoerd. Wees er consequent in. Dat verhoogt de effectiviteit van deze ultieme stretchoefening. Mensen met lage bloeddruk en migraine kunnen beter eerst medisch advies inwinnen voordat ze zich aan deze asana wagen.

Inhoud

Oorsprong van parivrtta trikonasana (omgekeerde driehoek)

Het Sanskriet-woord parivrtta spreekt men uit als 'parivritta'. Het betekent 'omgekeerd', 'omgedraaid' of 'rondgaan'. Trikona is afgeleid van de woorden tri (drie) en kona (hoek). Deze asana vormt de tegenpool van utthita trikonasana, ofwel de gewone driehoekhouding, en is een intensivering van deze klassieke beginnersasana uit de hatha yoga. Parivrtta trikonasana verruimt de borstkas en is een voortreffelijke, betrouwbare stretchoefening na een vermoeiende dag.

Parivrtta trikonasana / Bron: Kennguru / Wikimedia CommonsParivrtta trikonasana / Bron: Kennguru / Wikimedia Commons

Techniek

Bij deze asana maakt de ruggengraat een draaiende beweging. Dat verhoogt de bloedtoevoer naar de tussenwervelschijven. Cruciaal bij parivrtta en utthita trikonasana is de consequente zijwaartse strekking van de heupen, die dus zo min mogelijk mogen draaien.
  1. Ga in tadasana.
  2. Haal diep adem en zet de voeten ongeveer een meter van elkaar. Strek de armen zijwaarts en horizontaal op schouderhoogte en vorm aldus een vijfpuntige ster. Draai tegelijkertijd de rechtervoet 90 graden naar rechts. De linkervoet draait 30 graden naar binnen.
  3. Adem uit. Draai het bovenlichaam zodanig dat u met de linkerhand van de gestrekte arm de vloer achter de rechtervoet raakt. Probeer de heupen zo min mogelijk te draaien, het bovenlichaam des te meer. Idealiter hoort de handpalm volledig op de grond te rusten.
  4. De rechterarm wijst gestrekt (verticaal) naar boven en vormt een lijn met de gestrekte linkerarm. Draai het hoofd mee en kijk naar de vingers van de rechterhand.
  5. Volhard ongeveer een minuut in parivrtta trikonasana. Kom daarna in omgekeerde volgorde terug in stap 2. Herhaal de yogaoefening links. Rust daarna uit in tadasana of savasana.

Aandachtspunten

Leg net als bij utthita trikonasana de nadruk op de zijwaartse strekking van de heupen, dus niet de voorwaartse draaiing. Om deze asana effectief te maken, is het niet nodig dat u meteen met de hand bij de voet komt. Let dus op de correcte uitvoering van de zijstrekking, want dat is veel belangrijker. Andere aandachtspunten zijn:
  • Houd de benen gestrekt.
  • Houd de voeten plat op de vloer (ook de tenen).
  • Rek de schouders terwijl u in deze asana volhardt.

Uitwerking

Parivrtta trikonasana traint onder andere de kuitspieren en de hamstrings. Het is een uitstekende stretchoefening om de wervelkolom en onderrug soepel te houden, waardoor rugklachten als gevolg van vermoeidheid verdwijnen. Dankzij de draaiende beweging die de ruggengraat maakt, komt de bloedcirculatie naar de tussenwervelschijven goed op gang. Ook verruimt deze asana de borstkas, maakt de schouders en nek los en masseert de buikorganen. waardoor obstipatie tot het verleden behoort. Wees niettemin voorzichtig met deze asana en vraag eventueel medisch advies als u lijdt aan de volgende aandoeningen:

Gezondheidseffecten van parivrtta trikonasana (omgekeerde driehoek)

Parivrtta trikonasana heeft positieve effecten op de gezondheid. Vooral degenen met een stramme rug en andere ouderdomsklachten zullen er veel baat bij hebben. Volgens de yogahandboeken heeft parivrtta trikonasana een therapeutische en ondersteunende, maar niet per se een genezende uitwerking op onder andere de volgende klachten, kwalen en aandoeningen:
  • Slechte spijsvertering en obstipatie.
  • Astmatische klachten.
  • Ischias.
  • Verkrampte spieren, met name de onderrug, schouders en nek.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Yogahoudingen  utthita trikonasana (driehoekhouding)Yogahoudingen utthita trikonasana (driehoekhouding)Utthita trikonasana (driehoekhouding) is een uitstekende stretchoefening voor de benen, rug, schouders en nek. De drieho…
Yogahoudingen  utthita parsvakonasana (gestrekte driehoek)Yogahoudingen utthita parsvakonasana (gestrekte driehoek)Deze zeer effectieve flankstrekking rekt de hele zijkant van het lichaam uit, van de tenen tot de hals. De yogahouding i…
Yogahoudingen  virabhadrasana I (held of krijger)Yogahoudingen virabhadrasana I (held of krijger)Deze klassieke yogahouding uit een serie van drie asana's is genoemd naar de legendarische held en krijger Virabhadra. H…
Yogahoudingen  kurmasana I (schildpad)Yogahoudingen kurmasana I (schildpad)De yogahouding kurmasana I is gewijd aan de kosmische schildpad Kurma. In de Indiase mythologie is Kurma een van de vele…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Yogahoudingen parivrtta trikonasana (omgekeerde driehoek)"

Infoteur: Orion
Laatste update: 19-09-2016
Subrubriek: Spiritueel
Special: Hatha yoga (asana's)
Schrijf mee!