InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > De geneeskracht van rode uien

De geneeskracht van rode uien

De geneeskracht van rode uien Rode uien zijn goed voor je bloed. Mensen met hartziekten of type 2 diabetes wordt aangeraden rode uien te eten. Het woord uien stamt af van het woord unio wat één betekent. Dat heeft met de groeiwijze van de uienplant te maken; er ontstaat maar één bol tegelijk. Rode uien zijn natuurlijk veel mooier dan witte uien. Ze ogen beter in een gemengde salade met uienringen. Rode uien zijn één van de 600 verschillende uiensoorten. De ui is een zeer voedzame plant omdat het boordevol fytonutriënten zit.

Inhoud:

Meeste stoffen in buitenring

Om optimaal gebruik te maken van de voedingsstoffen in van uien moet je de ui zo netjes mogelijk schillen. De meeste gezonde stoffen zitten namelijk in in de buitenste ring. Voor sommige fytonutriënten geldt dat als je de buitenring van de ui verwijdert, de totale ui 20% minder voedingsstoffen heeft. Sommige mensen willen snel klaar zijn met schillen en halen de hele buitenring eraf. Het is beter om alleen het harde oneetbare velletje eraf te pielen. Een beetje geduld levert veel extra gezonde stoffen op.

Een rode ui. Zijn kleur is eigenlijk paars.

Waarom moet je huilen van ui snijden?

Rode uien zijn gezonder dan witte uien en de standaard uien met een goudbruin schilletje. Er zitten meer fytonutriënten in rode uien, vooral meer polyfenolen. De rode uien hebben meer voedingswaarde en geneeskracht als hun witte en goudgele broeders. In uien zit veel Allyl propyl disulfide. Dat is de stof die je doet huilen als je een ui snijdt. De stof springt uit de ui zodra je hem open maakt. Allyl propyl disulfide is ook de stof die de ui scherp doet smaken. Wanneer je ui bakt dan verdwijnt de scherpe smaak en ook deze voedingsstof. Wanneer je een open gesneden ui op je nachtkastje legt dan zullen er de hele nacht nog Allyl propyl disulfide-moleculen uit de ui ontspringen zodat je neus open blijft. Deze stof zit in mindere mate in knoflook, het is een stof die alleen in planten van de allium-familie voortkomt.

Chroom in de ui

In uien en een paar andere producten zoals volle granen, tomaten en aardappelen, zitten chroom. Dit is een belangrijke voedingsstof voor het bloed. Walter Mertz, een Amerikaanse natuurkundige en voedselonderzoeker heeft de GTF ondtdekt, de Glucose Tolerantie Factor. Chroom draagt bij aan de GTF. De GTF ondersteunt de aanmaak van insuline waardoor er lagere bloedsuikerwaarden worden gemeten na het eten van een maaltijd met ui en vooral rode ui. Overigens discussiëren wetenschappers er nog over of GTF een stof is of een proces. Maar ze kunnen wel meten dat deze functie het bloed positief beïnvloedt. Chroom werkt daarbij niet alleen. Het werkt samen met vitamine B3 en de aminozuren cysteïne en glycine.

Rode uien op een bordje
Rode uien op een bordje

Ui helpt DNA

Ui werkt goed om cholesterolgehaltes in het lichaam te stabiliseren. Chroom is ook betrokken bij de stofwisseling van nucleïnezuren. Nucleïnezuren zitten in elke cel. Het zijn de bouwstenen van desoxyribonucleïnezuur wat we beter kennen onder de afkorting DNA.

Ui, bestrijder van ziekten

In uien zit quercetine. Dat is een flavonoïde met gezonde eigenschappen. Het is goed om de spijsvertering beter te regelen. Uien hebben verschillende gezondheidsvoordelen. Ze bestrijden niet alleen verkoudheid en inwendige ontstekingen welke tot kanker of diabetes mellitus kunnen leiden maar op de lange duur voorkomt de rode ui tal van ziekten. In het algemeen is het goed voor de botten, hart, bloedvaten en kraakbeen. Voor meer positieve medicinale effecten kunt u ook terecht bij het artikel over de geneeskracht van gewone uien.

Close up plak rode ui
Close up plak rode ui

Lage GI-waarde

Ui is een voedsel met een lage Glykemische Index(GI). Dit instrument is in eerste instantie ontworpen voor diabetici. Wanneer voedsel een lage GI-waarde heeft dan is het uitermate geschikt voor de suikerpatiënt. Tegenwoordig kijken mensen die willen afvallen ook naar de GI-index omdat voedsel met een lage GI-waarde minder suikers heeft. Hierdoor helpen groenten met een lage GI-waarde beter om af te vallen.

Eettips rode ui

Rode uien staan vrolijk in een salade. De rode ui smaakt net iets minder scherp dan de gewone ui maar niet zo mild als een sjalotje. Het is door zijn iets zachtere smaak lekkerder in een salade dan gewone ui. Het oog wil ook wat en de roodpaarse kleur doet de salade prima opfleuren. Gebruik daarom vooral enkele hele uiringen en snijdt het rode uitje niet in kleine blokjes als je hem door de sla doet. Rode uiringen zijn prima om mee te bakken. Aardappels zien er leuk uit als er wat gebakken rode uiringen op liggen. Kleine stukjes rode ui passen prima in een gebakken rijstgerecht.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Het mineraal: ChroomHet mineraal: ChroomMineralen zijn belangrijk. Mineralen en spoorelementen zijn nodig voor het goed functioneren van ons lichaam en chroom i…
Huilen van uienHuilen van uienWaarom huilen mensen toch wanneer ze een uit snijden? En er valt helemaal niks aan te doen, je kan het niet tegenhouden.…
Gezondheid & De vier basisprincipes van de natuurgeneeskundeGezondheid & De vier basisprincipes van de natuurgeneeskundeWat is natuurgeneeskunde? Kern van de natuurgeneeskunde is de algehele behandeling en genezing door middel van het zelf…
Diabetes mellitusDiabetes mellitusDiabetes is een ziekte die tegenwoordig veel voorkomt. Het is een stofwisselingsziekten. Hoe zit het precies met diabete…
Hoe kun je een ui snijden zonder te huilen?Hoe kun je een ui snijden zonder te huilen?Dagelijks wordt er in vele gezinnen een warme maaltijd bereid. Bij het bereiden van een warme maaltijd worden ook smaakm…
Bronnen en referenties
  • http://www.whfoods.com/genpage.php?tname=foodspice&dbid=45
  • http://www.healwithfood.org/health-benefits/eating-red-onions.php
  • Foto´s: tom008

Reageer op het artikel "De geneeskracht van rode uien"

Infoteur: Tom008
Subrubriek: Gezonde voeding
Medische informatie…
Schrijf mee!