InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Intraductaal papilloom: Gezwel in melkafvoergangen van borst

Intraductaal papilloom: Gezwel in melkafvoergangen van borst

Intraductaal papilloom: Gezwel in melkafvoergangen van borst In de melkafvoergangen van de borst van zowel mannen als vrouwen bevindt zich mogelijk een intraductaal papilloom. Dit veelal goedaardig gezwel verschijnt alleen of in meerdere aantallen in de borst. De meest voorkomende symptomen zijn een heldere of bloederige tepelafscheiding en een gezwel achter of naast de tepel. Een echografie en mammografie zijn nodig voor het vaststellen van deze aandoening. Omdat intraductale papillomen soms een voorloper zijn borstkanker, is het nodig om deze chirurgisch te verwijderen. De prognose van patiënten met goedaardige verwijderde papillomen is goed, terwijl deze variabel is bij patiënten waarbij het gezwel kwaadaardig is.

Epidemiologie van goedaardig gezwel in melkafvoergangen

Een intraductaal papilloom is vooral in de borst van een vrouw aanwezig. Ook een man krijgt hier af en toe mee te maken, maar dit treedt slechts zeer sporadisch op. Vooral vrouwen tussen 35 en 55-jarige leeftijd hebben soms dit goedaardig gezwel in de borst.

Symptomen

Één of meer intraductale papillomen verschijnen in de borst. Wanneer zich meerdere papillomen in de borst bevinden, zijn deze kleiner en zijn deze aanwezig in de kleinere melkafvoergangen, verder weg van de tepel. De kleinere gezwellen zijn veelal wel dieper weg in de borst gelokaliseerd, waardoor ze moeilijker te voelen zijn. Bij een groter papilloom is een knobbeltje in de borst aanwezig. Een tepelafscheiding komt ook minder vaak voor dan bij een enkel gezwel. Intraductale papillomen treden mogelijk op in beide borsten op hetzelfde moment. Pijn, jeuk, een zwelling en/of een tepelafscheiding zijn de typische kenmerken van een intraductaal papilloom. Wanneer een vrouw borstvoeding geeft, bevindt zich soms een kleine hoeveelheid bloed in de moedermelk.

Diagnose en onderzoeken

Wanneer de typische kenmerken van een intraductaal papilloom aanwezig zijn, is het belangrijk dat de vrouw een arts raadpleegt om borstkanker uit te sluiten. De arts spoort de aandoening op door middel van een echografie van de borst en een mammografie (röntgenfoto van de borsten). Hierdoor krijgt hij een idee over de grootte en de locatie van het gezwel of de gezwellen, wat belangrijk is voor het opstellen van een goed behandelplan. Verder voert de arts soms een biopsie uit, waarbij een stukje weefsel wegneemt van het gezwel om de celstructuur in het papilloom verder te onderzoeken. Dit sluit andere gelijkaardige aandoeningen uit zoals atypische ductale hyperplasie en ductaal carcinoma in situ. Deze gelijkaardige aandoeningen zijn abnormale cellen die vaak een voorstadium zijn van borstkanker in de toekomst.

Behandeling van intraductaal papilloom

Een intraductaal papilloom verwijdert de arts meestal met een borstoperatie onder algemene narcose. Hierbij verwijdert hij het gezwel en het getroffen gedeelte van de melkafvoergangen. Hij zorgt ervoor dat onaangetaste gebieden intact blijven. Deze eenvoudige operatie veroorzaakt soms wel borstvoedingsproblemen aangezien een deel van de melkafvoergangen verwijderd is. Daarom bespreekt een arts deze bijwerking steeds voor de operatie met de vrouw.

Borstkanker & intraductale papillomen

Intraductale papillomen zijn goedaardig, maar dit betekent niet dat een vrouw of man geen risico meer loopt op het krijgen van borstkanker. Een patiënt met meerdere intraductale papillomen loopt namelijk een hoger risico op borstkanker. Daarnaast bevinden zich bij ongeveer één op de vijf patiënten abnormale cellen in de verwijderde intraductale papillomen. Een chirurgische behandeling is daarom steeds noodzakelijk bij papillomen. Patiënten die meerdere intraductale papillomen hebben, krijgen bovendien best regelmatig een screeningsonderzoek naar borstkanker en bespreken dit dan ook met de arts.

Prognose van tumor

De vooruitzichten van intraductale papillomen zijn uitstekend wanneer deze geen abnormale cellen of kankercellen in de gezwellen bevinden en deze volledig verwijderd zijn. Bevinden zich echter wel abnormale cellen of kankercellen in de intraductale gezwellen, dan is chemotherapie, een extra borstoperatie nodig en dan zijn de vooruitzichten variabel. Een regelmatige mammografie is vereist wanneer de cellen afwijkend zijn.

Preventie van aandoening

Een papilloom in de borst is niet te voorkomen, maar het is wel mogelijk om dit snel op te sporen en te behandelen. Dit is nodig om eventuele kankercellen snel te verwijderen. Daarom laten mensen zich best regelmatig testen op de aanwezigheid van borstkanker, papillomen of andere afwijkingen in de borst via een borstonderzoek bij de arts en een mammografie. Een zelfonderzoek is eveneens nuttig; artsen kunnen helpen bij het aanleren van de techniek en extra uitleg geven.
Gerelateerde artikelen
Knobbeltje (gezwel) in borst door infectie, letsel of tumorKnobbeltje (gezwel) in borst door infectie, letsel of tumorEen knobbeltje in de borst is zowel bij mannen als vrouwen mogelijk. Mensen denken meteen aan ‘borstkanker’ wanneer ze d…
Goedaardige knobbeltjes in de borstGoedaardige knobbeltjes in de borstBijna de helft van de vrouwen heeft een goedaardige borstaandoening. In de meeste gevallen gaat het om een knobbeltje; e…
Papillomatose bij dierenPapillomatose is een huidaandoening die gekenmerkt wordt door de ontwikkeling van meerdere papillomen. Een papilloom, ee…
Borstkanker bij mannen: Veranderingen borst en tepelBorstkanker bij mannen: Veranderingen borst en tepelBorstkanker bij vrouwen is goed bekend. Jongens en mannen bezitten echter net als vrouwen eveneens borstweefsel. Omdat d…
Tepelafscheiding: afscheiding uit tepel, melkachtig, bloedTepelafscheiding: afscheiding uit tepel, melkachtig, bloedTepelafscheiding is afscheiding of vocht uit een of beide tepels. Tepelafscheiding komt vaak voor en verwijst naar afsch…
Bronnen en referenties
  • Geraadpleegd op 7 mei 2017:
  • Coëlho, Medisch Zakwoordenboek, digitale editie, versie 2010
  • Goedaardige tumoren borst, http://kankeroperatie.nl/borst/borst-tumoren/
  • Intraductaal Papilloom, http://nl.healthline.com/health/intraductaal-papilloom
  • Intraductal papilloma of breast, https://radiopaedia.org/articles/intraductal-papilloma-of-breast
  • Intraductal papilloma, https://www.breastcancercare.org.uk/information-support/have-i-got-breast-cancer/benign-breast-conditions/intraductal-papilloma
  • Intraductal papilloma: Symptoms, diagnosis, and treatment, http://www.medicalnewstoday.com/articles/317285.php

Reageer op het artikel "Intraductaal papilloom: Gezwel in melkafvoergangen van borst"

Infoteur: Miske
Laatste update: 13-09-2017
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!