InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Candida auris (Japanse schimmel): Ziekenhuisinfectie

Candida auris (Japanse schimmel): Ziekenhuisinfectie

Candida auris (Japanse schimmel): Ziekenhuisinfectie Candida auris (Japanse schimmel) is een zeldzame vorm van een Candida-schimmelinfectie die vooral patiënten met een zwak immuunsysteem infecteert. Door het aanraken van besmette voorwerpen of huid-op-huid-contact, is de infectie gemakkelijk te verspreiden. De schimmel veroorzaakt een infectie aan de huid, de oren of het bloed (bloedbaan). De arts behandelt de patiënt met antischimmelmedicijnen, al reageren sommige schimmels niet op deze medicijnen. De vooruitzichten zijn variabel bij de Japanse schimmel. C. auris werd voor het eerst geïdentificeerd in 2009 in het oorsmeer van een Japanse patiënt. In september 2017 werd de schimmelinfectie bestempeld als een opkomende infectie.

Epidemiologie van ziekenhuisinfectie

Een C. auris-infectie is volgens de Center for Disease Control and Prevention een opkomende infectie. In september 2017 komt de infectie voor in volgende landen:
  • Canada,
  • Colombia,
  • Duitsland,
  • het Verenigd Koninkrijk,
  • India,
  • Israël;
  • Japan,
  • Kenia,
  • Koeweit,
  • Nederland, (anno april 2019 bij één patiënt)
  • Noorwegen,
  • Pakistan,
  • Spanje,
  • Venezuela,
  • Verenigde Staten,
  • Zuid-Afrika en
  • Zuid-Korea

De infecties komen voor bij patiënten van alle leeftijden (premature baby's tot ouderen).

Oorzaken van Candida auris

De infectie is het resultaat van een schimmel (Candida). De verspreiding gebeurt vermoedelijk (anno april 2019) via contact met besmette voorwerpen zoals kleding en ziekenhuisapparatuur alsook huid-op-huidcontact (handen). Vooral in ziekenhuizen vormt Candida auris een probleem. Het merendeel van de patiënten die de schimmel dragen bij een ziekenhuisbezoek, weten niet dat ze besmet zijn. Als deze schimmel echter in de bloedbaan of chirurgische wonden terechtkomt of het lichaam binnendringt via een urinekatheter of een andere slang of buis, ontstaat een milde tot levensbedreigende ziekenhuisinfectie. Gezonde mensen lopen de besmetting over het algemeen echter niet op.

Het gebruik van bepaalde medicijnen verhoogt het risico op de infectieziekte / Bron: Stevepb, PixabayHet gebruik van bepaalde medicijnen verhoogt het risico op de infectieziekte / Bron: Stevepb, Pixabay

Risicofactoren van schimmelinfectie

De risicofactoren voor Candida auris zijn over het algemeen vergelijkbaar zijn met de risicofactoren voor andere soorten Candida-infecties. Deze risicofactoren omvatten:
  • breedspectrumantibiotica en/of reeds antischimmelmedicatie gebruikt hebben
  • diabetes mellitus (suikerziekte)
  • een katheter of andere buisjes in het lichaam (zoals beademingsslangen, voedingsslangen en centrale veneuze katheters).
  • een langdurige opname in zorginstelling (verpleegtehuis, ziekenhuis, )
  • het gebruik van pesticiden en het gebruik van antibiotica in de landbouw (dit zou geleid kunnen hebben tot resistentie van de schimmel)
  • een recente operatie

De Centers for Disease Control and Prevention meldt tot slot in september 2017 dat verder onderzoek nodig is om meer te weten te komen over risicofactoren voor een C. auris-infectie.

Symptomen aan huid, oren en bloed

De schimmelinfectie tast de huid, het oor of de bloedbaan aan. Soms zijn de symptomen niet merkbaar omdat de patiënt reeds ziek en zwak is. De symptomen zijn variabel, ook in ernst. Een wondinfectie gaat gepaard met koorts, koude rillingen, pus op wonden en een algemeen ziek gevoel (malaise). De infectieziekte tast echter ook de oren aan; dan ontstaat een oorinfectie wat vergezeld gaat met oorpijn, een oorafscheiding (otorree) en gehoorverlies. Het is ook mogelijk dat de schimmel in het bloed terechtkomt; dan ontstaat sepsis, een levensbedreigende toestand. Orgaanfalen en een coma zijn dan kenmerkend.

Diagnose en onderzoeken

Gespecialiseerde laboratoriummethoden zijn nodig om Candida auris nauwkeurig te identificeren. Standaard laboratoriumtechnieken leiden namelijk tot verkeerde identificatie en een slechte behandeling, waardoor het moeilijk wordt om de verspreiding van C. auris in zorgomgevingen te beheersen.

Behandeling van C. auris-infectie

De meeste C. auris-infecties behandelt de arts met echinocandines, een klasse antischimmelmiddelen (antimycotica). Sommige infecties met Candida auris zijn echter resistent tegen alle drie de hoofdklassen van antischimmelmedicijnen, waardoor ze moeilijker te behandelen zijn. In deze situatie zet de arts meerdere klassen antischimmelmiddelen in hoge doses in om de infectie te behandelen.

Een goede handhygiëne is noodzakelijk / Bron: Gentle07, PixabayEen goede handhygiëne is noodzakelijk / Bron: Gentle07, Pixabay

Verspreiding voorkomen

Verder ligt de patiënt op een isolatiekamer. Gezondheidsmedewerkers nemen echter steeds standaard voorzorgsmaatregelen voor infectiebeheersing om de verspreiding van de schimmel (en andere infecties) te voorkomen. Dit gebeurt via een grondige reiniging van alle ziekenhuisgerelateerde plaatsen en voorwerpen en een goede handhygiëne voor personeel, bezoekers en patiënten. Iedereen moet handgel gebruiken voor en na contact met besmette patiënten maar ook met of voorwerpen rond hun nachtkastjes. Ziekenhuispatiënten die besmet zijn met C. auris vertoeven voorts in een geïsoleerde kamer. Heeft een patiënt in het verleden reeds te maken gehad met de Japanse schimmel, dan moet hij dit melden aan het personeel bij een nieuwe opname.

Prognose van Japanse schimmel

Infecties met C auris zijn vaak moeilijk te behandelen vanwege de resistentie tegen antischimmelmiddelen. Hoe goed een patiënt het doet hangt af van de ernst van de infectie, de verspreiding van de infectie naar de bloedbaan en organen en ook
de algehele gezondheid van de patiënt. Invasieve infecties met Candida-schimmels zijn potentieel dodelijk. Vaak zijn de patiënten echter reeds verzwakt en is het ook mogelijk dat ze komen ze te overlijden aan complicaties van deze medische problemen. 60 tot 70% van de patiënten die leven in ontwikkelingslanden, komen te overlijden als gevolg van de gevaarlijke schimmelinfectie.

Complicaties van schimmelinfectie

De moeilijk te behandelen schimmelinfectie leidt mogelijk tot de verspreiding van de schimmels naar de bloedbaan en organen. Hierdoor komen ze vaak te overlijden.

Preventie van schimmelaandoening

Patiënten die in het buitenland in het ziekenhuis gelegen en daar in contact zijn gekomen met een resistente gist of bacterie, worden in Nederlandse ziekenhuizen in een eenpersoonskamer geplaatst. De artsen en verpleegkundigen dragen beschermende kledij (schort, mondkapje en handschoenen) om de patiënt te behandelen. Ze trachten op deze manier de mogelijke verspreiding van de schimmel te voorkomen. De artsen testen de patiënt tijdens deze periode op de aanwezigheid van de gist. Als de patiënt namelijk lijdt aan een Candida auris-infectie, moet hij namelijk op een isolatiekamer blijven. In het andere geval mag hij naar een gewone kamer verhuizen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Candida albicans: symptomen, oorzaak en behandelingCandida albicans: symptomen, oorzaak en behandelingCandida symptomen bij vrouwen en mannen hangen af van de locatie van de schimmelinfectie. Candida albicans is een gistac…
Is candida een soa? - Candida albicansIs candida een soa? - Candida albicansCandida is een veel voorkomende aandoening. Veel mensen hebben er last van. Er zijn veel verschillende soorten klachten…
Vaginale schimmelinfectie (Candidiasis)Jeuk in en rond de vagina, pijn bij plassen en meer afscheiding dan normaal? Grote kans dat er sprake is van een vaginal…
Schimmels en schimmelziektenSchimmels leven op of in de mens en leven daar in harmonie. Soms word het natuurlijk evenwicht verstoord en krijgen schi…
Candida: symptomen bij mannen en vrouwen en behandelingCandida: symptomen bij mannen en vrouwen en behandelingCandida symptomen variëren al naar gelang de plek waar de candida zich voordoet. Candida (vaak aangeduid als 'candidiasi…
Bronnen en referenties
  • Geraadpleegd op 15 september 2019:
  • Candida auris infection, https://ufhealth.org/candida-auris-infection
  • Candida auris infection, https://medlineplus.gov/ency/article/007758.htm
  • Geraadpleegd op 10 april 2019:
  • Een resistent en dodelijk gist verspreidt zich razendsnel over de wereld, en niemand weet hoe we daar iets aan kunnen doen, https://www.businessinsider.nl/gist-candida-auris-resistent-nederland/
  • Geraadpleegd op 18 januari 2018:
  • Candida auris ( C. auris ), https://www.medicinenet.com/candida_auris_c_auris/article.htm
  • Candida auris Information for Patients and Family Members, https://www.cdc.gov/fungal/diseases/candidiasis/patients-qa.html
  • Coëlho, Medisch Zakwoordenboek, digitale editie, versie 2010
  • General Information about Candida auris, https://www.cdc.gov/fungal/diseases/candidiasis/candida-auris-qanda.html
  • Tracking Candida auris, https://www.cdc.gov/fungal/diseases/candidiasis/tracking-c-auris.html
  • What is Japanese fungus (Candida auris)?, https://www.webmd.boots.com/nhs/news/20170816/japanese-fungus-candida-auris?src=RSS_PUBLIC
  • Afbeelding bron 1: Stevepb, Pixabay
  • Afbeelding bron 2: Gentle07, Pixabay

Reageer op het artikel "Candida auris (Japanse schimmel): Ziekenhuisinfectie"

Infoteur: Miske
Laatste update: 15-09-2019
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Ziekenhuisinfecties
Medische informatie…
Schrijf mee!