InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Hydrocèle of waterzakbreuk: symptomen, oorzaak & behandeling

Hydrocèle of waterzakbreuk: symptomen, oorzaak & behandeling

Hydrocèle of waterzakbreuk: symptomen, oorzaak & behandeling Een hydrocèle of waterzakbreuk is een ophoping van vocht in het scrotum, de balzak; het zakje waar de teelballen of zaadballen in hangen. De term 'hydrocèle' betekent letterlijk een zak van water. De teelballen worden omgeven door een vlies gevuld met vocht, waarin ze kunnen bewegen. Bij een hydrocèle is er sprake van een toename van de hoeveelheid vocht. Een hydrokèle kenmerkt zich vaak als pijnloze, goedaardige, zwelling in het scrotum. In de meeste gevallen is behandeling van een hydrocèle of waterzakbreuk bij een volwassene niet nodig, omdat de zwelling vaak vanzelf verdwijnt. In enkele gevallen kan echter een operatie nodig zijn om de vloeistof af te tappen. De prognose van hydrocèle of waterzakbreuk is over het algemeen zeer goed na adequate behandeling. Bij de meerderheid van de personen ontstaan er op de lange termijn geen complicaties. Preventie van een hydrocèle kan bestaan uit het voorkomen van trauma aan het scrotum en het verminderen van je risico op een soa.

Echo van een hydrocèle / Bron: Mikael Häggström, Wikimedia Commons (CC0)Echo van een hydrocèle / Bron: Mikael Häggström, Wikimedia Commons (CC0)

Wat is een hydrocèle?

Een hydrocèle of waterzakbreuk is een opeenhoping van een waterige en heldere vloeistof in het scrotum, de balzak. Het komt meestal voor bij mannen ouder dan 40 jaar, meestal oudere mannen. De mogelijke oorzaken van een hydrocèle of waterzakbreuk bij volwassenen mannen zijn trauma aan de teelballen, infectie of ontsteking van de teelballen en scrotum en een tumor in de teelbal. De symptomen van een hydrocèle zijn onder meer zwelling van het scrotum en de lies en een vervelend zwaar gevoel in de balzak.

Synoniemen

Een hydrocèle staat ook bekend als waterzakbreuk of kortweg waterbreuk.

Wie krijgt het?

Hydrocèles bij volwassenen komen voor bij 1 op de 100 mannen. Vaak wordt een hydrocèle waargenomen bij mannen ouder dan 40 jaar. De aandoeningkomt wereldwijd voor.

Oorzaken van een waterzakbreuk

Een hydrocèle komt vooral bij jonge kinderen en volwassenen, vooral oudere mannen.

Hydrocèle bij baby's

Bij baby's en zuigelingen kan de balzak opgezwollen raken doordat het lieskanaal waarlangs de testikels afdalen van de buik in het scrotum tijdens de laatste periode van de ontwikkeling in de baarmoeder, niet goed raakt afgesloten. Er kan dan lichaamsvocht in dit kanaal terechtkomen en dit komt vervolgens in de balzak terecht. Het gevolg is dat de balzak opgezwollen raakt. Een hydrocèle bij een baby verdwijnt normaal gesproken een paar maanden na de geboorte, maar de verschijning van een opgezwollen scrotum van hun pasgeboren kindje kan nieuwbakken ouders danig verontrusten.

Hydrocèle bij volwassenen

Bij volwassenen kan een hydrocèle ontstaan door een van de volgende oorzaken:
  • verwonding of trauma aan de teelballen
  • infectie en ontsteking van de teelballen en het scrotum
  • teelbaltumor
  • ischemie, wat een gebrek is aan bloedtoevoer naar de teelballen

Een hydrocèle wordt geassocieerd met letsel of een ontsteking aan de teelbal of bijbal. Ook kan het ontstaan ten gevolge van een ongeval. Voorts kan het voorkomen als reactie op kanker van de testikel. Een hydrocèle kan ook worden veroorzaakt door de buitenmatige productie van vocht in het scrotum, door onvoldoende opname van het vocht of niet goed functionerende afvoer van de scrotuminhoud. Dit type hydrocèle komt vaker voor bij oudere mannen.

Risicofactoren

Risicofactoren van een hydrocèle of waterzakbreuk bij volwassenen zijn onder meer:
  • een seksueel overdraagbare aandoening (soa) hebben
  • schade aan het scrotum
  • infectie van het scrotum en de testikels

Symptomen: pijnloze zwelling in de balzak

Bij volwassenen zijn de meest voorkomende symptomen van een hydrocèle:
  • zwelling van het scrotum en de lies
  • ongemakkelijk zwaar gevoel in de balzak
  • zeurderig gevoel in het scrotum
  • vaak is de zwelling klein en zacht, maar soms ook tot wel 15 cm in doorsnede
  • schommeling van de grootte van de balzak

Een hydrocèle doet zich in veel gevallen voor als een pijnloze zwelling in het scrotum. De zwelling gaat dikwijls gepaard met een zwaar, zeurderig gevoel in het scrotum ten gevolge van de zwelling. Een hydrocèle voelt vaak klein en zacht aan, maar soms kunnen zij groot worden, tot wel 15 centimeter in doorsnede.

Onderzoek en diagnose

Ga naar het spreekuur van de huisarts als je verschijnselen hebt die een hydrocèle doen vermoeden. De huisarts zal onderzoeken of er sprak is van een hydrocèle door een lampje tegen het scrotum te houden. Als vocht de zwelling veroorzaakt, dan zal het licht van het lampje erdoorheen schijnen. Eventueel kan er ook een echo plaatsvinden. Zo nodig kan bloedonderzoek en/of urineonderzoek plaatsvinden om te controleren op een infectie.

Behandeling hydrocèle of waterzakbreuk

Hydrocèles zijn meestal onschuldig. Bij kinderen gaat het vaak zonder behandeling weer over. Het overgrote deel van de waterbreuken verdwijnt spontaan voor het eerste jaar.

Kleine ingreep

Bij hinder of pijn, kan een kleine ingreep verlichting bieden. De operatieve ingreep kan vaak in dagbehandeling of tijdens een korte opname, onder algehele narcose of via regionale anesthesie, waarbij een deel van het lichaam wordt verdoofd, verricht worden. De uroloog maakt een snede in de balzak, waarna de hydrocele wordt verwijderd. Daarna wordt met oplosbare hechtingen de huidwond gesloten. De ingreep duurt circa 30 minuten.

Aspiratie

Indien een operatie niet gewenst of mogelijk is, kan een hydrocèle worden behandeld door middel van aspiratie. Hierbij wordt een naald in de vochtholte gebracht, waarna het vocht wordt opgezogen. De kans op terugkeer van de hydrocèle is groter bij toepassing van deze techniek.

Complicaties

De complicaties van een hydrocèle of waterzakbreuk bij volwassenen zijn:
  • ongemak tijdens seksuele activiteiten
  • pijn en ongemak tijdens het lopen

Preventie

Een hydrocèle of waterzakbreuk bij een volwassene kan worden voorkomen door de volgende maatregelen te treffen:
  • vermijden of minimaliseren van de kansen op een trauma aan het scrotum
  • het verminderen van je risico om een ​​seksueel overdraagbare aandoening op te lopen door seksuele onthouding, een levenslange wederzijds monogame relatie of veilig vrijen

Prognose

De prognose van een hydrocèle bij een volwassene is over het algemeen zeer goed; complicaties op de lange termijn worden meestal niet waargenomen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Pijn aan testikel: zeurende pijn linker of rechter teelbalPijn aan testikel: zeurende pijn linker of rechter teelbalPijn aan testikel kent vele mogelijk oorzaken. Vaak gaat het om een zeurende pijn in de linker of rechter teelbal. Een m…
Opgezwollen teelbal: symptomen, oorzaak en behandelingOpgezwollen teelbal: symptomen, oorzaak en behandelingEen opgezwollen teelbal kan verschillende oorzaken hebben, waarvan sommige een medische noodgeval vormen. Teelbalzwellin…
Transilluminatie: Onderzoek lichaamsgebieden met lichtbronTransilluminatie: Onderzoek lichaamsgebieden met lichtbronVia transilluminatie schijnt een arts een lichtbron op een lichaamsgebied of orgaan. Hij is door middel van dit niet-inv…
Pijn teelbal: pijn aan zaadbal (en pijn aan lies/onderrug)Pijn teelbal: pijn aan zaadbal (en pijn aan lies/onderrug)Pijn in de teelbal of pijn in de balzak wijst op pijn of ongemak die wordt gevoeld in één of beide teelballen; je kunt p…
Epididymitis: Pijnlijke ontsteking van de bijbalEpididymitis: Pijnlijke ontsteking van de bijbalDe bijbal, een lange, sterk opgewikkelde buis die zich boven en achter elk testikel bevindt, is de opslagplaats voor zaa…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Istock.com/AW
  • DoveMed. Adult Hydrocele. https://www.dovemed.com/diseases-conditions/adult-hydrocele/ (ingezien op 8-9-2018)
  • http://www.icaregezondheidswijzer.nl/%7Bb870b344-951b-4cb8-a136-1ad028b3793d%7D
  • http://www.healthscout.com/ency/68/406/main.html
  • Afbeelding bron 1: Mikael Häggström, Wikimedia Commons (CC0)
  • Afbeelding bron 2: Istock.com/monkeybusinessimages

Reageer op het artikel "Hydrocèle of waterzakbreuk: symptomen, oorzaak & behandeling"

Reacties

Tom, 01-03-2017 22:57 #6
Toen ik een baby was heb ik een operatie gehad. Heeft dit gevolgen voor de vruchtbaarheid? Reactie infoteur, 18-04-2017
De kans dat er door de operatie van de waterbreuk (hydrocèle) schade ontstaat aan de bloedvaten van de teelbal of aan de zaadleider is vrij klein, wat betekent dat deze ingreep normaal gesproken geen gevolgen voor de vruchtbaarheid heeft.

Ronnie, 07-02-2013 11:13 #5
Ik leg mijn probleem uit aan de dok. en hij onderzoekt mijn "zaakje" krijg een brief mee voor de specialist en ga naar huis maar thuis gekomen slaat de angst toe en denk gelijk het ergste" ik heb een tumor (kanker) omdat de dok niet heeft uitgelegd wat het zou kunnen zijn. Ik heb de woorden :-) hydrocele en varicocele gegoogeld toen was ik weer wat geruster omdat er een goede uitleg over was, probleem was dat de dok. geen uitleg had gegeven of ik niet gevraagd, dus dokters leg uit wat en hoe het is dan gaat de patiënt ook wat beter naar huis.

Van Tolhuysen Eddy, 07-10-2011 10:00 #4
Interesant artikel maar graag ook enkele suggesties over hoe hydrokèlenaar de toekomst toe kan vermeden worden. Ik (60 jaar) wordt volgendeweek geopereerd. Rechter teelbal heeft nu grote van een sinaasappel, voel geen pijn. Echographie toonde geen kwaadaardige gezwellen.

Henri Claessens, 16-06-2011 06:11 #3
Ook ik heb last van een teelbalvergroting; hij heeft nu de grote van redelijk groot kippenei. Maar de specialist weigert er iets aan te doen, zolang het geen pijn doet. Maar vaak is die vergroting uitermate vervelent, en zeg ik vaak tegen mijn vriendin; dat m'n kl… vaak m'n kl… uithangen. Het is niet pijnlijk maar erg vervelent…

Piet van Dongen, 11-09-2010 19:49 #2
Hallo medeslachtoffers,
Op 7 juni 2010 ben ik geopereerd aan een hydrokele. Dit was geslaagd, maar kreeg een bloeding waardoor de bal ontzettend ging opzwellen. In het ziekenhuis zeggen ze dat dit via de natuurlijke weg moet afvloeien en dat ik geduld moet hebben, maar nu na 3 maanden is er nog helemaal geen verbetering opgetreden. Heeft iemand deze situatie ook meegemaakt en hoe is dat afgelopen? Graag uw reactie. Reactie infoteur, 15-09-2010
Ik adviseer u om de vraag voor te leggen aan de behandelend arts (in het ziekenhuis).

Duckmen, 14-08-2010 18:56 #1
De dokter heeft gezegt bij het onderzoek dat ik een kleine hudrokele heb of waterbreuk niks ernstig, foto's laten maken en bespreken met een dokter die gespecialiseerd is in dit soort zaken.

Maar een week geleden was het opeens weg, en ik heb er een hele week niks meer van gemerkt. Maar vandaag was het er opeens weer terug, dit is al eerder gebeurt. Maar mijn vraag is: is dit wel een waterbreuk want ik denk dat er normaal niks van vocht weg kan als je een waterbreuk hebt. ( Na 5 min terug plat op mijn rug te liggen is al het vocht weg!?) Kan dit? Reactie infoteur, 17-08-2010
Een hydrokèle kan zonder behandeling, dus spontaan overgaan.

Infoteur: Tartuffel
Laatste update: 06-10-2018
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Teelballen - aandoeningen
Reacties: 6
Medische informatie…
Schrijf mee!