InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Passievrucht: Voordelen voor gezondheid van passiefruit

Passievrucht: Voordelen voor gezondheid van passiefruit

Passievrucht: Voordelen voor gezondheid van passiefruit Passievrucht (passiefruit) is een tropische vrucht die groeit aan de Passiflora-wijnstok en dit in warme klimaten, waaronder Zuid-Amerika, Australië, Zuid-Afrika en India. Er bestaan meer dan vijfhonderd soorten van deze kleine en ronde fruitsoort en hun uiterlijk varieert sterk. Passievrucht bevat een zachte pulp en veel zaden in een harde schil. De schil van de in Nederland en België bekende passievrucht is paars tot bruin en heeft mogelijk een verschrompeld en ingedroogd uiterlijk (van de lange reis doordat ze geïmporteerd zijn). Om een passievrucht rauw te eten, snijden mensen deze vrucht in twee en gebruiken ze een lepel om de inhoud (zaden en pulp) op te eten. Passievrucht is ook te vinden in sappen, yoghurt, jam, snoep, frisdrank, desserten, De zoete pulp en zaden die in de vrucht te vinden zijn, zijn rijk aan antioxidanten, vitaminen en mineralen en bieden een aantal voordelen voor de gezondheid.

Voedingsstoffen in passievrucht

Passievrucht is een heilzame vrucht met een gezond voedingsprofiel. Het bevat een hoog gehalte aan vitamine A, dat belangrijk is voor de huid, het gezichtsvermogen en het immuunsysteem, en vitamine C, dat een belangrijke antioxidant is.

Eén vrucht zonder de schil bevat de volgende voedingsstoffen in milligram (mg), internationale eenheden (IU) of gram (g):
  • 0,29 mg ijzer
  • 1,9 g vezels
  • 2 mg calcium
  • 229 IU vitamine A
  • 5 mg magnesium
  • 5,4 mg vitamine C
  • 63 mg kalium

Passievrucht bevat ook fosfor, niacine en vitamine B6, die een gezond lichaam nodig heeft.

Goede bron van vezels

Passievruchtpulp bevat veel voedingsvezels. Vezels helpen bij de regulatie van het spijsverteringsstelsel en houden de darm gezond, waardoor het mogelijk is om constipatie en darmstoornissen te voorkomen. Vezels verlagen bovendien het cholesterolgehalte en stimuleren de hartgezondheid.

Lage glycemische index

Passiefruit is een tropische vrucht met een lage glycemische index-waarde. Dit betekent dat het na het eten geen snelle stijging van de bloedsuikerspiegel veroorzaakt, waardoor het een goede optie is voor patiënten met diabetes mellitus (suikerziekte). De meeste vruchten hebben een lage glycemische index-waarde. Uitzonderingen hierop zijn meloen en ananas.

Ondersteunt de gezondheid van het hart

Passievrucht bezit het hartgezonde kalium. Daarnaast heeft passievrucht weinig zout aan boord. Wanneer mensen passievrucht eten met de zaden, bevat deze fruitsoort veel vezels, die helpen om overtollig cholesterol uit de binnenkant van de bloedvaten te verwijderen (vasodilatatie). Een vezelrijke voeding vermindert het risico op hartaandoeningen. Bovendien is het mogelijk om de bloeddruk te normaliseren dankzij het eten van passievrucht. Een zoutarme, kaliumrijke voeding helpt de bloeddruk te verlagen.

Rijk aan antioxidanten

Passievrucht is rijk aan antioxidanten. Dit zijn stoffen die helpen om schadelijke vrije radicalen in het lichaam op te ruimen. Antioxidanten spelen een vitale rol bij het gezond houden van het lichaamssysteem. Wetenschappers weten dat antioxidanten de bloedstroom naar de hersenen en het zenuwstelsel verbeteren. Ze verminderen ook de cellulaire stress en verminderen ontstekingen in het lichaam, die beiden verband houden met ziekten, zoals hartaandoeningen en de ziekte van Alzheimer.

Verbetert de gezondheid van de botten

Passievrucht is rijk aan mineralen, zoals ijzer, koper, magnesium en fosfor en daarom is deze fruitsoort belangrijk voor het verhogen van de botmineraaldichtheid en botsterkte. Sommige van deze mineralen zijn essentieel bij het creëren van extra botmateriaal, het versterken van bestaande botmaterie en het versnellen van herstel. Hierdoor kan het eten van passiefruit bijdragen aan de symptomen van osteoporose en de bijbehorende pijn en ontsteking te elimineren, te voorkomen of te verlichten.

Verbetert de insulinegevoeligheid

In zaden van passievruchten bevindt zich een verbinding die mogelijk de insulinegevoeligheid van een persoon verbetert. Hierdoor vermindert het risico op vele ziekten, waaronder diabetes mellitus. Verder wetenschappelijk onderzoek is nog wel nodig anno februari 2019.

Versterkt het immuunsysteem

Passievrucht is rijk aan vitamine C, een antioxidant die het lichaam beschermt tegen schade veroorzaakt door vrije radicalen. Vitamine C stimuleert het immuunsysteem door het lichaam te helpen bij het absorberen van meer ijzer uit plantaardig voedsel. Dankzij vitamine C kan het lichaam ook beter infecties bestrijden.

Vermindert angst

Passievrucht is een magnesiumrijke fruitsoort. Magnesium is een belangrijk mineraal dat gekoppeld is aan verminderde stress en angst. Onderzoekers moeten echter verdere wetenschappelijke studies uitvoeren om deze stellingen te bevestigen.

Bijwerkingen van passiefruit

Voor de meeste mensen is passiefruit volkomen veilig om te eten. Sommige mensen hebben echter mogelijk een allergie voor de vrucht. Een arts diagnosticeert allergieën met behulp van verschillende allergietesten. Sommige mensen met een latexallergie reageren mogelijk ook op passievrucht (kruisreactiviteit). Sommige eiwitten in latex lijken namelijk op deze in passievrucht. Mensen met een latexallergie moeten voorzichtig zijn bij het eten van passiefruit totdat ze weten of ze ook op de vrucht reageren.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Lekker en gezond fruit: de PassievruchtLekker en gezond fruit: de PassievruchtDe passievrucht is voor ons Nederlanders een exotische vrucht, maar wel eentje waar het de moeite van waard is om mee ke…
De gezondste fruitsoortenDe gezondste fruitsoortenEen goede gezondheid is niet altijd vanzelfsprekend maar dit wil niet zeggen dat wij geen invloed op onze gezondheid kun…
Gezonde voeding: SpinaziesapGezonde voeding: SpinaziesapHoewel sap van spinazie niet zo bekend is als voedingsmiddel kan het toch een meerwaarde bieden aan een smoothie, saus o…
Passievrucht en zijn zoete geneeskrachtPassievrucht en zijn zoete geneeskrachtPassievrucht is een heerlijke, zoete, tropische vrucht. Hij was al bekend bij de Azteken. In Nederland is het een relati…
Braambessen (bramen): Voordelen voor gezondheid van vruchtenBraambessen (bramen): Voordelen voor gezondheid van vruchtenDe braam behoort tot de Rosaceae-familie. Braambessen (bramen) zijn heerlijke, gemakkelijk te eten, zoete vruchten. De v…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: MissSuki, Pixabay
  • Geraadpleegd op 11 februari 2019:
  • 13 Surprising Benefits Of Passion Fruit + How To Eat It, https://www.stylecraze.com/articles/benefits-of-passion-fruit-for-skin-hair-and-health/#gref
  • 9 Surprising Passion Fruit Benefits, https://www.organicfacts.net/health-benefits/fruit/passion-fruit.html
  • Coëlho, medisch zakwoordenboek, digitale editie, versie 2010
  • TIP: 5 REDENEN WAAROM JE PASSIEVRUCHTEN MOET ETEN, https://www.annic.com/lifestyle/tip-5-redenen-waarom-je-passievruchten-moet-eten/
  • What are the health benefits of passion fruit?, https://www.medicalnewstoday.com/articles/324383.php

Reageer op het artikel "Passievrucht: Voordelen voor gezondheid van passiefruit"

Infoteur: Miske
Laatste update: 30-07-2019
Subrubriek: Gezonde voeding
Special: Gezonde voeding
Medische informatie…
Schrijf mee!