InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Spiritueel > Yogahoudingen parsvottanasana (piramide)

Yogahoudingen parsvottanasana (piramide)

Yogahoudingen  parsvottanasana (piramide) Parsvottanasana is een ontspannende yogahouding die de rug, polsen, dijbenen en hamstrings versterkt. De asana bestaat uit een opeenvolging van bewegingen, waarbij de handen achter de rug in namasté worden gebracht. Veel beginnende yogi's zullen deze houding moeilijk vinden. Doorzetten loont beslist de moeite, want parsvottanasana corrigeert de rugspieren bij een kromme, voorovergebogen houding en de heupspieren worden getraind en soepeler gemaakt. In de meeste yogacursussen is parsvottanasana opgenomen in het dagelijks oefenprogramma, juist door de vele voordelen die deze asana de beginnende yogi te bieden heeft.

Inhoud

Oorsprong van parsvottanasana (piramide)

Parsvottanasana is een klassieke yogahouding uit de hatha yoga. Het Sanskriet-woord parsva betekent zijkant, flank of lende. Het woord uttana (ottana) wil zeggen 'intensief', en tan is Sanskriet voor 'gestrekt'. Parsvottanasana betekent dus vrij vertaald 'intense strekking van de flanken'. Deze zeer bekende asana is in vrijwel alle yogaoefenprogramma's opgenomen.

Parsvottanasana (variant) / Bron: Joseph RENGER / Wikimedia CommonsParsvottanasana (variant) / Bron: Joseph RENGER / Wikimedia Commons

Techniek

De vooroverbuiging naar de linker- en rechterknie waarborgt bij standvastig oefenen een lenige rug en soepele heupen. Zorg ervoor dat tijdens alle bewegingen de benen gestrekt blijven. Trek de knieschijven dus altijd op.
  1. Begin in tadasana. Haal diep adem en plaats de handpalmen achter de rug tegen elkaar aan (omgekeerde namasté, de vingers wijzen naar beneden). Trek de schouders en ellebogen naar achteren en draai de polsen zodanig dat de handen de namasté-houding aannemen. De vingers wijzen dus naar boven. Wie dat vooralsnog te moeilijk vindt, kan ook met de linkerhand de pols van de rechterarm vastgrijpen.
  2. Haal diep adem en plaats de voeten ongeveer 1 meter van elkaar. Adem uit.
  3. Draai bij de volgende inademing naar rechts, waarbij u de rechtervoet 90 graden naar rechts plaatst. De linkervoet draait 60 tot 70 graden mee. Trek de knieschijven op. Zorg ervoor dat beide benen tijdens alle bewegingen gestrekt blijven.
  4. Buig naar achteren, werp het hoofd in de nek en kijk recht omhoog terwijl het bovenlichaam een rechte lijn vormt met de rechtervoet. Adem uit en buig het bovenlichaam vanuit de heupen naar de rechterknie. Beginnende yogi's zullen misschien niet eens halverwege komen. Na enkele weken oefenen zal daar echter verandering in komen. Uiteindelijk zult ook u met het voorhoofd de knie kunnen raken. Gevorderde yogi's plaatsen de kin onder de knieschijf op het scheenbeen. Adem rustig door in de volledige yoga-ademhaling.
  5. Blijf een halve tot 1 minuut in parsvottanasana. Draai het bovenlichaam daarna langzaam naar links, waarbij de voeten meedraaien (linkervoet 90 graden, rechtervoet 60 graden), waarna u het bovenlichaam tijdens de inademing opricht, achterover buigt en het hoofd in de nek werpt. Doe de voorwaartse buiging daarna links. Blijf een halve tot 1 minuut in deze houding. Draai vervolgens het bovenlichaam naar het midden toe, waarbij de voeten meedraaien, en richt het bovenlichaam op.
  6. Kom tijdens de uitademing terug in tadasana, de armen ontspannen langs het lichaam.

Aandachtspunten

Draai de heupen net als bij utthita trikonasana zijwaarts naar rechts en links tijdens het uitvoeren van parsvottanasana. Houd de knieën steeds recht, het kan niet genoeg benadrukt worden. De benen horen dus voortdurend gestrekt te blijven. Ook al hebt u als beginneling wellicht de neiging om de benen iets te buigen, zodat u met het hoofd dichter bij de linker- of rechterknie kunt komen. Ook is het belangrijk dat u beide voeten plat op de vloer houdt. Buig vanuit de heupen naar de knie. De rug blijft dus altijd recht.

Uitwerking

Parsvottanasana heeft veel voordelen. Dat is ook een van de redenen waarom deze asana zo populair is. De yogahouding verbetert de houding, traint de beenspieren en zorgt voor soepele heupen, wat vooral voor ouderen een groot voordeel is. Ook corrigeert parsvottanasana een bolle rug en afhangende schouders. Kantoormensen zullen veel baat hebben bij parsvottanasana.

Gezondheidseffecten van parsvottanasana (piramide)

Parsvottanasana wordt niet vermeld in de Gheranda-samhita, een van de toonaangevende Indiase leerboeken over hatha yoga. Toch heeft deze klassieke Iyengar-yogahouding in allerlei variaties om bovengenoemde redenen probleemloos de yogacursussen gehaald. Parsvottanasana heeft een therapeutische en ondersteunende, maar niet per se een genezende uitwerking op de volgende klachten, kwalen en aandoeningen:
  • Stramme heupen, hamstrings, rug, schouders en polsen.
  • Slechte houding, afhangende schouders.
  • Obstipatie. Parsvottansana verbetert de darmperistaltiek voor een betere stoelgang.
  • Onrust, nervositeit.
  • Slechte spijsvertering.
  • Gebrekkig evenwichtsgevoel.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Iyengar Yoga - de yoga van de hulpmiddelenIyengar yoga is ontwikkeld door B.K.S. Iyengar en wordt gekarakteriseerd door veel aandacht aan detail, een correcte lic…
Yogahoudingen  prasarita padottanasana (staande hoek)Yogahoudingen prasarita padottanasana (staande hoek)Deze spreidstandhouding is veeleisend voor de heupen, liezen, kniepezen en enkels. Het is overigens geen klassieke asana…
Yogahoudingen  setu bandha sarvangasana (brug)Yogahoudingen setu bandha sarvangasana (brug)De voltooide setu bandha sarvangasana doet denken aan een brug. Het is een 'backbending'-asana. Dit soort yogahoudingen…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: GDJ / Pixabay
  • 'Light on Yoga', Iyenga, George Allen & Unwin, London.
  • 'Yoga und Medicin', Jurg Wunderl, Fink Verlag, Stuttgart
  • 'Yoga', Sophy Hoare, Macdonald Educational Ltd.
  • Foto's yogahoudingen: B.K.S. Iyengar (Iyengar Yoga Association
  • Afbeelding bron 1: Joseph RENGER / Wikimedia Commons
  • Afbeelding bron 2: Brenkee / Pixabay

Reageer op het artikel "Yogahoudingen parsvottanasana (piramide)"

Infoteur: Orion
Laatste update: 11-12-2016
Subrubriek: Spiritueel
Special: Hatha yoga (asana's)
Schrijf mee!