InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Spiritueel > Yogahoudingen simhasana I en II (leeuwhouding)

Yogahoudingen simhasana I en II (leeuwhouding)

Yogahoudingen  simhasana I en II (leeuwhouding) Simhasana (leeuwhouding) is geen moeilijke yogaoefening. Bij deze asana wordt de tong zo ver mogelijk uitgestoken. Dit heeft tal van gezondheidsvoordelen, zoals minder vatbaar zijn voor een verkoudheid. Ook bewijst simhasana dat in de hatha yoga maar weinig spieren niet de aandacht krijgen die ze verdienen. Volgens de klassieke yogahandboeken maakt de leeuwhouding ons immuun voor tal van ziekten van de hals en keel. Bij het regelmatig beoefenen ervan behoort ook keelpijn voorgoed tot het verleden. De variant op simhasana is inspannender en moeilijker, maar heeft nog meer voordelen. Bovendien kunnen mensen die gebukt gaan onder stress wel eens veel baat hebben bij simhasana. In de orthodoxe yoga beschouwt men simhasana als een effectieve uitlaatklep voor negatieve energieën en opgekropte woede.

Inhoud

Oorsprong van simhasana I en II (leeuwhouding)

Het Sanskriet-woord simha betekent 'leeuw'. De yogahouding is genoemd naar Narasimha, de mannelijke leeuwincarnatie van Vishnu. Het betreft de vierde incarnatie van deze hindoegod. De beeltenis ervan is te vinden bij vrijwel alle ingangen van Indiase tempels. De mythe luidt dat Vishu als leeuwincarnatie en dankzij een list, waarbij hij zich verschool in een tempelpilaar, de demonenkoning Hiranaya Kasipu versloeg en aldus Prahlada beschermde toen deze Vishnu om hulp riep in een netelige situatie. Simhasana is een klassieke asana in de hatha yoga. Het weldadige loslaten van spanningen en negatieve energieën wordt nog eens versterkt door de vingers krachtig te spreiden.

Simhasana I / Bron: Kennguru / Wikimedia CommonsSimhasana I / Bron: Kennguru / Wikimedia Commons

Techniek

Steek de tong zo ver mogelijk uit en span de keel- en halsspieren krachtig aan. Adem tijdens het oefenen rustig door de mond en concentreer u op de uitademing.

Simhasana I

  1. Ga in dandasana, de benen gestrekt, de handpalmen aan weerszijden van de heupen op de vloer gedrukt.
  2. Buig de rechterknie en plaats de voet onder de linkerbil. Buig vervolgens de linkerknie en druk de linkervoet onder de rechterbil. Zorg ervoor dat de linkerenkel zich onder de rechterenkel bevindt. U zit nu op de hielen, waarbij de tenen naar achteren wijzen. Verdeel het lichaamsgewicht, vind daarin uw evenwicht voordat u overgaat tot stap 3.
  3. Strek de armen en leg de polsen op de knieën. Buig iets naar voren terwijl u de rug recht houdt.
  4. Adem rustig door, de aandacht gericht op de handen en het gezicht.
  5. Span nu de armspieren krachtig aan. Spreid de vingers eveneens met volle kracht, waarbij de polsen op de knieën rusten. Open de mond wijd. Steek de tong zo ver mogelijk uit. Span daarbij de spieren van de keel en hals aan en probeer met de tongpunt de kin te raken. Adem door de mond.
  6. Staar onderwijl naar het neuspuntje of naar een denkbeeldig punt tussen de wenkbrauwen.
  7. Blijf ongeveer een halve minuut in deze houding.
  8. Kom in omgekeerde volgorde terug in stap 2. Herhaal simhasana I, waarbij u de linkerknie onder de rechterbil plaatst. Houd de oefening ongeveer 30 seconden vol.
  9. Rust uit in savasana.

Simhasana II

  1. Ga in padmasana (lotushouding).
  2. Strek de armen en plaats de handen voor u op de vloer. De vingers wijzen gespreid naar voren. Verplaats het lichaamsgewicht naar de armen, waarbij u op de knieën steunt. De armen staan in een hoek van negentig graden ten opzichte van de vloer. Druk de heupen zo ver mogelijk naar de vloer.
  3. Volg stap 4 tot en met 7 nauwkeurig op.
  4. Kom in omgekeerde volgorde terug in padmasasana (lotushouding).
  5. Ontspan in savasana.

Aandachtspunten

Zorg er tijdens het uitvoeren van simhasana I en II voor dat u de keel- en halsspieren en de arm- en handspieren stevig aanspant, de vingers gestrekt als de klauwen van een leeuw. Probeer met de punt van uw tong de kin te raken. Adem niet door de neus, maar consequent door de mond. Ontspan na de oefening het gezicht, de mond, de keel en niet te vergeten de armen en handen. Savasana is daarvoor de ideale asana.

Uitwerking

Zoals eerder vermeld blijven in yoga weinig spieren ongetraind. Een opmerkelijk voordeel van simhasana I en II is dat de platysma wordt gestimuleerd en steviger wordt. Deze grote hals- en huidspier heeft mede invloed op de mimiek en is vormbepalend voor de hals. Daarnaast zorgt simhasana voor een goede doorbloeding van de mond, de keel en het gezicht. Dankzij simhasana zullen keelpijn en verkoudheid praktisch tot het verleden behoren. Ook de schildklier krijgt een grondige massage. Verder worden de oogspieren versterkt en de armspieren getraind, met name in simhasana II.

Gezondheidseffecten van simhasana I en II (leeuwhouding)

Simhasana is een yogaoefening die vooral gericht is op de hals en keel. De leeuwhouding helpt keelpijn en andere luchtwegaandoeningen voorkomen. Ook de Gheranda-samhita is vol lof over simhasana en zegt daarover (vrij vertaald): 'De leeuwhouding maakt een eind aan alle ziekten en kwalen'. Volgens de yogahandboeken heeft simhasana een therapeutische en ondersteunende, maar niet per definitie een genezende uitwerking op onder andere de volgende klachten en aandoeningen:
  • Keelpijn, verkoudheid.
  • Slechte adem.
  • Verslapte halsspieren.
  • Gespannen gezichtsuitdrukking.
  • Stress en onrust.
  • Stotteren.
  • Gezichtsrimpels.
  • Simhasana versterkt de oogspieren, -zenuwen, halsspieren (platysma) en...
  • . corrigeert een slechte schildklierfunctie.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Yogahoudingen  prasarita padottanasana (staande hoek)Yogahoudingen prasarita padottanasana (staande hoek)Deze spreidstandhouding is veeleisend voor de heupen, liezen, kniepezen en enkels. Het is overigens geen klassieke asana…
Yogahoudingen  setu bandha sarvangasana (brug)Yogahoudingen setu bandha sarvangasana (brug)De voltooide setu bandha sarvangasana doet denken aan een brug. Het is een 'backbending'-asana. Dit soort yogahoudingen…
Yogahoudingen  kurmasana I (schildpad)Yogahoudingen kurmasana I (schildpad)De yogahouding kurmasana I is gewijd aan de kosmische schildpad Kurma. In de Indiase mythologie is Kurma een van de vele…
Yogahoudingen  salabhasana (sprinkhaan)Yogahoudingen salabhasana (sprinkhaan)Salabhasana is een basishouding, maar niettemin zeer inspannend. Deze yogaoefening vraagt immers veel van de rug- en dij…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: GDJ / Pixabay
  • 'Sport und Yoga', Selvaraja Yesudian, Verlag Eduard Fankhauser Thielle
  • 'Yoga', Sophy Hoare, Macdonald Educational Ltd.
  • Gheranda Samhita, Srisa Chandra Vasu, Uitgeverij Ankh-Hermes, Deventer
  • Afbeelding bron 1: Kennguru / Wikimedia Commons
  • Afbeelding bron 2: Brenkee / Pixabay

Reageer op het artikel "Yogahoudingen simhasana I en II (leeuwhouding)"

Infoteur: Orion
Laatste update: 21-09-2016
Subrubriek: Spiritueel
Special: Hatha yoga (asana's)
Schrijf mee!