InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Menstruele migraine: Hoofdpijn in/rond de menstruatieperiode

Menstruele migraine: Hoofdpijn in/rond de menstruatieperiode

Menstruele migraine: Hoofdpijn in/rond de menstruatieperiode Veel vrouwen denken dat de hoofdpijn die ze rond en tijdens de menstruatie hebben gewoon bij de menstruatie zelf hoort. Ze vinden het vervelend, maar vermoeden dat dit een familietrekje is, zeggen dat er niks aan te doen valt, en wachten vervolgens tot de overgang wanneer ze er sowieso geen last meer van hebben. Wanneer dit echter bij bijna elke menstruatie optreedt, is er mogelijk sprake van menstruele migraine (ook wel hormonale migraine genoemd). Dit is een soort hoofdpijn die veelal wel degelijk goed te behandelen is. Soms neemt de migraine tijdens de overgang zelfs in hevigheid toe. Daarom is het belangrijk om tijdig hulp te gaan zoeken.

Epidemiologie menstruele migraine

Ongeveer één op de tien vrouwen heeft last van menstruele hoofdpijn; dit zijn naar schatting maandelijks 310.000 vrouwen in Nederland. Bij meer dan de helft van de vrouwelijke migrainepatiënten is de menstruatie een belangrijke uitlokkende factor voor een migraineaanval.

Oorzaken hoofdpijn in en rond de menstruatieperiode

Menstruele migraine kent een aantal oorzaken:
  • De productie van prostaglandines tijdens de eerste dagen van de menstruatie
  • Een anticonceptiepil met een hoge dosis oestrogenen
  • Een combinatiepil is een mogelijke risicofactor: In de pilvrije week treedt dan namelijk menstruele migraine op
  • Een plotse en sterkte daling van de oestrogeenconcentratie in het bloed vlak voor en tijdens de menstruatie

Soorten

Menstruele migraine is een vorm van migraine (aanvallen van een aura en/of eenzijdige hoofdpijn) die samenhangt met de menstruatie; hiervan zijn er twee vormen:
  • Pure menstruele migraine: Enkel migraineaanvallen tijdens en vlak rond de menstruatie
  • Menstruatiegeassocieerde migraine: Migraineaanvallen tijdens, rond en buiten de menstruatie

Symptomen

Veel heftiger

Menstruele migraine is vaak veel heftiger dan gewone migraine. Menstruele migraine duurt langer, geeft veel meer klachten dan misselijkheid en braken en tevens is deze vaak veel moeilijker te behandelen door de arts.

Klachten

Vrouwen vertonen volgende symptomen in meerdere of mindere mate bij (bijna) elke menstruatie:
  • Continu heftige, bonzende hoofdpijn die eenzijdig en soms tweezijdig aanwezig is.
  • Een onbehandelde aanval duurt 4-72 uur.
  • Heel erg beroerd: misselijk, overgeven, duizeligheidsklachten, concentratieproblemen.
  • Hoofdpijn die toeneemt bij lichamelijke inspanning.
  • Het dagelijks leven wordt belemmerd door de migraineaanvallen.
  • Overgevoelig voor licht (medische term is "fotofobie") en/of geluid: Patiënten verkiezen een stille, donkere ruimte waar ze geen last hebben van geluid en licht.

Periode

De aanval begint twee dagen voor de menstruatie tot twee dagen daarna. Dit is per vrouw wel verschillend. Zo start de aanval bij sommige dames drie dagen voor de menstruatie, terwijl dat bij anderen zelfs oploopt tot vijf à zeven dagen.

Geen aura's

Bij menstruele migraine komen in tegenstelling tot gewone migraine geen aura-verschijnselen voor (gezichtsverlies, lichtflitsen (fotopsie), doof gevoel rond de mond, tintelingen, ).

Behandeling

Menstruele migraine kent twee mogelijke behandelingsopties: de aanvalsbehandeling en de preventieve behandeling. Daarnaast helpen nog andere tips. De patiënt overlegt hiervoor best met een arts.

Aanvalsbehandeling

De arts schrijft meestal triptanen voor, eventueel in combinatie met een antibraakmiddel en gewone pijnstillers. Triptanen zijn specifiek voor een migraineaanval gemaakt en doen de aanval stoppen of maken de aanval minder lang of erg. Menstruele migraine vereist een soort triptanen die langer werkt. Twee soorten triptanen komen hiervoor in aanmerking: Naratriptan en Frovatriptan. De arts kijkt samen met de patiënt welke van deze twee medicijnen het meest effectief is.

Preventieve behandeling

Naast de aanvalsbehandeling zijn er medicijnen die dagelijks te gebruiken zijn. Deze medicijnen hebben als doel om aanvallen te voorkomen en minder heftig te maken. De arts zoekt dan naar een behandeling waarbij het hormoonniveau zo gelijk mogelijk blijft.

Andere tips

  • Een acupunctuur volgen
  • IJs of pepermuntolie op het voorhoofd en de slaap aanbrengen
  • Naar een donkere en stille kamer gaan
  • Oestrogeeninjectie om de oestrogeenspiegel
  • Overschakelen naar een pil met een lagere oestrogeendosis

Deskundig advies

De huisarts is de eerste contactpersoon om menstruele migraine te bespreken. Veelal start hij een behandeling op om de klachten te voorkomen of verminderen. Is dat niet zo, dan is een verwijzing naar een neuroloog of een hoofdpijncentrum nodig. Deze regelt de huisarts voor de patiënt.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Migraine: oorzaken, gevolgen en remedieTien procent van de Nederlanders heeft wel eens last van migraine. Migraine is een bijzonder pijnlijke aandoening die ni…
Migraine kan permanente hersenschade veroorzakenMigraine kan permanente hersenschade veroorzakenMigraine is een aandoening waar veel mensen regelmatig last van hebben. Migraine werd altijd gezien als een onschuldige…
Hoofdpijn: migraine, spanningshoofdpijn en hersentumorHoofdpijn: migraine, spanningshoofdpijn en hersentumorHoofdpijn, de meeste mensen hebben er wel eens last van. De oorzaken van hoofdpijn kunnen verschillend zijn: zo kan hoof…
Hoofdpijn en migraineHoofdpijn en migraineEen op de vijf Nederlanders heeft minstens een dag per week hoofdpijn. Maar om hoofdpijn te bestrijden, moet men wel wet…
Bronnen en referenties
  • http://www.gezondheidsnet.nl/hoofdpijn-en-migraine/menstruele-migraine
  • http://www.gezondheidsplein.nl/dossiers/hoofdpijn-bij-menstruatie-wanneer-is-er-sprake-van-menstruele-migraine/item67929
  • https://www.youtube.com/watch?v=AjVcSM0VWMA

Reageer op het artikel "Menstruele migraine: Hoofdpijn in/rond de menstruatieperiode"

Reactie

Lilkim (infoteur), 25-09-2014 18:54 #1
Ik ben blij dat ik dit artikel lees en lees dat er een behandeling mogelijk is. Ik heb dit vorig jaar bij mijn gynaecologe besproken en haar oplossing was de pil doornemen. Iets wat overigens bij mij niet echt helpt. Tijd om andere medicijnen te proberen.

Infoteur: Miske
Laatste update: 05-05-2019
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!