InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Spiritueel > Yogahoudingen virabhadrasana III (held of krijger)

Yogahoudingen virabhadrasana III (held of krijger)

Yogahoudingen  virabhadrasana III (held of krijger) Virabhadrasana I en II bereiden u voor op deze moeilijke yogahouding, het 'sluitstuk' van drie bij elkaar horende asana's. Virabhadrasana III is voor de 'evenwichtskunstenaars' onder ons. Goed uitgevoerd symboliseert deze oefening harmonie, balans, zelfverzekerdheid en kracht. Ook deze houding is genoemd naar Virabhadra, een onoverwinnelijke krijger uit de Indiase mythologie. Een held die het opnam tegen Daksha, zoon van Brahma. Wie de inleidende houdingen beheerst, zal met virabhadrasana III weinig moeite hebben. Mensen met hoge bloeddruk en hartklachten kunnen deze asana beter mijden.

Inhoud

Oorsprong van virabhadrasana III (held of krijger)

Virabhadrasana III is een klassieke, staande houding uit de hatha yoga. De asana vormt een 'trilogie' met virabhadrasana I en II. Het woord is afgeleid van 'Virabhadra', een woeste, onoverwinnelijke incarnatie van Shiva. Daksha, hogepriester en een van de vele zonen van Brahma, bracht een brandoffer en ruziede tijdens het ritueel met Sati, zijn dochter en tevens geliefde echtgenote van Shiva, heerser van de kosmos. Sati kon de beledigingen van haar vader niet aan en liep het offervuur in, waarna een ziedende Shiva zichzelf transformeerde in een 'monster', een held die het leger van Daksha versloeg en de hogepriester onthoofdde. Aan het einde van het mythische verhaal reïncarneert Sati, waarna de twee geliefden elkaar weer vinden.

Virabhadrasana III (variant) / Bron: Rosmary / Wikimedia CommonsVirabhadrasana III (variant) / Bron: Rosmary / Wikimedia Commons

Techniek

In virabhadrasana III balanceert u op één been. Het vergt dus nog al wat van uw evenwichtsgevoel. De asana is een geïntensifieerd vervolg op virabhadrasana I en II. Het is dus belangrijk eerst deze twee asana's onder de knie te krijgen voordat u aan virabhadrasana III begint.
  1. Sta in tadasana.
  2. Strek de armen verticaal boven het hoofd, handpalmen tegen elkaar. Haal diep adem en plaats de voeten een tot anderhalve meter van elkaar vandaan.
  3. Volg daarna de laatste stappen van virabhadrasana I, waarbij u naar rechts draait..
  4. Eenmaal in virabhadrasana I ademt u uit. Buig de romp naar voren tot de borst op het rechter dijbeen rust. De armen steken nu recht (horizontaal) vooruit, de handpalmen nog steeds tegen elkaar. Blijf even in deze houding.
  5. Adem uit en til het linkerbeen op. Tegelijkertijd strekt u het rechterbeen. Het linkerbeen houdt u horizontaal in een lijn met de gestrekte armen (en de romp).
  6. Blijf ongeveer een halve minuut in virabhadrasana III en adem rustig door in de volledige yoga-ademhaling.
  7. Adem uit en kom in omgekeerde volgorde terug in positie 2. Herhaal deze asana links. Ontspan u in tadasana of savasana.

Aandachtspunten

Zorg ervoor dat u bij de voorbereiding de algemene aandachtspunten van virabhadrasana I en II, en voor een deel die van utthita trikonasana, in acht neemt. Het is belangrijk dat u met de heupen een zijwaartse draai naar rechts of links maakt. Vanaf positie 5 balanceert het lichaam op uw rechterbeen, de armen en het linkerbeen gestrekt en evenwijdig met de vloer. Houd het rechterbeen, waarop u staat, zo recht als een stok. Ontspan de nekspieren en trek de buikspieren in. Dat helpt om de rug recht te houden.

Goede voorbereiding

Houd de voet plat op de vloer, dus niet schuin, en probeer de tenen te ontspannen. Doe deze oefening niet als u hartklachten hebt of aan hoge bloeddruk lijdt. Bij zwakke hamstrings en slappe buik- en rugspieren is het zaak eerst enkele voorbereidende oefeningen te doen, zoals virabhadrasana II.

Uitwerking

Ook het sluitstuk van de virabhadrasana-reeks straalt de fierheid, dapperheid en het doorzettingsvermogen van een onverschrokken krijgsheld uit. Het is een uitstekende oefening voor het trainen van de beenspieren. Bovendien worden de buikorganen gemasseerd en de spieren van armen, schouders en buik versterkt. Virabhadrasana III is zowel een complete evenwichtstraining als een manier om wilskracht en doorzettingsvermogen te bevorderen, wat overigens ook geldt voor virabhadrasana I en II.

Gezondheidseffecten van virabhadrasana III (held of krijger)

Zoals alle yogahoudingen heeft virabhadrasana III positieve effecten op de gezondheid. De oefening staat symbool voor de juiste gewichtsverdeling over de voeten, zoals ook tadasana dat bewerkstelligt, waarbij u de buikspieren intrekt. De asana symboliseert de lenigheid van lichaam en geest. Volgens de klassieke yoga-handboeken heeft virabhadrasana III een therapeutische en ondersteunende, maar niet per se een genezende uitwerking op onder andere de volgende klachten, kwalen en aandoeningen:
  • Obstipatie (inwendige massage van de buikorganen en het maag-darmkanaal).
  • Zwakke beenspieren.
  • Zwakke hamstrings, buik- en rugspieren (eventueel eerst voorbereidende oefeningen doen).
  • Gebrek aan evenwichtsgevoel en aan innerlijke balans en flexibiliteit.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Yogahoudingen  virabhadrasana II (held of krijger)Yogahoudingen virabhadrasana II (held of krijger)Deze staande yogahouding is afgeleid van virabhadrasana I en maakt deel uit van een reeks van drie houdingen. Virabhadra…
Yogahoudingen  virabhadrasana I (held of krijger)Yogahoudingen virabhadrasana I (held of krijger)Deze klassieke yogahouding uit een serie van drie asana's is genoemd naar de legendarische held en krijger Virabhadra. H…
Yogahoudingen  virasana I (held)Yogahoudingen virasana I (held)Virasana I is een bekkenstand en bevordert de spijsvertering. In tegenstelling tot de meeste yogahoudingen kan deze asan…
Iyengar Yoga - de yoga van de hulpmiddelenIyengar yoga is ontwikkeld door B.K.S. Iyengar en wordt gekarakteriseerd door veel aandacht aan detail, een correcte lic…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: GDJ / Pixabay
  • 'Yoga und Medicin', Jurg Wunderli, J. Fink Verlag, Stuttgart
  • 'Yoga', Sophy Hoare, Macdonald Educational Ltd., London
  • Afbeelding bron 1: Rosmary / Wikimedia Commons
  • Afbeelding bron 2: Brenkee / Pixabay

Reageer op het artikel "Yogahoudingen virabhadrasana III (held of krijger)"

Infoteur: Orion
Laatste update: 10-12-2016
Subrubriek: Spiritueel
Special: Hatha yoga (asana's)
Schrijf mee!