InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Spiritueel > Yogahoudingen anantasana (slapende Vishnu)

Yogahoudingen anantasana (slapende Vishnu)

Yogahoudingen  anantasana (slapende Vishnu) Anantasana is de ideale yogahouding voor het soepel maken van de bekkenstreek. Ook traint deze oefening de hamstrings en worden de kniepezen gerekt. De naam is afgeleid van Ananta, een van de vele namen van Vishnu en van de duizendkoppige slang Sesa, waar hij op slaapt. Ook symboliseert Ananta de oneindigheid. Regelmatig beoefenen van anantasana voorkomt slappe buikspieren, maar ook hernia en andere rugklachten. Volgens de yogahandboeken is deze houding tevens zeer geschikt om stress, vermoeidheid en depressiviteit een halt toe te roepen of te voorkomen.

Inhoud

Oorsprong van anantasana (slapende Vishnu)

Ananta betekent 'oneindig' en verzinnebeeldt Vishnu, een van de drie belangrijkste goden in het hindoeïsme. Naast Brahman en Shiva is hij de welwillende handhaver of instandhouder van de schepping, die tal van aardse incarnaties aanneemt om de wereld te redden of om evenwicht te scheppen zodra negatieve, verwoestende tendensen zoals agressie de overhand nemen. Ananta is een van de talloze benamingen van Vishnu, maar ook van de rustbank van Vishnu in de vorm van de duizendkoppige slang Sesa. Samen symboliseren ze de oneindigheid

Mythologie

In de hindoemythologie ontsproot uit de navel van Vishnu terwijl hij sliep op zijn rustbank Sesa in de oeroceaan een lotusbloem waaruit de scheppende god Brahman tevoorschijn kwam. Anantasana wordt onder andere uitgebeeld in de tempel Trivandrum in Zuid-India, gewijd aan Ananta Padmanabha (de lotusbloem die uit zijn navel groeit). Ananta verzinnebeeldt het oneindige, het 'Zijn', dat tijdloos is, zonder begin of einde en niet onderhevig aan geboorte, groei en dood.

Bron: Witold Fitz Simon / Wikimedia CommonsBron: Witold Fitz Simon / Wikimedia Commons

Techniek

Beginnende yogi's hebben vaak evenwichtsproblemen bij het uitvoeren van anantasana. Met de rug tegen een muur liggen, is in de beginfase doorgaans voldoende om dat te voorkomen.
  1. Ga op de buik liggen.
  2. Adem uit en rol op de rechterzij. De rechterkant van het lichaam maakt volledig contact met de vloer, van de enkel tot de schouder en elleboog. Dat blijft zo tijdens de hele oefening.
  3. Laat het hoofd in de rechterhandpalm rusten. De hand bevindt zich boven het oor.
  4. Blijf enkele seconden in deze houding en adem rustig door.
  5. Buig de linkerknie en pak de grote teen met de duim, wijs- en middelvinger stevig vast.
  6. Adem uit en strek het linkerbeen en de linkerarm tegelijkertijd tot zowel het been als de arm praktisch evenwijdig aan elkaar en in een hoek van negentig graden ten opzichte van de vloer staan.
  7. Volhard een halve minuut in anantasana.
  8. Kom in omgekeerde volgorde terug en rol op de rug.
  9. Herhaal anantasana links.
  10. Ontspan in savasana of savasana II (lijkhouding).

Aandachtspunten

Zorg ervoor dat de hele zijkant van het lichaam de vloer raakt. Voorkom dat u op de rug rolt bij het uitvoeren van anantasana. Naarmate u ervaring opbouwt, zal dat steeds beter lukken. Oefen eventueel met de rug tegen een muur. Houd het been dat op de vloer ligt gestrekt. Dat geldt ook voor het 'verticale been'. In het begin kan het moeilijk zijn om met de duim, wijs- en middelvinger de grote teen beet te pakken. Sla als hulpmiddel eventueel een doek om de voet, pak de lus vast en probeer aldus het been te strekken, natuurlijk zonder te forceren.

Voordelen

Anantasana rekt de spieren van de rug, de romp, de kuiten en de hamstrings. Dat geldt zeker ook voor de kniepezen, wat u beslist zult merken tijdens het oefenen! Ook de spijsvertering heeft baat bij anantasana. De yogahandboeken vermelden bovendien dat anantasana soelaas biedt bij stress en depressiviteit. Vraag eerst advies aan uw huisarts als u rug- en nekklachten hebt die niet gerelateerd zijn aan vermoeidheid.

Gezondheidseffecten van anantasana (slapende Vishnu)

Anantasana wordt ook wel 'slapende Vishnu' genoemd. Vishnu die in de hindoemythologie de handhaver van het universum is. Hij rust op de duizendkoppige slang Sesa, waarbij de slang het oneindige verzinnebeeldt. Vishnu was er al toen de tijd sliep en het universum nog geschapen moest worden. In het persoonlijke leven is de ruggengraat de drager van het lichaam en het omhulsel van het centrale zenuwstelsel. Daarbij mag het autonome zenuwstelsel ofwel het reptielenbrein, waaronder de hersenstam, als het meest primair worden beschouwd. Het regelt en coördineert immers de vegetatieve lichaamsfuncties, waaronder de hartslag, de ademhaling en de spijsvertering, buiten het cognitieve om.

Van een slechte spijvertering tot stress

Zoals Vishnu de schepping handhaaft, zo houdt het 'reptielenbrein' de meest elementaire levensverrichtingen in stand. In rust maar bijvoorbeeld ook als er gevaar dreigt (vecht-of-vluchtreactie). In al die gevallen rust Vishnu en analoog daaraan het lichaam in de oneindigheid (ananta) in de vorm van de slang (Sesa) buiten het cognitieve, bewuste bestaan om toen de tijd nog niet bestond. Anantasana is een van de vele yogahoudingen uit de hatha yoga met een rijke symboliek. De houding heeft een therapeutische en ondersteunende, maar niet per definitie een genezende uitwerking op de volgende klachten, kwalen en aandoeningen:
  • Slappe buikspieren.
  • Slechte spijsvertering.
  • Rugpijn als gevolg van vermoeidheid.
  • Mentale stress.
  • Vermoeidheid.
  • Depressiviteit.
  • Anantasana is goed voor hart en bloedvaten
  • en verbetert de bloedcirculatie in de hersenen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Yogahoudingen  kurmasana I (schildpad)Yogahoudingen kurmasana I (schildpad)De yogahouding kurmasana I is gewijd aan de kosmische schildpad Kurma. In de Indiase mythologie is Kurma een van de vele…
Yogahoudingen  garudasana (adelaarshouding)Yogahoudingen garudasana (adelaarshouding)In garudasasa (adelaarshouding) zijn de armen en benen verstrengeld als klimop om een stok. De yogahouding is een ode aa…
Yogahoudingen  setu bandha sarvangasana (brug)Yogahoudingen setu bandha sarvangasana (brug)De voltooide setu bandha sarvangasana doet denken aan een brug. Het is een 'backbending'-asana. Dit soort yogahoudingen…
Yogahoudingen  vrksasana (boomhouding)Yogahoudingen vrksasana (boomhouding)Deze yogahouding vergt stabiliteit en evenwichtsgevoel. Er is een hoge concentratiegraad voor nodig om standvastig in de…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Unsplash / Pixabay
  • 'Sport und Yoga', Selvaraja Yesudian, Verlag Eduard Frankhauser, Thielle
  • 'Yoga', Sophy Hoare, Macdonald Educational Ltd.
  • Gheranda Samhita, Srisa Chandra Vasu, Ankh-Hermes, Deventer
  • Afbeelding bron 1: Witold Fitz Simon / Wikimedia Commons
  • Afbeelding bron 2: Brenkee / Pixabay

Reageer op het artikel "Yogahoudingen anantasana (slapende Vishnu)"

Infoteur: Orion
Laatste update: 18-09-2016
Subrubriek: Spiritueel
Special: Hatha yoga (asana's)
Schrijf mee!