InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Spiritueel > Yogahoudingen garudasana (adelaarshouding)

Yogahoudingen garudasana (adelaarshouding)

Yogahoudingen  garudasana (adelaarshouding) In garudasasa (adelaarshouding) zijn de armen en benen verstrengeld als klimop om een stok. De yogahouding is een ode aan de mythische vogel Garuda, koning van de vogels en aartsvijand van de slang. Garuda heeft echter nog veel meer symboolfuncties. De klassieke asana, vermeld in het yogahandboek Gheranda-samhita, wordt uitgevoerd met een rechte rug en is een uitstekende oefening voor het versterken van de enkels, dijen en knieën. Ook heel geschikt voor het verbeteren van het concentratievermogen. Mensen met (nachtelijke) kuitkramp zouden wel eens veel baat kunnen hebben bij garudasana.

Inhoud

Oorsprong van garudasana (adelaarshouding)

Het Sanskriet-woord garuda betekent 'adelaar'. Deze klassieke houding uit de hatha yoga biedt een heldhaftige aanblik en is gewijd aan de vogelkoning Garuda uit de hindoeïstische mythologie. Dit mythische wezen half god, half mens met een witte kop, rode bek en een goudkleurig lichaam heeft tevens een belangrijke betekenis in het boeddhisme. De vogel Garuda wordt als het voertuig van Vishnu beschouwd en heeft talloze bijnamen en functies, zoals 'strijdwagen van Vishnu', 'bliksemvernietiger' en 'verslinder' in de context van de zonnekracht die alles en iedereen verzengt. In de hindoemythologie verspreidt Garuda een oogverblindende gloed.

Mythologische vogel
Minder bekend is dat Garuda een van de mahakalpa's symboliseert, de miljarden jaren durende scheppingstijdkringen van het universum in de hindoefilosofie. Overigens is Garuda als mythologische vogel het nationaal symbool van Thailand. Ook maakt de vogel deel uit van het wapen van Indonesië.

Garudasna (adelaarshouding) / Bron: Kennguru, Wikimedia Commons (CC BY-3.0)Garudasna (adelaarshouding) / Bron: Kennguru, Wikimedia Commons (CC BY-3.0)

Techniek

Garudasasa (adelaarshouding) wordt traditioneel met een rechte rug uitgevoerd. De techniek van garudasana vereist langzame, bewuste bewegingen.
  1. Ga in tadasana (berghouding), waarbij u de armen los langs het lichaam laat hangen, voeten bij elkaar.
  2. Adem uit en verplaats het lichaamsgewicht naar het rechterbeen. Breng het linkerbeen omhoog en buig de rechterknie. Leg daarna het linkerdijbeen op het rechterbovenbeen. Vervolgens buigt u de linkerknie en draait u de linkervoet om de rechterkuit. De grote teen raakt de binnenkant van de enkel van de rechtervoet.
  3. Het vergt oefening om in deze houding het evenwicht te bewaren. Haal rustig adem (volledige yoga-ademhaling) en concentreer u op de bewegingen. Oefening baart kunst. Voltooi garudasana pas als u moeiteloos in deze houding (op één been staan, stap 1 t/m 2) kunt volharden.
  4. Buig beide ellebogen en houd ze op borsthoogte. De handen wijzen omhoog. Plaats de rechterelleboog op de linkerbovenarm, vlak boven de elleboog, en draai de linkerarm om de rechterarm. Leg daarna de handpalmen op elkaar.
  5. Samenvattend komt de techniek erop neer dat het linkerbeen om het rechterbeen slingert, en de linkerarm om de rechterarm.
  6. Volhard één tot enkele minuten in garudasana (adelaarshouding). Kijk recht vooruit. Staar eventueel naar de vingertoppen zodra u uw evenwicht goed kunt bewaren (gevorderden), wat veel moeilijker is. Kom in omgekeerde volgorde terug in tadasana.
  7. Herhaal de yogahouding op het linkerbeen.
  8. Rust uit in tadasana (berghouding) of eventueel in savasana (lijkhouding).

Aandachtspunten

Voor de beginnende yogi is het vaak moeilijk om de balans te vinden bij het staan op één been, terwijl het andere been eromheen gedraaid is. Volhard eerst in stap 1 t/m 3 voordat u de overige stappen probeert te beheersen. Ga in de beginfase van garudasana eventueel met de rug tegen een muur staan. Dat voorkomt veel evenwichtsproblemen. Mijd deze asana bij knieblessures of gewrichtsproblemen. Goede voorbereidende yogahoudingen zijn onder andere vrksasana (boomhouding) en gomukhasana (koeienkophouding).

Voordelen

Zoals alle yogahoudingen heeft ook garudasana een positieve uitwerking op de lichamelijke en geestelijke gezondheid. De adelaarshouding is zeer geschikt om de arm- en beenspieren te trainen en de lenigheid in het algemeen te bevorderen. Bij veel yoga-beoefenaars verdwijnt de stijfheid uit schouders, knieën en polsen. Mensen met evenwichtsproblemen hebben meestal veel baat bij het consequent beoefenen van garudasana (adelaarshouding).

Gezondheidseffecten van garudasana (adelaarshouding)

In de Gheranda-samhita, een eeuwenoud Indiaas yogahandboek, is garudasana vermeld als een van de 32 meest geschikte asana's voor mensen die vol in het leven staan.

Therapie

Garudasana heeft een therapeutische en ondersteunende, maar niet per definitie een genezende uitwerking op onder andere de volgende klachten, kwalen en aandoeningen:
  • Stramme knieën, schouders, polsen en enkels.
  • Nachtelijke kuitkramp (preventief).
  • Gebrekkig evenwichtsgevoel.
  • Slecht concentratievermogen.
  • Cellulitis.
  • Gespannen nek en schouders.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Yogahoudingen  kurmasana I (schildpadhouding)Yogahoudingen kurmasana I (schildpadhouding)De yogahouding kurmasana I is gewijd aan de kosmische schildpad Kurma. In de Indiase mythologie is Kurma een van de vele…
Geschiedenis van yoga  hatha yogaGeschiedenis van yoga hatha yogaMen zou kunnen stellen dat hatha yoga van alle tijden is. Bij opgravingen in de Indusvallei werden iconische zegels uit…
Yogahoudingen  setu bandha sarvangasana (brughouding)Yogahoudingen setu bandha sarvangasana (brughouding)De voltooide setu bandha sarvangasana doet denken aan een brug. Het is een 'backbending'-asana. Dit soort yogahoudingen…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: GDJ, Pixabay
  • 'Textbook of Yoga', Georg Feuerstein, Hutchinson, London
  • 'Light on Yoga,' B.K.S. Iyengar, George Allen & Unwin, London
  • Afbeelding bron 1: Kennguru, Wikimedia Commons (CC BY-3.0)
  • Afbeelding bron 2: Brenkee, Pixabay

Reageer op het artikel "Yogahoudingen garudasana (adelaarshouding)"

Infoteur: Orion
Laatste update: 09-11-2018
Subrubriek: Spiritueel
Special: Hatha yoga (asana's)
Schrijf mee!