InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Spiritueel > Yogahoudingen – natarajasana (dans van Shiva)

Yogahoudingen – natarajasana (dans van Shiva)

Yogahoudingen – natarajasana (dans van Shiva) Natarajasana symboliseert de 'kosmische dans van Shiva' en is zowel een achterwaartse buigoefening als een effectieve training voor het evenwichtsgevoel. In natarajasana balanceert u op één been terwijl het andere been en de romp samen een boog vormen. Met deze uitstekende en misschien wel mooiste houding uit de hatha yoga ontwikkelt u de rug- en beenspieren en oogst u fysiek en mentaal evenwicht en harmonie. De klassieke, volledige 'dans van Shiva' is echter een houding voor gevorderden en vergt veel toewijding, concentratie, geduld en doorzettingsvermogen. Voer natarajasana vanuit tadasana in een langzame en vloeiende beweging uit.

Inhoud

Oorsprong van natarajasana (dans van Shiva)

Het Sanskriet-woord nata betekent 'danser', en raja wil zeggen 'koning' of 'heer'. De yogahouding natarajasana is gewijd aan Nataraja, een van de vele namen van de god Shiva, de hindoegod die vaak ten onrechte 'god van de vernietiging' wordt genoemd. Elk einde houdt een nieuw begin in, het is er inherent aan. Vanuit dat perspectief is Shiva de god van zowel de schepping als de vernietiging. Shiva symboliseert het einde, de dood, de afloop en schept aldus de voorwaarden voor een nieuw begin of cyclus, in welke vorm dan ook.

Kosmische dans

In tal van Indiase sculpturen verzinnebeeldt de in vlammen gehulde en dansende Shiva de eeuwige scheppingscycli. De dag die langzaam overgaat in de nacht, waarna het opnieuw ochtend wordt. De bomen die hartje winter in knop staan, de belofte van een nieuwe lente. De groei en teloorgang van beschavingen. Geboorte en dood. Uitingen van het eeuwige spel (de kosmische dans) van Shiva. De dans van de opgang, voortgang en neergang in de micro- en macrokosmos, het leven zoals wij dat elke dag opnieuw kennen en beleven.

Natarajasana (variant) / Bron: Jfbongarηon / Wikimedia CommonsNatarajasana (variant) / Bron: Jfbongarηon / Wikimedia Commons

Techniek

In natarajasana (dans van Shiva) balanceert u op één been. In combinatie met de romp vormt het andere been een boog. In de voltooide yogahouding drukt u de voetzool van het gebogen been tegen het hoofd.
  1. Ga in tadasana (berghouding). Houd de voeten tegen elkaar, de armen los langs het lichaam.
  2. Strek de linkerarm voor u uit, evenwijdig met de vloer.
  3. Verplaats het lichaamsgewicht naar het linkerbeen. Buig de rechterknie. Breng de voet tot bij het zitvlak. Pak met de duim, wijs- en middelvinger van de rechterhand de grote teen van de rechtervoet vast. Probeer de balans te vinden, adem rustig door in de volledige yoga-ademhaling.
  4. Draai de schouder en elleboog en trek met de rechterarm het rechterbeen omhoog, zodat het been een boog vormt terwijl u uw rug hol maakt. Het rechterdijbeen bevindt zich nu evenwijdig met de vloer (zie foto). Houd het staande linkerbeen en de uitgestoken linkerarm steeds gestrekt.
  5. De volledige natarajasana is een houding voor gevorderde yogi's. Trek de voet met beide handen nog verder omhoog, maak de rug nog holler, werp het hoofd in de nek en druk de voetzool tegen het hoofd (zie foto). Het vloeiend uitvoeren van deze asana lukt bij de meesten alleen na lang en toegewijd oefenen.
  6. Blijf 30 seconden tot een minuut in natarajasana.
  7. Kom in omgekeerde volgorde terug in tadasana (berghouding) en herhaal natarajasana links.
  8. Rust eventueel uit in savasana (lijkhouding).

Aandachtspunten

In de beginfase staat natarajasana voortdurend in het teken van zoeken naar evenwicht. Het gracieus en elegant uitvoeren van de volledige natarajasana zal voor beginnende yogi's dan ook een hele tijd een onbereikbaar doel lijken. Maar oefening baart kunst! Voer de houding tegen een muur uit. Het zal in het begin zeker helpen om op cruciale momenten tijdens het uitvoeren van natarajasana het evenwicht te hervinden als het misgaat. Zorg ervoor dat het staande been altijd gestrekt blijft en span de boog in de vorm van het gebogen been zover mogelijk zonder uw spieren en gewrichten te belasten.

Evenwichtsgevoel

Elke week zal uw lichaam iets 'plooibaarder' worden en het evenwichtsgevoel vaster. Uiteindelijk zult ook u deze oefening voor gevorderden vlekkeloos en soepel uitvoeren. Zodra u het hoofd in de nek legt, vergt dat veel van uw evenwichtsgevoel en coõrdinatie. Beheers eerst natarajasana voor beginners voordat u de 'dans van Shiva' vervolmaakt. Probeer dan als sluitstuk met langzame, vloeiende en beheerste bewegingen in de volledige natarajasana te komen.

Voordelen

Natarajasana kent veel voordelen. De rug- en beenspieren worden goed getraind. Bovendien heft deze yogahouding spanningen in de rug op, waardoor de zenuwen rust krijgen. Ook vergroot natarajasana de longinhoud. Op mentaal vlak stimuleert de 'dans van Shiva' het doorzettingsvermogen en krijgt u gevoel voor evenwicht en harmonie.

Gezondheidseffecten van natarajasana (dans van Shiva)

Natarajasana is een klassieke houding uit de hatha yoga en symboliseert het tijdelijke van alles, wat we verandering noemen. De kosmische dans (of het spel) van Shiva verzinnebeeldt deze eeuwige kringloop. Voor beginners is natarajasana een uitdaging. De voltooide 'dans van Shiva' is niet alleen moeilijk, maar ook een van de mooiste en meest gracieuze yogahoudingen uit de hatha yoga. Natarajasana heeft een therapeutische en ondersteunende, maar niet per se een genezende uitwerking op onder andere de volgende klachten, kwalen en aandoeningen:
  • Slecht concentratievermogen.
  • Stress en onrust.
  • Gebrekkig evenwichtsgevoel.
  • Stijve schouders en heupen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Yogahoudingen – vrksasana (boomhouding)Yogahoudingen – vrksasana (boomhouding)Deze yogahouding vergt stabiliteit en evenwichtsgevoel. Er is een hoge concentratiegraad voor nodig om standvastig in de…
Yogahoudingen – virabhadrasana I (held of krijger)Yogahoudingen – virabhadrasana I (held of krijger)Deze klassieke yogahouding uit een serie van drie asana's is genoemd naar de legendarische held en krijger Virabhadra. H…
Yogahoudingen – virabhadrasana II (held of krijger)Yogahoudingen – virabhadrasana II (held of krijger)Deze staande yogahouding is afgeleid van virabhadrasana I en maakt deel uit van een reeks van drie houdingen. Virabhadra…
Yogahoudingen – supta konasana (liggende hoekhouding)Yogahoudingen – supta konasana (liggende hoekhouding)Supta konasana is een voortzetting van halasana, een variant waarbij de benen zo ver mogelijk zijwaarts gespreid zijn. D…
Yogahoudingen – tadasana (berghouding)Yogahoudingen – tadasana (berghouding)Van alle staande yogahoudingen is tadasana de meest elementaire. Elke staande houding begint en eindigt met tadasana. De…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: GDJ / Pixabay
  • 'Yoga', MacDonald Educational Ltd, Sophy Hoare
  • 'Light on Yoga', B.K.S. Iyengar, Georg Allen & Unwin Ltd., London
  • 'Yoga und Medicin', Jurg Wunderli, Fink Verlag, Stuttgart
  • 'Textbook of Yoga', George Feuerstein, Hutchinson, London
  • Afbeelding bron 1: Jfbongarηon / Wikimedia Commons
  • Afbeelding bron 2: Brenkee / Pixabay

Reageer op het artikel "Yogahoudingen – natarajasana (dans van Shiva)"

Infoteur: Orion
Laatste update: 21-11-2016
Subrubriek: Spiritueel
Special: Hatha yoga (asana's)
Schrijf mee!