InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Pijn in benen, rusteloze benen: etalagebenen symptomen

Pijn in benen, rusteloze benen: etalagebenen symptomen

Pijn in benen, rusteloze benen: etalagebenen symptomen Pijn in benen: wat kan het zijn? Bij rusteloze benen (ook wel 'restless legs' of etalagebenen genoemd) heb je last van een onaangenaam gevoel (krampende pijn of tintelingen) in de onderbenen en soms ook in de bovenbenen of armen. Dit vervelend gevoel treedt vooral op als je even hebt gelopen en als je even hebt gepauzeerd trekt de pijn weer weg en kan je verder, maar na een poosje komt de pijn weer opzetten. Etalagebenen ontstaan door een probleem met de bloedtoevoer naar de beenspieren, waardoor zuurstoftekort optreedt. Hierdoor wordt de loopafstand beperkt. Vooral oudere mensen hebben er meer kans op. De medische benaming voor deze aandoening is 'claudicatio intermittens'. Behandeling is gericht op het verminderen van de klachten en het verminderen van de risicofactoren voor aderverkalking.

Etalagebenen / pijn in benen

Wat zijn etalagebenen of wat is claudicatio intermittens?

Claudicatio intermittens is een aandoening waarbij een sterke drang ontstaat om je benen te bewegen, als gevolg van een beperkte zuurstoftoevoer naar de weefsels van de benen wat wordt veroorzaakt door een slechte bloedsomloop. Na een stukje lopen komt er pijn, kramp of vermoeidheid in je benen opzetten. Tijdens het lopen verbruiken de beenspieren meer zuurstof dan in rust. Bij etalagebenen zijn de slagaders van het been door aderverkalking vernauwd. Hierdoor ontstaat een verminderde aanvoer van zuurstofrijk bloed naar de beenspieren, wat pijnklachten tijdens het lopen tot gevolg heeft. Je kan pijn ervaren in je voet, kuit, dijbeen of bil, afhankelijk van de plaats van de bloedvatvernauwing. Even stilstaan doet de pijn zakken. Dat komt doordat de spieren tot rust komen, waardoor het zuurstoftekort kan worden aangevuld. Dat is dan ook de reden dat claudicatio intermittens ook wel bekend staat als 'etalagebenen'. Mensen die met deze klachten in een winkelstraat lopen, lijken vaak bij een etalages stil te staan om deze te bekijken.

Er zijn een aantal gewoonten die de kans op aderverkalking (atherosclerose) vergroten. De belangrijkste zijn hoge bloeddruk (hypertensie), het cholesterolgehalte van het bloed (wat weer afhangt van de voeding en genetische factoren),
roken, suikerziekte (diabetes mellitus), overgewicht, weinig lichaamsbeweging en een Westers voedingspatroon met te veel verzadigd vet in vlees, zuivelproducten, eieren, een te veel aan fastfood en onvoldoende fruit, groenten en vis. Het blijkt ongeveer 90% van de mensen met etalagebenen rookt. Roken schaadt de conditie van de bloedvaten in ernstige mate, met als gevolg dat de bloedtoevoer naar de benen nog verder wordt verminderd.

Wat zijn de symptomen en klachten van etalagebenen?

De klachten ontstaan geleidelijk, gedurende maanden of jaren. Vaak zijn beide benen getroffen, maar de mate waarin kan variëren per been. De belangrijkste klacht is een pijnlijke kramp in de benen, vooral als je even hebt gelopen. Andere klachten die kunne optreden zijn:
  • pijn in één of beide kuiten tijdens het lopen;
  • de pijn manifesteert zich altijd na dezelfde afstand te hebben gelopen;
  • de pijn komt eerder opzetten bij snel of heuvelopwaarts lopen, alsook in de kou;
  • de pijn trekt na enkele minuten rust weer weg.

Als de aandoening langer bestaat kun je ook last krijgen van de volgende klachten:
  • koude voeten;
  • het ontbreken van een onderhuidse vetlaag;
  • verdikte teennagels;'
  • wondjes aan voet of been die minder goed genezen en soms gaan zweren.

De klachten kunnen je dagelijkse leven behoorlijk verstoren, zowel thuis, op je werk, als in je sociale contacten. Ook is het funest voor je conditie als je door de klachten te weinig beweegt.

Hoe kunnen etalagebenen worden behandeld?

De behandeling is erop gericht om de bloedstroom naar de weefsels in de benen te verbeteren, de klachten te beperken en de risicofactoren voor aderverkalking te verminderen. Eén van de manieren om een vernauwing in een bloedvat op te heffen is een dotterbehandeling, waarbij een ballonnetje aan het einde van een katheter geplaatst wordt, waarna deze in de slagader wordt gebracht en wordt opgeblazen. Soms is een operatie nodig waarbij een bypass langs de afgesloten aders wordt gelegd. Maar als de verstopping operatief kan worden verwijderd, is een bypass niet nodig.

Sommige patiënten hebben echter genoeg aan het wandeladvies. Door frequent wandelen verbetert de bloedtoevoer in de benen, doordat het herstellend vermogen van het lichaam wordt geactiveerd. Juist lopen is voor claudicatio-patiënten belangrijk en niet fietsen of zwemmen. Door frequent te gaan wandelen wordt een verzuring in de spieren opgewekt. Dit leidt ertoe dat het lichaam naar een alternatieve oplossing gaat zoeken. Helaas kunnen de vernauwingen of afsluitingen niet ongedaan gemaakt worden, maar het lichaam kan wel zogeheten 'collateralen' gaan vormen. Dit zijn een soort 'sluiproutes' van bloedvaatjes die al in spieren aanwezig zijn maar bij een steeds terugkerende inspanning -zoals het lopen- geactiveerd worden. De collateralen nemen dan langzaamaan de functie van de vernauwde en verstopte slagaderen over. Het is heel simpel. Des te meer je loopt, des te meer collateralen er zich ontwikkelen en na verloop van tijd zul je bemerken dat de afstand die je pijnvrij kunt afleggen substantieel toeneemt.

Er is ook een groep patiënten die intensievere begeleiding door een fysiotherapeut behoeft. Bijvoorbeeld als je moeite hebt met specifieke vaardigheden zoals traplopen. Deze kun je dan gericht trainen onder begeleiding van een fysiotherapeut.

Er kan ook bepaalde medicatie worden aangewend om de risicofactoren voor hart- en vaatziekten, zoals suikerziekte, hoge bloeddruk en hoog cholesterol, te beïnvloeden. Deze medicijnen zijn echter géén vervanging voor looptraining, stoppen met roken of een operatieve ingreep.

Lees verder

Gerelateerde links
Symptomen & behandeling.
Gerelateerde artikelen
Gevolgen en diagnostiek van etalagebenenBij etalagebenen (claudicatio intermittens, of perifeer arterieel vaatlijden) zijn de slagaders van de onderbenen en voe…
Oorzaak van etalagebenenDe spieren in de benen hebben zuurstof nodig om te kunnen samentrekken. Wanneer de spieren geen zuurstof krijgen, maken…
Pijn in de benenPijn in de benenPijn aan het been overkomt bijna iedereen wel eens. Vaak is dit van tijdelijke aard. Wie langdurig beenpijn heeft, moet…
Wat kan je doen tegen het Rusteloze Benen-syndroom of RBS?Wat kan je doen tegen het Rusteloze Benen-syndroom of RBS?Het Rusteloze Benen-syndroom of Restless Legs-syndrome kan je levenskwaliteit ernstig verstoren, zowel 's nachts als ove…
Behandeling van etalagebenenDe weefsels waaronder de spieren worden door de slagaders voorzien van bloed. In het bloed zit zuurstof. Het zuurstof in…
Bronnen en referenties
  • http://www.chirurgenoperatie.nl
  • http://www.defysiotherapeut.com

Reageer op het artikel "Pijn in benen, rusteloze benen: etalagebenen symptomen"

Infoteur: Tartuffel
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Vaataandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!