InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > De voedingswaarde van druiven

De voedingswaarde van druiven

De voedingswaarde van druiven Druiven zijn een romantische vrucht die je op tafel zet als je alleen bent met je geliefde. Je voert elkaar een druifje om de onderlinge sfeer van samenzijn te verhogen. Witte druiven zijn heerlijk fris. Wanneer je in de trein zit is het ook prima om deze vrucht te eten. Tijdens de reis lest het de dorst en stilt het enige trek. De druif past uitstekend in een vruchtensalade. Je kunt de druivenplant in je eigen tuin kweken als gevelplant. Een druivenstruik geniet ervan om de hele gevel te bedekken. Het is een echte klimmer. Er zijn witte, rode en blauwe druiven. De witte druiven zijn groen, de blauwe bijna zwart. De rode druiven zijn gewoon bordeauxrood tegen het donkerpaarse aan.

Inhoud:

Druiven in Nederland

Druiven zijn heerlijke vruchten die in trossen aan de druivenstruik hangen. Deze struik groeit het beste in subtropische landen maar zelfs in Nederland doet hij het redelijk tot goed. In Limburg zijn er hele heuvelflanken mee bedekt. Witte druiven worden voornamelijk zonder pitten gekweekt. Vroeger zat iedereen pitten te spugen na het eten van druiven maar die charmante gewoonte is bijna geheel verloren gegaan of je moet de druiven van je eigen struik plukken.

Bron: Dragonflyir / Wikimedia CommonsBron: Dragonflyir / Wikimedia Commons

Resveratrol in druiven

In druiven zit resveratrol. In de rode druif zit iets meer dan in de witte. Deze stof is een bewezen kankerbestrijdend supplement. Het wordt om die reden zelfs verkocht als supplement in pilvorm. Deze pil kan -hoogstwaarschijnlijk- kankers genezen. Voor deze claim is voorzichigheid geboden aangezien er nog niet genoeg wetenschappelijke onderzoeken zijn gedaan. Er is onderzoek gedaan naar het kankerbestrijdende effect van resveratrol en deze is onmiskenbaar. Echter om absolute zekerheid hierover te krijgen dient er meer onderzoek verricht te worden. Mensen die een chemokuur doen gebruiken soms het resveratrol-supplement als extra middel om kanker te bestrijden. Het is een goede aanvulling op het dieet tijdens een chemokuur.

Ideaal en supergezond snackfruit

De resveratrol in druiven werkt preventief tegen kanker. Het kan daarom geen kwaad ´s zomers met een trosje druiven op het balkon, in het park of aan het strand te liggen. Bovendien is dat geen straf want druiven zijn lekker zoet-zurig. Het is een vrucht die zowel de dorst lest als het hongergevoel stilt. Een druif is ideaal snackfruit.

Bron: Fir0002 / Wikimedia CommonsBron: Fir0002 / Wikimedia Commons

Pesticiden op de druif

Druiven zijn supergezond maar worden in Amerikaanse onderzoeken keer op keer gezien als één van de meest problematische fruitsoorten als het gaat om residuen landbouwgif welke kankerverwekkend zijn. Dat is een extra goede reden om volledig over te stappen op biologische druiven, of op het kweken van druiven tegen de gevel van je eigen huis. De druivenstruik doet het vooral goed in de stad omdat er daar meer beschutting is en het iets warmer is dan op het platteland. Een gevel-moestuin is een prima manier om eetbare planten te kweken.

Pluk druiven van je gevel

Druiven zijn een ideale gevelklimmer; de plant lijkt speciaal gemaakt te zijn voor de gevel-moestuin. Vooral in de stad gedijt deze plant goed, helemaal als hij tegen een gevel opgroeit die op het zuiden staat. De gevel beschermt de plant tegen koude en aan de andere kant fungeert de druivenstruik als airco aangezien de gevel in de zomer niet heet wordt. Het huis blijft koeler door de begroeïng.

Bron: Gomada / Wikimedia CommonsBron: Gomada / Wikimedia Commons

Voedingswaarde druiven

De voedingswaarde van druiven lijkt niet bijzonder hoog. Het aantal fytonutriënten maakt dat helemaal goed. De overheid heeft een Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheid (ADH) opgesteld voor vitaminen en mineralen maar fytonutriënten vallen daar niet onder. Het mineraal mangaan blijkt het meest voor te komen in het druifje. In 100 gram druiven zit 36% van de ADH voor mangaan. Vitamine K zit ook in redelijke hoeveelheden in de druif. In een ons druiven zit 18% van de ADH. Op plaats drie van de voedingsstoffen in druiven staat vitamine C met 7%ADH. Daarnaast zit er nog vitamine B1 en de mineralen kalium en ijzer in druiven, voor alledrie geldt een ADH van 4%. Overigens verschilt de voedingswaarde per druivensoort.

Ultragezonde polyfenolen

In druiven zitten veel polyfenolen zoals stilbenen. Naast de stilbenoïden resveratrol zitten er nog twee stilbenen in: piceatannol en pterostilbeen. Piceatannol is een metaboliet van resveratrol, dat wil zeggen dat het door vertering in het lichaam ontstaat uit resveratrol. Piceatannol heeft een antikankerwerking en is getest op zijn medicinale werking tegen leukemie. Pterostilbene is een andere versie van resveratrol. Het is ook een stof die tegen kanker werkt. De eerste onderzoeken wijzen uit dat deze stof veel sterker werkt dan resveratrol en dat het cellen binnen dringt en uitschakelt die voor kanker kunnen zorgen. Deze kankerveroorzakers zijn:
  • Stoffen uit medicijnen,
  • Stoffen ontstaan uit sigarettenrook,
  • Stoffen die komen van plastics,
  • Pesticiden en milieuverontreiniging.

Bron: Onbekend / Wikimedia CommonsBron: Onbekend / Wikimedia Commons

Duizelingwekkend veel fytonutriënten

Verder zitten in druiven de flavonoïden catechine, epicatechine, procyanidine, proanthocyanidine en viniferone. Deze werken allemaal als antioxidant! Maar daar houdt het rijtje met ingewikkelde namen niet mee op. Wanneer je veel punten wilt verdienen met wordfeud of scrabble maak dan het woord quercetine, gegarandeerd succes met deze medicinale flavonol. Daarnaast bevat het de flavonolen kaempferol, myricetine en isorhamnetine. Bovendien zitten er veel fenolzuren in druiven: caffeïnezuur, kaneelzuur, ferulazuur en het geóxideerde polyfenol galluszuur. Verder bevat het betacaroteen, luteïne en zeaxanthine. Bovendien komt in druiven melatonine voor wat net als resveratrol verkocht wordt als antikankersuppplement.

Eettips druiven

Druiven zijn een ideaal snoepfruit voor ´s middags, ´s avonds of onderweg. De druif kun je altijd tussendoor eten. Een tros druiven tijdens het bezoek ziet er té uitnodigend uit om te laten staan; het schaaltje is snel leeg. Druiven zijn een ideaal fruit voor liefdespaartjes. Geef elkander een druif en verhoog de sfeer van de avond. Zet dan uiteraard zowel witte als rode druiven neer, voor het speelse effect. Druiven passen prima in een fruitsalade samen met appel, sinaasappel, banaan, kiwi en ananas. Wie van borrelhapjes houdt kan een druiven boven op een blokje Hollandse kaas prikken.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Dieet en druiven, zijn druiven gezond of ongezond?Dieet en druiven, zijn druiven gezond of ongezond?Vele mensen vinden de druif een heerlijke vrucht. Alleen worden druiven vaak gezien als verboden vruchten tijdens het vo…
Een druivenstruik planten, snoeien en onderhoudenEen druivenstruik planten, snoeien en onderhoudenHoewel druivenstruiken over het algemeen niet de moeilijkste planten zijn, zijn er wel een aantal tips en tools te noeme…
Wat zijn polyfenolen?Wat zijn polyfenolen?Waarom zijn noten, kruiden, fruit en groente gezond? Omdat er naast vitaminen, mineralen ook polyfenolen in zitten. Poly…
De Gevel-moestuinDe Gevel-moestuinWie in een stad woont kan een gevel-moestuin oprichten om optimaal te genieten van de beperkte ruimte. De oppervlakte va…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "De voedingswaarde van druiven"

Reacties

Mike, 05-04-2016 17:04 #2
Simpel gezegd bij het kweken van groente in stad hoeft niet ongezond te zijn. Bij gebruik van goede grond en voedingstoffen is er geen gevaar. Het feit dat er luchtvervuiling is in de stad is geen groot probleem fruit neemt c02 op en alle andere giftige stoffen kunnen worden uitgefilterd door de plant zelf of worden zelfs niet opgenomen. Ook is er verschil in planten sommige zijn gevoeliger dan andere.
Het kan wel effect hebben op de levenduur en rijkdom van de plant (minder takken en of bladen bijvoorbeeld) maar het fruit zelf zal niet hierbij meteen verlaagde kwaliteit bevatten Reactie infoteur, 07-04-2016
Ik ben het met je eens. Toch denken vele Nederlanders bij een moestuin in de stad direct aan uitlaatgassen. Deze gedachte is in andere landen nagenoeg onbekend. Dat terwijl de groenten voor de winkels ook gewoon langs snelwegen en onder aanvliegroutes van Schiphol groeien, waar nog veel meer vervuiling is dan in de stad. Overal in Nederland zie je akkers langs snelwegen.

Als de grond of de lucht te ernstig vervuild zijn, groeit er helemaal niks meer. Dus je zou kunnen zeggen dat het feit dat een plant ergens groeit, je vertelt dat de bodem- en luchtkwaliteit er gezond genoeg is.

Niels, 15-09-2015 12:57 #1
Voedsel kweken in de stad gezond? Bent u wel goed bij uw hoofd? De stad is net zo vervuilend als dat er gerommeld wordt met pesticiden. Dat u zoiets durft te beweren dat gevelmoestuinen gezond zijn… Reactie infoteur, 15-09-2015
Je hebt gelijk. Groenten die naast uitlaatgassen van snelwegen en onder de kerosinewalmen van Schiphol worden gekweekt zijn veel gezonder. Behalve dan dat er hele rustige steden en plekken in steden zijn, zonder veel verkeer.

Infoteur: Tom008
Laatste update: 03-12-2012
Subrubriek: Gezonde voeding
Special: Geneeskrachtig fruit
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!