InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > De geneeskracht van tomaat

De geneeskracht van tomaat

De geneeskracht van tomaat Tomaat is een heerlijke groente die net als fruit rauw gegeten kan worden als snack. Tomaat is bovendien supergezond. Drie keer per week tomaat eten verkleint de kans op prostaatkanker met 21 tot 43%, zegt een onderzoeker van de Harvard Universiteit in de VS. Daarnaast helpt de tomaat tegen obesitas en werkt het als preventief middel tegen de ziekte van Alzheimer.

Inhoud:

Barstensvol vitaminen en mineralen

De tomaat barst van de vitaminen en mineralen. Er zit veel vitamine A, B1, B3, B6, C, E en vitamine K in. Daarnaast is deze vuurrode, sappige groente rijk aan de mineralen kalium, molybdeen, koper, magnesium en mangaan. De tomaat beschermt tegen vrije radicalen die ontstaan als de zon te lang op de huid brandt. De stof lycopeen in de tomaat werkt als actieve antioxidant tegen vrije radicalen.

Lycopeen

In de tomaat zit veel van het helderrode lycopeen, een fytonutriënt dat preventief werkt tegen kanker. Dat is een carotenoïde die vooral in rode groente en fruit voorkomt. BASF is een chemicaliënfabriek die het recht heeft verworven om synthetische lycopeen op de markt te brengen in de vorm van een supplement en als kleurstof met E-nummer 160d. Dat is echter geen echte lycopeen maar iets wat er op lijkt. Lycopeen uit groente en fruit wordt veel beter door het lichaam opgenomen doordat het wordt vergezeld van vitaminen, fytonutriënten en belangrijke aminozuren die helpen bij het omzetten van lycopeen in het menselijk lichaam. Wetenschappelijk onderzoek heeft uitgewezen dat natuurlijke lycopeen 3 keer zo efficiënt werkt als voor het lichaam als de kunstmatige variant.

Tomaat, goed voor je botten

De tomaat biedt bescherming aan het bottenstelsel. In een wetenschappelijk onderzoek waarbij vier weken lang vrouwen werden onthouden van lycopeen zagen de onderzoekers veranderingen in het botweefsel die duiden op een verslechtering. Hoe lycopeen precies de botten versterkt weet men nog niet maar wel dát het de botgroei en instandhouding van gezonde botten bevordert.

Tomaat tegen kanker

Naast prostaatkanker heeft de tomaat na wetenschappelijk onderzoek bewezen effectief te werken tegen de vorming van alvleesklierkanker, borstkanker en longkanker. De fytonutriënt alfa-tomatine is een saponine die de dood van kankercellen veroorzaakt. In feite zitten er in ieder lichaam kankercellen, ook in 100% gezonde mensen. Door een goed immuunsysteem worden kankercellen gedood en verwijderd uit het lichaam. Iemand die de diagnose kanker heeft gekregen, heeft in de loop van 20 of 30 jaren zoveel gifstoffen in zijn of haar lichaam opgebouwd dat de kankercellen niet meer op normale manier kunnen worden bestreden. Daarom is het belangrijk om biologische groente en fruit te eten, zonder de kankerverwekkende pesticiden.

Tomaat helpt tegen hart- en vaatziekten

Lycopeen werkt als fytonutriënt het ontstaan tegen van geoxideerde cholesterol wat zich aan de bloedvatwanden kan hechten. Wetenschappers onderzoeken op het moment van schrijven de werking van de fytonutriënten esculeoside A en 9-oxo-octadecadienoicezuur die vermoedelijk ook cholesterolafzettingen tegen gaan. De tomaat bevat veel antioxidanten welke de schade die vrije radicalen veroorzaken, genezen. Wanneer de schade klein is, is dit heel goed te verhelpen door het eten van gezonde tomaten. Daarnaast zorgt lycopeen dat het risico op lipideperoxidation wordt verkleind. Dat is het proces waarbij vetcellen in de bloedbaanvoor bloedklonters zorgen wat uiteindelijk kan resulteren in atherosclerose (aderverkalking) en een hartinfarct.

Geschilde kerstomaatjes behoren tot de lekkerste groentesnacks.

Tomaat in je moestuin

De tomaat is relatief makkelijk om te laten groeien in de tuin. In een biologische moestuin komen tomatenplanten vanzelf op. Dat gebeurt omdat het jaar ervoor wel eens een rijpe tomaat is gevallen en voor verspreiding van zijn soort zorgt. Het is erg leuk en leerzaam om de tomatenplant te zien groeien. Vooral voor kinderen kan het een mooie ervaring zijn om een groente te zien groeien. Het belangrijkste voordeel van zelf tomaten kweken is dat een vers geplukte, biologische tomaat veel lekkerder smaakt dan een supermarkttomaat.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Dieet en tomaat, zijn tomaten gezond of ongezond en giftig?Dieet en tomaat, zijn tomaten gezond of ongezond en giftig?Mensen houden van vruchten en mensen eten veel vruchten. Ook de tomaat is een lekkere vrucht. Tomaten zijn daardoor een…
Tomaat vermoedelijk ook goed voor je prostaatTomaat vermoedelijk ook goed voor je prostaatLycopeen is een antioxidant dat vermoedelijk prostaatkanker kan voorkomen. Deze voedingsstof komt vooral in tomaten van…
Lycopeen tegen rimpels: eet tomatenpuree!Lycopeen tegen rimpels: eet tomatenpuree!Tomatenpuree is niet alleen een probaat middel tegen rimpels, maar ook tegen verbranding door zon. In tomatenpuree zit d…
Tomaten zijn gezondTomaten zijn gezondDe oorsprong van de tomaat ligt in het Andesgebergte waar de Inca’s de groente al tijden teelden toen de ontdekkingsreiz…
Waar zijn tomaten goed voor?Waar zijn tomaten goed voor?Tomaten worden wereldwijd geconsumeerd en sommige bekende producten zoals ketchup zijn volledig gebaseerd op tomaten. Da…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Hansbenn / Pixabay
  • http://www.tomatofest.com/tomato_health_facts.html
  • http://www.whfoods.com/genpage.php?tname=foodspice&dbid=44
  • Foto´s: Tom008

Reageer op het artikel "De geneeskracht van tomaat"

Reacties

Maria, 12-05-2016 23:27 #3
Aanvulling op dit artikel bij de minerale waardes van tomaat: deze bevat ook ijzer, heemijzer, de goede soort vgls. sommige bronnen. Voedingscentrum vermeldt dit ook verkeerd in de informatie over tomaat. Reactie infoteur, 07-09-2016
Bedankt voor het lezen met scherpe blik!

Paul, 04-05-2016 13:44 #2
Tomaten zijn geen groente maar vruchten, waarvoor ze in de culinaire wereld de naam vruchtgroente verzonnen hebben. Reactie infoteur, 11-05-2016
Technisch gezien heb je gelijk, maar dan moeten we komkommers, aubergines, courgettes, pompoenen, sopropo, paprika, rode peper, mais en nog veel meer eetbare gewassen vruchten gaan noemen, willen we consequent blijven. Wanneer we die logica zouden volgen, zou er veel verwarring ontstaan.

Deze verwarring wordt nog groter als we de redenering van sommige mensen willen volgen dat banaan een groente is. http://dier-en-natuur.infonu.nl/biologie/100007-is-de-banaan-een-groente.html

De term vruchtgroente is een aardige onderkwalificatie maar ik betwijfel of het een algemeen aanvaarde gebruiksterm gaat worden. Waarschijnlijk zal het altijd wel zo blijven dat gewone mensen tomaten als een groente betitelen terwijl de culinators het een vruchtgroente blijven noemen.

Jan, 08-12-2014 22:16 #1
Ik ben 78 en sinds een maand aan de tomaten, 3 a 4 een hapstomaten per dag. Ik ben nu 3 kilo afgevallen, vind ik wel mooi, ik woog eerst 104 kilo. Of het van de tomaten komt weet ik niet. De tekst bij op deze pagina vind ik zeer duidelijk, doch ik vind het jammer dat de pagina's niet af kan drukken.

Infoteur: Tom008
Laatste update: 02-12-2012
Subrubriek: Gezonde voeding
Special: Tomaat
Reacties: 3
Medische informatie…
Schrijf mee!