InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Natuurgeneeswijze > De geneeskracht van Duivelsklauw

De geneeskracht van Duivelsklauw

Duivelsklauw heeft een geneeskrachtige knol en komt uit de Kalahariwoestuin die ligt in Namibië, Zuid Afrika, Angola, Zambia en Botswana. In Zimbabwe groeit de duivelsklauw eveneens maar het is wel een andere minder sterk werkzame soort. De wortel heeft een bittere smaak en wordt door de lokale bevolking van de Kalahariwoestijn gebruikt onder andere als pijnstillend medicijn tegen menstruatie-, reuma-, hoofd-, geboorteweeën- en naweepijn.
Tekening Duivelsklauwzaad ui1881 / Bron: Onbekend / Wikimedia CommonsTekening Duivelsklauwzaad ui1881 / Bron: Onbekend / Wikimedia Commons

Inhoud:

Naamgeving Duivelsklauw

In het Latijn heet de Duivelsklauw Harpagophytum Procumbens. Harpa komt van het Griekse ´Harpagos´ wat weerhaak betekent. De vruchten hebben weerhaken zodat ze aan de vacht van dieren kunnen blijven kleven; zo verspreidt de plant zich. Phytum komt van phyton, wat het Griekse woord voor ´plant´ is. Procombens betekent ´neerliggend´ of voorover buigend´. Dit tweede deel van de officiële botanische naam is een verwijzing naar de manier van groeien van de duivelsklauw. Het woord ´duivelsklauw´ heeft te maken met de weerhaken van de vrucht. In het Nederlands heeft de knol enkele secundaire namen: duivelsklit, harpijboom, wortel van de Windhoek, bitterwortel van Namibië en wolspin. Windhoek is de hoofdstad van Namibié, waar de wortel vooral gevonden wordt. In Namibië wordt door de lokale bevolking Afrikaans, een zustertaal van het Nederlands, gesproken. Namibiërs spreken over het algemeen hun eigen lokale taal, Afrikaans en de blanke Namibiërs spreken Duits. In lokale talen heet duivelsklauw: kanako, kamangu kloudoring, rankdoring, sengaparile, tou en tswana. In het Afrikaans heeft de duivelsklauw meerdere namen: beesdubbetje, duiwelsklou, ouklip, skerpioendubbeltje en toutje.

Duivelsklauw in de geschiedenis

De Bosjesmannen in de Kalahariwoestijn gebruikten de knol van duivelsklauw voor diverse doeleinden. Het was vooral een pijnstiller tegen hoofd-, menstruatie-, zenuw-, reuma-, naweepijn en pijn tijdens de bevalling. Daarnaast werkt het koortswerend. Het is een bittermiddel wat de gal, lever, en alvleesklier stimuleert in hun werking. Uitwendig werd het gebruikt tegen zweren en huidverwondingen. De geschiedenis van Duitsland kent weinig kolonies maar in de 20e eeuw zag Duitsland zijn kans schoon om Namibië te koloniseren. Kolonisten kwamen in contact met de duivelsklauw en vervolgens werd de kruipplant wetenschappelijk onderzocht in Duitsland. De Duitse arts O.H. Volk introduceerde het in 1953 als geneesmiddel tegen artritis, vochtafdrijvend middel, bij stofwisselingsstoornissen en gal, blaas of leverlijden. In 1958 bleek uit Duits onderzoek dat het ontstekingswerend werkt. Tegenwoordig is duivelsklauw een veel gevraagd product op de alternatieve geneesmarkt in Europa. Het is in Afrika zoveel geplukt dat het nauwelijks nog in het wild groeit. Het wordt gekweekt en is een belangrijk product geworden waar vele families in Namibië van leven.

Werkzame stoffen duivelsklauw

In duivelsklauw zitten veel iridoïdebitterstoffen, iridoïdglycosiden en harpagosiden. Het bevat diverse flavonoïden waaronder luteoline, kaemferol, kaempferide en fisetine. Verder zitten er pentacyclische triterpenen, fenolglycosiden, koffiezuren zoals chlorogeenzuur en kaneelzuur, fytosterolen, monosacchariden, disaccharide, trisacchariden en tetrasacchariden, glucokinine, aminozuren, gomhars, N-alkanen en etherische olie in. Op het gebied van mineralen bevat het: calcium, kobalt, chroom, mangaan, magnesium, ijzer, fosfor, natrium, kalium, seleen, silicium, zink en tin.

Duivelsklauw goed voor spieren en gewrichten

Duivelsklauw werkt ontstekingsremmend en pijnstillend. Er zijn sterkere plantaardige pijnstillers en ontstekingsremmers maar duivelsklauw geniet deze medicinale werking in conbinatie met de feiten dat oedemen worden tegen gegaan, het kraakbeen beschermd wordt en het ontkrampend werkt. De harpagogenine, iridoheterosiden, fenolglycosiden en pentacyclische triterpeenzuren zorgen voor de anti-inflammatoire of ontstekingswerende werking. Door fytotherapeuten worden medicijnen op basis van duivelsklauw ingezet bij de volgende indicaties:
Duivelsklauw / Bron: Henri Pidoux / Wikimedia CommonsDuivelsklauw / Bron: Henri Pidoux / Wikimedia Commons
  • Chronische en subacute reumatische aandoeningen,
  • Artritis,
  • Ziekte van Behterew,
  • Rugpijn, spit, lendepijn, reuma door slijtage,
  • Spierpijn, spierstijfheid, peesontstekingen.
  • Slijmbeursontsteking,
  • Sportblessures zoals verstuiking,
  • Ischias, zenuwpijnen,
  • Ontstoken spataderen en aambeien.

Duivelsklauw, niet tegen alle pijnen

Wanneer je duivelsklauw gebruikt tegen rugpijn, kun je de reguliere dosis pijnstillers afschaffen of verlagen. Duivelsklauw wordt veel beter getolereerd door het lichaam dan synthetische pijnstillers. Duivelsklauw werkt echter niet bij elke soort pijn. Het werkt niet bij acute artritis, Periartritis ScapuloHumeralis(PSH), progressieve chronische polyartritis en radiculaire pijn.

Duivelsklauw tegen jicht

Duivelsklauw is een diureticum, een vochtafdrijvend middel. Daarnaast heeft het een uricosurische werking, een urinezuurverdijvend middel. Gifstoffen worden minder snel opgehoopt en reeds opgestapelde gifsoorten worden uit het lichaam verdreven. Hierdoor kunnen reumatische aandoeningen genezen en vorkomen worden. Een van de gifstoffen waarmee het lichaam het moeilijk heeft om te verwijderen is nicotine. Rokers hebben om deze reden een veel grotere kans om jicht te krijgen. Daarnaast is duivelsklauw bloedzuiverend. Deze medicinale eigenschappen maken het een prima inzetbaar geneesmiddel bij de volgende indicaties:
  • Jicht,
  • Verhoogd urinezuurgehalte,
  • Bloedzuiveringskuren,
  • Chronische nicotine-intoxicatie,
  • Adjuvans bij nier- en blaasaandoeningen.

Overige medicinale werkingen duivelsklauw

Duivelsklauw heeft behalve de primaire geneestoepassingen die hierboven genoemd zijn enkele secundaire aanwendingsmogelijkheden welke hieronder staan genoemd, inclusief de medicinale werkzaamheid:
Gedroogde en gesneden duivelsklauw / Bron: H. Zell / Wikimedia CommonsGedroogde en gesneden duivelsklauw / Bron: H. Zell / Wikimedia Commons
  • Dyspepsie omdat het de spijsvertering bevordert,
  • Anorexie omdat het de eetlust opwekt,
  • Galblaasontsteking omdat harpagoside de gal- en leverwerking ondersteunt,
  • Aderverkalking omdat het ontstekend en bloedverdunnend werkt,
  • Menstruatiepijn omdat het analgetisch werkt,
  • Naweeën en geboorteweeën omdat het analgetisch, ontkrampend en menstruatiebevorderend is,
  • Allergieën, omdat het ontstekingswerend werkt,
  • Auto-immuunziekten omdat koortsverlagend, schimmeldodend en ontstekingswerend werkt.

Duivelsklauw is een sportmedicijn. De ontstekingsremmende en pijnstillende werking kan worden toegepast voor uitwendig gebruik bij spier- en gewrichtsklachten. Orale inname is goed tegen peesontstekingen.

Consulteer de fytotherapeut

Wie duivelsklauw als geneeskrachtig middel wilt gebruiken wordt aangeraden een consult te nemen bij een fytotherapeut. Duivelsklauwextracten en medicijnen in de vorm van moedertincturen, poeders, nebulisaat, vloeibaar extract en capsules dienen alleen op voorschrift van bevoegden ingenomen te worden. Een huisarts of fytotherapeut kan je daarover inlichten, net als over de eventuele bijwerkingen en interacties met andere medicijnen of kruiden. Alle in dit artikel genoemde medicinale werkingen van dit geneeskruid zijn gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek en komen uit het Groot Handboek Geneeskrachtige Planten van Geert Verhelst, een standaardwerk op het gebied van genezende planten. Het boek wordt gebruikt in de fytotherapie.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Duivelsklauw, wetenschappelijk bekekenEen merkwaardige plant uit de Kalahariwoestijn is in Europa, door het vele wetenschappelijk onderzoek en natuurlijk door…
Harpagophytum, wetenschappelijk bekekenEen merkwaardige plant uit de Kalahariwoestijn is in Europa, door het vele wetenschappelijk onderzoek en natuurlijk door…
Duivelsklauw, inhoudsstoffen en anti-inflammatoire werkingDuivelsklauw of Harpagophytum is een Afrikaanse woestijnplant, waarvan de werkzame stoffen en de anti-inflammatoire werk…
Duivelsklauw, gew(r)ichtige onderzoekenEr wordt nog altijd gemakkelijk beweerd dat de werking van geneeskrachtige planten wetenschappelijk niet bewezen is, toc…
Duivelsklauw voor de gewrichtenDuivelsklauw, Harpagophytum procumbens, is een plant uit de woestijngebieden van Namibië, Botswana en het noorden van Zu…
Bronnen en referenties
  • Groot Handboek Geneeskrachtige Planten, Geert Verhelst, (blz290)
  • PDF: The Increased Harvest and Trade of Devil’s Claw (Harpagophytum procumbens) and Its Impacts on the Peoples and Environment of Namibia, Botswana and South Africa
  • PDF: 248 : http://www.thorne.com/altmedrev/.fulltext/13/3/249.pdf
  • Foto´s: wikimedia commons
  • Afbeelding bron 1: Onbekend / Wikimedia Commons
  • Afbeelding bron 2: Henri Pidoux / Wikimedia Commons
  • Afbeelding bron 3: H. Zell / Wikimedia Commons

Reageer op het artikel "De geneeskracht van Duivelsklauw"

Reacties

Bellekens, 30-11-2016 09:01 #5
Geachte,
Heeft duivelsklauw bijwerkingen?
grt, Etienne

Lous Hillmann, 24-02-2016 14:53 #4
Ik heb duivelsklauwpoeder gebruikt, maar ik krijg er heftige diarree van,
Is het misschien beter als ik tinctuur druppels of capsules gebruik. Reactie infoteur, 07-09-2016
Zou kunnen. Het wordt niet vaak gerapporteerd. Het komt zelden voor.

Hester Kingma, 09-02-2015 14:51 #3
Ik heb al sinds bijna een jaar vreselijke pijn in mijn schouder arm en elleboog De huisarts gaf me diclofenac en het advies naar de fysiotherapeut te gaan. Ik werd ziek van de pillen en de pijn werd bijna ondraaglijk. Ik heb toen ten einde raad duivelsklauw capsules van de Tuinen geprobeerd en Eureka al na drie capsules ( twee per dag) begon het te werken! Ik had er weinig van verwacht en nu na 1 week is het al veel beter te verdragen… ongelooflijk! Mijn huisarts zal wel zeggen dat het mijn wens is dat het helpt… wat maakt het uit ik kan wel juichen van blijdschap! Ik denk dat ik toch reumatische pijnen heb en dat paracelsus in mijn geval gelijk heeft: ik ken mijzelf het beste!

Linda, 01-11-2014 20:52 #2
Hallo, ik ben over 4 dagen gestopt met medrol16 mg. en nem nu in plaats daarvan duivelsklauw en boswella. zou dat helpen voor mn pijn ( artrose) aan chouder en knién. mag ik zomaar veranderen. heeft iemand daar ervaring mee. alvast bedankt grtjs linda Reactie infoteur, 04-11-2014
Beste Linda, net zoals je reguliere medicijnen inneemt op voorschrift van een arts, is het eigenlijk het beste om natuurmedicijnen in te nemen op advies van een natuurarts. Aan de andere kant heeft een groot geneesheer, Paracelsus, al in de Middeleeuwen gezegd dat ieder mens zijn eigen arts is. Dus uw overstap naar natuurmedicijnen kunt u het best zelf beoordelen. Het is jouw lichaam. Je hebt het voordeel dat deze natuurmedicijnen een stuk minder bijwerkingen hebben dan medrol16.

L. Niessen, 10-09-2014 14:03 #1
Ik heb nu veel gelezen over de werking van duivelsklauw. het is dus een goed middel tegen gewrichts- en spierpijnen.
Nu zou ik willen weten hoe die als medicijn eruit ziet. is die de vorm van een pil of is het een drankje. Kun je het in drogisterij of Kruidenzaak kopen? Reactie infoteur, 11-09-2014
Capsules, gel, tabletten, alcoholextract, thee. Het is vooral in webwinkels te koop.

Infoteur: Tom008
Gepubliceerd: 17-01-2013
Subrubriek: Natuurgeneeswijze
Special: Geneesplanten
Reacties: 5
Medische informatie…
Schrijf mee!