InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Besnijdenis (circumcisie) bij mannen: De operatie

Besnijdenis (circumcisie) bij mannen: De operatie

Besnijdenis (circumcisie) bij mannen: De operatie Omwille van hygiënische of religieuze redenen ondergaat een patiënt een circumcisie (besnijdenis). Maar soms spelen medische redenen mee. Zo ervaart een patiënt met een te nauwe voorhuid bijvoorbeeld plasproblemen en pijn bij de geslachtsgemeenschap. De uroloog verwijdert bij deze operatie de voorhuid van de penis. Dit is een relatief eenvoudige ingreep maar de patiënt moet zich houden aan een aantal leefregels na de operatie om wondinfectie te voorkomen.

Voorbereiding operatie bij mannen

Kinderen tot 16 jaar

De ingreep gebeurt onder narcose en daarom moet het kind nuchter zijn. Eten en drinken vanaf middernacht is dus niet meer toegelaten.

Ruggenprik / Bron: Brainhell, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Ruggenprik / Bron: Brainhell, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
Volwassenen
De ingreep gebeurt onder volledige narcose, maar vindt op vraag en indien mogelijk wel onder lokale verdoving (via een lumbale punctie (ruggenprik) plaats. Bij een plaatselijke verdoving verdooft de arts de penis. Hiervoor geeft hij één of twee injecties in de basis van de penis. Vervoer naar huis regelen is daarom wenselijk aangezien de patiënt best niet zelf een auto bestuurt

Melden aan de arts

De patiënt meldt de arts dat hij bloed verdunnende medicatie (bloedverdunners) neemt; dit moet hij namelijk vooraf wellicht stopzetten.

Praktisch

De ingreep heeft een tijdsduur van twintig à dertig minuten en gebeurt via een dagopname. De patiënt mag na de ingreep meestal diezelfde dag dus weer naar huis. Ouders mogen vaak met hun kinderen mee naar de operatiezaal totdat de algemene verdoving is toegediend. Meestal vindt de operatie ís morgens plaats zodat de patiënt in de namiddag of avond weer naar huis mag.

Circumcisie: De operatie

De chirurg brengt de patiënt onder volledige narcose, of hij verdooft de penis bij een lokale verdoving. Een patiënt met een volledige narcose krijgt eveneens een lokale verdoving zodat hij geen pijn ervaart na de operatie. Daarna desinfecteert de arts de penis en dekt hij de omgeving af met steriele doeken. De chirurg maakt een insnijding rondom de penis voor het begin van het eventueel vernauwde stuk / de voorhuid. Hij maakt daarna een tweede insnijding onder de glanspenis of eikel. De chirurg verwijdert de voorhuid en plaatst rondom oplosbare hechtingen aan de basis van de eikel (medische term: glans penis). De patiënt moet de hechtingen niet laten verwijderen; ze lossen meestal vanzelf op na één tot vier weken. De chirurg brengt zalf aan op de glanspenis en aan de basis van de glanspenis. Daarna dekt hij het operatiegebied af met steriele gaasverbanden en een drukverband. Deze gaan de zwelling tegen.

Na de operatie

  • De ouder mag in principe aanwezig zijn bij het ontwaken van het kind in de ontwaakkamer.
  • De patiënt moet na het ontwaken in het ziekenhuis eerst nog plassen en dan mag hij diezelfde dag naar huis.
  • De patiënt regelt best vervoer naar huis; hij mag niet zelf met de auto rijden. Autorijden is de eerste 24u na de operatie afgeraden.
  • De patiënt moet het nog wel rustig aan doen, zeker de dag van de operatie.
  • Gedurende de eerste 24u na de operatie mag de patiënt bovendien geen alcohol consumeren.
  • Als de patiënt pijn heeft, mag hij een (kinder)paracetamoltablet of zetpil nemen, en dit 3 à 4x/dag. Als dit nog niet moest helpen, mag hij een ontstekingsremmer innemen waarvoor hij het recept in het ziekenhuis heeft meegekregen.

Leefregels

De patiënt mag twee keer per dag zalf aanbrengen op de glanspenis en aan de banis van de glanspenis. Van primordiaal belang is dat de wonde en het wondgebied schoon en droog blijft. De patiënt laat de eerste dagen na de operatie best telkens het verband na het plassen verwisselen (of hij verwisselt het zelf). Douchen is twee of drie dagen na de operatie weer toegestaan. Hierbij gebruikt hij dan nog geen zeep. Na het douchen dept de patiënt best de wonde droog. Let op: Best neemt de patiënt de eerste tien dagen na de operatie geen bad. Best draagt de patiënt gewone onderbroeken in plaats van boxershorts. Op die manier krijgt de penis goede ondersteuning en bovendien geeft dit rust aan het wondgebied. Sporten of zwemmen doet de patiënt best niet de eerste twee weken na de operatie. Gedurende zes weken mag de patiënt geen geslachtsgemeenschap hebben.

Bijwerkingen

De glanspenis is wel erg gevoelig de eerste dagen na de operatie; deze is namelijk nog onbedekt. De eikel ziet er rood, gezwollen en geïrriteerd uit. De eventuele verklevingen tussen voorhuid en enkel zijn namelijk tijdens de operatie losgemaakt. De nieuwe huidlaag ontstaat geleidelijk aan; bij de meeste patiënten start dit ruim een week na de operatie. Een gezwollen en/of pijnlijke penis is normaal en niet onrustwekkend; dit verdwijnt vanzelf na enkele weken. Het plassen voelt nog enkele dagen branderig aan. Korstjes zijn mogelijk op de plaats van de hechtingen.

Complicaties

Complicaties komen slechts bij 2 à 3% van de mannen voor. Vaak behandelt de arts deze complicaties vrij makkelijk. Een nabloeding is mogelijk. Het verband is bloederig of onder de hechting ontstaat een bloeduitstorting. Dit gebeurt door spontane nachtelijke erecties. Bij een infectie of abces verloopt de wondgenezing niet zo goed (een langzame wondgenezing). De patiënt ervaart bijgevolg een toenemende pijn en/of roodheid rond het operatiegebied. Bij een slecht uitgevoerde circumcisie komt tot slot parafimose (insnoering van penis met pijn en zwelling) tot stand.

Contact opnemen met de arts

Wanneer de pijn verergert, de penis verdikt en bij koorts boven 38,5°C, neemt de patiënt contact op met de arts.

Controle

De patiënt moet meestal één week na de operatie op controle bij de uroloog of huisarts, afhankelijk van het ziekenhuis waar de ingreep gebeurd is. Het uiteindelijke resultaat is pas na enkele weken te zien.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Besnijdenis, met een moeilijk woord circumcisieBesnijdenis, met een moeilijk woord circumcisieDe reden waarom men tot besnijdenis overgaat is een vernauwing van de voorhuid van de penis, hierdoor kan de voorhuid ni…
Hoe gaat de Joodse besnijdenis (Briet Mila) in z'n werk?Hoe gaat de Joodse besnijdenis (Briet Mila) in z'n werk?Het instrument dat gebruikt wordt voor de besnijdenis wordt 'Izmel' genoemd. Dit is een vlijmscherp chirurgisch mesje. W…
Nauwe voorhuid (fimosis): symptomen, oorzaak en behandelingNauwe voorhuid (fimosis): symptomen, oorzaak en behandelingNauwe voorhuid bij kind of volwassene: wat is het en wat kun je aan een nauwe voorhuid doen? Een te nauwe voorhuid of vo…
Fimosis: vernauwing van de voorhuid van de penisFimosis: vernauwing van de voorhuid van de penisAandoeningen van de penis zijn vaak maar lastig bespreekbaar omdat mannen zich schamen. Vernauwing van de voorhuid van d…
Besnijdenis van jongens en meisjesBesnijdenis van jongens en meisjesHet besnijden van jongens komt vaak voor. Maar voor sommigen is het onduidelijk waarom het nou precies gedaan wordt. Dan…
Bronnen en referenties
  • http://www.azstvdeinze.be/user_docs/Besnijdenisbijhetkind.pdf
  • http://www.besnijdenisinfo.nl/sites/default/files/.../folder%20besnijdenis.pdf
  • http://www.maasstadziekenhuis.nl/dsresource?objectid=8597&type=org
  • http://www.monica.be/documents/140401-circumcisiebesnijdenis_1.pdf
  • http://www.sfz.be/Portals/1/Besnijdenis.pdf
  • http://www.urologieleuven.be/wp-content/uploads/2014/05/brochure-circumcisie.pdf
  • Afbeelding bron 1: Brainhell, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Reageer op het artikel "Besnijdenis (circumcisie) bij mannen: De operatie"

Infoteur: Miske
Laatste update: 21-05-2019
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Uro- en gynaecologie
Medische informatie…
Schrijf mee!