InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Liposarcoom: Kwaadaardig, stevig vetweefselgezwel (kanker)

Liposarcoom: Kwaadaardig, stevig vetweefselgezwel (kanker)

Liposarcoom: Kwaadaardig, stevig vetweefselgezwel (kanker) Een liposarcoom is een zeldzame vorm van kanker die start in de vetcellen. De tumor verschijnt het vaakst in de ledematen en de buik en dit vooral bij patiënten van middelbare leeftijd. De stevige knobbel groeit langzaam in de weefsels en veroorzaakt zelden symptomen. Pas in een laat stadium verschijnen diverse vrij algemene symptomen. De diagnose gebeurt aan de hand van een biopsie in combinatie met beeldvormende onderzoeken. De arts behandelt dit kwaadaardig gezwel via chirurgie, vaak in combinatie met radiotherapie en/of chemotherapie. De vooruitzichten zijn tot slot zeer verschillend en afhankelijk van diverse factoren.

Epidemiologie kwaadaardig vetweefselgezwel

Een liposarcoom maakt voor 18% deel uit van alle weke delen sarcomen (kanker in zachte weefsels van het lichaam). De jaarlijkse incidentie bedraagt 2,5 per miljoen mensen volgens Emedicine. Een liposarcoom tast vooral volwassen patiënten tussen de veertig en zestig jaar aan. Af en toe krijgen patiënten tijdens de adolescentie te maken met een liposarcoom. Mannen zijn iets vaker dan vrouwen getroffen door een kwaadaardig vetweefselgezwel.

Soorten liposarcomen

Een liposarcoom bestaat in vier soorten.
  • Goed gedifferentieerde liposarcomen beginnen als laaggradige tumor die niet zo snel uitbreiden en uitzaaien. De tumorcellen lijken ook sterk op normale vetcellen onder de microscoop.
  • Een myxoïd liposarcoom is een intermediaire tot hooggradige tumor. De cellen hebben een minder normaal uiterlijk en soms veranderen de tumoren snel.
  • Een pleomorfisch liposarcoom komt niet zo vaak voor maar is hooggradig met zeer afwijkende cellen. Hooggradige tumoren hebben de neigingen om snel te groeien en zich snel uit te breiden.
  • Gededifferentieerde liposarcomen verschijnen wanneer een laaggradige tumor wijzigt, en de nieuwe cellen in de tumor hooggradig worden.

Oorzaken liposarcoom onbekend

Net als een lipoom, een goedaardig vetgezwel, is de oorzaak van een liposarcoom anno september 2016 niet gekend.

Symptomen: Stevige knobbel die groeit

Een liposarcoom komt in bijna elk lichaamsdeel voor, maar meer dan de helft van de liposarcomen bevinden zich in de dij. Veel andere liposarcomen zijn te vinden in de buikholte achter het buikvlies gelegen (medische term: peritoniaal). De meeste patiënten met liposarcomen zijn niet ziek. Ze hebben een zachte tot stevige, soms pijnlijke knobbel die langzaam groeit en gewoonlijk groter is dan vijf centimeter in diameter. Hierdoor zijn buiktumoren bijvoorbeeld reeds erg groot alvorens de arts in staat is om deze te diagnosticeren. De symptomen die gepaard gaan met de tumor treden dan ook in een laat stadium van de kanker op en omvatten:

Diagnose en onderzoeken

Lichamelijk onderzoek

De patiënt krijgt een lichamelijk onderzoek waarbij de arts de plaats van de tumor betast. Een diepgewortelde, stevige, moeilijk te verplaatsen tumor, wijst vaak reeds in de richting van een liposarcoom.

Diagnostisch onderzoek

De arts maakt een röntgenfoto en een MRI-scan van de verdachte plaatsen. Daarnaast is een biopsie mogelijk. De arts combineert de resultaten van de beeldvormende onderzoeken en de biopsie en krijgt dan een idee van de mate van de verspreiding of het stadium van de kanker. Hij is dan in staat om met deze resultaten een goed behandelplan op te stellen.

Differentiële diagnose

Neurofibromatose type 1 en lipomen (goedaardige vetgezwellen tussen huid en spierlaag) vormen de differentiële diagnose voor een liposarcoom, omdat de symptomenreeks hiervan sterk gelijkt op een kwaadaardig vetgezwel.

Behandeling tumor via chirurgie, radiotherapie en/of chemotherapie

De arts verwijdert een liposarcoom samen met een ruime marge gezond weefsel wanneer deze nog niet verspreid is naar andere organen. Dit is wel vrij complex bij een buiktumor en vaak niet helemaal mogelijk. Meestal behoudt de patiënt de armen en benen wanneer de chirurg hier een tumor verwijdert. In ongeveer 5% van de geopereerde patiënten is echter een amputatie nodig om de kanker volledig te verwijderen en de levensduur van de patiënt te verlengen.

Verder krijgt de patiënt radiotherapie in combinatie met chirurgie wat de kans op herhaling sterk vermindert. Radiotherapie is mogelijk voor, tijdens of na de operatie om kankercellen te doden. Radiotherapie voor de operatie is vaak beter, al genezen chirurgische wonden hierdoor wel slecht. Bij sommige patiënten is chemotherapie aanbevolen.

Prognose kanker

De prognose is zeer variabel en afhankelijk van het type en de plaats van het liposarcoom en de snelheid van de diagnose en behandeling. De vooruitzichten zijn over het algemeen uitstekend bij goed gedifferentieerde liposarcomen en gemiddeld genomen slecht bij pleomorfische liposarcomen. Liposarcomen in de buik hebben een minder goede prognose omdat het voor de chirurg moeilijk is om de tumor in deze locatie volledig te verwijderen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Liposarcoom: symptomen, oorzaak, behandeling en prognoseLiposarcoom: symptomen, oorzaak, behandeling en prognoseEen liposarcoom is een kwaadaardige tumor die uitgaat van vetcellen in de diepe weke delen, waartoe de spieren, bloedvat…
Gezondheidsproblemen bij de hond: HuidtumorenGezondheidsproblemen bij de hond: HuidtumorenEr zijn zeer veel soorten tumoren die kunnen voorkomen bij de hond. Dit zijn onder andere melkkliertumoren, lymfekliertu…
Borstbesparende operatie zonder litteken bij borstkankerBorstbesparende operatie zonder litteken bij borstkankerAls bij het zelfonderzoek van de borsten door een vrouw het beruchte knobbeltje wordt ontdekt en na interpunctie kwaadaa…
Symptomen van kanker of tumoren bij katten herkennenSymptomen van kanker of tumoren bij katten herkennenSymptomen van kanker of tumoren bij de kat herkennen. Bij honden komt kanker veel vaker voor, maar ook katten kunnen er…
Angiosarcoom: Kwaadaardig bloedvatgezwel (vorm van kanker)Angiosarcoom: Kwaadaardig bloedvatgezwel (vorm van kanker)Een angiosarcoom is een zeldzame en zeer variabele vorm van kanker die zich ontwikkelt uit de cellen die van de bloedvat…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Unklekrappy, Wikimedia Commons (CC0.0)
  • Clinical Presentation, http://emedicine.medscape.com/article/1102007-clinical-presentation#showall, geraadpleegd 23 september 2016
  • Differential Diagnoses, http://emedicine.medscape.com/article/1102007-differential-diagnoses#showall, geraadpleegd op 23 september 2016
  • Liposarcoma, http://sarcomahelp.org/liposarcoma.html, geraadpleegd op 23 september 2016
  • Liposarcoma, http://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/liposarcoma/basics/definition/con-20035829, geraadpleegd op 23 september 2016
  • Liposarcoma, https://sarcoma.org.uk/sarcoma-types/liposarcoma-0, geraadpleegd op 23 september 2016
  • Liposarcoom, https://nl.wikipedia.org/wiki/Liposarcoom, geraadpleegd op 23 september 2016
  • Overview, http://emedicine.medscape.com/article/1102007-overview#showall, geraadpleegd op 23 september 2016

Reageer op het artikel "Liposarcoom: Kwaadaardig, stevig vetweefselgezwel (kanker)"

Infoteur: Miske
Laatste update: 05-01-2019
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Huidtumoren
Medische informatie…
Schrijf mee!