InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Jeuk in de lies of liesplooi: symptomen, oorzaak en behandel

Jeuk in de lies of liesplooi: symptomen, oorzaak en behandel

Jeuk in de lies of liesplooi: symptomen, oorzaak en behandel Jeuk in de lies of liesplooi komt vaak door liesschimmel (tinea cruris). Dit is een schimmelinfectie van de huid in de liezen. Liesschimmel veroorzaakt een jeukende, rode, vaak ringvormige uitslag. De schimmel gedijt vaak goed in de liesstreek, omdat het een warm en vochtig gebied is. Het komt vaak voor bij mensen die veel zweten, bijvoorbeeld sporters. Het komt ook vaker voor bij mensen met overgewicht. Zowel mannen als vrouwen kunnen getroffen worden door liesschimmel. Hoewel liesschimmel erg hinderlijk kan zijn, is het meestal niet ernstig. Het schoon en droog houden van de liesstreek en behandelen van de aandoening met schimmeldodende medicijnen, is meestal voldoende om er korte metten mee te maken.

Jeuk in de lies door schimmel

Jeuk in de lies door liesschimmel

Liesschimmel of tinea cruris is een schimmelinfectie van de huid van de lies. Huidschimmels zijn overal aanwezig en normaal gesproken is de huid goed beschermd tegen een schimmelinfectie, maar onder gunstige omstandigheden kan de schimmel je huid binnendringen en zich vermenigvuldigen. Gunstige omstandigheden zijn een vochtige en warme huid in de lichaamsplooien (liesstreek). Als de huid beschadigd is door strakke kleding of veelvuldig zeepgebruik, kan de schimmel heel eenvoudig je huid binnendringen. Wat je vaak ziet is dat de schimmelinfectie tussen je tenen begint (zwemmerseczeem) en zich via je handdoek naar de liezen verspreidt.

Risicofactoren

Vooral mensen met overgewicht, ouderen, mensen met een verzwakt immuunsysteem en diabetici lopen kans op liesschimmel. Daarnaast hebben meer mannen dan vrouwen last van liesschimmel. Ook hebben tieners of jongvolwassenen er vaker last van. Mensen die veel zweten en/of te strak ondergoed dragen, lopen ook meer risico om liesschimmel te krijgen.

Symptomen: jeuk en rode plekken met schilfers

Gewoonlijk ontstaan er in de liezen, in de plooi tussen de bovenzijde van het been en de geslachtsorganen, rode plekken met schilfertjes langs de randen. Er kan ook jeuk optreden en er kunnen pijnlijke kloofjes ontstaan. Het komt vaker voor bij mannen, en het scrotum kan bij hen ook jeuken (jeuk aan de balzak). De rode uitslag heeft meestal een duidelijke rand of grens. Beide liezen zijn vaak aangetast. De uitslag verspreidt zich vaak naar beneden, naar de binnenkant van je dijen.

Diagnose en onderzoek bij mannen en vrouwen

Raadpleeg je huisarts als je huiduitslag ontwikkelt die niet binnen twee weken verbetert of terugkeert na behandeling. De huisarts neemt je voorgeschiedenis door, stelt vragen over je klachten en doet lichamelijk onderzoek. Hij ziet vaak met het blote oog dat het om liesschimmel gaat. Andere huidziekten die op liesschimmel (kunnen) lijken, moeten uitgesloten worden:

Behandeling van schimmel in de lies

Liesschimmel kan vaak goed behandeld worden met een schimmeldodende crème, die je kunt kopen bij apotheek of drogist of op doktersvoorschrift kunt krijgen. Er zijn verschillende soorten en merken, bijvoorbeeld, terbinafine, clotrimazol, econazol, miconazol en ketoconazol. Deze zalven en crèmes zijn goed in het opruimen van schimmelinfecties van de huid. Twee keer per dag moet je antischimmelcrème dun op de huid aanbrengen. Een te dikke laag kan de huid irriteren. De crème moet je tot circa twee tot vier centimeter rondom de plekken smeren, aangezien de schimmel zich vaak verder heeft uitgebreid dan met het blote oog te zien is. Bij schimmelinfecties die diep in de huid zijn doorgedrongen, kunnen antischimmelpillen nodig zijn. Deze schrijft de arts voor. Vaak hebben deze pillen vervelende bijwerkingen. De huisarts gaat daarom niet over één nacht ijs bij het voorschrijven ervan.

Gebruik altijd een schone handdoek / Bron: Pexels, PixabayGebruik altijd een schone handdoek / Bron: Pexels, Pixabay

Tips en adviezen bij liesschimmel

De volgende tips kunnen voorkomen dat schimmelinfectie optreden of terugkeren:
  • Was je lies dagelijks en daarna goed droog deppen, dus niet schuren of wrijven met je handdoek.
  • Zorg dat de huid goed droog is. Een vochtige lies is immers een ideale locatie voor schimmels om zich te vermenigvuldigen.
  • Gebruik bij voorkeur geen zeep. Als je toch zeep gebruikt, spoel dan de huid na het wassen goed af zodat er geen zeepresten achterblijven die voor irritatie kunnen zorgen.
  • Draag katoenen of linnen ondergoed en sokken.
  • Draag ruimzittende en goed ventilerende kleding. Dus kleding die de huid niet irriteert doordat het knelt of schuurt en luchtig is.
  • Trek dagelijks schoon ondergoed aan. Je kunt schimmels krijgen via de huidschilfertjes in ongewassen ondergoed.
  • Controleer op voetschimmel en behandel je voeten mee als je daar ook schimmel hebt. De schimmels van voetschimmel kunnen zich via huidschilfers (via de handdoek) uitbreiden naar de lies. Dezelfde crèmes (en poeders) worden gebruikt voor de behandeling van voetschimmel.
  • Deel geen handdoeken met andere mensen. Gebruik altijd een schone handdoek.
  • Gebruik de handdoek niet meer voor de rest van je lichaam, nadat je de liesstreek (of andere plekken waar schimmel aanwezig is) ermee hebt drooggemaakt.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Tinea cruris (liesschimmel): Schimmelinfectie aan liesgebiedTinea cruris (liesschimmel): Schimmelinfectie aan liesgebiedLiesschimmel (tinea cruris) is een vorm van ringworm, een schimmelinfectie die de buitenste lagen van de huid treft. Bij…
Jeuk in je oren, wat het kan zijn?Als je geregeld erg veel jeuk hebt in je oor, of aan allebei je oren, kan dat heel hinderlijk zijn. Door krabben en wrij…
Jeuk in bilnaad, oksels, tussen tenen, liezen, op hoofd etcJeuk in bilnaad, oksels, tussen tenen, liezen, op hoofd etcJeuk is irritant en hinderlijk waardoor je de huid gaat krabben met de nagels, of stevig wrijven, zodat de pijn de jeuk…
Waarom we jeuk hebbenWaarom we jeuk hebbenJeuk kan soms je hele leven gaan beheersen, en soms weet je gewoon niet waar jeuk vandaan komt. Maar jeuk kan ook een ec…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: istock.com/daizuoxin
  • http://www.webmd.com/men/tc/jock-itch-topic-overview#1
  • https://www.thuisarts.nl/liesschimmel/ik-heb-schimmel-in-mijn-lies
  • http://patient.info/health/fungal-groin-infection-tinea-cruris
  • http://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/jock-itch/home/ovc-20229519
  • Afbeelding bron 1: Pexels, Pixabay

Reageer op het artikel "Jeuk in de lies of liesplooi: symptomen, oorzaak en behandel"

Reacties

Jan, 07-12-2018 13:28 #3
Alle adviezen ten spijt is er voor mij maar 1 oplossing die ik gebruik bij jeuk in de lies en dat is gewoon zalf voor baby billetjes zoals Natusan, 5 minuten later weg jeuk.

Jan, 29-07-2018 21:42 #2
Ben zelf niet van de "natte" aanpak (in alle zalfjes zit vocht) ik opteer zelf voor:

1) wassen met Betadine gelei naspoelen
2) deppen schone droge zachte doek (niet wrijven) en nablazen met Föhn (koele stand) aan de lucht droogblazen dus
3) dan… daar komt ie… au… Kampferspiritus. 't Prikt ff maar helpt bijzonder goed (ook zwemexceem en kloven tussen tenen)
4) dat vervliegt snel en alles droog is inpoederen met een schimmelwerende poeder

Helpt bij mij als een speer. Had (voor 't eerst in 2 jaar) problemen door het warme weer in combi met het "onderdoor riempje" van m'n breukband. En dus ook maar aan 1 kant last.

Succes, Jan

Miem van Kan, 11-06-2017 15:42 #1
Heb v.d.huisarts SANDOZ crème gekregen, ik kan moeilijk zitten doet pijn, deze crème helpt niet, weet u misschien iets anders

bij voorbaat vriendelijk dank Reactie infoteur, 10-07-2017
Bij een schimmelinfectie (in de lies of elders) die diep in de huid doordringt, kan antischimmelpillen nodig zijn, Bespreek dit met uw huisarts.

Infoteur: Tartuffel
Laatste update: 21-10-2018
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Pijn in lies
Reacties: 3
Medische informatie…
Schrijf mee!