InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Hematidrose: Bloed zweten door stress (zeldzaam symptoom)

Hematidrose: Bloed zweten door stress (zeldzaam symptoom)

Hematidrose: Bloed zweten door stress (zeldzaam symptoom) Sporadisch zweten mensen naast zweet (water) ook bloed uit. Hematidrose, een vreemd en zeldzaam fenomeen, gaan mensen zweten uit diverse lichaamsgebieden: uit de neus, de ogen en andere slijmvliezen. Doordat dit symptoom erg zeldzaam is, is weinig informatie bekend rond de oorzaak. Stress is wellicht een risicofactor maar ook andere theorieën zijn aanwezig. De arts behandelt de onderliggende oorzaak van dit symptoom, en verder behandelt hij de vaak complicaties. De prognose is variabel. Soms verdwijnt dit symptoom spontaan of met medicatie, terwijl artsen bij andere patiënten voor een raadsel staan.

Synoniemen bloed zweten

Medische termen voor het zweten van bloed omvatten:
  • hematidrose
  • hematidrosis
  • hematohidrose
  • hematohidrosis
  • hemidrose
  • hemidrosis

Oorzaken: Vaak door stress

Hematidrose is zeldzaam, waardoor artsen anno september 2017 geen duidelijke oorzaak kennen voor dit fenomeen. De mogelijke bijdragende factoren zijn echter wel bekend.

Stress

Vermoedelijk speelt fysieke en/of psychologische stress een rol in de totstandkoming van dit symptoom. Kleine bloedvaten (capillairen) die bloederig zweet veroorzaken, breken sneller bij intense stress. Dit gebeurt vooral bij bloedvaten die vlakbij de slijmvliezen en zweetklieren liggen, en de capillairen bevinden zich dicht bij het huidoppervlak. Stress neemt echter toe in de wereld, maar het spontane bloedzweten niet. Daarom is anno september 2017 nog steeds verder onderzoek nodig naar de totstandkoming van dit symptoom. Wetenschappers vermoeden dat andere afwijkingen of omgevingsfactoren een rol spelen.

Defect in lederhuid

Verder draagt mogelijk een defect in de lederhuid een rol. Dit is de huidlaag net onder de buitenste huidlaag. Door deze huidafwijking ontstaat mogelijk een ophoping van bloed in de dermis, waardoor het bloed uitgezweet kan worden.

Adrenaline

Een aantal patiënten heeft tot twintig keer meer adrenaline in het lichaam dan normaal. Hierdoor stijgt de bloeddruk enorm bij een paniekaanval of stress, waardoor het lichaam naast water eveneens bloed uitzweet zodat de bloeddruk weer verlaagt tot een normaal niveau.

Andere mogelijke risicofactoren

Een vroege start van de menstruatie, de aandoening ‘primaire trombocytopenische purpura’ en andere bloedingsstoornissen zijn ook in verband gebracht met dit fenomeen.

Symptomen van hematidrose

Het zweten van bloed gebeurt uit de handen, de navel, de nagels, het voorhoofd, de ogen (oogbloeding), de oren (oorbloeding) of de neus (neusbloeding). De tekenen zijn wel variabel per patiënt, waardoor het voor de arts moeilijk is om een behandeling in te zetten of een prognose te bieden. Het zweten van bloed gebeurt gewoonlijk in aanvallen die enkele minuten tot uren aanhouden. De meeste in de literatuur gedocumenteerde patiënten hebben tevens meerdere bloedzweetaanvallen per dag. Jonge meisjes krijgen hierdoor niet altijd hun menstruatieperiode. Bij het zweten van bloed vermengt het zweet zich met het bloed. Hierdoor lijkt het alsof patiënten erg veel bloeden. Door deze opvallende verschijning van bloed, krijgen patiënten mogelijk meer angst omdat ze denken dat ze aan een ernstige aandoening lijden.

Diagnose en onderzoeken

De diagnose van dit symptoom gebeurt met een bloedonderzoek en een biopsie, maar diverse andere onderzoeken zijn nuttig om de oorzaak van het bloedweten op te sporen.
  • een biopsie: onthult eventueel abnormale huidcellen van het getroffen gebied
  • een bloedonderzoek: telt en bekijkt de bloedcellen en spoort eventuele infecties op
  • een neurologisch onderzoek waaronder eveneens een hersenscan
  • een psychologisch onderzoek

Behandeling: Oorzaak en eventuele complicaties behandelen

Het behandelen van bloedzweten is niet eenvoudig omdat de oorzaak niet altijd bekend is. Soms krijgen patiënten geen behandeling en verdwijnen of verminderen de symptomen. Wel krijgen patiënten meestal een ziekenhuisopname ter observatie om eventueel andere oorzaken uit te sluiten.

Onderliggende oorzaak

Is een eventueel ander onderliggend medisch probleem geïdentificeerd, dan behandelt de arts dit. Zo zou stress een uitlokkende factor zijn, en wanneer de patiënt dit vermijdt of wanneer de stress stopt, verdwijnt vaak ook het zweten van bloed. De arts zet bijgevolg mogelijk medicijnen in, eventueel in combinatie met psychotherapie.

Geen onderliggende oorzaak

Vaak is de arts echter niet in staat om de juiste oorzaak te achterhalen van het zweten van bloed. In de wetenschappelijke lectuur zijn anno september 2017 maar enkele studies te vinden rond dit thema, waardoor de effectiviteit van een eventuele (experimentele) behandeling niet bewezen kan worden. Meestal voert de arts dan een afwachtend beleid uit en behandelt hij de eventuele complicaties. Af en toe zet de arts toch medicatie in. Zo is een casusrapport bekend van een meisje dat succesvol atropine toegediend kreeg. Dit is een medicijn dat bepaalde functies van het onvrijwillige zenuwstelsel blokkeert. Ook schrijven sommige artsen bètablokkers voor. Dit is een klasse van geneesmiddelen die de hoge bloeddruk (hypertensie) verlaagt, in de hoop dat ze ook hematidrose vermindert of stopt.

Complicaties van zeldzaam symptoom

Patiënten met hematidrose ervaren zelden complicaties of andere gezondheidsproblemen. Maar sommige patiënten vinden dit fenomeen wel erg eng, waardoor depressieve klachten en angstsymptomen verschijnen. Gedragstherapie is zinvol voor deze patiënten. Duizeligheid en matige uitdroging (dehydratie) zijn wel mogelijke complicaties. Voldoende drinken is nodig om deze klachten te bestrijden.

Prognose van bloedzweten

Dood bloeden als gevolg van hematidrose is zo goed als onmogelijk omdat de kleine bloedvaten waaruit het bloed sijpelt, zich vlakbij het huidoppervlak bevinden, en niet bij de slagaders of diepe aderen. Het zweten van bloed is met andere woorden geen levensbedreigend symptoom, zelfs niet wanneer patiënten bloed zweten uit meerdere lichaamsgebieden. Bij het merendeel van de patiënten stopt de bloeding spontaan zonder behandeling. Soms weet de arts niet hoe het zweten van bloed te stoppen is. Wel verminderen bij deze patiënten de symptomen vaak eveneens na verloop van tijd.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Overmatig zweten - Oorzaken en natuurlijke oplossingenOvermatig zweten - Oorzaken en natuurlijke oplossingenZweten is natuurlijk en zelfs gezond. Toch kan overmatig zweten in sommige gevallen een probleem vormen tijdens sociale…
Last van overmatig zwetenLast van overmatig zwetenVoor mensen die last hebben van overmatig zweten, is dit erg vervelend en schamen zich hier soms voor. Soms komt er met…
Is flauwvallen gevaarlijk? Oorzaken en symptomenIs flauwvallen gevaarlijk? Oorzaken en symptomenVeel mensen hebben het al eens zien gebeuren of zelf meegemaakt: plotseling wordt iemand onwel, bleek, begint te zweten…
Bloed ophoesten: oorzaken, symptomen, griep, longontstekingBloed ophoesten: oorzaken, symptomen, griep, longontstekingBloed ophoesten: de oorzaken, symptomen, gevolgen het gevaar en ziekten als tuberculose, longontsteking en longkanker. B…
Overmatig zweten: zo kom je er vanaf!Overmatig zweten: zo kom je er vanaf!Overmatig zweten kan tot veel frustratie en onzekerheid leiden. "Kan ik dit shirtje wel aan? Heb ik zweetvlekken?" Hoe k…
Bronnen en referenties
  • Geraadpleegd op 6 september 2017:
  • A Curious Case of Sweating Blood, https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3827523/
  • An Interesting Case Report of Hematohidrosis., https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/28250564
  • Coëlho, Medisch Zakwoordenboek, digitale editie, versie 2010
  • Hematidrosis (blood sweat): Causes and treatments, http://www.medicalnewstoday.com/articles/319110.php
  • Hematidrosis, http://www.indianpediatrics.net/july2013/703.pdf
  • HEMATOHIDROSIS – A RARE CLINICAL PHENOMENON, https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2810702/
  • Medisch mysterie: meisje huilt en zweet bloed, https://www.waarmaarraar.nl/pages/re/83349/Medisch_mysterie:_meisje_huilt_en_zweet_bloed_vona.html
  • Afbeelding bron 1: Frolicsomepl, Pixabay

Reageer op het artikel "Hematidrose: Bloed zweten door stress (zeldzaam symptoom)"

Infoteur: Miske
Laatste update: 19-03-2019
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Zweetproblemen
Medische informatie…
Schrijf mee!