InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Argyrie: Blauwverkleuring huid door blootstelling aan zilver

Argyrie: Blauwverkleuring huid door blootstelling aan zilver

Argyrie: Blauwverkleuring huid door blootstelling aan zilver Argyrie (argyria, argyrosis) is een zeldzame huidaandoening waarbij een patiënt een blauwgrijze kleur krijgt van de huid, maar ook van de ogen, de inwendige organen, de nagels en het tandvlees. Vooral de gebieden die blootgesteld zijn aan de zon, zijn aangetast. De huidziekte treedt op door een langdurige blootstelling aan zilver dat zich ophoopt in het lichaam. Dit gebeurt door het nemen van medicatie of voedingssupplementen, of door de blootstelling aan zilver(deeltjes) op het werk. De verandering in de huidskleur is permanent, maar via enkele tips is het mogelijk om de symptomen te verbergen en een verergering te voorkomen.

Oorzaken: Door blootstelling aan zilver(deeltjes)

Wanneer de patiënt zilver doorslikt, corrodeert dit in het maagzuur en verandert het in zilverzout, dat door de bloedbaan kan reizen en in de huid terechtkomt. Bij blootstelling aan zonlicht keert het zilverzout terug naar zilver en leidt de zilverstapeling tot een grijsachtige of blauwachtige huidverkleuring.

Risicofactoren van blauw of grijs gekleurde huid

Medicatie

Het langdurig gebruik van bepaalde medicijnen die zilver bevatten, leidt mogelijk tot de huidaandoening. Dit geldt voor onder andere:
  • colloïdaal zilvereiwit dat wordt gebruikt in oogdruppels
  • zilveracetaat gebruikt in zuigtabletten en andere producten die een patiënt gebruikt om te stoppen met roken
  • zilveren sulfadiazine crème die een patiënt gebruikt om infecties door wonden en brandwonden te voorkomen
  • zilvernitraat voor de behandeling van tandvleesbloedingen en spataderen

Voedingssupplementen

Argyrie komt mogelijk ook tot uiting wanneer een patiënt voedingssupplementen neemt die zilver bevatten. Colloïdaal zilver (zilverwater) is een voedingssupplement dat mogelijk argyrie veroorzaakt. Het bestaat uit kleine zilverdeeltjes in een vloeistof. Makers van deze producten beweren vaak dat dit supplement het immuunsysteem versterkt en kanker, hiv en aids, gordelroos, herpes en oogproblemen behandelt, maar wetenschappelijk onderzoek ondersteunt dat niet anno februari 2019. Vrij verkrijgbare medicijnen en supplementen die colloïdaal zilver of zilverzouten bevatten, zijn niet veilig en effectief. Zilver heeft geen bekende voordelen wanneer het wordt ingeslikt en is niet essentieel voor het menselijk lichaam.

Werk

De blauwverkleuring van de huid treedt eveneens op door langdurige blootstelling aan zilverdeeltjes op de werkplek. Als een patiënt werkt in zilverwinning, zilververwerking of de zilverproductie, of een ander gebied dat de patiënt regelmatig in contact brengt met zilver, vergroot het risico op het inademen van zilverdeeltjes of de blootstelling van zilverdeeltjes aan de huid. Hierdoor krijgt een patiënt sneller te maken met argyrie.

Zilverkleurige acupunctuurnaalden leiden zeer sporadisch tot argyrie / Bron: Fusiontherapy, PixabayZilverkleurige acupunctuurnaalden leiden zeer sporadisch tot argyrie / Bron: Fusiontherapy, Pixabay

Andere oorzaken

Sommige patiënten hebben genen geërfd waardoor ze te maken krijgen met argyrie. Er zijn eveneens zeer sporadische gevallen van argyrie gemeld die veroorzaakt zijn door zilverkleurige acupunctuurnaalden, zilveren oorbellen en tandheelkundige stukken.

Symptomen: Blauwe of grijze huidskleur

De tekenen van de huidaandoening treden na enkele maanden of jaren op, afhankelijk van de hoeveelheid zilver waaraan de patiënt blootgesteld is. Bij sommige patiënten is slechts een deel van de huid aangetast, terwijl bij anderen de volledige huid getroffen is. Bij een patiënt met argyrie starten de symptomen in de mond, waarbij het tandvlees een grijsbruine kleur krijgt. De huid krijgt daarna een (blauw)grijze of metaalachtige kleur. De verkleuring valt het meest op op het voorhoofd, de neus, de handen en andere gebieden die aan de zon blootgesteld zijn. Het wit van de ogen en nagelbedden krijgen eveneens een blauwgrijs uiterlijk. De interne organen van sommige patiënten, zoals de milt, de lever en de darmen, worden soms ook blauwachtig gekleurd. Dit komt een patiënt enkel te weten wanneer hij een operatie ondergaat.

Diagnose en onderzoeken

Als de arts denkt dat de patiënt lijdt aan argyrie, krijgt de patiënt een lichamelijk onderzoek en moet hij vragen over de medische geschiedenis en het medicatiegebruik beantwoorden. De arts moet voorts op de hoogte zijn van eventueel gebruikte medicijnen, voedingssupplementen of gebruikte behandelingen die zilver bevatten, en elke andere blootstelling aan zilver. Soms voert de arts een huidbiopsie uit waarbij hij een klein deel van de huid wegneemt voor verder de bevestiging van de diagnose van argyrie.

Het gebruik van een zonnebrandmiddel voorkomt een verdonkering van de blauwe huidskleur / Bron: Dimitrisvetsikas1969, PixabayHet gebruik van een zonnebrandmiddel voorkomt een verdonkering van de blauwe huidskleur / Bron: Dimitrisvetsikas1969, Pixabay

Behandeling van blauwverkleuring van huid

De huidverkleuring die argyrie veroorzaakt, is permanent en verdwijnt met andere woorden niet. Zonnebrandcrème voorkomt dat de kleur donkerder wordt. Make-up verbergt voorts de effecten van argyrie op de huid. Het gebruik van een 5% hydrochinonbehandeling op de huid doet de hoeveelheid zilver in de huid afnemen en zorgt voor een beter uiterlijk van de huid. Lasertherapie is ook inzetbaar voor de behandeling van de huidaandoening.

Prognose van argyrie

De huidziekte is niet levensbedreigend. Enkel cosmetische problemen komen mogelijk tot stand, hetgeen soms leidt tot emotionele en psychologische problemen, waardoor de kwaliteit van leven verlaagd is.

Complicaties van metaalachtige tint

De systemische toxische effecten van zilver kunnen het volgende omvatten:

Preventie van huidaandoening

Een patiënt kan argyrie voorkomen door zo weinig mogelijk medicijnen en voedingssupplementen te gebruiken die zilver bevatten. Als een patiënt wordt blootgesteld aan zilver of zilverstof op het werk, dan moet de werkplek controleren of ze wel voldoen aan de blootstellingslimieten die door de overheid zijn vastgesteld (een grenswaarde van 0,01 mg / m3 voor metalen en oplosbare zilververbindingen).
Gerelateerde artikelen
Grijze huid rond piercingGrijze huid rond piercingMeer en meer mensen nemen een tattoo of piercing. Lichaamsjuwelen zitten al jaren in de lift. Vele mensen staan soms nie…
Cyanose: blauw kleuren van de huidCyanose: blauw kleuren van de huidCyanose is het blauw kleuren van de huid. We kennen cyanose en perifere cyanose. Beiden hebben te maken met de bloedtoev…
De kleur van je kleding zegt veel over jouBewust of onbewust heb je misschien al vaker ervaren dat je er in de ene kleur mooier, frisser en stralender uitziet dan…
Welke haarkleur past bij mij?Welke haarkleur past bij mij?De kleur van je haren kan je gezicht en je uiterlijk doen opleven. Wanneer je toe bent aan een nieuwe haarkleur, is het…
Hoe word je mooi bruin? Tips voor een mooie huidskleurHoe word je mooi bruin? Tips voor een mooie huidskleurAls de eerste echte zonnestralen doorbreken haast Nederland zich snel naar het strand voor een mooie kleurtje. Het mooie…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Mufidpwt, Pixabay
  • Geraadpleegd op 19 februari 2019:
  • Argyria, https://www.huidziekten.nl/zakboek/dermatosen/atxt/argyria.htm
  • Argyria, https://www.orpha.net/consor/cgi-bin/OC_Exp.php?lng=en&Expert=60014
  • Clinical Presentation, https://emedicine.medscape.com/article/1069121-clinical-presentation#showall
  • Coëlho, medisch zakwoordenboek, digitale editie, versie 2010
  • Everything You Should Know About Argyria, https://www.healthline.com/health/argyria-cure#outlook
  • What Is Argyria?, https://www.webmd.com/skin-problems-and-treatments/argyria-overview#1-
  • Afbeelding bron 1: Fusiontherapy, Pixabay
  • Afbeelding bron 2: Dimitrisvetsikas1969, Pixabay

Reageer op het artikel "Argyrie: Blauwverkleuring huid door blootstelling aan zilver"

Infoteur: Miske
Laatste update: 22-08-2019
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Huidziekten
Medische informatie…
Schrijf mee!