InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Gebroken bekken: symptomen & behandeling van een bekkenbreuk

Gebroken bekken: symptomen & behandeling van een bekkenbreuk

Gebroken bekken: symptomen & behandeling van een bekkenbreuk Een gebroken bekken staat ook bekend als bekkenfractuur of bekkenbreuk. Het gaat hierbij om een gebroken bot (of delen) van het bekken. Bloeden als gevolg van een fractuur is levensbedreigend. Er wordt een onderscheid gemaakt tussen stabiele en instabiele fracturen. Wanneer de bekkenring slechts op één plaats doorbroken is, dan spreekt men van een stabiele breuk. Zo'n fractuur kan conservatief (zonder operatieve ingreep) worden behandeld. Instabiele fracturen duidt op een breuk op twee of meer plaatsen. Hierbij moet meestal geopereerd worden.
1=heiligbeen os sacrum, 2=darmbeen os ilium, 3=zitbeen os ischii, 4=schaambeen os pubis (4a=corpus, 4b=ramus superior (richting hoofd), 4c=ramus inferior (aan staartzijde), 4d=tuberculum pubicum), 5=symfyse (schaambeensvoeg), 6=heupkom, 7=foramen obturatum, 8=staartbeen,<BR>
rode stippellijn= linea terminalis / Bron: Wiechers at Dutch Wikipedia, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)1=heiligbeen os sacrum, 2=darmbeen os ilium, 3=zitbeen os ischii, 4=schaambeen os pubis (4a=corpus, 4b=ramus superior (richting hoofd), 4c=ramus inferior (aan staartzijde), 4d=tuberculum pubicum), 5=symfyse (schaambeensvoeg), 6=heupkom, 7=foramen obturatum, 8=staartbeen,
rode stippellijn= linea terminalis / Bron: Wiechers at Dutch Wikipedia, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Soorten bekkenfractuur

Een bekkenbreuk is een fractuur van één of meer bekkenbotten. Bij een gebroken bekken spreekt de arts van een bekkenfractuur of een bekkenbreuk. Er zijn drie verschillende varianten van de bekkenfractuur. Aldus wordt een onderscheid gemaakt in een type A-, type B- en type C-breuk. Type A-fractuur is een stabiele fractuur; dit betekent dat de bekkenring nog steeds stabiel is. Ook is het bot niet gebroken, maar gescheurd. Bij type B-fractuur is de voorste bekkenring volledig gebroken. De rest van de bekkenring is stabiel. Type C-breuk beschrijft een volledige breuk van de bekkenring. Een klassieke type C-breuk is een breuk van het darmbeen of os ilium. Bij de type C-fractuur heeft het bekken geen stabiliteit. Deze vorm van bekkenfracturen komt echter alleen voor in ernstige gevallen.

Oorzaken van een bekkenbreuk

Een gebroken bekken wordt veroorzaakt door een gebeurtenis met lage of een gebeurtenis met hoge impact. Vaak gaat het om een breuk in het zitbeen (os ischii) of ischium of het schaambeen (os pubis). Zo'n breuk doet zich relatief gemakkelijk voor. Een val op het ijs kan genoeg zijn om een ​​bekkenfractuur op te lopen. Ouderen lopen echter risico op bekkenfracturen als gevolg van osteoporose (botontkalking) waardoor de botten vatbaarder zijn voor breuken, omdat deze al gedeeltelijk ontkalkt zijn. Een val is vaak voldoende voor een bekkenfractuur bij ouderen. Niettemin zijn er ook jonge patiënten met gezonde botten die aan een bekkenfractuur lijden.

Een instabiele bekkenfractuur kan zeer gevaarlijk zijn. De instabiele bekkenfractuur is een effect van vallen van relatief grote hoogte evenals relatief hoge impact (verkeersongevallen). In het geval van instabiele bekkenfracturen spreekt de arts vaak over een polytrauma, omdat verschillende botten tegelijkertijd gewond raken. Bij een instabiele bekkenfractuur zal de arts altijd bedacht zijn op begeleidend letsel van blaas of urethra (urinebuis).

Symptomen van een gebroken bekken

Verschijnselen

Typische symptomen van een bekkenfractuur zijn:

Omschrijving

De eerste symptomen van een bekkenfractuur zijn zwelling in het getroffen gebied en pijn. Je kunt klagen over instabiliteit van het bekken. Een instabiele bekkenfractuur veroorzaakt hevige pijn; een stabiele bekkenfractuur veroorzaakt minder ernstig ongemak. De zwelling wordt vaak geassocieerd met een hematoom, zodat de plek blauw is. Andere symptomen zijn problemen met bewegen en lopen of aanzienlijke beperkingen. Bij een instabiele bekkenfractuur het zogenaamde polytrauma door meervoudig letsel van het bekkenbeen is zelfs bloedige urine een symptoom. Dit geeft aan dat de blaas is verwond door de breuk. Mensen die een instabiele bekkenfractuur hebben, ervaren vaak dat de bekkenbotten gemakkelijk tegen elkaar kunnen worden geschoven. Dit betekent dat het bekken zich als een boek opent. Lopen in deze staat is onmogelijk.

Onderzoek en diagnose

De arts diagnosticeert een gebroken bekken door palpatie van het getroffen gebied. Bovendien let de arts op zwelling en verkleuring. Tevens let de arts op de eventuele aanwezigheid van vervormingen, verwonding van de zenuwfunctie, evenals diverse blokkades in het heupgewricht. Naast röntgenonderzoek past de arts vaak ook echografie toe. De echografie geeft aan of er sprake is van inwendige bloedingen als gevolg van de fractuur of niet. Andere opties voor de diagnose zijn een MRI- of een CT-scan, als verdere verwondingen niet worden uitgesloten. Vooral bij vermoeden van letsel aan de blaas, het rectum of de vagina wordt een endoscopisch onderzoek gedaan.

Complicaties

Als er sprake is van een stabiele bekkenfractuur, treden er zelden complicaties op. Een stabiele bekkenfractuur is wanneer de bekkenring alleen aan de voorkant is gebroken (ter hoogte van het schaambeen) en het bekken stabiel blijft. De behandeling is in dat geval conservatief. Als je langere tijd moet liggen, dan is zelfs bij een stabiele bekkenbreuk het risico op trombose toegenomen. Bij een trombose wordt een bloedbaan afgesloten door een bloedstolsel. In het ergste geval resulteert dit in een levensbedreigende afsluiting van een longbloedvat (longembolie). Om deze reden vindt tromboseprofylaxe (antistollingsbeleid) plaats na een bekkenfractuur.

Een gevaarlijke complicatie van instabiele bekkenfracturen is een uitgebreide bloeding. Als gevolg van een gebeurtenis met hoge impact dreigt ook een meervoudige trauma, waaronder meerdere verwondingen. Normaal gesproken worden organen zoals de darm, blaas en interne geslachtsorganen beschermd door het bekken. Door verwondingen van het bekken kunnen zware interne bloeden van de organen optreden die levensbedreigend kunnen zijn. Bovendien is verdere orgaanschade mogelijk. Dit is meestal een infectie in de buik, zoals peritonitis of buikvliesontsteking.

Een andere complicatie is een mogelijke verwonding van een bekken(slag)ader en de femorale ader, die verantwoordelijk zijn voor de centrale bloedvoorziening. Ze bevinden zich in de liesstreek onder het huidoppervlak. Een ander risico is een chirurgische behandeling van een bekkenbreuk, zoals slechte wondgenezing, bloedingen en infecties, maar deze complicaties komen zelden voor.

Behandeling van een gebroken bekken

Een instabiele bekkenfractuur moet door een arts operatief worden behandeld. Bij inwendige bloedingen is dit ingewikkeld, omdat een opening van het bekken moet worden vermeden. Het bloeden kan voor de eerste keer alleen worden gestopt met compressie (een bekkenklem); pas nadat de bloeding is gestopt kan de traumachirurg kiezen voor een fixatie met alleen schroeven of eventueel met een plaat erbij. Na de operatie zijn complicaties mogelijk, zoals infecties, wondgenezingsstoornissen maar ook verdere bloeding. na de operatie zal zo snel mogelijk met mobilisatie begonnen worden. Middel revalidatie zal de mobilisatie worden hersteld. In geval van een stabiele bekkenfractuur groeit het bot samen zonder operatie. Na een rustperiode van enkele dagen zal je aanvangen met fysiotherapie. Latere schade is niet te verwachten bij een stabiele bekkenfractuur.

Preventie

Preventie van een bekkenfractuur kan door valpreventie toe te passen door losliggende tegels, slechte verlichting en obstakels in huis te voorkomen. Door een gezonde leefstijl en voldoende beweging kan een val beter worden opgevangen en verminder je de kans op een bekkenfractuur.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Gebroken stuitje: pijnlijk zitten, lopen, lastige ontlastingGebroken stuitje: pijnlijk zitten, lopen, lastige ontlastingOnderaan het bekken heeft ieder persoon een klein uitsteeksel zitten, in het verlengde van de ruggengraat. Het beentje b…
Gebroken heup, soorten prothesen en preventieEen heup bevindt zich daar waar het bovenbeen en bekken bij elkaar komen. Bij een ernstige val kan het bovenbeen breken…
Pijn aan de heup, symptomen en behandelingPijn aan de heup, symptomen en behandelingPijn aan de heup kan verschillende oorzaken hebben zoals een slijmbeursontsteking, bekkeninstabiliteit, een aangeboren h…
Klachten in de bekken en bekkenbodemKlachten in de bekken en bekkenbodemWe weten het niet van elkaar, maar we hebben het zeker niet alleen. Klachten in de bekken of in de bekkenbodem komen vee…
Pijn aan het stuitje, zwanger en na bevallingPijn aan het stuitje, zwanger en na bevallingPijn aan het stuitje of staartbeen komt vaak voor tijdens de zwangerschap, maar ook na de bevalling. Een van de redenen…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Michaeljung/Shutterstock.com
  • https://radiopaedia.org/articles/pelvic-fractures
  • https://www.meandermc.nl/patientenportaal/Professionals/Afdelingen-Specialismen/CHI/aandachtsgebieden/TRA/bekkenfractuur
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Darmbeen
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Zitbeen
  • https://emedicine.medscape.com/article/1247913-overview
  • https://www.fysiodouma.nl/wiki/bekkenbreuk-gebroken-heup/
  • https://www.trauma.nl/pub/letsel/gebroken-bekken-heupkom
  • https://www.physio-pedia.com/Pelvic_Fractures
  • Afbeelding bron 1: Wiechers at Dutch Wikipedia, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Reageer op het artikel "Gebroken bekken: symptomen & behandeling van een bekkenbreuk"

Infoteur: Tartuffel
Laatste update: 16-06-2019
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!