InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Natuurgeneeswijze > De geneeskracht van braamblad

De geneeskracht van braamblad

De geneeskracht van braamblad Iedereen kent bramen maar weinigen realiseren zich dat jonge scheuten van de braamstruik eveneens gegeten kunnen worden. Daarnaast is braamblad vaak gebruikt in theemixen. Voornamelijk jong, gedroogd braamblad wordt gebruikt om een theemix van meer medicinale eigenschappen te voorzien. Braamblad werkt licht urinedrijvend en kan meehelpen afvalstoffen uit het lichaam te voeren, het helpt bij lichte vormen van diarree, het kan een maagwandonsteking genezen en het heeft de eigenschap om aambeien te verdrijven.
Botanische tekening braamstruik / Bron: Martin Cilenšek, Wikimedia Commons (Publiek domein)Botanische tekening braamstruik / Bron: Martin Cilenšek, Wikimedia Commons (Publiek domein)

Inhoud:

Traditioneel gebruik

Een gorgeldrank van braamblad wordt traditioneel gebruikt om ontstekingen in de mond en keelholte mee op te lossen; de werkzaamheid van dit gebruik is door wetenschappelijk onderzoek bevestigd.

Eten als bestrijding van bramenstruik

Zelfs de wortel van bramenstruik kan worden gegeten; het moet wel lang gekookt worden. De bramenstruik wordt door vele experts beschouwd als een vervelende plant die te snel groeit. Maar wie geniet van de bladeren om thee te zetten, de vruchten om op te eten en jams en sauzen van te maken en de voedzame wortel om op te eten geeft de bramenstruik nauwelijks een kans om zich te ontwikkelen als voortwoekerende plant.

Naamgeving

In het Latijn wordt braam rubus fruticosus genoemd.

Braamblad als basis voor theemix

Van braambladeren worden de jonge bladeren of de jonge scheuten gebruikt. Deze kun je drogen voor later gebruik. Je kunt ze vervolgens verpoederen en in een afgesloten pot stoppen. Samen met andere gedroogde bladeren kun je je eigen kruidenthee maken. Andere voorbeelden van kruiden die je kunt drogen zijn: brandnetel, paardenbloemblad, bosaardbeiblad, weegbreeblad , vlierbloesem, munt, citroenmelisse, tijm, majoraan en lavendel.

Werkzame stoffen

Van de braamstruik wordt voor fytotherapeutische doeleinden het blad en de vrucht gebruikt. De geneeskracht van bramen is bij velen niet helemaal onbekend. Hier wordt verder enkel de geneeskracht van de bladeren van de braamstruik behandeld. In deze bladeren zitten de volgende werkzame stoffen: tanninen zoals dimere ellagitanninen, organische zuren waaronder barnsteen-, oxaal-, appel-, succine-, citroen- en melkzuur, flavonoïden, waarvan quercetine de meest belangrijke is, triterpenen, inositol en vitamine C. Verder bevat het braamblad hydrochinon, arbutine, sporen van etherische olie en methylsalicylaat.

Braamblad als adstringans

Braamblad beschikt over adstringerende of samentrekkende eigenschappen. Daarnaast zijn er bloedstelpende eigenschappen te ontdekken in het braamblad. Het is geen sterk werkend natuurmedicijn en daarom moeten braambladeren alleen bij lichte vormen van aandoeningen worden ingezet. Sommige fytotherapeuten schrijven het voor bij milde vormen van:
Braamblad / Bron: Frank Vincentz, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Braamblad / Bron: Frank Vincentz, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
  • Diarree,
  • Dysenterie,
  • Gastritis of maagwandontsteking,
  • Aambeien,
  • Witte vloed,
  • Overmatige baarmoederlijke bloeding,
  • Bloed in de urine,
  • Memoptysis of bloedbraken.

Braamblad bij mond- en keelinfecties

Braamblad kan als mondspoelmiddel worden gebruikt bij tandvleesontstekingen en andere mondinfecties. Hiervoor maak je een sterk infuus dat je af laat koelen. Vervolgens kun je ermee gorgelen of je mond spoelen. De looistoffen of tanninen in braamblad zorgen voor een ontstekingsremmende werking. Het wordt door fytotherapeuten ingezet bij:
  • Tandvleesontsteking,
  • Keelpijn,
  • Wonden in de mond,
  • Infecties in mond- en keelholte.

Braamblad voor bloedzuivering

Gedroogd en verpoederd braamblad vind je vaak terug in kruidentheeën van medicinale aard. Braamblad werkt diuretisch oftewel vochtafdrijvend. Daarnaast is het bloedzuiverend. Samen met de ontstekingswerende eigenschappen kan braamblad door fytotherapeuten en kruidengeneeskundigen voorgeschreven worden bij de volgende indicaties:
  • Reumatische klachten,
  • Jicht,
  • Te weinig aanmaak van urine,
  • Preventie van nierstenen,
  • Zuiverende lentekuren.

Dosis en veiligheid

Er is een aantal manieren om deze geneesplant te gebruiken. Braambladeren zijn een veilig geneesmiddel. Bij onderstaande therapeutische doses zijn geen bijwerkingen bekend.
  • Infuus of thee: maak een afkooksel van 4.5 gram blad, laat het 2 minuten koken en vervolgens nog 10 minuten staan.
  • Thee: je kunt ook een thee of infuus maken van 40 gram balderen op een liter water.
  • Geconcentreerd glycerinemaceraat van jonge scheuten:
  • Uitwendig gebruik:
  • Afkooksel, van 10% vermengen met water.
  • Tinctuuroplossing 10%, vermengen met water of zalf.

Bezoek een arts of fytotherapeut

Gerelateerde artikelen
Bramen: een zomers fruitBramen: een zomers fruitZomers fruit. Heerlijk is dat, als het weer zomer wordt en overal in kraampjes en op de markten weer die heerlijke zomer…
Geneeskrachtige kruiden bij diarreeDiarree kan heel vervelend zijn. Iedere keer naar de WC rennen is al lastig genoeg, maar daarbij komt vaak buikpijn en h…
Wat doen tegen aambeien? Symptomen, behandeling en oorzakenAambeien zijn erg vervelend, vooral omdat ze zich voordoen op een vervelende plaats op het lichaam. Mensen schamen zich…
Kersen tegen jichtKersen tegen jichtVeel mensen drinken kersensap of eten kersen voor de behandeling van jicht en behaalde daardoor verbazingwekkende result…
Wat zijn aambeien (Hemorroïden)?Rond de anus lopen een aantal ringvormige bloedvaten. Het vullen van bloedvaten met bloed zorgt samen met de kringspiere…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Frank Vincentz, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
  • Foto´s: wikimedia commons
  • http://www.pfaf.org/user/plant.aspx?latinname=Rubus+fruticosus
  • Afbeelding bron 1: Martin Cilenšek, Wikimedia Commons (Publiek domein)
  • Afbeelding bron 2: Frank Vincentz, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Reageer op het artikel "De geneeskracht van braamblad"

Reactie

Anita Boer-Flissaard, 13-06-2015 12:32 #1
Weer zo'n geweldige geneeskrachtige plant. Maar hoe staat het met de werking van de Braam zonder doornen? Reactie infoteur, 14-06-2015
Planten die worden doorgekweekt hebben doorgaans dezelfde medicinale eigenschappen als de oorspronkelijke planten. Maar eigenlijk zou het moeten worden onderzocht zodat de eventuele verschillen voor iedereen duidelijk zijn.

Infoteur: Tom008
Gepubliceerd: 14-12-2013
Subrubriek: Natuurgeneeswijze
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!