InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Spiritueel > Yogahoudingen – garbha pindasana (foetushouding)

Yogahoudingen – garbha pindasana (foetushouding)

Yogahoudingen – garbha pindasana (foetushouding) Bij de eerste aanblik lijkt garbha pindasana (foetushouding) onuitvoerbaar, zeker voor de beginneling. Het is een yogahouding die veel vergt van de heupen, enkels en knieën. Volgens de klassieke yogahandboeken is garbha pindasana zeer geschikt voor zwangere vrouwen (eerste trimester). De foetushouding is niet populair, maar heeft niettemin veel voordelen, zoals een verbetering van de eetlust omdat het hele spijsverteringsstelsel wordt gestimuleerd. Garbha pindasana waarborgt lenige heupen en de bloedcirculatie in de buik neemt op weldadige wijze toe. De voltooide garbha pindasana is tevens een uitstekende evenwichtsoefening.

Inhoud

Oorsprong van garbha pindasana (foetushouding)

Garbha is Sanskriet voor ‘baarmoeder’ en pinda wil zeggen ‘foetus’. Het Sanskriet-woord asana betekent ‘(zit)houding’. Met enige verbeeldingskracht lijkt deze houding uit de hatha yoga dan ook op een foetus, waarbij u in padmasana (lotushouding) de armen tussen de kuiten en de dijen wringt en vervolgens de ellebogen buigt en de knieën naar de schouders dwingt. Naast de vele fysieke voordelen activeert garbha pindasana de drie lagere chakra’s, waardoor deze yogahouding voor gevorderden populair is bij beoefenaars van kundalini-yoga.

Garbha pindasana (foetushouding) / Bron: Nicholas A. Tonelli from Pennsylvania, USA, Wikimedia Commons (CC BY-2.0)Garbha pindasana (foetushouding) / Bron: Nicholas A. Tonelli from Pennsylvania, USA, Wikimedia Commons (CC BY-2.0)

Techniek

Oefen in de beginfase tegen een muur. U voorkomt dan dat u achterover valt terwijl u op uw billen balanceert. Ook is het belangrijk dat u eerst padmasana beheerst voordat u aan garbha pindasana begint.
  1. Ga in padmasana, ofwel de lotushouding, waarbij u de wreef van de rechtervoet op de linkerdij en de wreef van de linkervoet op de rechterdij legt. Blijf even in deze meditatiehouding en bereid u mentaal voor op garbha pindasana.
  2. Steek terwijl u in padmasana zit de linker- en rechterhand tussen de dij en kuit van het linker- en rechterbeen, zo ver mogelijk van de knieholten vandaan.
  3. Schuif de handen door terwijl u naar voren buigt tot u de ellebogen kunt buigen. Blijf even in deze houding en bereid u voor op de laatste stap. Zorg er als beginner voor dat u met uw rug tegen een muur leunt, aangezien u nu op uw billen gaat balanceren. Dit vereist een uitmuntend evenwichtsgevoel. Voor beginners is oefenen zonder ruggensteun bijna ondoenlijk.
  4. Adem uit en breng de dijen van de vloer. Breng met behulp van de ellebogen de handen naar het hoofd. In de klassieke garbha pindasana houdt u met uw vingers de oren vast. U kunt uw handen ook in namasté houden.
  5. Balanceer op de billen. Dit vergt lang en toegewijd oefenen. Adem rustig door in de volledige yoga-ademhaling.
  6. Blijf ongeveer een minuut in garbha pindasana.
  7. Kom in omgekeerde volgorde terug in padmasana. Onspan u, verander de beenplaatsing op de dijen en herhaal de oefening.
  8. Rust uit in savasana.

Aandachtspunten

Zoals vermeld is het in de beginfase beter dat u met de rug tegen een muur oefent om te voorkomen dat u achterover valt en u zich bezeert. Later is die ruggensteun niet meer nodig en kunt u moeiteloos balanceren op uw billen. Adem uit als u uw handen naar uw oren en de knieën naar de schouders brengt. Bij gewrichtsklachten (heupen, enkels, knieën, schouders) is het beter dat u eerst medisch advies inwint.

Uitwerking

Volgens de klassieke yogahandboeken is garbha pindasana zeer geschikt voor zwangere vrouwen in het eerste trimester van de zwangerschap. Naar verluidt stimuleert deze houding de foetus om in de baarmoeder de juiste positie in te nemen. Vraag niettemin eerst advies aan uw huisarts en houd u aan de richtlijnen die de yogascholen inzake zwangerschapsyoga hanteren.

Obstipatie
Garbha pindasana is een weldaad voor de buikorganen, waaronder de lever, de milt en de alvleesklier. Deze yogahouding voor gevorderden stimuleert de algehele spijsvertering, verbetert aldus de eetlust en maakt korte metten met een onregelmatige stoelgang (obstipatie).

OM-symbool / Bron: Brenkee, PixabayOM-symbool / Bron: Brenkee, Pixabay

Gezondheidseffecten van garbha pindasana (foetushouding)

In kundalini-yoga wordt deze yogahouding aanbevolen voor het stimuleren van de drie lagere chakra’s: muladhara-chakra, (tussen de anus en de genitalien), svadisthana-chakra (boven de genitaliën) en manipura-chakra, ook wel solar plexus of zonnevlecht genoemd, bij de navel.

Chakra's
Eenvoudig gezegd activeren chakra’s, door veel yogi's 'zenuwcentra' of '-knopen' genoemd, de verschillende bewustzijnsniveaus. Volgens de klassieke yogageschriften gebeurt dit met behulp van de kundalini of ‘slangenkracht’, een metaforische slang die ligt opgerold in de onderste chakra en die bij meditatieve activatie en visualisatie-oefeningen als kosmische energie alle chakra’s stimuleert.

Therapie

Garbha pindasana (foetushouding) heeft een therapeutische en ondersteunende maar niet per definitie een genezende uitwerking op onder andere de volgende klachten, kwalen en aandoeningen:
  • Slechte spijsvertering.
  • Gebrek aan eetlust.
  • Obstipatie.
  • Functiestoornissen van de lever, milt en alvleesklier.
  • Lage rugklachten (door vermoeidheid).
  • Slappe buikspieren.
  • Onrust, stress.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Yogahoudingen – supta konasana (liggende hoekhouding)Yogahoudingen – supta konasana (liggende hoekhouding)Supta konasana is een voortzetting van halasana, een variant waarbij de benen zo ver mogelijk zijwaarts gespreid zijn. D…
Iyengar Yoga - de yoga van de hulpmiddelenIyengar yoga is ontwikkeld door B.K.S. Iyengar en wordt gekarakteriseerd door veel aandacht aan detail, een correcte lic…
Yogahoudingen – virasana I (held)Yogahoudingen – virasana I (held)Virasana I is een bekkenstand en bevordert de spijsvertering. In tegenstelling tot de meeste yogahoudingen kan deze asan…
Yogahoudingen – prasarita padottanasana (staande hoek)Yogahoudingen – prasarita padottanasana (staande hoek)Deze spreidstandhouding is veeleisend voor de heupen, liezen, kniepezen en enkels. Het is overigens geen klassieke asana…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: GDJ, Pixabay
  • 'Yoga', Sophy Hoare, Macdonald Educational Ltd
  • 'Light on Yoga', B.K.S. Iyenga, George Allen & Unwin, London
  • 'Handboek voor yoga', Georg Feuerstein, Hutchinson, London
  • Afbeelding bron 1: Nicholas A. Tonelli from Pennsylvania, USA, Wikimedia Commons (CC BY-2.0)
  • Afbeelding bron 2: Brenkee, Pixabay

Reageer op het artikel "Yogahoudingen – garbha pindasana (foetushouding)"

Infoteur: Orion
Gepubliceerd: 20-11-2017
Subrubriek: Spiritueel
Special: Hatha yoga (asana's)
Schrijf mee!