InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > De geneeskracht van lijnzaad

De geneeskracht van lijnzaad

De geneeskracht van lijnzaad Lijnzaad is een supergezond zaad en goed voor de lijn. Het komt van het vlasplantje en wordt daarom ook vlaszaad genoemd. Je kunt lijnzaad prima over een groene salade heen strooien of aan een pasta of rijstmaaltijd toevoegen. Voordeel van lijnzaad is dat het de spijsvertering bevordert en verstoppingsproblemen oplost. Het wordt in de fytotherapie als geneesmiddel daartegen gebruikt want Hippocrates, de grondlegger der moderne geneeskunde zei het als: het beste medicijn is voeding en voeding is het beste medicijn.

Inhoud:

Omega3-vetzuren

In lijnzaad zitten omega3-vetzuren welke goed blijven onder extreme temperatuuromstandigheden zoals in de oven. Je kunt uitstekend lijnzaad in een ovengerecht gebruiken, door brood doen of pizzabodems mee verrijken. Er zit vooral alfalinoleenzuur in lijnzaad. Er zitten supergezonde lignanen in lijnzaad. Lignanen bevatten ook fyto-oestrogeen; een bio-identiek hormoon. Lijnzaad bevatten per gewichtseenheid de meeste lignanen van alle voeding. Sesamzaad staat op nummer twee; lijnzaad bevat 7 keer zoveel lignanen als sesamzaad.

Poyfenolen en antioxidanten

De polyfenolen helpen mee om allerlei hart- en vaatziekten te voorkomen. Lijnzaad is een rijke bron aan polyfenolen. Deze bevatten zeer veel antioxidanten. Vlaszaad bevat relatief meer antioxidanten dan zwarte bessen. Het staat op plaats 9 van voeding die veel antioxidanten bevat. Deze hoge plaats verdient dit zaad omdat lijnzaad beschikt over allerlei medicinale eigenschappen. Recent onderzoek wees uit dat het genezend werkt tegen insulineresistensie. 30 Gram lijnzaad zorgt ervoor dat de bloeddruk laag blijft en het bloedsuikergehalte effectiever wordt gereguleerd. Ondanks dat zaden vetten bevatten leidt het dagelijks eten van dergelijke hoeveelheden tot een gezonder gewicht. De lignanen en omega3-vetzuren uit lijnzaad helpen juist mee om obesitas te voorkomen.

Uitgebloeide vlasbloemen waar de verse zaadjes in zitten

Vitaminen en mineralen

Er zitten een aantal gezonde vitaminen en mineralen in lijnzaad, maar de omega3-vetzuren zijn het meest speciaal voor deze zaadsoort. 14 Gram lijnzaad bevat 17.5 van de Aanbevolen Daglijkse Hoeveelheid(ADH) aan het mineraal mangaan. Er zit ook magnesium(13.7%ADH), fosfor(8.9%ADH) en koper(8.5%ADH) in. Voorts bevat dit voedzame kleine zaadje vitamine B1(15.3%ADH). Het aminozuur tryptofaan zit in ruime hoeveelheid in dit smakelijke zaadje, 12.5% van de ADH. In lijnzaad zitten opvallend veel vezels; 14 gram is al genoeg voor 15% van de ADH.

Vezels in lijnzaad

Vezels hebben allerlei belangrijke eigenschappen. Omdat vezels goed zijn voor de spijsvertering is in het algemeen het een aanrader om veel lijnzaaad te gebruiken. Het wordt om deze reden door kruidenartsen aanbevolen bij mensen die leiden aan verstopping. Er zit in lijnzaad een soort in water oplosbaar vezel wat mucilage wordt genoemd. Het vormt een soort gel waardoor de maag en darmen eerder geleegd worden en andere nutriënten beter opgenomen worden in het lichaam. De stoffen die in mucilage worden gevonden zijn Arabinoxylanen and galactoxylanen welke ervoor zorgen dat de spijsvertering soepel en geleidelijk verloopt.

Diabetes

De spijsverteringsbevorderende eigenschappen in combinatie met de bloedsuikerregulerende karakter van lijnzaad maakt dit een uitstekend zaad voor dagelijks gebruik door diabetespatiënten. De ontstekingsremmende eigenschappen helpen bovendien om diabetes te voorkomen. Behalve deze ziekte voorkomen kan diabetes minder snel verergeren als men lijnzaad eet. In tegenstelling tot wat de reguliere geneeskunde denkt, kan volgens de fytotherapie een beginnende diabetes type 2 voorkomen worden door de alvleesklier te stimuleren om insuline aan te maken, in plaats van hem ´lui´ te maken door insuline in de bloedbaan te spuiten.

Groot veld met lijnzaad in Engeland
Groot veld met lijnzaad in Engeland
Als lijnzaad is gestampt dan verliest het belangrijke vetzuren; daaarom is het beter om het zelf te stampen in een vijzel en daarna zo snel mogelijk op te eten. In principe wordt uit gestampt lijnzaad meer voedingsstoffen opgenomen door het lichaam, maar dat moet het wel pas gestampt zijn.

Kanker

Doordat lijnzaad veel antioxidanten bevat werkt het preventief tegen kanker. Sommige lignanen, met name secoisolariciresinol, matairecinol en pinoresino worden in het licham omgezet in de stoffen enterolactone en enterodiol die een sterke anti-kankerwerking hebben. Vooral kankers die hormoongerelateerd zijn zoals borstkanker en prostaatkanker worden bestreden door het eten van lijnzaad.

Eettips lijnzaad

Lijnzaad kun je prima vermengen met het dagelijks eten. Er is in de biologische winkel zowel gestampt lijnzaad als gewoon lijnzaad te koop. Je kunt beide vormen door elkaar of in plaats van elkaar gebruiken. Lijnzaad kun je prima door een zelf gemaakte muesli mengen. Wanneer je van bakken houdt, of het nu koekjes, brood of muffins zijn, dan is het altijd mogelijk er lijnzaad of gestampte lijnzaad erdoor te doen. Lijnzaad kun je prima over een salade uitstrooien. Lijnzaad is te gebruiken in warme rijstmaaltijden door het met de rijst te mengen als de rijst al gekookt is. Het is een aanrader om lijnzaad te vermengen met zonnebloempitten en sesamzaad om een potje met gemengde zaden te vormen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Kruidengeneeskunde: lijnzaad (linum usitatissimum)Kruidengeneeskunde: lijnzaad (linum usitatissimum)Is lijnzaad gezond? Absoluut! Lijnzaad wordt in de kruidengeneeskunde vaak als laxeermiddel gebruikt. Lijnzaad kan echte…
Hoe gezond is lijnzaad?Hoe gezond is lijnzaad?Lijnzaad scharen we vaak bij de superfoods die momenteel zo enorm “in” zijn, maar lijnzaad is er al veel langer. Al vele…
Eetbare zaden, lekker en gezondEetbare zaden, lekker en gezondHet gebruik van zaden in de keuken is bij ons niet zo ingeburgerd als in Aziatische of Afrikaanse landen. Ze vormen noch…
Vlas, kleine geschiedenis van een groot gewasVlas, kleine geschiedenis van een groot gewasVlas behoort samen met hennep en sommige granen tot onze oudste cultuurgewassen. Zowel als voeding, als medicijn en ter…
Omega 3 vetzuren binnenkrijgen zonder vis te etenOmega 3 vetzuren binnenkrijgen zonder vis te etenOmega 3 vetzuren zijn een belangrijk onderdeel van onze dagelijkse voeding. Verschillende voedingsmiddelen bevatten omeg…
Bronnen en referenties
  • http://en.wikipedia.org/wiki/Linum
  • http://www.whfoods.com/genpage.php?tname=foodspice&dbid=81
  • Foto uitgebloeide vlasbloemen: Tom008
  • Overige foto´s: wikimedia commons

Reageer op het artikel "De geneeskracht van lijnzaad"

Reacties

Ardi Kloosterman, 09-10-2014 18:11 #9
De geneeskracht van lijnzaad ;
ik kon al langere tijd moeilijk naar toilet. Dankzij lijnzaad te gebruiken in mijn voeding, kan ik nu dagelijks goed naar toilet.
Tevens heb ik diabetes-mellitus, type 1. Ik gebruik insuline. Dankzij de lijnzaad, is mijn bloedsuiker nu goed gestabiliseerd en kan ik nu minder insuline gebruiken dan voor heen. Ik raad dan ook anderen aan, om lijnzaad te gebruiken, juist ook, omdat het zo gezond is.

Yvette, 13-09-2014 09:13 #8
In dit artikel wordt lijnzaad erg eenzijdig belicht als een soort superfood en wordt er niet gewezen op de risico's van het gebruik van (grote hoeveelheden) lijnzaad. Lijnzaad bevat namelijk cyanogenen, die in je lichaam kan worden omgezet in de gifstof cyanide. Een hoge dosis cyanide kan de ademhaling belemmeren en een hartstilstand veroorzaken. Hoe fijner het zaad gemalen wordt, des te groter is de kans dat schadelijk verbindingen worden opgenomen door het lichaam! Reactie infoteur, 15-09-2014
Het eten van grote hoeveelheden lijnzaad, bijvoorbveeld 30 gram per dag, of het eten van 100 gram verspreid over een week, leidt niet tot verhoogde thiocyanatenniveaus. Deze niveaus zijn een aanduiding in hoeveree cyanide in lijnzaad wordt opgenomen. Het blijkt dat lijnzaad veel minder cyanide aan het lichaam doorgeeft dan bijvoorbeeld pitten van bittere amandelen. Dat blijkt uit een Duits onderzoek wat werd gehouden in 1983. De onderzoekers weten verder te melden dat als je dagelijks in grote hoeveelheden lijnzaad gebruikt de kans wel aanwerzig is op verhoging van de thiocyanatenniveaus. Voor alle voedingsstoffen die je medicinaal wilt aanwenden, geldt dat je ze niet dagelijks moet gebruiken. Over het algemeen wordt een maximum van 4 weken aangenomen, 2 weken rust, waarna je weer een nieuwe kuur van 4 weken kunt starten. Lijnzaad is prima af te wisselen met zonnebloempitten, walnoten, pompoenzaden, sesamzaad of pijnboompitten.

Duits onderzoek 1983: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/6302421

Nuria, 22-07-2014 13:12 #7
Ik heb veel last van mijn darmen, is lijnzaad goed voor mijn darmen? Reactie infoteur, 22-07-2014
Nee niet per sé. Alfalfa is veel beter. Als je lijnzaad eet met buikproblemen is het noodzakelijk om de lijnzaad 12 uur in water te weken zodat er een zachte laag omheen komt. Nog beter is het om naar een fytotherapeut of orthomoleculair therapeut te gaan want er zijn veel meer goede middelen voor je darmen. Een therapeut zal ongetwijfeld zeggen dat je in ieder geval moet stoppen met witmeelproducten en suiker.

Suus, 26-05-2014 19:46 #6
Hallo,
Ik eet nu al een tijdje lijnzaad in de ochtend door me yoghurt heen. Nu wil ik zwanger worden en lees ik hier dat als je zwanger bent geen lijnzaad mag eten. Moet ik nu stoppen of pas als ik weet dat ik zwanger ben? Dit weet je vaak pas een aantal weken later. Wat is er verstandig. Ik eet het namelijk omdat ik als tip kreeg om lijnzaad te eten tegen eczeem. Klopt dat? Reactie infoteur, 26-05-2014
Beste Suus,
Wat je voor de zekerheid kunt doen is stoppen met lijnzaad eten en alleen op de eczeemplekken minimaal lijnzaadolie aanbrengen. Ga het niet uitgebreid op de huid smeren maar echt enkel op de plekjes waar eczeem is.
Hartelijke groet,
Thomas Dijkman

W. Poort, 23-06-2013 13:10 #5
Ik gebruik al geruime tijd lijnzaad. Ik had vernomen dat het goed is om je cholesterol te verminderen. klopt dit? Reactie infoteur, 23-06-2013
Nee dat klopt niet helemaal. In tegenstelling tot wat vele zogenaamde voedingsdeskundigen beweren is cholesterol heel gezond. Je hebt deze stof nodig. Onder andere de hersenen bestaan uit cholesterol. Verder vervoert cholesterol gezonde vetten naar de juiste plekken in het lichaam. Cholesterol helpt het zelf genezend vermogen van de mens.

Geoxideerd cholesterol daarentegen leidt tot aderverkalking. Lijnzaad en lijnzaadolie gaat oxidatie van cholesterol aan de wanden van de bloedvaten tegen. In die zin is lijnzaad goed voor de bloedvaten en helpt het hart- en vaatziekten te voorkomen.

De verwarring is zeer begrijpelijk aangezien zelfs hartchirurgen niet altijd op de hoogte zijn van hoe het zit met cholesterol en diverse wetenschappers de rol van cholesterol in ons lichaam niet goed kennen. In Nederland wordt hoog cholesterol als een gevaar gezien maar in landere landen, zoals Finland en Rusland, wordt hoog cholesterol ongevaarlijk geacht en wordt juist laag cholesterol als gevaar gezien.

Overigens moet het eerste wetenschappelijk onderzoek dat een verband legt tussen hoog cholesterol en kans op hart- en vaatziekten nog uitgevoerd worden; dit verband is nooit gelegd, het verband wordt alleen aangenomen door mensen die les geven in Medicijnen aan de universiteit.

Rens, 28-05-2013 14:16 #4
Is heel lijnzaad net zo goed en wordt het net zo goed opgenomen door je lichaam als (vers gemalen) lijnzaad. Reactie infoteur, 28-05-2013
Er zit wel een verschil tussen de twee. Heel lijnzaad is iets moeilijker te verteren. Lijnzaad kun je het best zelf vers malen. Gemalen lijnzaad in voorverpakking heeft iets minder voedingsstoffen en kan veel minder lang bewaard worden.

Sandra, 22-05-2013 18:35 #3
Aan Rody Bruins,
sinds ik lijnzaad een +_ 12 uur week heb ik nergens last meer van, dus ik dacht eerst voor het slapen gaan in een glas/beker weken in koud met water voor de volgend ochtend-middag. Ik gebruikte het eerst ook zonder te weken en kreeg erg last, en nu niet meer.
groet,
Sandra

Kim van Erp, 18-02-2013 19:11 #2
Onlangs heb ik gehoord dat lijnzaad in combinatie met hartklachten niet verstandig is om het dan te gebruiken, klopt dit? Reactie infoteur, 19-02-2013
Nee dat klopt niet; het is eerder andersom, lijnzaad is goed voor het hart. Een hartpatiént moet wel altijd met de arts overleggen voordat er begonnen wordt aan het eten van lijnzaad om medicinale redenen. Bron dat lijnzaad goed is voor het hart: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19568181

Rody Bruins, 17-01-2013 21:56 #1
Sinds kort probeer ik gebr, lijnzaad 's morgens in de yoghurt met muesli, na een kwartier
word ik misselijk en krijg pijn in mijn buik. Zou ik er niet goed op kunnen reageren? Reactie infoteur, 18-01-2013
Beste Rody, het kan inderdaad dat je er niet goed op reageert. Alhoewel het een onschuldig middel is zijn er een aantal situaties waarin het niet genomen moet worden. Het eten van lijnzaad dient gepaard te gaan met veel water drinken. Als je er buikpijn van krijgt moet je het niet meer eten. Het moet een uur worden ingenomen voor eventueel medicijngebruik omdat het de werking van medicijnen kan verminderen. Bij obstructie van de slokdarm of maagdarmkanaal moet lijnzaad niet gegeten worden en evenmin bij mogelijke blindedarmontsteking, darmverlamming en de ziekte can Crohn. Ook aan bedlegerige patiënten en zwangere vrouwen mag geen lijnzaad worden gegeven.
Tom008

Infoteur: Tom008
Subrubriek: Gezonde voeding
Special: Zaden
Reacties: 9
Medische informatie…
Schrijf mee!