InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Goji-bes, een krachtige medicinale fruitsoort

Goji-bes, een krachtige medicinale fruitsoort

Goji-bes, een krachtige medicinale fruitsoort Is de goji-bes een over het paard getilde exotische hype of is deze kleine rode vrucht die prima in Nederland groeit echt supergezond? Goji-bessen worden sinds lang gebruikt in Maleisië en China. Ze worden door de soep gedaan en er wordt thee van gezet. In het westen is er een rage rond de goji-bes ontstaan omdat het libidovergrotend superfood zou zijn.

De eeuwige jeugd

Er heeft even een hype gehangen rond deze kleine rode ovaalvormige bes. Goji-bessen worden vooral gedroogd gegeten. De Goji-bes is het best vergelijkbaar met een rozijn maar dan rood en iets meer eivormig. In China is er rond de goji-bes al een generatieslange hype omdat je langer zou leven als je deze bes eet. In het algemeen is het gezond om fruit te eten. Je krijgt minder ziektes als je gezonde stoffen tot je neemt. Die gezonde stoffen zitten er wel degelijk in de oranje-rode goji-bes. Zoals in veel oranje voedsel bevat het vitamine A. Daar kunnen we niet zonder. Verder bevat de bes veel ijzer. Dat is een goed mineraal om tot je te nemen zodat je fitheid toeneemt. Het voorkomt bloedarmoede.

Goji-besje
Goji-besje

Antioxidanten in goji-bessen

De goji-bes zit tjokvol met antioxidanten. Deze hebben volgens vele wetenschappers een jeugdverlengende werking. Het oude Chinese volksgeloof wordt door moderne wetenschap bevestigd. Antioxidanten vertragen het ouderdomsproces. Ze bestrijden vrije radicalen die de aftakeling juist bevorderen. Om deze bes nu de fontein van de eeuwige jeugd te noemen gaat wat ver.

Goji-bessen zijn het hele jaar door te koop in de biologische winkel.

Is de goji-bes gezonder dan ander fruit?

Er is weinig tot geen vergelijkend onderzoek gedaan tussen verschillende soorten fruit en hun medicinale werking. In hoeverre de ene fruitsoort nog preventiever tegen ziekten werkt dan de andere weten we gewoon niet omdat dit nooit een onderwerp van
Goji-bessen
Goji-bessen
wetenschappelijke studie is geweest. Aangezien alle stoffen die in de goji-bes voorkomen ook in ander fruit voorkomt, moeten we stellen dat fruit in het algemeen erg gezond is maar we geen idee hebben welk fruit er bovenuit springt. Dat vele mensen zich genoodzaakt zien toe te geven aan het kopen van goji-bessen is wellicht een gevolg van goede marketing. In elk geval kan het geen kwaad om mensen meer fruit te laten eten. De wetenschap heeft wel aangetoond dat veel groente en fruit eten in het algemeen preventief werkt tegen kanker.

Tibetaanse goji-bes

Goji-bessen komen oorspronkelijk uit Tibet, China en Mongolië. In de traditionele Chinese geneeskunde wordt deze bes gebruikt als medicijn om het immuunsysteem te verhogen, het gezichtsvermogen te verbeteren, lever te beschermen, spermaproductie te vergroten en de bloedcirculatie te verbeteren. Wanneer je goji-bessen in de winkel koopt betekent dat niet dat deze een lange reis rond de wereld hebben afgelegd. De goji-bes groeit tegenwoordig in West Europa, ook in Nederland en zelfs in het nog iets koudere Engeland.

Goji-bessen in de hand
Goji-bessen in de hand

Vitaminen en mineralen

De goji-bes bevat verscheidene vitaminen en mineralen. Er zit vooral veel vitamine B1, B2, B6, C en E in het goji-besje. Hetzelfde gewicht als van een sinaasappel aan goji-bessen levert 500 keer zoveel vitamine C op. Het zit dus werkelijk propvol met deze vitamine! Verder bevat het de mineralen zink, ijzer, koper, calcium, germanium, seleen en fosfor. Dat is een indrukwekkend rijtje maar de eerlijk gebiedt te zeggen dat de meeste vruchten rijk zijn aan verschillende gezonde voedingsnutriënten en daarin vormt deze bes geen uitzondering. Het hoge percentage aan vitaminen, mineralen en fytonutriénten is echter volgens wetenschappers een bijzonderheid.

Aanvulling bij chemotherapie

Ondanks dat Nederlandse artsen geen heil zien in voedsel dat chemotherapie kan ondersteunen wordt daar in andere landen serieus onderzoek naar gedaan. In de VS is de goji-bes onderzocht en er is gebleken dat hij de lever enorm ondersteunt als iemand een chemokuur gebruikt. De chemicaliën zijn slecht voor het lichaam en dus ook slecht voor de kankercel. Een chemokuur wordt verondersteld de kanker uit te schakelen. Maar de lever raakt ernstig beschadigd doordat het overuren moet draaien om alle chemische stoffen veilig uit het lichaam te krijgen. De goji-bes heeft bewezen de lever te kunnen helpen hiermee. Een Japanse studie heeft zelfs aangetoond dat de groei van een kankercel verhinderd wordt door het eten van goji-bessen. 58% Procent van de goji-bes eters hadden minder groei van kankercellen dan een controlegroep die geen goji-bes at. Het hoge gehalte aan antioxidanten zal daar zeker aan hebben bijgedragen. De goji-bes is een prima ingrediënt in eendieet om kanker te voorkomen.

Zakje goji-bessen
Zakje goji-bessen

Eettips goji-bes

De goji-bes wordt in China en Tibet eigenlijk nooit gegeten als snackfruit. Het wordt door een soep gedaan of gebruikt in gerechten met gemengde groenten. Je kunt het uitstekend in de zelfgemaakte muesli doen. Verder is de gojibes een goede afwisseling voor rozijnen. Je kunt goji-bessen door een fruitsalade heen doen voor een beetje bite. Het is ook te mengen met andere gedroogde vruchten zoals gedroogde abrikoos en appel in een tuttifrutti. Daarnaas kun je deze bes ook door een gemengde groentesalade heen doen om het geheel iets zoeter te maken, net zoals in sommige salades rozijnen zitten. Rauwkost zoals geraspte wortelen zijn extra lekker met een paar gojibessen erdoor heen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Goji bessen; voor gezondheid, betere weerstand en afvallenGoji bessen; voor gezondheid, betere weerstand en afvallenGoji bessen behoren tot de groep super vruchten en worden in China ook wel happy berries genoemd. Omdat een handje vol p…
Goji-Bessen zijn SupergezondGoji-Bessen zijn SupergezondGoji bessen zijn flink in de bekendheid op het moment. Ze zijn overal te krijgen in natuurwinkels en in bijvoorbeeld win…
De goji-bes, superfood of onzin?De goji-bes, superfood of onzin?Werken superfoods nu echt, of zijn ze helemaal niet gezonder dan 'gewone' groentes als broccoli en selderij? De goji-bes…
Wat zijn goji bessen en hoe gebruik je ze?Wat zijn goji bessen en hoe gebruik je ze?Goji bessen bestaan al eeuwen en worden in China verwerkt in medicijnen vanwege hun goede eigenschappen. De bessen worde…
Goji bessen: gezondheid en bijwerkingenGoji bessen: gezondheid en bijwerkingenGojij bessen zijn één van de belangrijkste vertegenwoordigers van de superfood familie. Met superfood wordt een groep va…
Bronnen en referenties
  • https://www.extremehealthusa.com/gojiarticles/GojiStory.aspx
  • http://www.health-report.co.uk/goji_berry.html
  • http://www.webmd.com/balance/goji-berries-health-benefits-and-side-effects
  • http://news.bbc.co.uk/2/hi/uk_news/magazine/5315202.stm
  • Foto´s: Tom008

Reageer op het artikel "Goji-bes, een krachtige medicinale fruitsoort"

Reactie

E. Codrington, 22-10-2013 13:51 #1
Ik gebruik Goji bessen al ruim vijf jaar. ik kan vertellen het heeft mij goed gedaan. ik voel mij gezonder dan vroeger. Reactie infoteur, 23-10-2013
Goedzo!

Infoteur: Tom008
Subrubriek: Gezonde voeding
Special: Geneeskrachtig fruit
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!