InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Natuurgeneeswijze > Ooracupunctuur (auriculotherapie) biedt vaak uitkomst

Ooracupunctuur (auriculotherapie) biedt vaak uitkomst

Ooracupunctuur (auriculotherapie) biedt vaak uitkomst Ooracupunctuur, of auriculotherapie, kan soelaas bieden bij diverse gezondheidsklachten, van bronchitis tot gewrichtsaandoeningen en slapeloosheid. Reden genoeg om deze westerse loot van de klassieke Chinese acupunctuur eens onder de loep te nemen. Auriculotherapie wordt inmiddels onderwezen aan de prestigieuze medische faculteiten van Parijs en Nantes, maar ook in tal van andere ziekenhuizen. Ook wordt er veel onderzoek gedaan naar ooracupunctuur.

Inhoud

Wat is ooracupunctuur?

Allereerst moet gezegd zijn dat ooracupunctuur een alternatieve geneeswijze is en slechts een deelgebied van auriculotherapie. De twee termen worden voor het gemak vaak als synoniemen gebruikt. Bij deze westerse vorm van acupunctuur, ofwel auriculotherapie, wordt het oor beschouwd als een projectie van het hele lichaam. Dat houdt in dat bepaalde punten in het uitwendige oor corresponderen met de verschillende lichaamsorganen, zoals het hart, de lever, de nieren en de hersenen. Met behulp van acupunctuur kunnen
Bron: Wouterhagens / Wikimedia CommonsBron: Wouterhagens / Wikimedia Commons
die punten gestimuleerd worden, zoals met acupunctuurnaalden maar ook door middel van massage of andersoortige manipulatie. Op die wijze is elk lichaamsdeel en elk orgaan als reflexzone terug te vinden in het uitwendige oor en als geneeswijze te gebruiken.

De geschiedenis van de ooracupunctuur

Men zou bijna kunnen stellen dat auriculotherapie zo oud is als de mensheid. Ooracupunctuur was al voor onze jaartelling gangbaar in de Chinese, Perzische en Egyptische cultuur. Volgens oude Egyptische geschriften zou prikkeling van bepaalde punten in de oorschelp anticonceptief zijn. Ook Hippocrates onderkende het therapeutische belang van het oor. Hij behandelde impotentie en neuralgieën onder andere door het verwarmen en stimuleren van de oorschelp. Al in de 18de en 19de eeuw werd ischias behandeld met ooracupunctuur.

Onderzoek

De Franse arts Paul Nogier heeft sinds 1946 veel onderzoek gedaan naar deze geneeswijze en gaf er de naam auriculotherapie aan. Onder meer de neurofysioloog David Alimi deed in het begin van dit millennium onderzoek naar veranderingen in de hersenen in relatie tot acupunctuurpunten die corresponderen met de verschillende lichaamsdelen. Inmiddels wordt in de omringende landen ooracupunctuur aangewend bij onder andere pijnbestrijding.

Hoe werkt ooracupunctuur?

De vraag is natuurlijk welke punten in het uitwendige oor overeenkomen met de lichaamsorganen. Het geheim van de ooraccupuncturist kan enigszins worden onthuld door het oor voor te stellen als omgekeerde menselijke foetus, waarbij de oorlel dus het hoofd voorstelt. De helix is dan het ruggenmerg en de oorlel de hersenen. Bij die voorstelling van zaken vinden aldus ruwweg alle organen en ledematen hun plaats in het uitwendige oor. Alleen de ooraccupuncturist weet tot op de millimeter nauwkeurig de juiste positie van de acupunctuurpunten en reflexzones te bepalen. Verder zijn er handboeken te over die de leek een goede indruk kunnen geven van de plaats van de reflexzones van bijvoorbeeld het hart, de nieren, de maag en de longen. De wetenschapper Nogier ontdekte deze punten en zones door een specifiek deel van het lichaam te prikkelen. Hij noteerde daarbij welk gedeelte van het uitwendige oor pijnlijk werd. Met deze topografie van het oor bracht hij het hele lichaam in kaart.

Diagnose

Volgens Nogier wijst een afwijking van het uitwendige oor dikwijls op anomalieën in de organen. De mate van die oorafwijking zou daarin echter geen rol spelen. Zeer interessant is bovendien dat drukpijn aan het oor op een afwijking in het lichaam wijst. De diagnose kan dus gesteld worden aan de hand van pijnpunten die corresponderen met bepaalde lichaamszones en waarbij dus druk wordt uitgeoefend op de reflexzone. Het aftasten van het oor gebeurt doorgaans met een druktaster of puntzoeker.

Behandeling

Het prikkelen of stimuleren van bepaalde punten in het uitwendige oor beïnvloedt de werking van organen en andere lichaamsdelen. De behandeling vindt onder andere plaats met:
  • acupunctuurnaalden
  • magneetstaafjes
  • cauterisatie (verwarmen)
  • laser (lichttoevoer)
  • massage
  • elektrische prikkeling

Acupunctuurnaalden

Meestal wordt het linkeroor behandeld, waarbij echter ook van belang is of de patiënt links- of rechtshandig is. Het bepaalt mede met welk oor de acupuncturist gaat werken. Het linkeroor zou namelijk gevoeliger zijn en een lagere huidweerstand hebben dan het rechteroor. Met behulp van een applicator worden stalen naaldjes, al dan niet verguld, verzilverd (belangrijk bij pijnbestrijding) of van titanium tijdelijk in de huid van het uitwendige oor aangebracht. Die naaldjes kunnen zeer klein (bijv. 0,75 X 1,00 mm) zijn. Uiteraard hebben ook de gewone acupunctuurnaalden een prominente plaats in auriculotherapie. Eventueel kunnen met mechanische of elektrische puntzoekers de acupunctuurpunten op zeer nauwkeurige wijze worden opgespoord

Gevaren van ooracupunctuur

Er zijn minstens 200 oorpunten ontdekt. Het spreekt voor zich dat de behandeling aan professionals moet worden overgelaten. Een verkeerde of onnauwkeurige prikkeling zou stoornissen of verstoringen in andere lichaamsdelen kunnen veroorzaken. Volgens de leer van de auriculotherapie heeft elke stimulans meteen effect op het corresponderende orgaan. ‘Grasduinen’ en ‘hobbyen’ kan dus ronduit gevaarlijk zijn. Om deze gevaren te omzeilen kan het nooit kwaad om meer te weten te komen over de geschiedenis, filosofie en therapie van ooracupunctuur.

Geneeskrachtige werking van ooracupunctuur

In klinieken buiten Nederland wordt ooracupunctuur toegepast bij de behandeling van chronische aandoeningen, waaronder de ziekte van Parkinson. Ook blijkt ooracupunctuur werkzaam bij pijnbestrijding, doorgaans in combinatie met reguliere medicatie. In al die gevallen verbetert de levenskwaliteit. Met ooracupunctuur kunnen talloze aandoeningen, klachten en symptomen, ook psychische, met succes worden behandeld. Een kleine greep hieruit:
  • slapeloosheid
  • vermoeidheidsklachten
  • gewrichtsaandoeningen
  • migraine
  • impotentie
  • bronchitis
  • preventief bij zee- en wagenziekte
  • neuralgieën
  • depressiviteit.
  • allergieën

Ook blijkt ooracupunctuur een effectieve therapie te zijn bij pijnbestrijding (zie boven) en voor wie wil stoppen met roken.

Naar de huisarts...

Bij gezondheidsklachten is het zaak eerst naar de huisarts te gaan. Wie bijvoorbeeld vaak erge hoofdpijn heeft, kan beter niet meteen naar de ooraccupuncturist hollen. Eerst dienen medische kwesties uitgesloten te worden. Er kan immers van alles aan de hand zijn. Niemand minder dan de huisarts is in staat het onderscheid te maken tussen ‘ernstig en minder ernstig’. Hij of zij zal de patiënt eerst doorsturen naar bijvoorbeeld een specialist. Als vervolgens alle klachten en symptomen op een rijtje zijn gezet, en er een diagnose is gesteld, kan de ooraccupuncturist een grote rol spelen in de behandeling. En in samenspraak met de huisarts. Maar dat initiatief zal altijd eerst de patiënt moeten nemen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Stoppen met roken: acupunctuurStoppen met roken: acupunctuurAcupunctuur wordt reeds lange tijd toegepast, met name in de behandeling van pijn, verlammingen, obesitas en psychologis…
Stoppen met roken: lasertherapieStoppen met roken: lasertherapieStoppen met roken kan tegenwoordig op diverse manieren: er worden verschillende hulpprogramma's om te stoppen met roken…
Weetje over acupunctuurWeetje over acupunctuurAcupunctuur is onderdeel van de Chinese geneeskunde en wordt in China al duizenden jaren toegepast. Ook in Nederland hee…
Ontsteking oorschelp: Chondrodermatitis Nodularis HelicisOntsteking oorschelp: Chondrodermatitis Nodularis HelicisEen korstje of bultje op je oorschelp kan wijzen op chondrodermatitis nodularis helicis, een veelvoorkomende, goedaardig…
Behandeling RSI: acupunctuurBehandeling RSI: acupunctuurSommige behandelingen voor RSI pakken slechts de symptomen aan. Acupunctuur doet meer. Acupunctuur kijkt ook naar het ve…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Ooracupunctuur (auriculotherapie) biedt vaak uitkomst"

Infoteur: Orion
Laatste update: 16-09-2016
Subrubriek: Natuurgeneeswijze
Special: Alternatieve geneeswijzen
Medische informatie…
Schrijf mee!