InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Trombose – een sluipmoordenaar

Trombose – een sluipmoordenaar

Trombose – een sluipmoordenaar Longembolie, hartinfarct, trombosebeen en CVA (herseninfarct, beroerte). Het zijn enkele van de meest bekende aandoeningen als gevolg van bloedstollingsproblemen. Bij een slagaderlijke trombose moet meestal meteen worden ingegrepen. Chirurgisch of door middel van trombolyse met medicijnen die de trombus in korte tijd oplossen. Er zijn tal van factoren die een trombose kunnen veroorzaken. Bij hersentrombose krijgt een gedeelte van de hersenen geen of te weinig zuurstof omdat een bloedvat verstopt is. Men spreekt dan van een beroerte of CVA (cerebraal vasculair accident), waaronder ook de hersenbloeding. In ruim 80 procent van de gevallen betreft het echter een trombose of embolie.

Inhoud

Symptomen van een longembolie

Al naargelang de omvang van de embolie is een groter of kleiner gedeelte van de longen verstoken van zuurstof. Bij een grote embolie zijn de verschijnselen uiteraard heftiger. En als de embolus dermate groot is dat de bloedcirculatie in de longen in het gedrang komt, is de dood niet zelden het gevolg. Zoals bij een zogenaamde ruiterembolie, waarbij een groot stolsel de twee hoofdtakken van de arteria pulmonalis afsluit. De symptomen van een middelgrote longembolie zijn:
  • Stekende pijn in de borst.
  • Hoesten en opgeven van bloederig slijm.
  • Soms blauwzucht (cyanose) als het lichaam zuurstoftekort krijgt doordat de longen minder zuurstof kunnen opnemen.

Bloedsomloop / Bron: Clker Free Vector Images, PixabayBloedsomloop / Bron: Clker Free Vector Images, Pixabay
Stolsel
Een longembolie treedt wel eens op tijdens inspanning door een ‘slapende trombose’. Op het toilet (persen) of tijdens een rondje joggen komt het wandstandige (gedeeltelijk blokkerende) stolsel los en veroorzaakt een al dan niet dodelijke embolie. In de volksmond wordt dan vaak van een hartstilstand gesproken, vooral als het sporters betreft die plotseling dood neervallen.

Trombosebeen

Een trombosebeen kenmerkt zich door een rode en glanzend-gespannen huid. Het betreft vaak het linkerbeen. Niet iedereen met onderstaande symptomen heeft een trombose. Wel is het zaak om er altijd alert op te zijn, omdat een losgeraakte trombus in het been een longembolie kan veroorzaken, bijvoorbeeld na een operatie.

Symptomen

De verschijnselen van een trombosebeen zijn:

Bloedsomloop
Verder is het van belang te weten dat de klachten/symptomen na enkele dagen kunnen verminderen, wat beslist niet wil zeggen dat de volledig blokkerende of obturerende trombus dan plotsklaps verdwenen is. Het stolsel, al dan niet wandstandig of obturerend, kan gaan schrompelen waardoor de bloedsomloop in het been verbetert. Maar er kan ook sprake van zijn dat de trombus langzaam oplost. Ongeacht de ontwikkeling van het trombosebeen is het zaak altijd contact op te nemen met de huisarts, simpelweg omdat de risico’s zo groot zijn.

Bron: Kazejin, PixabayBron: Kazejin, Pixabay

Hartinfarct en boezemfibrilleren

Natuurlijk is het levensgevaarlijk als er zich een trombus vormt in de kransslagaderen. Vooral bij arteriosclerose is die complicatie berucht. Een hartinfarct ontstaat immers vaak als de kransslagaderen vóórdat de trombose optreedt al beschadigd waren door verkalking of vernauwing door bijvoorbeeld een te hoog cholesterolgehalte in het bloed.

Stolselvorming
De bloedplaatjes (trombocyten) neigen er immers toe zich te hechten aan een sclerotische ader of slagader. Vaak schrijft de cardioloog aspirine (laag-risicopatiënten) voor om tromboseproblemen in het hart te voorkomen. Ook boezemfibrilleren is berucht vanwege het gevaar van stolselvorming door een stagnerende bloedcirculatie in de atria, met name in het hartoor.

Antistolling (anticoagulantia)

Met bloedverdunners wordt het trombo-embolische proces in de vaten tegengegaan. Het fysiologisch stollingsmechanisme wordt daarmee dermate goed gestuurd dat de risico’s sterk verminderen. Aspirine, lixiana (edoxaban), sintromitis en marcoumar zijn in dat opzicht enkele middelen die veel worden voorgeschreven. Het is belangrijk dat trombose – ook een mogelijk trombosebeen – niet te licht wordt opgevat of zelfs veronachtzaamd. De gevolgen kunnen immers groot zijn. Trombose wordt niet voor niets een sluipmoordenaar genoemd.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Trombose kan fatale gevolgen hebbenTrombose kan fatale gevolgen hebbenTrombose is een verzamelnaam voor de verstopping van een bloedvat tengevolge van een bloedstolsel. Zo’n bloedstolsel kan…
Trombosebeen (DVT) oorzaken, symptomen en behandelingBij een trombosebeen is er geen sprake van verstopping van een slagader, maar van een diepe ader van het been. Oorzaken…
Trombose en embolieTrombose is een ziekte waarbij ergens aan de wand van een bloedvat een stolsel ontstaat. Meestal is dit het geval in de…
Longembolie oorzaken, symptomen en behandelingEen longembolie komt jaarlijks bij 2 op de 1000 Nederlanders voor. Een longembolie is een ernstige aandoening. Een longe…
Trombosebeen: oorzaken, symptomen, nieuwe behandelmethodeTrombosebeen: oorzaken, symptomen, nieuwe behandelmethodeElk jaar krijgen twintigduizend mensen een trombosebeen. Om complicaties en chronische klachten te voorkomen is het van…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Mwooten, Pixabay
  • 'Grondslagen der geneeskunde', M. Plooy, Wetenschappelijke Uitgeversmaatschappij, Leiden
  • http://www.trombosestichting.nl/trombose/wat-is-trombose.html
  • Afbeelding bron 1: Clker Free Vector Images, Pixabay
  • Afbeelding bron 2: Kazejin, Pixabay

Reageer op het artikel "Trombose – een sluipmoordenaar"

Infoteur: Orion
Laatste update: 08-08-2018
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Hart- en vaatziekten
Medische informatie…
Schrijf mee!