InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Galbulten: symptomen en behandeling kind en volwassene

Galbulten: symptomen en behandeling kind en volwassene

Galbulten: symptomen en behandeling kind en volwassene Bij galbulten ontstaan er in korte tijd een hevig jeukende huiduitslag. Galbulten dient zich vaak aan met rode vlekjes die daarna kunnen overgaan in verdikte bleke plekken, welke later kunnen samenvloeien tot grotere vlakke plakkaten (zie foto). De plekken kunnen ook vrij snel weer wegtrekken, meestal binnen enkele uren. Er zijn ontzettend veel mogelijke oorzaken van galbulten. Er wordt bij galbulten door bepaalde prikkels een ontstekingsreactie opgeroepen. Galbulten kunnen ontstaan in reactie op bepaald voedsel, medicijnen (bijvoorbeeld een antibioticum), insectenbeten, brandnetels, cosmetica, kou, warmte, spanning/stress of inspanning. Het kan op elke leeftijd optreden, dus zowel bij kinderen als volwassenen.

Galbulten

Wat zijn galbulten?

Galbulten, ook bekend als netelroos of urticaria, is een vaak voorkomende en meestal slechts tijdelijk actieve huidaandoening, waarbij er hevig jeukende bultjes en verhevenheden ontstaan die variëren in grootte en overal op de huid kunnen optreden. Circa 20% van alle Nederlanders zal op enig moment in zijn leven een episode met galbulten doormaken. De kleine of grote bultjes kunnen conflueren of samensmelten tot grote 'kwaddels', met eromheen vaak een witte ring. Galbulten steken snel de kop op, meestal binnen een half uur. Ze trekken daarna binnen 12 tot 24 uur weg. Veel mensen hebben vooral 's avonds last van galbulten, die dan tegen de ochtend weer zijn opgelost. Naast acute urticaria, welke minder duurt dan zes weken, bestaat er chronische urticaria, welke langer duurt dan zes weken. Galbulten komen op elke leeftijd voor, dus zowel bij kinderen als volwassenen. Zowel mannen als vrouwen kunnen er last van krijgen.

Galbulten op de rug / Bron: DLdoubleE / Wikimedia CommonsGalbulten op de rug / Bron: DLdoubleE / Wikimedia Commons

Hoe ontstaan galbulten?

Het stofje histamine dat aanwezig is in bepaalde cellen in de huid, speelt een belangrijke rol bij het ontstaan van galbulten. Prikkels kunnen ervoor zorgen dat histamine vrijkomt uit de cellen. Dit geeft jeuk. De jeukende huiduitslag wordt veroorzaakt door kleine hoeveelheden vocht die weglekken uit de bloedvaten net onder de oppervlakte van de huid. Ook ontstaat hierdoor zwelling. Oorzaken hiervan zijn onder andere reacties op bacteriën, gisten (Candida), virussen (hepatitis B, Pfeiffer), parasieten, voedsel (zoals vis en garnalen en eieren), medicijnen, insectenbeten, brandnetels, cosmetica, kou, warmte of inspanning, terwijl dat helemaal niet nodig is. Bij het overgrote deel van de patiënten wordt nooit een oorzaak gevonden.

Wat zijn de klachten en symptomen van galbulten?

Er ontstaan heftige jeukende plekken ter grootte van een speldenknop tot een euromunt. Het gaat om plekken die in het midden vaak wat bleker zijn. De vlekken die grillig begrensd zijn, kunnen samensmelten tot grote 'kwaddels', met in veel gevallen een witte ring eromheen. Galbulten kennen geen voorkeurslocaties. De plekken komen even vaak voor op armen, benen, romp en in het gelaat. Bij mensen die gevoelig zijn voor lokale druk, zullen de galbulten veelal voorkomen op de drukplaatsen van kleding en bij contact-urticaria zijn de handen en het gezicht meestal betrokken.

Hoe wordt de diagnose gesteld?

Galbulten zijn gemakkelijk te herkennen, waardoor de diagnose veelal 'op het oog' gesteld wordt. Door middel van een vraaggesprek kan gezocht worden naar een of meer van de bekende mogelijke oorzaken van galbulten. Als er een uitlokkende factor is gevonden, kan bekeken worden hoe deze vermeden kan worden. Doordat er talloze oorzaken zijn, zal de huisarts veelal gebruikmaken van een vragenlijst die je vervolgens zelf thuis invult en daarna met de huisarts wordt besproken. Soms is verder onderzoek geïndiceerd, bijvoorbeeld bloedonderzoek, bacteriekweken en/of allergietesten. Alleen bij hardnekkige urticaria zal men hiertoe overgaan.

Hoe worden galbulten behandeld?

Galbulten op een been / Bron: Templeton8012 / Wikimedia CommonsGalbulten op een been / Bron: Templeton8012 / Wikimedia Commons
Galbulten gaan meestal vanzelf weer weg. Indien een duidelijke oorzaak (prikkel of trigger) wordt gevonden, moet deze worden weggenomen of vermeden worden. Als dat niet mogelijk is, kan geopteerd worden door behandeling met medicijnen, bijvoorbeeld met antihistaminica, dat zijn geneesmiddelen die ervoor zorgen dat de histamine niet zijn ontstekingsbevorderende uitwerking heeft en de galbulten wegblijven. Voor kinderen kan dit geneesmiddel gegeven worden in de vorm van een drankje, terwijl ouderen meestal capsules of tabletten voorgeschreven krijgen. Je kunt daarnaast poeder aanbrengen die verkoeling brengt, zoals menthol strooipoeder. Er bestaan ook allerlei koelzalven die de jeuk tegengaan.

Galbulten bij kinderen

Neem de volgende maatregelen in acht bij een kind met galbulten:
  • Houd je kind uit de zon en zorg ervoor dat hij niet in een warme omgeving vertoeft, omdat deze omstandigheden de galbulten kunnen verergeren.
  • Probeer erachter te komen op welke prikkel het kind galbulten ontwikkelt, zodat deze uitgebannen of vermeden kan worden.
  • Laat het kind goed ventilerende, loszittende kleding dragen, bij voorkeur katoenen kleding.
  • Voorkom dat je kind gaat krabben, want dit verergert de jeuk.
  • Dep bij erge jeuk de huid van je kind met water met daarin een scheutje azijn.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Last van galbulten (netelroos), hoe komt het?Last van galbulten (netelroos), hoe komt het?Galbulten kunnen zomaar ineens tevoorschijn komen. Ze geven veel jeuk, maar verdwijnen meestal ook weer vanzelf.
Urticaria: 'netelroos of galbulten'Urticaria: 'netelroos of galbulten'Urticaria is de medische naam voor netelroos of galbulten. Het is een veel voorkomende huidreactie. Ongeveer een kwart v…
Mijten (allergie): symptomen, oorzaak en behandelingMijten (allergie): symptomen, oorzaak en behandelingMijten zijn kleine spinachtige insecten die op gras, kruiden, planten en in struikgewas voorkomen. Ze hechten zich meest…
Serumziekte, allergieSerumziekte, allergieSerumziekte treedt op als allergische reactie op lichaamsvreemde eiwitten. Vaak zien we dat wanneer er een antiserum is…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: John / Wikimedia Commons
  • http://www.kleinekinderkwaaltjes.nl/kinderkwaaltjes/kwaaltjes-van-a-tm-z/netelroos/
  • https://www.huidhuis.nl/huidaandoening/galbulten
  • http://www.huidinfo.nl/urticari.html
  • http://www.umcutrecht.nl/nl/Ziekenhuis/Ziekte/Galbulten#Behandeling
  • http://www.huidziekten.nl/folders/nederlands/urticaria.htm
  • http://www.rijnstate.nl/web/Aandoeningen-en-Behandelingen/Galbulten-of-Netelroos.htm
  • http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/aandoeningen/67392-netelroos-galbulten-urticaria-symptomen-en-behandeling.html
  • Afbeelding bron 1: DLdoubleE / Wikimedia Commons
  • Afbeelding bron 2: Istock.com/anna1311
  • Afbeelding bron 3: Templeton8012 / Wikimedia Commons

Reageer op het artikel "Galbulten: symptomen en behandeling kind en volwassene"

Infoteur: Tartuffel
Laatste update: 16-01-2017
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!