InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Spiritueel > Yogahoudingen supta virasana (liggende held)

Yogahoudingen supta virasana (liggende held)

Yogahoudingen  supta virasana (liggende held) Supta virasana is de liggende variant van virasana I. Terwijl virasana I een uitstekende yogahouding is om in te mediteren en pranayama's te beoefenen, mag supta virasana de ideale ontspanningsoefening worden genoemd die rust biedt aan vermoeide benen, zoals na een dag staan of lopen. Ook de bekkenstreek en de buikorganen krijgen een grondige massage. Doe supta virasana niet bij rug- knie- en enkelklachten. Deze moeilijke variant is alleen geschikt als u moeiteloos tussen uw voeten kunt zitten. Atleten zouden wel eens veel baat kunnen hebben bij supta virasana.

Inhoud

Oorsprong van supta virasana (liggende held)

Het Sanskriet-woord supta betekent 'liggend' en vira wil zeggen 'krijger', 'held' of 'triomfator'. Bij deze klassieke yogahouding uit de hatha yoga rust het zitvlak tussen de voeten op de vloer en wordt het bovenlichaam in fasen volledig achterovergebogen tot op de vloer. Het is geen oefening voor beginners. In de meeste yogacursussen wordt supta virasana gemeden. Indien u deze oefening in veilige fasen uitvoert, hoeft u echter niet bang te zijn dat u bij het achteroverleunen uw 'rug breekt'.

Supta virasana / Bron: Kennguru / Wikimedia CommonsSupta virasana / Bron: Kennguru / Wikimedia Commons

Techniek

Bij deze asana is het probleem dat velen het gevoel hebben dat ze niet 'veilig' achterover kunnen leunen door een gebrek aan steunpunten. Leun altijd op de ellebogen bij het uitvoeren van deze asana. Gebruik eventueel een stapel harde kussens en doe dus eerst de 'halve' supta virasana. Deze yogahouding is alleen geschikt als u virasana I volledig beheerst.
  1. Ga in virasana I. Zit tussen de voeten op de vloer, handen op de dijen, knieën bij elkaar. De voeten rusten op de wreven en wijzen naar achteren.
  2. Houd de voeten vast met de handen.
  3. Adem uit en leun voorzichtig naar achteren. Plaats daarbij de ellebogen een voor een op de vloer.
  4. Maak een holle rug terwijl u nog verder naar achteren leunt. Het achterhoofd raakt nu de vloer, terwijl u op de ellebogen en onderarmen steunt.
  5. Strek nu de armen naar voren, waarbij u de rug laat zakken, die over de hele lengte ervan volledig de vloer raakt.
  6. Maak met de armen een cirkel naar achteren en leg ze gestrekt en evenwijdig achter uw hoofd.
  7. Blijf in het begin enkele seconden in supta virasana, of zo lang als het comfortabel aanvoelt. Naarmate u supta virasana beter gaat beheersen, kunt u tot wel vijf minuten ontspannen in deze yogahouding voor gevorderden blijven liggen.
  8. Kom in omgekeerde volgorde terug in virasana I.
  9. Rust eventueel uit in savasana.

Aandachtspunten

Het uitvoeren van de klassieke supta virasana, waarbij de hele rug op de vloer rust, ervaren velen als een brug te ver maar ook als een overwinning als het eenmaal lukt. Het is een kwestie van durven en volhouden. Voor u als beginner is het belangrijk dat u tijdens het achteroverleunen eerst op de ellebogen steunt en dat daarna het achterhoofd de vloer raakt. De volgende fase bestaat eruit dat de schouders op de vloer rusten, en de rug dus hol blijft, voordat u een poging onderneemt om de rug vlak te maken.

Kussens

Als u deze gefaseerde uitvoering nog te ver vindt gaan, kunt u eventueel achterover op een aantal kussens gaan liggen. Laat aldus de rug- en bekkenspieren geleidelijk wennen aan de volledige supta virasana door de kussens mettertijd een voor een weg te laten. Win eerst medisch advies in bij rug-, enkel- en knieklachten. Supta virasana is alleen geschikt als u virasana I volledig beheerst.

Voordelen

Supta virasana maakt de knieën en heupen soepel en corrigeert platvoeten voor wie geduld heeft dankzij het uitrekken van de voeten en enkels, wat de voetbogen ten goede komt. De ideale houding voor vermoeide benen. Bovendien rekt deze yogahouding de buikspieren, en dat verbetert indirect de spijsvertering. Ook deze asana kan net als virasana I direct na de maaltijd beoefend worden. Hardlopers en andere atleten zouden wel eens veel baat kunnen hebben bij supta virasana. Onder andere bhujangasana en baddha konasana zijn goede voorbereidende yogahoudingen.

Gezondheidseffecten van supta virasana (liggende held)

Forceren is uit den boze. Beschouw dit zinnetje als vetgedrukt! Dat geldt overigens voor alle yogahoudingen, maar voor supta virasana in het bijzonder. Boek geleidelijk vooruitgang door de woorden 'haast' en 'prestatiegerichtheid' uit uw vocabulaire te schrappen. Supta virasana heeft een therapeutische en ondersteunende, maar niet per se een genezende uitwerking op onder andere de volgende klachten, kwalen en aandoeningen:
  • Platvoeten.
  • Spijsverteringsproblemen.
  • Obstipatie.
  • Rugpijn als gevolg van vermoeidheid.
  • Spataderen.
  • Ischias.
  • Astma.
  • Slapeloosheid.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Yogahoudingen  paryankasana (sofahouding)Yogahoudingen paryankasana (sofahouding)Paryankasana (sofahouding) is een variant op virasana, een van de vele meditatiehoudingen waaruit de yogabeoefenaar kan…
Yogahoudingen  bakasana (reiger)Yogahoudingen bakasana (reiger)Bakasana (reiger) is typisch een yogahouding die er ingewikkeld uitziet en indrukwekkend maar waarvan de moeilijkhei…
Yogahoudingen  kurmasana I (schildpad)Yogahoudingen kurmasana I (schildpad)De yogahouding kurmasana I is gewijd aan de kosmische schildpad Kurma. In de Indiase mythologie is Kurma een van de vele…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: GDJ / Pixabay
  • 'Sport und Yoga', Selvaraja Yesudian, Verlag Eduard Fankhauser, Thielle
  • 'Light on Yoga', B.K.S. Iyengar, George Allen & bUnwin, London
  • 'Yoga', Sophy Hoare, Macdonadls Educational, Ltd.
  • Afbeelding bron 1: Kennguru / Wikimedia Commons
  • Afbeelding bron 2: Brenkee / Pixabay

Reageer op het artikel "Yogahoudingen supta virasana (liggende held)"

Infoteur: Orion
Laatste update: 04-10-2016
Subrubriek: Spiritueel
Special: Hatha yoga (asana's)
Schrijf mee!