InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Spiritueel > Yogahoudingen matsyasana (vishouding)

Yogahoudingen matsyasana (vishouding)

Yogahoudingen  matsyasana (vishouding) Matsyasana is verweven met religieuze mythen. Het is een uitstekende asana voor het corrigeren van de schildklierfunctie en het vergroten van de longinhoud. De vishouding is bovendien een klassieke asana, waarvan het oude Indiase yogahandboek Gheranda-samhita zegt dat die 'aan alle kwalen een eind maakt'. Zonder in superlatieven te vervallen mag van matsyasana beslist gezegd worden dat mensen met astma en (chronische) bronchitis er baat bij zullen hebben. Met matsyasana behoort een verstopte neus voorgoed tot het verleden.

Inhoud

Oorsprong van matsyasana (vishouding)

Het Sanskriet-woord matsya betekent 'vis.' Asana wil zeggen '(zit)houding'. Deze klassieke yogahouding uit de hatha yoga is gewijd aan Vishnu, de beschermer en onderhouder van het universum in het hindoeïsme. Voordat de zondvloed alles en iedereen verzwolg, incarneerde Vishnu in een vis (Matsya) en waarschuwde Manu, de stamvader van de mensheid, voor het dreigende onheil. Vishnu redde vervolgens Manu, diens familie, de zeven verheven wijsgeren en de Veda's.

Vloedgolf
De christelijke en hindoeïstische versie van de zondvloed hebben duidelijke parallellen. In het verlengde daarvan kan de zondvloed als de metafoor worden beschouwd van een drastische toename van corruptie en onwetendheid die als een vloedgolf de toenmalige wereld overspoelde.

Matsyasana-variant (vishouding) / Bron: Nicholas T, Flickr (CC BY-2.0)Matsyasana-variant (vishouding) / Bron: Nicholas T, Flickr (CC BY-2.0)

Techniek

In matsyasana leunt u vanuit padmasana (lotushouding) en met een holle rug naar achteren tot het hoofd op de vloer rust.
  1. Ga in padmasana, ofwel de lotushouding. Als u padmasana nog te moeilijk vindt, gaat u in dandasana (stok- of stafhouding), waarbij u de benen simpelweg gestrekt houdt, voeten bij elkaar.
  2. Leun langzaam achterover vanuit padmasana of dandasana en leun op de ellebogen en onderarmen. Maak de rug hol en leg het hoofd in de nek.
  3. Het achterhoofd raakt nu de vloer, waarbij de knieën in padmasana op de vloer blijven rusten.
  4. Maak de kromming van de rug zo intens mogelijk. Zodra de houding stabiel is, pakt u met de handen uw voeten vast, maar zonder dat de ellebogen de vloer raken.
  5. Concentreer u op de schildklier (halsstreek).
  6. Matsyasana heeft twee varianten. Bij de ene buigt u de armen en houdt u met de handen achter uw hoofd de ellebogen vast. De tweede variant is moeilijker, waarbij u probeert om plat op de vloer te liggen met de armen gestrekt en evenwijdig achter uw hoofd. De laatste variant vergt zeer lenige heupen. Ook in deze houding mogen de knieën in padmasana niet van de vloer komen.
  7. Blijf ongeveer een minuut in matsyasana. Adem rustig en diep door in de volledige yoga-ademhaling.
  8. Kom in omgekeerde volgorde terug in padmasana of dandasana, steunend op de ellebogen.
  9. Rust eventueel uit in savasana (lijkhouding).

Aandachtspunten

Houd tijdens het voltooien van matsyasana de knieën op de vloer. Het lichaamsgewicht rust gedeeltelijk op het achterhoofd. Wie dat niet gewend is, en er nekpijn van krijgt, kan het zwaartepunt meer naar de bekkenstreek verschuiven. Belangrijk is dat u de rug zo hol mogelijk maakt en het hoofd zo dicht mogelijk bij de heupen probeert te krijgen. Win eerst medisch advies in als u lijdt aan hoge of lage bloeddruk, glaucoom of rug- en nekklachten hebt die niet te wijten zijn aan vermoeidheid.

Voordelen

Matsyasana kent tal van gezondheidsvoordelen. Het hoofd wordt ver naar achteren gebogen, waardoor de halsstreek goed doorbloed wordt en daarmee ook de schildklier. Matsyasana helpt bij verkoudheid (verstopte neus) en verhoogt de weerstand tegen infectieziekten. De borstkas wordt in deze houding verruimd, wat de longinhoud ten goede komt. Mensen met stijve heupen, stramme rugspieren en slappe buikspieren kunnen veel baat hebben bij matsyasana.

Gezondheidseffecten van matsyasana (vishouding)

De Gheranda-samhita, een klassiek Indiaas yogahandboek, spreekt zich zeer kernachtig uit over de vishouding met de woorden: 'Matsyasana maakt een eind aan alle kwalen'.

Therapie

Matsyasana heeft een therapeutische en ondersteunende, maar niet per definitie een genezende uitwerking op onder andere de volgende klachten en aandoeningen:
  • Spanningen in nek, schouders en rug.
  • Slechte lichaamshouding.
  • Verkoudheid.
  • Onstabiele schildklierfunctie.
  • Astma.
  • Bronchitis (ook chronische).
  • Stress.
  • Obstipatie.
  • Lage rugpijn als gevolg van vermoeidheid.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Yogahoudingen  paryankasana (sofahouding)Yogahoudingen paryankasana (sofahouding)Paryankasana (sofahouding) is een variant op virasana, een van de vele meditatiehoudingen waaruit de yogabeoefenaar kan…
Iyengar Yoga - de yoga van de hulpmiddelenIyengar yoga is ontwikkeld door B.K.S. Iyengar en wordt gekarakteriseerd door veel aandacht aan detail, een correcte lic…
Geschiedenis van yoga  hatha yogaGeschiedenis van yoga hatha yogaMen zou kunnen stellen dat hatha yoga van alle tijden is. Bij opgravingen in de Indusvallei werden iconische zegels uit…
Yogahoudingen  padangusthasana (grote-teengreep)Yogahoudingen padangusthasana (grote-teengreep)Padangusthasana is een voortreffelijke yogahouding voor wie 'niet meer met de vingers aan de grond kan'. Een weldaad voo…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: GDJ, Pixabay
  • 'Yoga und Medicin', Jurg Wunderli, J. Fink Verlag, Stuttgart
  • 'Yoga', Sophy Hoare, Macdonald Educational Ltd.
  • 'Science of yoga', Sivananda, Sivananda Press, Durban
  • Afbeelding bron 1: Nicholas T, Flickr (CC BY-2.0)
  • Afbeelding bron 2: Brenkee, Pixabay

Reageer op het artikel "Yogahoudingen matsyasana (vishouding)"

Infoteur: Orion
Laatste update: 22-12-2018
Subrubriek: Spiritueel
Special: Hatha yoga (asana's)
Schrijf mee!