InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Spiritueel > Yogahoudingen marichyasana I

Yogahoudingen marichyasana I

Yogahoudingen  marichyasana I De torsiehouding marichyasana I is gewijd aan Marichi, zoon van Brahma. Marichi was een van de zeven wijzen (rishi's) die de wetten van het universum in hun alomvattendheid konden doorgronden. Marichyasana I is de eerste asana uit een reeks van vier yogahoudingen. Het betreft een zittende torsiehouding met vooroverbuiging die vooral voor de heupen een weldaad is. De gewrichten worden er zeer soepel van. Mijd deze yogahouding bij hoofdpijn, hoge of lage bloeddruk en bij rugklachten die niet het gevolg zijn van vermoeidheid. Mensen met obstipatie hebben doorgaans veel baat bij marichyasana I.

Inhoud

Oorsprong van marichyasana I

Deze yogahouding is de eerste en tevens gemakkelijkste uit een serie van vier houdingen, gewijd aan Marichi. De naam betekent 'lichtstraal' en symboliseert verheven wijsheid. Marichi was de zoon van Brahma, grootvader van de zonnegod Surya. Een van de zeven wijzen (rishi's) die het universum in al zijn grootsheid konden doorgronden en de werking en het doel van de schepping of evolutie onder woorden brachten, zoals opgetekend in de Veda's.

Zithouding

Marichyasana I is een zittende houding, waarbij u een been optrekt, een arm eromheen slaat en het hoofd naar de knie van het gestrekte been brengt. Marichyasana I is een uitstekende voorbereiding op paschimottanasana (zittende vooroverbuiging).

Techniek

Zoals bij marichyasana III is het belangrijk dat u de rug zo recht mogelijk houdt en dat er dus geen neerwaartse druk ontstaat in de buik. Tijdens de vooroverbuiging krijgt de rug geen ondersteuning van de armkracht en handen.
  1. Ga in dandasana, de benen gestrekt, knieën bij elkaar, de handen aan weerszijden naast het zitvlak.
  2. Trek de linkerknie op, de hiel tussen de benen en tegen het perineum aan. Druk de kuit stevig tegen de achterkant van het bovenbeen. Probeer het scheenbeen in een hoek van 90 graden ten opzichte van de vloer te krijgen.
  3. Draai de schouders naar rechts (met de wijzers van de klok mee) en breng de linkerschouder voor de knie. Sla daarna de linkerarm om het linkerbeen. Doe dat zodanig dat de hand zich op de rug bevindt.
  4. Breng nu ook de rechterhand achter uw rug. Grijp met de linkerhand de pols van de rechterhand vast.
  5. Adem rustig door in de volledige yoga-ademhaling. Richt de aandacht op de rug.
  6. Adem uit en buig het hoofd naar de knie van het gestrekte been. Forceer deze vooroverbuiging niet. Ga zo diep mogelijk, laat het hoofd als het ware door het eigen gewicht naar de knie zakken. De armkracht mag de rug niet ondersteunen tijdens deze beweging. Na toegewijd oefenen wordt de rug steeds leniger en kunt u met het voorhoofd en later met de kin de knie raken.
  7. Blijf ongeveer een halve minuut in marichyasana I. Adem rustig door. Kom in omgekeerde volgorde terug in dandasana en herhaal de oefening rechts. Ontspan in savasana.

Aandachtspunten

In het begin zal het moeilijk zijn om de rug zonder hulp van de armen en handen naar voren te buigen. Concentreer u, probeer ontspannen ademend de spieren losser te maken en voorkom schokkende bewegingen om maar zo diep mogelijk te gaan en de knie te kunnen raken. Oefening baart kunst, ook in marichyasana I. Als u deze asana regelmatig oefent, zal de rug telkens wat leniger worden zonder uw spieren en gewrichten te forceren.

Rechte rug

Houd het uitgestoken been goed gestrekt tijdens de vooroverbuiging, voorkom neerwaartse druk op de buik. Houd ook de rug zo recht mogelijk. Forceren is altijd uit den boze, zeker bij torsiehoudingen. Vraag nooit het uiterste van uw rugspieren.

Uitwerking

Karakteristiek bij het voltooien van deze houding is dat de vooroverbuiging niet geholpen wordt door de armen en handen, die ontspannen op de rug blijven. Alleen de rugspieren doen het werk. Bij een regelmatige beoefening van marichyasana I krijgt u een soepele rug, lenige schouders en zal de bloedcirculatie in de buik optimaal zijn. Dit komt de gezondheid van de buikorganen, zoals de lever en de alvleesklier, ten goede. Ook maakt marichyasana I de heupen lenig.

Gezondheidseffecten van marichyasana I

Win eerst medisch advies in bij een onstabiele bloeddruk, migraine, diarree, astma en rug- en nekproblemen die niet te wijten zijn aan vermoeidheid.

Therapie

Marichyasana I is een prima voorbereiding op paschimottanasana (zittende vooroverbuiging) en heeft een therapeutische en ondersteunende, maar niet per definitie een genezende uitwerking op onder andere de volgende klachten, kwalen en aandoeningen:
  • Vermoeidheid.
  • Winderigheid.
  • Obstipatie.
  • Stijve rug, schouders en nek (door vermoeidheid).
  • Lage rugpijn
  • Vetzucht rond het middel.
  • Marichyasana I stimuleert de buikorganen en de stofwisseling, kalmeert de geest en...
  • is een uitstekende training voor de hamstrings, schouders en heupen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Yogahoudingen  tadasana (berghouding)Yogahoudingen tadasana (berghouding)Van alle staande yogahoudingen is tadasana de meest elementaire. Elke staande houding begint en eindigt met tadasana. De…
Yogahoudingen  setu bandha sarvangasana (brug)Yogahoudingen setu bandha sarvangasana (brug)De voltooide setu bandha sarvangasana doet denken aan een brug. Het is een 'backbending'-asana. Dit soort yogahoudingen…
Yogahoudingen  virabhadrasana I (held of krijger)Yogahoudingen virabhadrasana I (held of krijger)Deze klassieke yogahouding uit een serie van drie asana's is genoemd naar de legendarische held en krijger Virabhadra. H…
Yogahoudingen  vrksasana (boomhouding)Yogahoudingen vrksasana (boomhouding)Deze yogahouding vergt stabiliteit en evenwichtsgevoel. Er is een hoge concentratiegraad voor nodig om standvastig in de…
Yogahoudingen  virabhadrasana II (held of krijger)Yogahoudingen virabhadrasana II (held of krijger)Deze staande yogahouding is afgeleid van virabhadrasana I en maakt deel uit van een reeks van drie houdingen. Virabhadra…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: GDJ / Pixabay
  • 'Light on Yoga', B.K.S. Iyengar, Georg Allen & Unwin Ltd., London
  • 'Gheranda Samhita', C. Keus, Ank-Hermes, Deventer
  • 'Yoga und Medicin', Jurg Wunderli, J. Fink Verlag, Stuttgart
  • 'Science of Yoga', Swami Sivananda Saraswati, Sivananda Press, Durban
  • Afbeelding bron 1: Brenkee / Pixabay

Reageer op het artikel "Yogahoudingen marichyasana I"

Infoteur: Orion
Laatste update: 04-04-2017
Subrubriek: Spiritueel
Special: Hatha yoga (asana's)
Schrijf mee!