InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Slokdarmkanker: symptomen, slokdarmklachten en behandeling

Slokdarmkanker: symptomen, slokdarmklachten en behandeling

Slokdarmkanker: symptomen, slokdarmklachten en behandeling Slokdarmkanker is een kwaadaardige tumor die ergens in de slokdarm ontstaat. Slokdarmkanker veroorzaakt in het begin vaak geen symptomen. In een later stadium kun je het gevoel krijgen dat voedsel niet goed zakt in de slokdarm (zogeheten 'passageklachten') en kun je last krijgen van verminderde eetlust, onverklaarbaar gewichtsverlies en aantal andere klachten. In Nederland wordt ieder jaar bij meer dan 1.800 mensen slokdarmkanker vastgesteld. Dit aantal is sinds 1990 meer dan verdubbeld. Leefstijl speelt een grote rol bij het ontstaan van deze kankersoort. De behandeling hangt voornamelijk af van hoe ver de ziekte reeds is gevorderd (het stadium van de ziekte).

Slokdarmkanker symptomen en behandeling

Slokdarmkanker - inleiding

De slokdarm (oesofagus) is een met een slijmvlies beklede gespierde holle buis van ongeveer 25 cm lengte, die door middel van peristaltiek - een golf van aanspannende en ontspannende spiercontracties - voedsel van de keelholte naar de maag stuwt. Slokdarmkanker is een kwaadaardige tumor die ergens in de slokdarm ontstaat. In Nederland wordt deze vorm van kanker jaarlijks bij ongeveer 1.800 mensen vastgesteld. Het komt vaker voor bij mannen dan bij vrouwen en de meeste mensen die slokdarmkanker krijgen, zijn ouder dan 50 jaar.

Soorten slokdarmkanker

Er worden twee hoofdtypen van slokdarmkanker onderscheiden:

  • Adenocarcinoom van de slokdarm. Dit type is meestal te vinden in het slijmvlies in het onderste deel van de slokdarm, dichtbij de maag. De tumor ontstaat uit klierweefsel.

  • Plaveiselcelcarcinoom van de slokdarm. Dit type is meestal te vinden in het bovenste deel van de slokdarm. Deze tumor ontstaat uit plaveiselcellen, dat zijn cellen die de bovenste laag van het slijmvlies in de slokdarm vormen.

Risicofactoren slokdarmkanker

Risicofactoren voor het ontwikkelen van slokdarmkanker zijn:

  • Leeftijd. Dit is de grootste risicofactor voor slokdarmkanker. De kans op het krijgen van deze slokdarmkanker stijgt naarmate men ouder wordt. Het is onwaarschijnlijk dat iemand die jonger is dan 40 jaar slokdarmkanker krijgt.

  • Sexe. Mannen lopen meer dan drie keer zoveel kans als vrouwen om slokdarmkanker te krijgen.

  • Roken. Mensen die roken hebben meer kans dan mensen die niet roken om slokdarmkanker te ontwikkelen.

  • Alcohol. Mensen die meer dan drie alcoholische drankjes per dag drinken, lopen meer kans om slokdarm te ontwikkelen dan geheelonthouders. Zware drinkers die roken lopen een veel hoger risico dan zware drinkers die niet roken.

  • Ongezonde en eenzijdige voeding. Mensen die weinig groente en fruit eten, lijken een verhoogd risico te hebben op het ontwikkelen van slokdarmkanker.

  • Overgewicht. Mensen met overgewicht hebben meer kans om slokdarmkanker te krijgen.

  • Brandend maagzuur (reflux). Reflux komt zeer vaak voor. Bij mensen met brandend maagzuur vloeit zure maaginhoud terug naar de slokdarm. Als dit vaak gebeurt, kan er een chronische ontsteking van de slokdarm ontstaan, waardoor weefsel beschadigd raakt (een Barrett slokdarm) en het risico op slokdarmkanker toeneemt.

  • Helicobacter Pylori infectie. Besmetting met de Helicobacter Pylori bacterie kan het risico op een plaveiselcelcarcinoom vergroten, maar verkleint daarentegen naar alle waarschijnlijkheid de kans op een adenocarcinoom.

Slokdarmkanker symptomen en klachten

Slokdarmkanker veroorzaakt aanvankelijk vaak geen symptomen. In een verder gevorderd stadium, kunnen de volgende klachten ontstaan:
  • Passageklachten: het gevoel dat voedsel vast komt te zitten in de slokdarm en niet goed wegzakt, of zelfs terugkomt.
  • Pijn bij het slikken.
  • Pijn in de keel, pijn op de borst of pijn tussen de schouderbladen.
  • Onverklaarbaar gewichtsverlies.
  • Maagzuur.
  • Een hese stem of een hoest die niet weggaat binnen 2 weken.
  • Duizeligheid en vermoeidheid.
  • Chronische hikklachten.
  • Een teerachtige, pikzwarte ontlasting als gevolg van een bloeding in de slokdarm.

Deze symptomen kunnen worden veroorzaakt door slokdarmkanker òf andere gezondheidsproblemen. Wanneer iemand één van deze symptomen heeft, moet hij zijn (huis)arts inlichten.

Diagnose slokdarmkanker

Bij verdening op slokdarmkanker kunnen onder meer de volgende onderzoeken uitgevoerd worden:

  • Slikfoto. Nadat de patiënt een papje met contrastvloeistof heeft gedronken, worden röntgenfoto's gemaakt om eventuele afwijkingen van de slokdarm op te sporen.

  • Een kijkonderzoek (endoscopie) van de slokdarm. De arts maakt gebruik van een dunne, verlichte buis (endoscoop) om de slokdarm van binnenuit te onderzoeken.

  • Inwendig Echo-onderzoek (Endo-echografie). De arts kan met een flexibele slang met ingebouwd Echo-apparaat de uitgebreidheid van de tumor onderzoeken en tevens de omringende lymfklieren bekijken.

  • CT-scan (Computertomografie). Hiermee kunnen gedetailleerde afbeeldingen van de borst- en buikholte worden gemaakt.

  • Biopsie. Bij een inwendig onderzoek kunnen weefselmonsters (biopten) worden genomen voor onderzoek.

  • PET-scan (Positron Emissie Tomografie). Met een PET-scan kunnen eventuele uitzaaiingen opgespoord worden.

Behandeling slokdarmkanker

De behandeling hangt af van hoe ver de ziekte reeds is gevorderd (het stadium) en de gezondheidstoestand van de patiënt. De volgende behandelingen zijn mogelijk bij slokdarmkanker:

  • Endoscopie. In een zeer vroeg stadium kan een endoscopische behandeling voldoende zijn. Hierbij wordt de tumor verwijderd wordt met behulp van een endoscoop.

  • Chirurgie.. Middels een operatie wordt de tumor en het omliggende weefsel verwijderd. nadat de slokdarm is weggehaald, wordt de maag opgetrokken en vastgemaakt in de hals. Deze operatie is alleen mogelijk als de tumor niet door de slokdarmwand is gegroeid en als er geen uitzaaiingen zijn.

  • Bestraling of radiotherapie. Radiotherapie kan ingezet worden bij zowel een curatieve als een palliatieve behandeling.

  • Chemotherapie. Chemotherapie is een behandeling met kankerremmende medicijnen. Meestal gebeurt chemotherapie in combinatie met andere behandelingen, zoals radiotherapie.

Normaal gesproken zal een patiënt met slokdarmkanker een combinatie van de genoemde behandelmethoden krijgen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Slokdarmkanker oorzaken, symptomen en behandelingDe slokdarm is een gespierde holle buis die het voedsel van de mondholte naar de maag vervoert. Bij slokdarmkanker (oeso…
Slokdarmkanker: Verschijnselen en behandelingSlokdarmkanker is vaak, tegen de tijd dat het ontdekt wordt, al zover gevorderd dat genezing niet meer mogelijk is. Tege…
Alles over slokdarmkankerDe afgelopen 20 jaar is het aantal mensen dat slokdarmkanker kreeg meer dan verdubbeld. Wie er snel bij is, kan echter o…
Kanker: slokdarmkankerSlokdarmkanker is een veel voorkomende vorm van kanker. De belangrijkste oorzaak van slokdarmkanker is een combinatie va…
Slokdarmkanker: symptomen, diagnose, behandeling en oorzaakSlokdarmkanker: symptomen, diagnose, behandeling en oorzaakBij slokdarmkanker is er sprake van een tumor in het weefsel van de slokdarm. Deze vorm van kanker is erg gevaarlijk, om…
Bronnen en referenties
  • http://www.medicinenet.com
  • http://www.mlds.nl
  • http://www.wcrf-nl.org

Reageer op het artikel "Slokdarmkanker: symptomen, slokdarmklachten en behandeling"

Infoteur: Tartuffel
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Slokdarm en slokdarmklachten
Medische informatie…
Schrijf mee!