InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > De geneeskracht van zonnebloempitten

De geneeskracht van zonnebloempitten

De geneeskracht van zonnebloempitten Zonnepitjes kun je uitstekend als detox-middel eten. Zonnebloempitten is dé natuurlijke cholesterolverlager. Pitjes van de zonnebloem zijn supergezond. Ze zitten tjokvol met gezonde vitaminen en mineralen. Allerlei ziektes worden voorkomen als je zonnebloempitten eet. En het is nog lekker ook! Daarom is de zonnepit de ideale keuze als je gezond en lekker wilt eten. Doe eens wat zonnepitjes over een salade, een omelet of over de gekookte aardappelen.

Inhoud:

Vitaminen en mineralen

In de zonnebloempit zitten veel vitaminen. Het is vooral rijk aan vitamine E, B, B6 en B11. Daarnaast zitten er veel mineralen in die ultragezond zijn. Mangaan, koper, magnesium, fosfor en seleen zitten er in het zonnebloempitje. Voorts bevat deze pit het aminozuur tryptofaan, wat een prima micronutriënt is om het lichaam in optimale conditie te houden.

De helende kwaliteit van vitamine E

Omdat vitamine E een hele sterke antioxidant werking heeft en de zonnebloempit er veel van bevat, werkt deze pit goed als bestrijder van vrije radicalen in het lichaam. Slechts 60 gram zonnebloempitten is genoeg voor de Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheid vitamine E. De zonnebloempit verlaagt middels vitamine E de symptomen van de volgende ziekten reumatoïde artritis, artrose en astma.

De geneeskracht van de zonnebloempit

Het risico op darmkanker wordt door het eten van zonnebloempitten aanzienlijk verlaagd. Veel andere artikelen melden dat de zonnebloempit goed werkt tegen aderverkalking omdat het LDL-cholesterolgehalte wordt verlaagt. Het is echter een wetenschappelijke mythe dat cholesterol tot aderverkalking leidt. De fytosterolen verlagen het zogenaamd slechte LDL-cholesterol. Boterfabrikanten gaan zo ver dat ze fytosterolen uit zonnepitten onttrekken om het nadien in op boter gelijkende smeersels te verwerken die vervolgens het predicaat ´cholesterolverlagend´ meekrijgen. Deze plantensterolen wordt linolzuur genoemd. Maar deze chemisch verkregen linolzuur leidt niet tot verlaging van de risico´s op hart- en vaatziekten. Beter is het om gewoon de pit zelf op te eten zodat je weer ongestraft lekkere roomboter kunt eten.

Magnesium in zonnepitjes voorkomt tal van ziekten

Zonnebloempitten zijn een uitstekend middel om nervositeit tegen te gaan. Het magnesium dat in de pit zit is zeer goed voor de zenuwen. Het werkt samen met calcium. Wanneer er teveel calcium in de zenuw zit die de zenuwen maar door doet razen, helpt magnesium als calciumblokker de zenuwen weer in balans te krijgen. Voorts is uit een veelheid van studies gebleken dat magnesium helpt om hoofdpijn te voorkomen, bloeddrukverlagend werkt en ernstige astmaverschijnselen tegen gaat.

Seleen uit zonnepitten voorkomt kanker

In het lichaam vindt een voortdurende strijd plaats tussen vrije radicalen die DNA beschadigen en ons immuunsysteem dat DNA-schade weer herstelt. In zonnepitten zit seleen. De eigenschap van seleen is dat het herstelproces na DNA-schade versneld wordt. Wanneer er teveel DNA-schade is dan ontstaan er kankergezwellen. Seleen in de pit van de zonnebloem helpt dus mee om kanker te voorkomen. Er is nog een tweede werking van seleen. Het maakt namelijk ook deel uit van een lichaamseigen enzym dat zeer sterk als antioxidant werkt. Dat is het enzym glutathione peroxidase en het huist in de lever alwaar het vele schadelijke moleculen bestrijdt. Seleen stimuleert op deze manier de detox-functie van de lever.

Culinaire tips voor zonnebloempitten

Zonnebloempitten zijn ook lekker als je ze mengt met sla. Je kunt ze mengen met sesamzaad, maanzaad en lijnzaad om tot een salade te verwerken. Daarnaast kun je zonnebloempitten gebruiken om een rijst- of pastamaaltijd aan te vullen. Leg gewoon wat zonnebloempitten op je bord voordat je opschept. Een bekende manier om zonnebloempitten te eten is via brood. Biologisch zonnebloempitbrood smaakt erg goed. Zonnebloempitjes zijn een prima aanvulling in de zelf samengestelde ochtendmuesli. Als avondsnack kun je de pitjes ook eten. Omdat ze zo klein zijn zet je dan een schaaltje pitjes op tafel met een theelepel erin. Vul je hand met een theelepel pitjes en eet ze op. Het is een goede aanvulling bij snackgroente zoals kerstomaatjes. Verder kun je kaasfondue een extra dimensie geven door af en toe wat zonnebloempitjes over je in de fondue gedoopte broodje te doen. Voor dit doel kun je een schaaltje zonnebloempitjes neerzetten waar iedereen zijn stukje brood doorheen haalt nadat er kaasfondue op zit.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
De geneeskracht van zonnebloemolieDe geneeskracht van zonnebloemolieDe Latijnse naam voor zonnebloempitten is Helianthus Annuus. Van origine komt de zonnebloem uit Noord- en Midden-Amerika…
Lauwwarme avocado saladeLauwwarme avocado saladeHeb je op een warme zomerdag geen trek in een warme maaltijd? Of heb je trek in een gezonde en goed gevulde maaltijd sal…
Zaden, waarom zijn ze supergezond?In zaden zitten allerlei belangrijke omega3 vetzuren waarvan de meeste mensen denken dat ze alleen in vis zitten. Zaden…
Zelf een gezonde muesli makenZelf een gezonde muesli makenMuesli en cruesli is in diverse soorten verkrijgbaar in de supermarkt, natuurwinkel of reformwinkel. Er komen zelfs stee…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: EME / Pixabay
  • http://whfoods.com/genpage.php?tname=foodspice&dbid=57
  • Wikipedia
  • Foto zonnebloempitten: Tom008
  • Foto zonnebloem: wikimedia commons

Reageer op het artikel "De geneeskracht van zonnebloempitten"

Reacties

Devkoen, 05-11-2015 17:52 #6
Sinds een tijdje eet ik elke dag 100 á 150 gram rauwe zonnebloempitten. Het zorgt er voor dat ik me niet altijd nerveus voel en minder last heb van adhd en vermoeidheid. Bovendien voel ik me soms zelfs een beetje zacht van binnen.

Ik zal dit voor de rest van mijn leven blijven eten! Reactie infoteur, 11-02-2016
Wat super! Bedankt voor het delen van deze ervaring. Zo leren we elke dag iets meer over Medicinale Voeding.

Etienne Bessemans, 11-10-2015 06:03 #5
Zijn "alle" zonnebloemen pitten die we in den tuin staan hebben eetbaar en hoe drogen we die dan het best
Groeten Reactie infoteur, 16-02-2016
Ja je kunt zonnebloempitten van de zonnebloem gewoon drogen en opeten. Laat de bloem zo lang mogelijk aan de steel zitten voor mooie zaadvorming. Als ze rijp zijn kun je ze gewoon in de schil drogen, een beetje uitgespreid oer een oppervlakte.

Steefje, 24-04-2015 13:04 #4
Ik koop zonnebloempitjes bij de action. Je kunt ze hier kopen in een glazen pot zonder schil, superfijn!

Roelink, 16-01-2015 17:23 #3
Waar kun je zonnebloempitten kopen en hoeveel mag je er van gebruiken per dag en hoe moet je ze innemen? Reactie infoteur, 18-01-2015
-bij een biologische winkel.
-neem maximaal 100 gram per dag
-eet ze.

K. Woortman, 14-01-2015 09:32 #2
Hallo,

Mijn naam is Klaas Woortman, ben 72 jaar en ben door iemand anders gewezen op het nu van o.a. pompoenpitten en zonnebloempitten. En ik vind ze nog lekker ook.
Mijn vraag is echter: wat is de dagelijkse toegestane hoeveelheid?

groet,
Klaas W Reactie infoteur, 15-01-2015
Er zit niet echt een officiéle bovengrens aan. Ik zou zeggen: hou 100 gram aan als bovengrens; dat is al een flinke hoeveelheid; door een muesli of avondmaaltijd doe je veel minder.

Evelien, 06-10-2014 12:07 #1
Ik wil graag de zonnebloempitten van mijn zonnebloemen gebruiken. Maar hoe kan ik die nu het beste drogen? En ik zag iets over pellen bij pompoenpitten. Is dit ook nodig voor de zonnebloemen? Reactie infoteur, 06-10-2014
Ten eerste moet je de bloemen zo lang mogelijk aan de steel houden, zodat de zaden goed kunnen rijpen. Daarna moet je inderdaad de zonnebloempitten ontdoen van hun schil. Je kunt ze eventjes in de pan roosteren zodat ze makkelijker open te maken zijn.

Infoteur: Tom008
Laatste update: 15-06-2015
Subrubriek: Gezonde voeding
Special: Zaden
Reacties: 6
Medische informatie…
Schrijf mee!