InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Q-koorts symptomen, Q-koorts verschijnselen en kenmerken

Q-koorts symptomen, Q-koorts verschijnselen en kenmerken

Q-koorts symptomen, Q-koorts verschijnselen en kenmerken Q-koorts symptomen. Q-koorts wordt veroorzaakt door de bacterie Coxiella burnetii en kan van dier op mens overgedragen worden. De bacterie kan abortus onder de drachtige dieren veroorzaken, waarbij veel Q-koorts bacteriën vrijkomen. Deze bacteriën kunnen jaren lang in leven blijven en mensen die deze bacteriën inademen kunnen besmet raken. Wat zijn de ziekte-verschijnselen en Q-koorts symptomen? Hoe wordt Q-koorts behandeld en kunnen er ook preventieve maatregelen genomen worden?

Q-koorts

Wat is Q-koorts?

De ziekte Q-koorts wordt veroorzaakt door de bacterie Coxiella burnetii. Q-koorts is een zogeheten zoönose, dat wil zeggen een infectieziekte die op natuurlijke wijze kan worden overgedragen van dieren op mensen. Problemen met Q-koorts komen vooral voor bij kleine herkauwers, hoofdzakelijk geiten en in mindere mate ook bij schapen. De uitbraak in Nederland wordt waarschijnlijk veroorzaakt door geiten.

Vanwaar de naam Q-koorts?

De ziekte werd voor de eerste keer vastegesteld bij medewerkers in een slachthuis in Brisbane (Queensland, Australië). Aangezien men toen nog niet wist wat de verwekker van de ziekte was, werd het Q-koorts genoemd. De letter 'Q' komt of van het woord 'Query', hetgeen vraagteken betekent. Q kan ook staan voor Queensland waar de ziekte voor de eerste keer opdook.

Hoe vindt besmetting Q-koorts plaats?

De overdracht van de bacterie naar de mens vindt meestal plaats door besmet fijnstof dat wordt ingeademd en via de luchtwegen het lichaam binnendringt. De urine, ontlasting, melk, moederkoek, vruchtvliezen en het vruchtwater van dieren die geïnfecteerd zijn met de bacterie is besmettelijk. De bacterie kan maanden tot jaren overleven in stof of zand en door verwaaiing kan de bacterie tot enkele kilometers verspreid worden. Dit hangt natuurlijk af van de weersomstandigheden. De Q-koorts wordt niet van mens op mens overgedragen.

Wat zijn de verschijnselen, klachten, signalen, kenmerken en symptomen van Q-koorts bij de mens?

Ruim de helft van de mensen die besmet zijn met Q-koorts wordt niet ziek. Veelal krijgen degenen die wel ziek worden er binnen twee tot drie weken na de besmetting last van. Er is dan vaak sprake van koorts en heftige hoofdpijn. Aangezien een infectie met deze bacterie zich door het hele lichaam spreidt, zijn veel verschillende ziekteverschijnselen mogelijk. Gemiddeld openbaren de eerste verschijnselen 2 tot 3 weken na besmetting, doch dit kan oplopen tot 6 weken. De symptomen bij een ernstiger verloop van Q-koorts bij de mens kunnen de volgende zijn:
  • in het begin vaak heftige hoofdpijn en een wisselend koortsverloop;
  • koude rillingen;
  • spierpijn;
  • zweten;
  • verminderde eetlust;
  • misselijkheid en braken;
  • diarree;
  • relatief lage hartslag;
  • algehele malaise; en
  • een longontsteking en daardoor pijn op de borst en een droge hoest.

Bij een chronische infectie kunnen deze symptomen tot tien jaar na de eerste infectie optreden. Er bestaat ook een zeldzame chronische vorm van Q-koorts, waarbij een ontsteking van de hartkleppen kan optreden. Vrij vaak komt er bij Q-koorts een leverontsteking voor zonder symptomen.

Wat zijn de ziekteverschijnselen en symptomen bij dieren?

Doorgaans verloopt de infectie bij dieren symptoomloos en heb je niets in de gaten. De infectie kan leiden tot (een uitbraak van) abortus onder drachtige dieren. In geval van abortus alsook bij symptoomloze dragers scheiden de dieren grote hoeveelheden bacteriën uit tijdens het lammeren of kalven van de dieren. Deze bacteriën kunnen jaren lang in leven blijven en kilometers verwaaien. Mensen die deze bacteriën inademen kunnen besmet raken en ziek worden.

Kun je aan de Q-koorts overlijden?

Tot eind november 2009 liepen bijna 2300 mensen Q-koorts op, aldus het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM). Zes mensen bezweken in 2009 aan de ziekte. Zij leden allen al aan een andere kwaal. Sinds 2007 zouden in totaal elf mensen aan de ziekte zijn overleden. In 2010 zijn tot nu toe drie mensen overleden aan de Q-koorts. De drie patiënten hadden zogenoemde chronische Q-koorts. Ze hadden de infectie in voorgaande jaren opgelopen. Beide patiënten hadden last van onderliggende medische problematiek.

Hoe vaak komt Q-koorts voor?

Q-koorts komt in Nederland slechts sporadisch voor, ofschoon het aantal Q-koortsmeldingen in 2007 en 2008 landelijk is toegenomen ten opzichte van de jaren ervoor. In 2007 vond de eerste geregistreerde Q-koortsuitbraak in Nederland plaats: er waren in dat jaar 58 meldingen van Q-koorts. In 2008 waren er meer dan 1000 besmettingen.

Wat te doen tegen Q-koorts? (Behandeling)

Meestal geneest Q-koorts spontaan en zonder medicatie of andere interventies na één à twee weken. Soms is het nodig om de ziekte te behandelen met een antibioticumkuur. Je kan vrij lang nadien nog last hebben van vermoeidheidsverschijnselen. Bij de zeldzame chronische vorm van Q-koorts kan de behandeling jaren duren.

Zijn er tegen Q-koorts preventieve maatregelen te nemen?

De dieren worden gevaccineerd met een nieuw vaccin dat vanaf april 2009 op grote schaal verkrijgbaar is. De bacterie veroorzaakt abortus onder de drachtige dieren, waarbij veel Q-koorts bacteriën vrijkomen. De geiten en schapen die in 2008 al gedekt waren konden nog niet gevaccineerd worden met het nieuwe vaccin.

Het is belangrijk dat mensen die met dieren werken maatregelen van algemene hygiëne in acht nemen, zoals handenwassen na diercontacten, vooral rond de periode van het lammeren en kalven.

Er is sinds 1989 ook een Q-koorts vaccin voor mensen. Het gaat om het Australische Q-Vax®. De Q-koorts polikliniek in Den Bosch wil onmiddellijk aanvangen met de vaccinatie van risicogroepen. De artsen hebben minsiter Ab Klink van Volksgezondheid gevraagd haast te maken. Volgens het ziekenhuis is vaccinatie van groot belang voor paalde patienten met hart- en vaatziekten. De poli pleit er voor deze in Nederland toe te dienen aan de patiënten met hart- en vaatziekten, aangezien deze groep de meeste risico op chronische Q-koorts loopt. Klik hier voor een artikel over Q-koorts vaccinatie bij mensen.

Nieuws over de Q-koorts

Bacterie Q-koorts geïsoleerd - 24 juni 2009
Op 24 juni 2009 berichte Omroep Gelderland dat Wageningse onderzoekers erin zijn geslaagd de Q-koortsbacterie te isoleren uit de nageboorte van een geit. Doordat ze de bacterie nu geïsoleerd hebben, wordt het eenvoudiger na te gaan waarom die problemen veroorzaakt bij dieren en mensen.

Minister Klink: Q-koorts erger dan Mexicaanse griep - 2 oktober 2009
Minister Klink van Volksgezondheid maakt zich grote zorgen over de verspreiding van Q-koorts. Hij is inmiddels zelfs meer bezorgd over Q-koorts dan over de Mexicaanse griep. Uit de laatste cijfers van het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) blijkt dat het aantal geregistreerde gevallen van Q-koorts is opgelopen tot bijna 2100. Van nog eens 104 meldingen is niet bekend of het daadwerkelijk om Q-koorts gaat. Er zijn dit jaar 5 mensen aan de bacterie gestorven. Zij waren allemaal al ziek toen ze met de bacterie besmet raakten.

RIVM: mogelijk ruimen bij Q-koorts - 31 oktober 2009
Geitenhouderijen waar de Q-koorts voorkomt, worden mogelijk verplaatst of geruimd. Er wordt nu onderzocht of dat mogelijk is en hoeveel dat kost, aldus directeur Infectieziekten Coutinho van het RIVM in het actualiteitenprogramma Nova op 30 oktober 2009. Volgens hem wordt Q-koorts een steeds groter probleem. Tot nu toe wordt de bacterie bestreden met vaccinaties, maar Coutinho vraagt zich af of dat genoeg is, gezien de snelle verspreiding ervan. De Gezondheidsdienst voor Dieren liet in het tv-programma Nova weten dat tachtig van de 360 Nederlandse geitenhouderijen zijn besmet. Tot nu toe was de besmetting van vier bedrijven bekend.

Onderzoek naar Q-koorts in relatie tot vroeggeboorte en voorlopig geen vaccinatie van mensen - 12 november 2009
Minister Klink van Volksgezondheid zei in de Tweede Kamer dat hij laat onderzoeken of de bacterie die Q-koorts veroorzaakt tot vroeggeboortes bij zwangere vrouwen leidt. Het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) gaat de studie verrichten en komt nog dit jaar met de resultaten. Op basis daarvan besluit de minster of hij extra maatregelen tegen Q-koorts neemt. Grootschalige vaccinatie van mensen zal op korte termijn niet plaatsvinden, zo liet Klink al weten. Hij wees daarbij op de bijwerkingen die het nog niet geregistreerde vaccin kan hebben.

Geiten en schapen op besmette bedrijven worden geruimd - 9 december 2009
Het kabinet neemt ingrijpende maatregelen tegen de Q-koorts. Dat hebben de betrokken ministers Verburg (Landbouw, CDA) en Klink (Volksgezondeid, CDA) op 9 december 2009 aangekondigd op een persconferentie. Op boerenbedrijven waar ingeënt is, maar toch zieke geiten en schapen zijn, worden alle besmette drachtige dieren geruimd. Op bedrijven waar niet is gevaccineerd, maar wel de Q-koorts heerst, worden alle drachtige dieren, zowel besmet als gezond, afgemaakt.

Vaccineren tegen Q-koorts moet al voor 1 juni 2010 - 18 februari 2010
Alle geiten en schapen op bedrijven met een vaccinatieplicht tegen Q-koorts moeten volgens de Regeling tijdelijke maatregelen dierziekten al voor 1 juni 2010 gevaccineerd zijn. Die datum lag oorspronkelijk op 1 januari 2011, maar minister Verburg van LNV heeft die datum gewijzigd, zo meldt zij aan de Tweede Kamer.

Q-koortsbacterie bij mens geïsoleerd - 3 maart 2010
Op 3 maart 2010 werd bekend gemaakt dat onderzoekers van het Centraal Veterinair Instituut (CVI), onderdeel van Wageningen Universiteit, voor het eerst in zijn geslaagd om de Q-koortsbacterie bij mensen te isoleren. Daarmee wordt het mogelijk om het onderzoek naar het ontstaan van de ziekte en naar het effect van de behandeling van patiënten uit te breiden.

Onderzoek Q-koorts zwangere vrouwen - 5 maart 2010
Het Universitair Medisch Centrum Groningen (UMCG) start deze maand een groot onderzoek naar Q-koorts bij zwangere vrouwen. Het onderzoek moet uitwijzen of het zinvol is om standaard bloedonderzoek te doen op Q-koorts bij alle zwangere vrouwen in risicogebieden. Met name vrouwen in Noord-Brabant worden uitgenodigd om aan het onderzoek mee te werken. Zwangere vrouwen die besmet raken met Q-koorts hebben een (hele kleine) verhooge kans op vroeggeboorte of een miskraam.

Patiënt heeft na jaar nog last van Q-koorts - 26 maart 2010
Uit een nog ongepubliceerde studie van Gijs Limonard, longarts in het Diakonessenhuis Utrecht-Zeist-Doorn, die hij in samenwerking met onderzoekers van het Canisius-Wilhelmina Ziekenhuis en het UMC St. Radboud te Nijmegen heeft verricht, blijkt dat de gezondheid van patiënten met Q-koorts een jaar na hun besmetting nog aanzienlijk slechter dan die van niet-geïnfecteerde buurtgenoten. Limonard volgde 85 Q-koorts-patiënten uit het Brabantse dorp Herpen, waar de ziekte in 2007 op grote schaal uitbrak. In een tweede studie vergeleek hij de gezondheidsstatus van 54 mensen die Q-koorts hadden opgelopen met buurtgenoten zonder Q-koorts. "Er bleek een enorm verschil in de gezondheidsstatus. Patiënten functioneerden beduidend minder, en dit een jaar na infectie," aldus de longarts.

Q-koortsonderzoekers vinden zeldzame bacterie - 17 augustus 2010
Onderzoekers van het Centraal Veterinair Instituut (CVI) in Lelystad hebben in Q-koortsmonsters een heel zeldzame bacteriestam gevonden. De bijzondere bacteriestam is, samen met de manier waarop geiten in Nederland worden gehouden, mogelijk het antwoord op de vraag waarom de Q-koorts juist in Nederland zo explosief is uitgebroken en bijvoorbeeld niet in Australië, een schapen- en geitenland bij uitstek. Dat heeft dierenarts Fred van Zijderveld van het CVI dinsdag gezegd. Het CVI heeft tot nu toe in monsters vijftien bacteriestammen gevonden, waarvan er dertien in geitenstallen rondwaren. Eén type overheerst echter en dat is een soort die in het buitenland maar heel weinig wordt gevonden. Het gaat om een zogenoemd virulent type, een soort die besmettelijk is en heftig om zich heen grijpt. De bacterie is volgens Van Zijderveld duidelijk anders dan de andere, maar hij verwacht dat het nog wel een paar jaar kan duren voordat het CVI definitief uitsluitsel kan geven.

Aantal gevallen van chronische Q-koorts zal toenemen - 17 november 2010
Artsen van het Jeroen Bosch Ziekenhuis in Den Bosch verwachten dat het aantal gevallen van chronische Q-koorts de komende tijd een behoorlijke vlucht neemt. Bij een tot vijf procent van de mensen die acute Q-koorts hebben gehad, ontwikkelt zich de chronische variant. De Q-koorts bacterie kan zich als het chronisch is onder meer vast gaan zetten op de hartkleppen en aders, wat uiteindelijk tot de dood kan leiden. Dit jaar stierven zeven mensen die de chronische variant onder de leden hadden. De organisatie voor gezondheidsonderzoek en zorginnovatie ZonMw heeft een aantal ziekenhuizen, waaronder het Jeroen Bosch, in totaal drie miljoen euro subsidie gegeven voor het onderzoek naar chronische Q-koorts.

Ministers schoten tekort bij aanpak Q-koorts - 22 november 2010
De evaluatiecommissie-Q-koorts, die onder leiding staat van de landbouweconoom Gert van Dijk, heeft in opdracht van het kabinet de aanpak en de bestrijding van de Q-koorts in Nederland onderzocht. Hun bevindingen zijn vastgelegd in het rapport 'Van verwerping tot verheffing'. Dit rapport is aangeboden aan minister Schippers (Volksgezondheid) en staatssecretaris Bleker (Landbouw). De kern van de bevindingen die de Evaluatiecommissie Q-koorts bij monde van voorzitter prof. dr ir Gert van Dijk op 22 november op een persconferentie in Den Haag is gepresenteerd, luidt:

  • "Volksgezondheid en Landbouw hielden te lang vast aan hun eigen visie op de aanpak van de Q-koorts en landbouwbedrijven zijn te weinig aangesproken op hun eigen verantwoordelijkheid. Relevante informatie tussen instanties werd onvoldoende gecommuniceerd. Er waren verschillen in wetenschappelijk 'bewijs' voor melkgeitenbedrijven als bron van de Q-koorts. Maatregelen bleven te lang uit wat tot onzekerheid bij alle betrokkenen leidde. De overheid maakte niet duidelijk welke risico's mensen liepen, wat mensen zélf konden doen. VWS én LNV traden in reactie op de Q-koortsuitbraak te terughoudend op."

Onderzoek naar overbrengen van Q-koorts door teken - 31 mei 2011
Het Centraal Veterinair Instituut in Wageningen doet onderzoek naar de oorsprong van de bacterie. Mogelijk zouden teken de Q-koortsbacterie kunnen overbrengen op dieren. In het buitenland is de Q-koorts bacterie al bij teken gevonden. Over ongeveer anderhalf jaar wordt bekend of teken inderdaad de bacterie kunnen overbrengen.

Q-koorts-patiënten stappen naar rechter - 27 februari 2012
Q-koorts-patiënten gaan geitenhouders aansprakelijk stellen voor hun ziekte. Ongeveer 800 mensen hebben chronische klachten overgehouden aan de besmetting. Twaalf van hen stappen nu naar de rechter om de betrokken geitenhouders aan te klagen. Want ook al hebben de geitenhouders geen schuld, in veel gevallen zijn ze zelf ook slachtoffer, ze zijn volgens de patiënten wel aansprakelijk voor de schade.

RIVM: minstens 24 doden door Q-koorts - 28 februari 2012
Volgens Roel Coutinho van het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) zijn in de afgelopen jaren zeker 24 mensen overleden aan Q-koorts. Van deze mensen is zeker dat Q-koorts de doodsoorzaak was. Maar volgens Coutinho kunnen het er ook 'misschien twee, drie keer zo veel' zijn. Het laatste officiële dodental stond op 19. Sinds de uitbraak in 2007 zijn ongeveer 4000 mensen ziek geworden, maar ook dat aantal zou volgens het RIVM veel hoger liggen.

'Meer aandacht Q-koortsslachtoffer' - 23 april 2012
De Nationale Ombudsman Alex Breninkmeijer vindt dat de overheid veel meer aandacht moet schenken aan het leed dat de slachtoffers van de Q-koorts is aangedaan en hen ruimhartig moet tegemoetkomen. Hij stelt ook dat demissionair minister van Volksgezondheid Schippers te weinig doet voor de slachtoffers van de Q-koorts en zich te veel verschuilt achter allerlei formele regels.

Stand van zaken april 2012
Sinds 2007 zijn er ruim 4100 Q-koortsbesmettingen aangetoond. Tenminste 25 patiënten zijn overleden. Directeur Roel Coutinho van het Centrum voor Infectieziektenbestrijding van het RIVM denkt op basis van onderzoek bij de bloedbanken dat het werkelijk aantal gevallen van Q-koorts minstens twintig keer hoger ligt.

Ombudsman presenteert Q-koorts-rapport 'Het spijt me' - 19 juni 2012
'Het spijt mij' is de titel van het onderzoek van de ombudsman naar de Q-koorts dat op 19 juni werd gepresenteerd. De ombudsman onderzocht een klacht van de belangenvereniging voor Q-koortspatiënten die zich in de steek voelen gelaten. Conclusie: de overheid heeft gefaald bij de aanpak van de Q-koorts. Om het geschonden vertrouwen van Q-koortspatiënten te herwinnen, zou de overheid excuses moeten maken voor trage aanpak van de uitbraak. Excuses en een tegemoetkoming voor 'schrijnende gevallen' zijn volgens de Nationale Ombudsman Alex Brenninkmeijer op zijn plaats.

Prevalentie Q-koorts hoger dan verwacht - 11 juli 2012
Het aantal mensen dat besmet is geweest met Coxiella burnetii, de bacterie die Q-koorts veroorzaakt, lijkt veel hoger te liggen dan voorheen werd gedacht. Dat stellen Peter Wever e.a. in Epidemiology & Infection. Uit onderzoek verricht in het Jeroen Bosch Ziekenhuis (JBZ) te Den Bosch, bleken in de Brabantse regio meer dan 40.000 personen tussen 2007 en 2010 besmet te zijn geweest met C. burnetii. Wever schat dat het aantal geïnfecteerde personen in heel Nederland daardoor mogelijk rond de 100.000 ligt.

Onderzoek naar Q-koorts in Friesland - 26 juli 2012
In de regio Drachten in Friesland wordt door de GGD en de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NWA) onderzoek gedaan naar Q-koortsgevallen. In het gebied is een toename van het aantal meldingen Q-koortsgevallen geconstateerd. Er zijn elf patiënten met Q-koorts, waarvan er vier uit Drachten of omgeving komen. Dat is meer dan gebruikelijk, want de GGD Friesland krijgt normaal gesproken ongeveer drie meldingen per jaar.

Stichting aan de slag voor Q-koortspatiënten - 14 januari 2014
hronische Q-koortspatiënten uit het hele land worden vanaf februari 2014 uitgenodigd voor een individueel gesprek met Q-support, de stichting die voor patiënten werd opgericht na een debat in de Tweede Kamer. In het gesprek worden problemen en wensen geïnventariseerd. Q-support hoopt zo een bijdrage te kunnen leveren aan oplossingen.

Een op drie Herpenaren had Q-koorts - 22 mei 2014
Een derde van de inwoners van het Brabantse Herpen heeft ooit Q-koorts meegemaakt. Dat blijkt uit onderzoek van de GGD Hart van Brabant. Begin dit jaar vroeg de GGD aan alle Herpenaren van 18 jaar of ouder om mee te doen aan het onderzoek. Van de 2163 genodigden deden er 1517 mee, een opkomst van 70 procent. Zij vulden een vragenlijst in en lieten hun bloed onderzoeken. Bloedonderzoek toonde aan dat 507 deelnemers (33%) ooit Q-koorts doormaakten. Zij hebben nu geen chronische infectie, en verder onderzoek is niet nodig. Datzelfde geldt voor 602 deelnemers (40%) die geen Q-koorts doormaakten en voor 402 deelnemers (26%) die mogelijk Q-koorts doormaakten, maar nu geen chronische infectie hebben. Alleen bij de 6 deelnemers (0,4%) die mogelijk een chronische infectie hebben, is aanvullend onderzoek nodig om te kijken of het daadwerkelijk om chronische Q-koorts gaat.

Lees verder

© 2009 - 2014 Tartuffel, gepubliceerd in Ziekten (Mens en Gezondheid) op . Het auteursrecht van dit artikel en antwoorden op reacties ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde links
Symptomen Mexicaanse griep en Symptomen hartaanval (infarct).
Gerelateerde artikelen
Wat te doen bij besmetting Q-KoortsWat is Q-Koorts? Q-Koorts is een infectieziekte wat afkomstig is van miskramen bij geiten. Q-Koorts kan makkelijk herken…
Aandoeningen: koorts bij kinderenNormaal varieert de lichaamstemperatuur tussen de 36,5 en 37,5°C. We spreken van koorts wanneer de lichaamstemperatuur v…
Zesde ziekte of driedaagse koorts, symptomen en behandelingZesde ziekte of driedaagse koorts, symptomen en behandelingDe zesde ziekte wordt ook wel de driedaagse koorts of Roseola infantum genoemd. Deze ziekte komt enkel voor bij jonge ki…
Q-koorts virus, besmetting van dier op mensQ-koorts virus, besmetting van dier op mensWelke kenmerken, verschijnselen en symptomen heeft het Q-koorts virus? Q-koorts is een infectieziekte, veroorzaakt door…
Bronnen en referenties
  • Bacterie Q-koorts geïsoleerd: http://www.omroepgelderland.nl/web/Nieuws/nieuwsartikel/296391/Bacterie-Qkoorts-geisoleerd.htm (voor de laatste keer geraadpleegd op 25 juni 2009)
  • Q-koorts: http://www.rivm.nl (voor de laatste keer geraadpleegd op 14 mei 2009)
  • Q-koorts: http://nl.wikipedia.org/wiki/Q-koorts (voor de laatste keer geraadpleegd op 14 mei 2009)
  • Vragen en antwoorden over Q-koorts: http://www.ggd.rotterdam.nl (voor de laatste keer geraadpleegd op 14 mei 2009)
  • Q-koorts, Coxiella burnetii: http://www.rivm.nl/ziekdoordier/zoon_op_rij/Qkoorts.jsp (voor de laatste keer geraadpleegd op 25 juni 2009)
  • http://www.nos.nl/nosjournaal/artikelen/2009/10/31/311009_qkoorts.html (voor de laatste keer geraadpleegd op 31 oktober 2009)
  • http://www.volkskrant.nl/binnenland/article1315222.ece/Onderzoek_naar_Q-koorts_en_vroeggeboorte (voor de laatste keer geraadpleegd op 12 november 2009)
  • http://www.agriholland.nl/nieuws/artikel.html?id=112129 (voor de laatste keer geraadpleegd op 19 februari 2010)
  • http://zwanger.blog.nl/onderzoek/2010/03/05/onderzoek-q-koorts-zwangere-vrouwen-risico-gebieden-noord-brabant-umcg (voor de laatste keer geraadpleegd op 5 maart 2010)
  • http://www.volkskrant.nl/binnenland/article1355361.ece/Q-koortsbacterie_bij_mens_geiuml_soleerd (voor de laatste keer geraadpleegd op 5 maart 2010)
  • http://www.nrc.nl/binnenland/article2511857.ece/Patient_heeft_na_jaar_nog_last_van_Q-koorts (voor de laatste keer geraadpleegd op 30 maart 2010)
  • http://www.trouw.nl/nieuws/nederland/article3302161.ece/Enorme_vlucht_chronische_Q-koorts_verwacht.html (voor de laatste keer geraadpleegd op 17 november 2010)
  • http://www.nu.nl/algemeen/2314363/q-koortsonderzoekers-vinden-zeldzame-bacterie.html (voor de laatste keer geraadpleegd op 17 november 2010)
  • http://www.evaluatiecommissieqkoorts.nl/wp-content/uploads/PERSBERICHT-Evaluatiecommissie-Q-koorts_November-2010.pdf (voor de laatste keer geraadpleegd op 22 november 2010)

Reageer op het artikel "Q-koorts symptomen, Q-koorts verschijnselen en kenmerken"

Reacties

In 't Veld, 08-03-2012 19:33 #9
L.S.
In 1998 werd ik op onverklaarbare wijze ernstig ziek.
In het Lucas Ziekenhuis in Apeldoorn ben ik door dr. Van Leeuwen uitgebreid onderzocht.
Er werd een ruggemergvloeistof onderzocht, de oorzaak kon men niet opsporen.
Is het mogelijk toen al Q-koorts geweest?
Ik woon in Klarenbeek met veel mestbedrijven, veel zomers stank en altijd een bedorven lucht. Reactie infoteur, 08-03-2012
Q koorts komt over de hele wereld voor. Sinds 1977 wordt het in Nederland regelmatig geconstateerd (RIVM: Infectieziekten bulletin, Jaargang 9 nummer 1, januari 1998). In Nederland werden jaarlijks ongeveer 15 besmettingen bij de mens geregistreerd, maar vanaf 2007 is dat aantal tot enige duizenden gestegen.

Trudy van Lith, 07-04-2011 22:19 #8
Op 18 april 2009 werd ik ziek en pas medio juli de diagnose Q-koorst vast gesteld. Heel ziek geweest, hoofdpijn, braken, nekpijn, hoge koorts, moeheid, ontstekingen. Werd steeds naar huis gestuurd door mijn huisarts dat ik in de overgang zou zitten. In dec 2010 werd mij medegedeeld dat ik geen chronisch q koorts heb. Nu ben ik begin maart weer heel ziek geweest, dacht zelf aan de griep. Maar ik blijf weer hoofdpijn houden, ben zo ontzettend moe en moet weer dagelijks braken en heb ontzettende zweet aanvallen. Kan het zo zijn dat ik weer de q koorts heb of doorgemaakt of kan dat niet. Reactie infoteur, 13-04-2011
Vaak wordt Q-koorts niet herkend en als griep gezien. Welicht dat de diagnose bij u daarom later is gesteld. Immuniteit is na een infectie meestal levenslang.

Naast chronische Q- koorts, is er een symptomencomplex dat de naam ‘post-Q-koortsvermoeidheid’ kreeg. Dit komt voor in 10% tot 40% van alle patiënten (afhankelijk van welke criteria worden gehanteerd). In Nederland ligt dat percentage rond de 25%. In Nederland wordt als definitie gehanteerd dat patiënten langer dan een jaar na het doormaken van een acute infectie nog steeds vermoeidheidsklachten hebben. Behalve abnormale vermoeidheid en/of vermoeibaarheid kunnen overmatig (nacht)zweten, hoofdpijn, spier- en gewrichtspijnen, dyspnoe en concentratie- en slaapproblemen voorkomen. Deze klachten kunnen een sterk belemmerende invloed hebben op kwaliteit van leven, dagelijkse activiteiten en werk. Diagnostische criteria voor het stellen van een QFS-diagnose zijn er tot op heden niet.(Bron: RIVM)

Rick Hol, 12-06-2010 00:12 #7
Ongelooflijk dat de Nederlandse bevolking moet leiden onder de Bio-industrie lobby van het CDA! Nogal logisch dat het CDA is ingestort. Er moet geen plaats zijn voor een bio-industrie in een overbevolkt land wat Nederland is! Reactie infoteur, 13-06-2010
Hallo Rick Hol,

Ik ben van mening dat de CDA terug moet naar de bron en zich moet bezinnen wat echt rentmeesterschap inhoudt.

Mvg, Martin

Jos de Rooij, 20-05-2010 16:27 #6
Mijn bloed is onderzocht op bezinksel etc. Bloed was goed. Wil dit zeggen dat het 99% zeker is dat ik géén Q-koorts bacterie in mijn lichaam heb? Reactie infoteur, 26-05-2010
Hallo,

Bloedonderzoek moet uitwijzen of iemand wel of geen Q-koorts heeft. Mocht u vragen hebben naar aanleiding van dat onderzoek, dan kunt u dat het beste aan uw huisarts vragen.

Mvg, Tartuffel

G. Hendrix, 16-03-2010 21:50 #5
Kan besmetting ook plaatsvinden door producten die gemaakt worden van de dieren, zoals geitenkaas? Reactie infoteur, 23-03-2010
Hallo,

Op de website van het RIVM staat daarover het volgende te lezen:

"Kan ik Q-koorts krijgen van rauwe melk of kaas van rauwe melk?
Er is een gering risico op besmetting via rauwe melk. Er mogen geen producten worden gemaakt van rauwe geitenmelk van besmette geitenbedrijven. Pasteurisatie van de melk neemt het risico op het oplopen van Q-koorts via de melk of kaas weg. Als een bedrijf besmet is met Q-koorts (of verdacht is) geldt er op basis van Europese verordening een pasteurisatieplicht.
Er is een kleine kans dat een bedrijf al besmet is voordat dit wordt opgemerkt, daarom is de mogelijkheid dat u Q-koortsbacteriën binnenkrijgt via (producten van) rauwe melk niet geheel uit te sluiten. Het is nooit verstandig om rauwe melk te drinken en producten van rauwe melk te eten. In deze producten kunnen verschillende ziekmakende bacteriën voorkomen.'' (Bron: http://www.qkoortsinnederland.nl/veelgestelde_vragen/overzicht/nodeId(1604)/Manier_van_besmetten-Door_dieren#node_1656).

Mvg, Tartuffel

Mleenen, 30-01-2010 18:01 #4
Waarom worden we niet ingeent ik woon in een gebied met veel geiten en ga al lang niet meer naar de dorpen, maar het komt steeds dichterbij waarom wordt er in andere landen wel ingeent.Waarom moeten er zoveel geiten zijn en komen er steeds meer als we er ziek van worden? Reactie infoteur, 31-01-2010
Hallo,

U kunt deze vragen het beste stellen aan het Ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit. U kunt het het LNV-Loket bellen: 0800 - 22 333 22 (gratis), ma t/m vr 8.30 - 16.30 uur.

Mvg, Tartuffel

Mevr W. Peper, 21-01-2010 15:08 #3
Mjn man staat op de wachtlijst voor een operatie o.a. aan de hartklep. Deze moet worden vervangen. Nu lees ik dat weliswaar in zeldzame gevallen er ook chronische ontsteking van de hartklep kan optreden. Hoort mijn man nu tot de risicogroep. Wij zijn hobbyboeren en hebben 14 vleesschapen en 6 geiten. Kunnen onze dieren worden gevaccineerd, zodat wij dit risico kunnen uitsluiten. Is er al vaccin voorradig?
Wil Peper Reactie infoteur, 24-01-2010
Hallo mevrouw Peper,

Er is een vaccin voor geiten, schapen en koeien dat met ontheffing van het ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit (LNV) wordt toegepast.

Sterkte toegewenst,

Tartuffel

Batist, 18-01-2010 21:02 #2
Bestaat er een test op q-koorts, zodat je zeker weet dat je het wel of niet hebt?
Groet, N. Batist Reactie infoteur, 24-01-2010
Hallo Batist,

Aangezien klachten en symptomen bij Q-koorts niet specifiek zijn is het moeilijk om een diagnose te stellen zonder een geschikte laboratoriumtest. Uw huisarts kan u meer hierover vertellen.

Mvg, Tartuffel

Trees van der Heijden, 21-12-2009 19:50 #1
Ik wil wel heel graag weten, waarom bv de geiten deze ziekte hebben gekregen, komt het doordat er misschien (te) veel geiten zijn, of wordt deze ziekte overgedragen vanuit het buitenland?
Kortom hoe komen de geiten aan deze ziekte?
Met vriendelijk groet,
Trees van der Heijden Reactie infoteur, 24-01-2010
Hallo Trees,

Op de Engesltalige Wikipedia site staat daarover o.a. het volgende geschreven:

"The pathogen of Q fever was discovered in 1937, when Frank Macfarlane Burnet and Mavis Freeman isolated the bacterium from one of Derrick’s patients. It was originally identified as a species of Rickettsia. H.R. Cox and Davis isolated it from ticks in Montana, USA in 1938. It is a zoonotic disease whose most common animal reservoirs are cattle, sheep and goats. Coxiella burnetii is no longer regarded as closely related to Rickettsiae but as similar to Legionella and Francisella and is a proteobacterium"

http://en.wikipedia.org/wiki/Q_fever

Mvg, Tartuffel

Infoteur: Tartuffel
Subrubriek: Ziekten
Reacties: 9
Medische informatie…
Schrijf mee!