InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Oogkleuring met fluoresceïne bij hoornvliesletsels

Oogkleuring met fluoresceïne bij hoornvliesletsels

Oogkleuring met fluoresceïne bij hoornvliesletsels Bij dit onderzoek gebruikt de oogarts de oranje kleurstof fluoresceïne en een blauw licht om vreemde voorwerpen, krassen of traanbuisproblemen te detecteren op het hoornvlies, het buitenoppervlak van het oog. Met de onderzoeksresultaten stelt hij een behandelingsplan op. Een oogkleuring met fluoresceïne is een veilig onderzoek dat slechts enkele minuten in beslag neemt. Hieraan zijn bijgevolg geen risico’s verbonden.

Indicatie: Bij hoornvliesletsels

De oogarts past dit onderzoek toe om oppervlakkige krassen of andere problemen aan het hoornvliesoppervlak (hoornvliesaandoening) op te sporen. Daarnaast ziet hij hiermee vreemde lichamen op het oogoppervlak. Soms gebruikt hij dit onderzoek om te kijken of voorgeschreven contactlenzen het hoornvliesoppervlak niet beschadigen en ook bij een verstopte traanbuis valt een oogkleuring met fluoresceïne in te zetten.

Voor het onderzoek

De patiënt moet zijn bril of contactlenzen voordat het onderzoek uitdoen. Voor de rest zijn er geen speciale maatregelen vereist.

Tijdens de Oogkleuring met fluoresceïne bij hoornvliesletsels

De arts neemt een stukje vloeipapier waarop hij de kleurstof heeft aangebracht. Hiermee raakt hij het oogoppervlak aan. Als de ogen extreem droog zijn, voelt de patiënt soms wel wat krassen door het vloeipapier. De kleurstof veroorzaakt een mild en stekend of prikkend gevoel. Na enkele seconden verdwijnt dit gevoel en voelt de patiënt geen ongemak meer. De patiënt moet vervolgens enkele keren de ogen knipperen wanneer de fluoresceïne is aangebracht. Knipperen verspreidt namelijk de kleurstof en bedekt de traanfilm die over het oppervlak van de cornea, de medische term voor "hoornvlies" ligt. De traanfilm bevat water, olie en slijm om het oog te beschermen en te smeren. De oogarts schijnt vervolgens een blauw licht in het oog. Hierdoor lichten problemen op het hoornvliesoppervlak groen op door de kleurstof. De oogarts bepaalt hiermee de grootte, locatie, de vorm en de waarschijnlijke oorzaak van de corneaproblemen.

Resultaten van het onderzoek

Als de onderzoeksresultaten normaal zijn, blijft de kleurstof in de traanfilm aan het oogoppervlak hangen en kleeft dit niet aan het oog zelf.

Bij abrasie van de cornea treedt een kras of schaafwonde op het oppervlak van de cornea op waardoor de oogarts afwijkende resultaten bekomt. Deze hoornvlieslittekens zijn het gevolg van:
  • chemische brandwonden,
  • een probleem gedurende de algemene anesthesie waarbij de ogen onvoldoende beschermd zijn geweest. Niet gesloten ogen leiden namelijk tot een uitgedroogd hoornvlies.
  • een abnormale traanproductie (droge ogen)
  • een infectie
  • ernstige droge ogen gepaard met artritis (gewrichtsontsteking) (keratoconjunctivitis sicca)
  • te ruw wrijven in de ogen
  • verwonding of trauma zoals een slag of stoot in het oog van een vingernagel, make-up borstel, of een ander object
  • vieze, oude of slechte contactlenzen (slechte contactlenshygiëne)
  • vreemde objecten, zoals een wimpers of stof, as, of vuil dat in de ogen terecht is gekomen

Risico's fluoresceïnekleuring

Aan dit onderzoek zijn geen risico's verbonden. Als de fluoresceïne het huidoppervlak raakt, verkleurt dit eveneens kortstondig en mild.

Behandeling

Na het onderzoek gebruikt de oogarts deze resultaten om een eventuele diagnose te stellen en een behandeling op te starten. Mogelijke behandelingsopties zijn:
  • contactlenzen uitlaten totdat het hoornvlies is genezen
  • tijdelijk een ooglapje of bandagecontactlenzen dragen
  • het vreemde voorwerp uit het oog verwijderen
  • Iogdruppels of oogzalf toedienen: De oogdruppeltoediening gebeurt best op correcte wijze.
  • Pijnstillers nemen

Indien de patiënt een hoornvliesletsel heeft, geneest dit in ongeveer twee dagen. Als de schade dieper is doorgedrongen, duurt het helen langer. Dit is afhankelijk van de oorzaak, de omvang en de aard van het letsel.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Meesmann corneadystrofie (dystrofie hoornvlies)Meesmann corneadystrofie (dystrofie hoornvlies)Meesmann corneadystrofie is een zeldzame oogaandoening die het hoornvlies aantast. Deze aandoening kenmerkt zich door de…
Corneatopografie: Onderzoek - Beeld van hoornvlies van oogCorneatopografie: Onderzoek - Beeld van hoornvlies van oogEen patiënt met hoornvliesafwijking krijgt soms een corneatopografie. Met behulp van geautomatiseerde beeldvormingstechn…
Pachymetrie: Oogonderzoek - Meten van dikte van hoornvliesPachymetrie: Oogonderzoek - Meten van dikte van hoornvliesEen oogarts voert een pachymetrie uit bij o.a. een patiënt op verdenking van glaucoom of een patiënt die een refractieve…
Fuchs' hoornvliesdystrofie: Oogziekte met troebel hoornvliesFuchs' hoornvliesdystrofie: Oogziekte met troebel hoornvliesHoornvliesdystrofie van Fuchs, ook gekend als Fuchs' hoornvliesdystrofie, is een progressieve oogziekte die het hoornvli…
Traanbuisverstopping: hoe te behandelen?Traanbuisverstopping: hoe te behandelen?De traanbuis zorgt ervoor dat het vocht dat in het oog wordt geproduceerd, wordt afgevoerd. Deze buis loopt vanuit de oo…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Giuliamar, Pixabay
  • http://www.oogartsen.nl/oogartsen/hoornvlies_slijmvlies/hoornvlies_beschadiging_erosie/
  • http://www.healthline.com/health/fluorescein-eye-stain#Nadetest7
  • http://www.nlm.nih.gov/medlineplus/ency/article/003845.htm

Reageer op het artikel "Oogkleuring met fluoresceïne bij hoornvliesletsels"

Infoteur: Miske
Laatste update: 05-08-2019
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Oogonderzoeken
Medische informatie…
Schrijf mee!