InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Cafeïneoverdosis: Problemen met hart, maag, darm & hersenen

Cafeïneoverdosis: Problemen met hart, maag, darm & hersenen

Cafeïneoverdosis: Problemen met hart, maag, darm & hersenen Cafeïne, wat van nature aanwezig is in bepaalde planten, valt eveneens synthetisch te produceren. Dit gebruikt de voedingsindustrie dan als additief in voedingsmiddelen zoals bepaalde frisdranken en soorten thee, chocolade en warme chocolademelk, koffie en vrij verkrijgbare stimulerende middelen waarbij de patiënt wakker blijft. Deze stof stimuleert het centraal zenuwstelsel. Daarnaast is cafeïne een diureticum, een vocht afdrijvend middel (verhoogd urineren). Een cafeïneoverdosis treedt op wanneer iemand per ongeluk of opzettelijk meer dan de normale of de aanbevolen hoeveelheid cafeïne inneemt. Bij een overdosis zijn heel wat symptomen mogelijk, die zelfs potentieel levensbedreigend zijn.

Welke hoeveelheid cafeïne leidt tot een overdosis?

Het is sterk afhankelijk van de leeftijd, het gewicht en de algemene conditie van de patiënt hoeveel cafeïne hij dagelijks mag innemen. Daarnaast nemen sommige mensen veel meer dan de dagelijks aanbevolen hoeveelheid cafeïne in en ervaren ze geen symptomen, terwijl anderen die niet gewend zijn aan cafeïne, plots veel symptomen vertonen wanneer ze een product met cafeïne consumeren. Bij een inname van meer dan 400-500 mg cafeïne per dag bij volwassenen, treedt mogelijk een cafeïneoverdosis op. Dit komt neer op ongeveer 4 à 5 kopjes koffie, 10 blikjes frisdrank of 2 energiedrankjes. Bij zwangere vrouwen is een dagelijkse inname van maximum 200 mg aanbevolen. Jongeren nemen zelfs best niet meer dan 100 mg in. Op deze hoeveelheden vertrouwt iemand het beste niet blind, want elke persoon heeft een ander tolerantieniveau.

Symptomen cafeïneoverdosis: Problemen met hart, maag, darm en hersenen

Normaal gezien blijven de effecten van cafeïne gedurende vier tot zes uur in het lichaam, maar bij een overdosis en ook bij mensen die hiervoor gevoelig zijn, duurt dit langer. Bij een cafeïneoverdosis krijgt het lichaam de tijd niet om te reageren op de grote hoeveelheid cafeïne die in het lichaam aanwezig is. Bij de meeste patiënten verdwijnen de symptomen als de cafeïne is uitgescheiden uit het lichaam. De symptomen presenteren zich vooral op het hart en de longen, de maag en darmen en de hersenen.

Volwassenen

Volwassenen ervaren angst, bevingen aan handen, braken, diarree, duizeligheid, hallucinaties, koorts, krampen, kriebelingen, slaapproblemen, spiertrekkingen, een toegenomen dorst, vaak plassen (pollakisurie), urine met koffiegeur, veranderingen in alertheid, verwardheid en zweten. Ademhalingsproblemen zijn mogelijk bij de patiënt. Hartproblemen treden ook op: hartkloppingen, hartritmestoornissen, een hoge hartslag (tachycardie) en een hartstilstand zijn mogelijk.

Baby's

De symptomen bij baby’s omvatten braken, misselijkheid, nervositeit, rusteloosheid, onuitputtelijkheid, opwinding, een rood gezicht, snel denken en spreken, spiertrekkingen (zeer gespannen en dan ontspannen spieren) en tremors. Symptomen bij baby’s treden op omdat de moedermelk te veel cafeïne bevat. Ook hierbij zijn hartproblemen mogelijk zoals een hoge hartslag, een shock en een snelle en diepe ademhaling.

Diagnose van overdosis cafeïne

De arts stelt de diagnose aan de hand van de aanwezige symptomen bij de patiënt. Indien er minstens vijf van volgende symptomen aanwezig zijn, is wellicht sprake van een cafeïneoverdosis: rusteloosheid, nervositeit, opwinding, slapeloosheid, een rood gezicht, diurese (patiënt blijft plassen want cafeïne is een diureticum), maagdarmproblemen, spiertrekkingen, snel denken en spreken, hartproblemen, perioden van onuitputtelijkheid of psychomotorische agitatie.

Behandeling

Zelfzorg

Een plotse inname van veel cafeïne veroorzaakt bij mensen die dit niet gewend zijn, vaak vele symptomen. Daarom valt deze situatie best te vermijden. De begeleider doet de patiënt voorts niet braken. Hij belt onmiddellijk het antigifcentrum of de hulpdiensten en geeft informatie door over de patiënt: leeftijd, gewicht, conditie, hoeveel en wanneer precies dit werd ingeslikt en indien mogelijk ook de naam en ingrediënten van het product. De begeleider neemt indien mogelijk de verpakking van het product mee naar het ziekenhuis.

Professionele medische zorg
In het ziekenhuis meet en bewaakt de arts de vitale functies van de patiënt (ademhaling, bloeddruk, hartslag en temperatuur). De arts dient de patiënt actieve kool, een laxeermiddelen (geneesmiddel bij obstipatie), een maagspoeling en/of ademhalingsondersteuning toe. Ook geeft hij de patiënt intraveneuze vochttoediening. Tot slot maakt hij een hartfilmpje, ook gekend als een elektrocardiografie (ECG: meting van de elektrische activiteit van hart) en hij behandelt de abnormale hartslag.

Prognose

De patiënt blijft mogelijk kort in het ziekenhuis. De prognose en het herstel zijn afhankelijk van de conditie van de patiënt, maar de meeste patiënten herstellen goed. Door een onregelmatige hartslag en convulsies (stuipen: oncontroleerbare fysieke bewegingen en veranderingen in het bewustzijn), komt een patiënt soms wel te overlijden. Op de website van “Caffeine informer” staan allerlei verhalen van patiënten die ziek zijn geweest of zijn overleden aan een cafeïneoverdosis.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Overdosis van tandpasta (met fluoride) bij kinderenOverdosis van tandpasta (met fluoride) bij kinderenTandpasta is een product om de tanden te reinigen. In diverse tandpasta's zitten giftige ingrediënten met name sodium fl…
Cafeine in koffieWat is cafeïne en wat gebeurt er als je teveel cafeïne binnen krijgt? Wanneer ben je verslaafd aan cafeïne en hoe kom je…
Acetonvergiftiging: Problemen met ademhaling en bewustzijnAcetonvergiftiging: Problemen met ademhaling en bewustzijnAceton (Dimethyl formaldehyde, dimethylketon) is een chemische stof die zich in veel huishoudelijke producten bevindt zo…
Motoriek in maag en darm (spijsverteringskanaal)Motoriek in maag en darm (spijsverteringskanaal)In het spijsverteringskanaal zijn verschillende contractiepatronen te onderscheiden. Het begint al in de slokdarm met pe…
Familiale polyposis coli: Erfelijke ziekten met darmpoliepenFamiliale polyposis coli: Erfelijke ziekten met darmpoliepenFamiliale polyposis coli is een syndroom van erfelijke aandoeningen waarbij de patiënt een zeer groot aantal poliepen in…
Bronnen en referenties
  • Are You Suffering from a Caffeine Overdose?, http://draxe.com/caffeine-overdose/, geraadpleegd op 26 april 2016
  • Caffeine overdose is very real: See if you’re drinking too much coffee, http://www.salon.com/2015/11/13/caffeine_overdose_is_very_real_see_if_youre_drinking_too_much_coffee_partner/, geraagpleegd op 26 april 2016
  • Caffeine Overdose Symptoms: Signs, Cases, Prevention, http://www.caffeineinformer.com/caffeine-overdose-facts-and-fiction, geraadpleegd op 26 april 2016
  • Caffeine Overdose, http://www.healthline.com/health/caffeine-overdose, geraadpleegd op 26 april 2016
  • Caffeine overdose, https://www.nlm.nih.gov/medlineplus/ency/article/002579.htm, geraadpleegd op 26 april 2016

Reageer op het artikel "Cafeïneoverdosis: Problemen met hart, maag, darm & hersenen"

Infoteur: Miske
Laatste update: 06-01-2019
Subrubriek: Aandoeningen
Special: EHBO
Medische informatie…
Schrijf mee!